1.100 californiske bilkøbere har bestilt brintbil fra Toyota
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

1.100 californiske bilkøbere har bestilt brintbil fra Toyota

På trods af en pris på 58.325 dollars eller cirka 390.000 danske kroner, har 1.100 californiske bilkøbere allerede skrevet slutseddel til en helt ny Toyota Mirai-brintbil.

For samme pris kunne de i stedet købe en Mercedes E350.

Toyota Mirai er en firepersoner sedan, der er udstyret med brændselsceller. Elmotoren kan leverer 113 kW eller 152 hk.

Leveringen begynder til oktober, men inden da har den danske Toyota-importør overhalet amerikanerne indenom med præsentationen af bilen den 29. september.

Det er ikke første gang,Toyota oplever en overvældende modtagelse af den eksotiske bil. I januar måned i år, da bilen kun var til salg i Japan, kom det frem, at 1.500 japanere havde skrevet slutseddel. Toyota havde egentlig kun planlagt at producere 400 styk Mirai. Men der er altså allerede nu blevet forudbestilt 2.600 styk, endnu før den første bil er leveret.

Læs også: Bilgiganter satser på omstridt brintteknologi

Toyotas satsning på brint bygger på en en forventning om, at fremtidens bilkøbere vil have en bil der i brug minder om en benzin- eller dieselbil. Med en Mirai er det muligt at kører næsten 500 km på en enkelt optankning med brint.

Problemet lige nu er bare, at antallet af tankstationer med brint stadig er begrænset. I Danmark er der lige nu fem stykker, og med udgangen af 2016 forventes det, at tallet er steget i 11.

Læs også: Toyota løbet over ende af brintbil-købere

Udbygningen med brinttankstationer er en del af energiforliget fra 2012, hvor 70 mio. kroner blev afsat til introduktion af alternative drivmidler. Heraf valgte Energistyrelsen at prioritere 10 mio. kroner til opbygning af en brint-infrastruktur.

I Californien er der på nuværende tidspunkt otte aktive brinttankstationer. Det tal forventes dog at blive væsentligt forøget i løbet af de kommende år. Ifølge The California Fuel Cell Partnership vil der med udgangen af 2016 være mindst 50 aktive brinttankstationer i staten.

Hos Toyota i Californien forventes det at prisen med tilskud fra både central- og lokal-staten kan komme helt ned på 45.000 dollars eller små 300.000 kroner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når politikerne får snøvlet sig sammen til at lave en bilafgift der er baseret på CO2-emisson, så vil interessen nok dale en del i DK. Og også når prisen på brint går op for folk?

Men vil så stå med en af de hårdest beskattede biler, og med det dyrest brændstof, som samtidig er besværligt at håndtere.

Lyder som en klar vinder!

Og bemærk rækkevidden. Næsten 500 km! Altså som den generation af elbiler, der kommer fra 2017-2020.
Forskellen er bare, at der ingen teoretisk hindring er for en 2-3-4-5- dobling af elbilernes rækkevidde via nye batteri-teknologier (hvoraf en del allerede er under udvikling).
Brintbilen vil aldrig komme over de 500 km.

Man skal da have tabt hjernen eller bare elske energifrås, for at afsætte penge til den slags i et energiforlig.

Og bemærk prisen. Man HÅBER på, med dobbelt tilskud at kunne komme ned på 45.000 USD. Dvs. 10.000 USD mere end næste generation elbiler.
Måske man håber at den højere pris på brint i forhold til el vil vil kompensere for den dyrere indkøbspris!

Min forudsigelse er, at virkeligheden vil indhente Toyota.

  • 13
  • 8

Pga fysiske love kan du ikke komprimere brinten mere. Så du har behov for en større tank hvis du vil længere. Batterier vil med tiden række meget længere uden at man skulle forøge dens volumen.

  • 3
  • 9

Er der nogen der ved hvor lang tid en brintoptankning tager for at kunne køre omkring 500km?

500km er jo ikke voldsomt ift. Tesla, men hvis optankningen tager 5 minutter, er det jo i sig selv interessant.

  • 5
  • 2

Er der gode tekniske argumenter der viser at avancerede brintlagring ikke vil virke. Jeg erindrer at have læst om lagring af brint i kul og metal strukturer,
Er det mindre sandsynligt end batterier med 2-3-4 gange højere energiintensitet?
I øvrigt kan man bruge methanol som brintbærer til brænselsceller i dag - en økonomisk bil kunne køre 15-25 km på en liter methanol så der bør være muligt at opnå længere rækkevidder

  • 4
  • 1

I øvrigt kan man bruge methanol som brintbærer til brænselsceller i dag - en økonomisk bil kunne køre 15-25 km på en liter methanol så der bør være muligt at opnå længere rækkevidder

Reformeret methanol duer ikke med de PEM brændselsceller som Toyota og de fleste andre bruger da de kræver en højere renhed af brændstoffet end man reformere sig til. De fleste flydende brintbærer kan også benyttes på traditionel ICE med konkurrencedygtig virkningsgrad og overlegen pris og pålidelighed.

Der skal nok komme gang i brugen af brændselsceller. Måske også i biler, men Toyota bil virker som en reklamesøjle nærmere end en løsning.

  • 6
  • 1

Til trods for at det er en spændende udvikling, bliver det aldrig en succes med brændselsceller til el biler. Om 3 - 4 år har energi densiteten i batterier for længst overhalet. Energi densiteten på batterier siges at forøges med 7 - 8 % om året, og jeg er tror ikke på at brændselsceller kan følge med, hverken om det er PEM eller traditionel ICE der er tale om.

Brændselscelle teknologien er generelt også bare utrolig upraktisk set i forhold til batteri - på alle fronter.

  • 6
  • 1

Og bemærk rækkevidden. Næsten 500 km! Altså som den generation af elbiler, der kommer fra 2017-2020.
Forskellen er bare, at der ingen teoretisk hindring er for en 2-3-4-5- dobling af elbilernes rækkevidde via nye batteri-teknologier (hvoraf en del allerede er under udvikling).
Brintbilen vil aldrig komme over de 500 km.

Nej det lyder da frygteligt at man kan blive tvunget til at skulle fylde ekstra brint på undervejs. Dét lyder jo nærmest som en benzin-bil, der som bekendt er voldsomt tynget af sin begrænsede rækkevidde... eller nej, hvordan er det nu?

  • 6
  • 4

500 km er ikke voldsomt meget i forhold til måske 800-1100 km med en god diesel bil idag. Men problemet med en ren el-bil er også at når strømmen slipper op efter 500 km, hvad så? Hvordan og hvor får man så "tanken fyldt op igen" - og hvor lang tid tager det? Men selvfølgelig vil det begynde at hjælpe på det, hvis en el-bil kan køre 2000 km på en opladning. Men jeg synes at både brintbiler, brinthybrider, el-biler og el-diesel/benzin-hybrider er meget interessante. Vi må se hvad der går hen og bliver mest interessant.

  • 4
  • 2

Jeg skal ikke kunne sige om en brintbil er bedre eller dårligere end en el-bil. Men at sammenligne en brint-bil du kan købe i DAG, med en el-bil som MÅSKE kommer om 5 år, er som at sammenligne æbler og pærer - dumt!!!

At el-bilen så er bedre i det lange løb - det kan vi godt blive enige om...

Men Toyota har måttet tage konsekvensen af at el-biler altså ikke har den volumen, som gør at de kan blive lige så profitable som benzinbiler. Derfor famler de lidt rundt - ligesom de andre fabrikanter gør.

  • 4
  • 3

Hej Jens

Kan du forklare mig hvorfor du ikke mener brintbiler kan få længere række vidde end 500 km?

Venlig hilsen

Thomas

Fordi komprimering til mere end 700 bar lider under en række problemer.
- Når vi når op på disse tryk er der ikke længere med god tilnærmelse en lineær sammenhæng mellem komprimeret volumen og tryk. Komprimering bliver altså mindre og mindre effektivt med stigende tryk. Så vidt jeg ved, så ligger vi ved 700 bar (og stuetemperatur) allerede cirka 35% under den volumen vi ville forvente ud fra idealgasligningen.
- Komprimering til højere tryk kræver stærkere og dermed tungere tanke.
- Komprimering til større tryk betyder tilsvarende større energitab til komprimering.

Jeg tror at de 700 bar er ved at være den praktiske grænse.

Rækkevidden på knap 500 km er iøvrigt, så vidt jeg ved, målt ved den meget lempelige Japanske testcycle. Det betyder så, at vi efter europæisk standard formodentlig er under 400 km!

Hvis man endelige vil bruge naturgas, som er det brint fremstilles ud fra, hvorfor så ikke bare bruge den direkte i en ICE bil? Det er energimæssigt mindst lige så effektivt.

Jeg er vildt nysgerrig på, hvad forestillinger køberne af Toyotas brintbil har om brintbiler? Ved de overhovedet hvor energiinefektive de er? Tror de at de kørere forureningsfrit på universets mest almindelig stof?
Kort sagt, har de købt Toyotas markedføringsløgne råt?

  • 6
  • 2

Fint at du kan lade hjemmefra men hvordan tror du selv det vil går hvis alle køre en elbil og sætter bilen til oplading når de komme hjem? Måske noget med dæmpet belysning, bløde pommesfritter og kabler der bliver så bløde at de kan smøres på brød.
Fakta er at de sidste led ud til forbrugerne ikke er byttet til at levere så store mængder strøm samtidigt hvilket vil koste voldsomme summer at opgradere. Ja ja vi kan oplade på skift, om natte osv.. Men konceptet i en bil er at du kan køre når som helst og ikke først når du har ladet den op.

Problemet med elbilen er optanknings tiden, manglende behovs opfyldelse ( rækkevidde, pris, mulighed for at trække trailer/campingsvogn m.m.) og selve infrastrukturen til at lade om det så er hjemme eller ude. Den med at om 2-3-4 år så er batterrierne så og så meget bedre, jo jo men hvad hjælper det nu? og om samme tid har man udviklet på brintbiler også og lige med batterier har vi hvis hørt nok vidundertyper lavet i laboratorier men aldrig kommet længere end det.

El biler er ikke en vidunder ting som passer til alle og uden problemer, desværre overser mange tilhængere at folk kan have andre behov end at køre til og fra arbejde og at folk ikke altid bor i byen eller de har job/fritidsaktiviteter/familie størrelse og behov der ikke kan mødes af nuværende elbiler. Så når elbiler tilbyder det samme og mere end andre typer af biler så kan vi tale om det ( og når optanknings logistikken også er klaret) Indtil da er elbiler en mulighed for nogle og ubrugelig for andre, ganske som fossil drevene biler er det i dag.

  • 5
  • 7

Køre maksimalt 2-3 timer i træk når benene skal strækkes, og maven skal tankes. At tanke bilen i de få minutter med brint, klare vi også. Kan du lade din El-bil til 100% på 5 minutter?

  • 3
  • 4

@Jesper Jepsen

Det er den bedste forklaring, jeg nogensinde har set... og noget som el-bils-fortalere tit overser (nok lidt med vilje).

Og inden jeg bliver slagtet her - elbiler ER selvfølgelig fremtiden, når kravene som Jesper nævner, er opfyldt!

  • 3
  • 5

Hvis man skal gå efter erfaringer med Honda Clarity i Californien så tager det for den ca. 5 minutter at tanke for at kunne køre ca. 370km. Så 5 minutter er nok et godt bud.

Honda kommer forøvrigt med deres næste generation af Brintbil i 2016 (ifølge rygterne) og har haft erfaringer med Clarityén siden 2008.

  • 3
  • 1

Jeg skal ikke kunne sige om en brintbil er bedre eller dårligere end en el-bil. Men at sammenligne en brint-bil du kan købe i DAG, med en el-bil som MÅSKE kommer om 5 år, er som at sammenligne æbler og pærer - dumt!!!

Problemet er, at der ikke nogen brintbil som du kan købe idag at sammenligne med. Toyotas Mirai, som er det tætteste du kommer på noget sådant, er ikke i frit salg.
Det er et teknologidemonstartionsprojekt, som du skal godkendes til at købe et eksemplar af. Så vidt jeg er orienteret, så forventer Toyota selv, tidligst at have brintbiler til frit salg om 5 år i 2020. Så derfor giver det absolut god mening at sammenligne med de elbiler, som ikke bare måske kommer, men som producenterne faktisk har annonceret tilgængelighed af i årene inden 2020.

Formålet med Mirai er at den skal køre rundt nogle år, så Toyota kan opsamle erfaring og dermed modne brintbiler til egentlig produktion.
Man skal nok lige have styr på om al det følsomme hitech VVS-arbejde nødvendig i en brintbil rent faktisk kan fungere i almindelig daglig brug.

  • 9
  • 2

Fint at du kan lade hjemmefra men hvordan tror du selv det vil går hvis alle køre en elbil og sætter bilen til oplading når de komme hjem? Måske noget med dæmpet belysning, bløde pommesfritter og kabler der bliver så bløde at de kan smøres på brød.
Fakta er at de sidste led ud til forbrugerne ikke er byttet til at levere så store mængder strøm samtidigt hvilket vil koste voldsomme summer at opgradere. Ja ja vi kan oplade på skift, om natte osv.. Men konceptet i en bil er at du kan køre når som helst og ikke først når du har ladet den op.

Problemet med elbilen er optanknings tiden, manglende behovs opfyldelse ( rækkevidde, pris, mulighed for at trække trailer/campingsvogn m.m.) og selve infrastrukturen til at lade om det så er hjemme eller ude. Den med at om 2-3-4 år så er batterrierne så og så meget bedre, jo jo men hvad hjælper det nu? og om samme tid har man udviklet på brintbiler også og lige med batterier har vi hvis hørt nok vidundertyper lavet i laboratorier men aldrig kommet længere end det.

El biler er ikke en vidunder ting som passer til alle og uden problemer, desværre overser mange tilhængere at folk kan have andre behov end at køre til og fra arbejde og at folk ikke altid bor i byen eller de har job/fritidsaktiviteter/familie størrelse og behov der ikke kan mødes af nuværende elbiler. Så når elbiler tilbyder det samme og mere end andre typer af biler så kan vi tale om det ( og når optanknings logistikken også er klaret) Indtil da er elbiler en mulighed for nogle og ubrugelig for andre, ganske som fossil drevene biler er det i dag.

Gå venligst tilbage til tidligere tråde og læs et af de utallige svar, hvor tilsvarende (bevidste) uvidenhed er gendrevet gang på gang.

  • 9
  • 3

Fint at du kan lade hjemmefra men hvordan tror du selv det vil går hvis alle køre en elbil og sætter bilen til oplading når de komme hjem? Måske noget med dæmpet belysning, bløde pommesfritter og kabler der bliver så bløde at de kan smøres på brød.
Fakta er at de sidste led ud til forbrugerne ikke er byttet til at levere så store mængder strøm samtidigt hvilket vil koste voldsomme summer at opgradere.

Det er håndører i forhold til en brintinfrastruktur, hvis det overhovedet er nødvendigt:

Om natten lader man med måske 5-10 kW, men elbilen skal jo ikke lades mere, end du har kørt den dag.

200 Wh/km (pæn kørsel i en Tesla) og 5 kW i to timer giver dig 50 km kørsel til næste dag. Det svarer til et almindeligt komfur med 3 plader tændte og ligger et godt stykke under spidsbelastningen for et parcelhus.

Lader du midt på dagen kan strømforbruget for 50 km kørsel dækkes af dine egne solpaneler, som mange folk jo altså også har brugt en del penge (voldsomme summer?) på at sætte op.

  • 7
  • 0

at hjemmeladning altså kun virker for de velbjergede, med egen carport.

De stakkels Københavnere som skal betale tusinder af kroner, for en P-mulighed, de sagtens kan opleve er ikke-eksisterende når de kommer fra arbejde/indkøb, kan ikke satse på hjemmeladning, eller at ladestanderen ikke er blevet hærget.
I de fleste almennyttige boligområder gør noget af samme problematik sig gældende...

Kun en lynladningstid fra tomt batteri til fuldt, på mindre end 7 minutter (100 liter på Jaguaren) vil sikre mod dette, da vi/samfundet så kan spare, at skulle ofre millioner på opstilling af administrations- og vedligeholdelseskrævende ladestandere, alle mulige steder.

Brint eller batteri ?
Det bliver Verdensmarkedet, som afgører dette og (heldigvis) ikke nok så kreative afgiftspålæggere i Danmark.
Bilfabrikkerne vil klare sig helt fint, uden at sælge så meget som én eneste bil i Danmark.

  • 5
  • 3

Bliver højst sandsynligt elbiler der vinder. Brint kræver en frygtelig kompliceret (=dyr) motor, og er slet ikke udbredt i samme omfang som elbiler. Men rækkevidden er altså ikke et problem for brintbiler når de kan tankes på få minutter.

Toyota sætter i hvert tilfælde pengene på, at folk er så vilde med at tanke, at det for de fleste vil opveje alle brintbilens mange ulemper, høje pris i indkøb og drift samt kortere rækkevidde.
Men det bliver nu nok gevaldigt svært at overbevise folk med opladningsmulighed ved hjem eller job om, at de istedet skal bruge tid på at tanke

  • 3
  • 1

Toyota sætter i hvert tilfælde pengene på, at folk er så vilde med at tanke, at det for de fleste vil opveje alle brintbilens mange ulemper

Æh! Hvad ér egentlig problemet, med en lille halv times pause/500km?
- Det kan da ikke være et trafiksikkerhedsmæssigt problem!?

Måske det endda er sundt?

500+ km el-biler kommer jo!
- Det ér ikke kun Tesla, som kan finde ud af dét. :-)
Lynladere bliver sikkert også bedre, med tiden......
(15 minutters pause/600 km)

Brint ér altså død!
- Køb andre aktier! ;-)

  • 3
  • 1

500+ km el-biler kommer jo!
- Det ér ikke kun Tesla, som kan finde ud af dét. :-)
Lynladere bliver sikkert også bedre, med tiden......
(15 minutters pause/600 km)

Det er også cirka der jeg tror at det er rimeligt at antage at elbilen er, når brintbilen engang efter 2020 er produktionsmoden.
Jeg har svært ved at se hvordan det skulle betyde andet, end at brintbilen er død. Måske undtagen i Japan, hvor regeringen poster seriøst mange midler i udbygning af infrastruktur. Som jeg har forstået det, så gør Japansk tænkemåde det umådeligt svært, at afvige fra en en gang vedtaget handlingsplan.

  • 4
  • 1

Flere af Ingeniørens læsere havde mulighed for at høre Toyota fortælle om Mirai brintbilen under IDA Automotives arrangement i januar i år med efterfølgende mulighed for at køre en tur rundt om blokken. Mirai lever op til forventningerne om gedigen japansk kvalitet, omend antallet af knapper og displays giver en kort oplevelse af information overload på den japanske måde. Noget lignende kan man nok også opleve i andre avancerede biler, herunder Tesla.
Mirai kører glidende og næsten ligeså lydløst som enhver anden elbil. Performance-mæssigt vurderer jeg den på niveau med Nissan Leaf eller VW e-Golf, men klart ikke på niveau med BMW i3 i optrækket. Under accelleration træder en blæser ind for at presse nok luft ind i brændselscellen, og det kan høres. Batteriet er ganske småt (1,6kWh NiMH) og bruges kun til regenerativ opbremsning og kortvarig buffer ved accelleration præcis som på alle Toyotas øvrige ikke-opladnings hybridbiler.
Da vi forlod bilen foran Toyota på en småtåget dansk vinteraften, kom vi lidt i Blade Runner stemning, da bilen omgav sig med futuristiske lyde og en masse vanddamp for at køle og udlufte brændselscellen. Den sjoveste knap i kabinen er helt klart tisse-knappen, hvor man kan få medindflydelse på, hvor den lader vandet fra brændselscellen. Der kommer ca syv liter vand pr 100km.
Hvad man måske ikke ser ud af billederne er, at Mirai er en meget stor bil: den er længere end en Vollvo 760 stationcar og kun 10cm kortere og 300kg lettere end en Tesla Model S, men der er kun fire sæder og eet bagagerum mod Teslaens plads til 5 hhv 7 personer med to hhv eet bagagerum. Desuden kan bagsæderne ikke lægges ned pga de to brinttanke på i alt 122 liter bag bagsædet til de 5kg brint.
De fleste elbiler idag har batterierne i bunden af bilen for optimal sikkerhed og lavt tyngdepunkt. Selv om brinttanke er meget tungere end den brint, de kan indeholde, er det ikke vægten, der er problemet, men volumenet. Da tryktanke til over 700 bar i sagens natur er runde eller cylindriske, er der ikke udsigt til samme hensigtsmæssige placering af energilageret som i elbilerne og af sikkerhedsmæssige årsager, kommer de næppe ud i kollisionszonerne. Toyotas valg af tryktankenes placering i bilen og størrelsen af Mirai giver et fingerpeg om, at det bliver sværere at lave små kompakte brintbiler.

  • 5
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten