11 millioner VW-biler har svindel-software
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

11 millioner VW-biler har svindel-software

Ikke kun amerikanske udgaver af VW's biler, som denne Golf Clean Diesel, er omfattet af skandalen. Illustration: Mariordo Mario Roberto Duran Ortiz/Wikipedia

11 millioner biler fra Volkswagen-koncernen kører rundt med en toliters, firecylindret dieselmotor, Type EA 189, som er udstyret med fuske-software.

Læs også: Sådan kunne VW snyde udstødningstest med software

Antallet af biler fremgår af en meddelelse, som koncernen udsendte tirsdag ved middagstid. Softwaren gør, at der er, hvad VW betegner som ’en betydelig afvigelse’, mellem det udslip af det sundhedsskadelige NO2, som bilen opnår under myndighedernes test, og hvad de rent faktisk udsender i trafikken.

Læs også: VW stopper salg af dieselbiler i USA efter fusk

Hvor stor forskellen er, oplyser pressemeddelelsen ikke. Uafhængige målinger har dog tidligere bekræftet, at nye dieselbiler i Europa gennemsnitligt udsender syv gange mere NO2, end de er godkendt til.

Læs også: Nye dieselbiler forurener syv gange mere end de er godkendt til

Den aktuelle sag stammer dog fra USA, hvor en halv million af de i 11 millioner biler kører rundt. Meddelelsen nævner heller ikke, hvor de resterende biler er solgt.

Derimod fastslår VW, at de nye dieselbiler på det europæiske marked overholder de nyeste emissionskrav, Euro 6. De ’lever op til lovens krav og miljøstandarderne’, som VW udtrykker det.

Volkswagen arbejder nu sammen med de tyske myndigheder, Kraftfahrtbundesamt (KBA) for at finde ud af, hvordan udslippet af NO2 kan nedbringes i de 11 millioner biler.

Læs også: Teknologien til at banke NOx-udslip i bund er klar

Samtidig sætter Volkswagen 6,5 milliarder euro, 48 milliarder kroner, af til at servicere de 11 millioner biler ’og andre tiltag til at genvinde vores kunders tillid’, som det bliver formuleret i meddelelsen. Det beløb kan dog ændre sig, efterhånden som skandalen udvikler sig.

Foreløbig har myndighederne i Sydkorea bebudet en kulegravning af skandalen, og Frankrig presser på for at en uafhængig, europæisk undersøgelse.

VW's aktier styrtdykkede med godt 10 procent på få minutter, efter at koncernen offentliggjorde antallet af biler, der er omfattet af skandalen. Også mandag faldt aktien cirka 20 procent.

Læs også: Dieselbilernes svineri tog livet af den københavnske miljøzone

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bilerne forurener op til 40x så meget som antaget, og brændeovnene kun ca 25% af hidtil antaget, så lige pludselig begynder København at ligne Paris, London og Beijing, hvor ingen er i tvivl om at det er trafikken der så langt overvejende er ansvarlig for luftforureningen.

  • 8
  • 6

"Volkswagen arbejder nu sammen med de tyske myndigheder, Kraftfahrtbundesamt (KBA) for at finde ud af, hvordan udslippet af NO2 kan nedbringes i de 11 millioner biler."
De skal bare indstilles som om de altid var i teststand. Hvor svært kan det være?

  • 13
  • 6

Om motoren indstilles till testmode for normal drift ,så vill den lovede accerellation og maxhastighed ikke kunne indfries. Skruver man på et parameter ändres de andre som bekendt.

  • 6
  • 0

Glem ikke korruptionen af diverse politikere så straffen bliver vattet som altid.

De gamle bilfabrikanter foretrækker ondskab fremfor at gøre det oplagte rigtige med elbiler, aerodynamik og letvægtskonstruktion. Og de ringe politikere lader dem gøre det og det samme gør I, den uldede befolkning.
Angela Merkel som er fysiker burde i ekstrem grad vide bedre.

Og resultatet er at Tesla har hele troværdigheden og de andre har for evigt modsat sig fremskridt.

Vorsprung durch technik.

  • 8
  • 12

For omkring 30 år siden blev jeg gjort opmærksom på en luftpumpe, som sad på Alfa Romeos Spider modeller eller måske var det en Giulia Sprint. Pumpen pumpede luft ind i udstødningsrøret. Den eneste fornuftige forklaring er, at den dermed får lavere CO-værdier el. andre forureningstal. Og jeg husker ingen skandaler her.

Mig bekendt beskriver standarderne et ganske bestemt mønster og tidsskema for belastning af motoren, når emissionsværdier skal måles. Og det er sikkert muligt for noget software ligesom at identificere det. Jeg gætter på, at prøvelaboratorier (der jo betales af fabrikanterne) og myndigheder sandsynligvis har vendt det blinde øje til i flere år. Så jeg tænker lidt - hvorfor kommer det op nu?

  • 4
  • 3

Pumpen pumpede luft ind i udstødningsrøret. Den eneste fornuftige forklaring er, at den dermed får lavere CO-værdier

Der er vel intet fordækt i at konvertere CO til CO2. Så det kan ikke helt sammenlignes.
https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_ai...

Ikke dermed sagt, at der ikke hakkes en hæl og klippes en tå på mange andre punkter, som i de fleste andre industrier, hvor det blot gælder om at opnå en eller anden måling i en bestemt testopstilling.

  • 8
  • 0

Tak for information om den ekstra forbrænding, Jesper.

Nu har jeg ikke nærlæst de standarder, som beskriver disse emissionstests. Så jeg håber at nogen her kender bedre til dem. I virkeligheden har myndighederne måske fået tilføjet noget nyt i de standarder, som "forbyder" denne form for snyd. Og WW er så de første, som rammes.

Nu venter jeg lidt på, at der kommer en rapport om en amerikansk bilproducent med samme problem... Men mon ikke, at sagen ligesom "ordnes" i stilhed inden da. Det kan også blive for pinligt for en del myndigheder.

  • 1
  • 1

Der er en simpel metode at overholde emissionskravene, skru grænseværdien op. Som man gjorde i KBA bygningen, da man fandt ud af at der var for lidt belysning, så ændrede man den interne standard for hvor meget lys der skulle være på kontoret, det var billigere end at skifte alle pære og lysstofrør.
Motorproducenterne har jo en kæmpe udfordring, på den ene side råber kunderne efter mere kraft og mindre forbrug og på den anden side lovgivningen med krav om mindre emissioner og mindre forbrug (det koster ekstra brændstof at får en renere forbrænding). Motorudviklingen går stærkt i disse år, som selvfølgeligt bliver drevet frem af en strammere og strammere lovgivning.
Så hvem tror at bilproducenterne vil hoppe over til 100% EL motorer, når de nu massivt investerer i deres motorudvikling.

Rasmus

  • 4
  • 0

Sådan en luftpumpe er der også i min 18 år gamle Astra F.
Den kører et par minutter ved koldstart, og er som du skriver med til at varme katalysatoren hurtigere op, har jeg læst mig til.
Bilen er med Opels Ecotec X16XEL motor, hvor der er gjort temmelig meget ud af, at mindske benzinforbrug og udledning.

  • 2
  • 0

Laver amerikanerne selv personbiler med dieselmotorer? Vist ikke, for de hader dieselbiler. Når de selv laver en dieselmotor til en F150 eller tilsvarende lyder det som når man tømmer en metalskrotcontainer.
Desuden er VW jo ikke amerikansk. Vel har de et par samlefabrikker men mon balladen havde været lige så stor såfremt det havde ramt en af "de tre"?

  • 0
  • 3

Hvornår ved "styringen" om bilen er på prøvestand, så den skal gå i testmode?

Den skal ikke engang opdage en speciel cyklus i testen.

1) På et 2w prøvestand/rullefelt står baghjulene stille og ratsensor i neutral stilling
2) På et 4w prøvestand/rullefelt er kun ratsensor i neutral stilling

Simple parameterer at kigge på, for at åbne EGR- ventilen mere under test.

  • 0
  • 0

Jeg havde for nogle år siden en Peugeot og uanset hvor ultra ultra forsigtigt jeg kørte kunne jeg ikke komme ned på det specificerede brændstofforbrug. Peugeot forhandleren trak på skuldrene og sagde ja, sådan er det. Det vidste han da godt.

Så jeg er ikke forbavset. Brændstofforbruget er af flere grunde en vigtig salgsparameter og de slappe og korrupte europæiske myndigheder er ikke et problem for industrien som er helt kolde overfor at give falske specs i salgsmaterialet.

  • 3
  • 3

Den med brændstofforbruget er jo kendt, da der måles i testtunneller eller uden sidespejle og andre ting, som giver øget vindmodstand. Det er så vidt jeg ved kun ved nyere data det ikke passer. Min 18 år gamle Astra F at.car kører mellem 12 og 17, afhængig af mit køremønster. Det passer ganske fint med papirerne.
Mine forældres 10 år nyere Toyota kører ikke længere pr. Liter.
Begge kører på benzin.

  • 0
  • 0

Ja det gør hun vel. Hvis hun kunne få en tur i en tidsmaskine havde hun vel gjort kort proces med Nikolaus August Otto (1832-1891) og Rudolf Christian Karl Diesel (18. marts 1858 i Paris – 29. september 1913).
Ind imellem har jeg mistanke om at flere debattører her gerne ville hjælpe hende.

  • 1
  • 0

Gad vide om det ikke havde været billigere for vw at sætte scr katalysator på alle deres diesel biler.

Det er eneste udvej så vidt jeg kan se.

Der er tre muligheder
1. De kører videre og er ligeglade
2. De sænker motorydelsen og dermed NOx produktionen
3. De scrubber udstødningsgassen.

De får ikke lov til 1.) af myndighederne. De får ikke lov til 2.) af forbrugerne, så de er nødt til at implementere 3).

Er danske Amminex (http://www.amminex.com) gået public ? Hvis ja, så køb!!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten