10 teknologiske tendenser, du bør kende: #2. Lidarer skrumper i pris og størrelse
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

10 teknologiske tendenser, du bør kende: #2. Lidarer skrumper i pris og størrelse

Hvis du bestiller en nu, skal du punge ud med omkring 400.000 kroner. Kan du vente cirka halvandet år, er der al mulig grund til at gøre det.

Flere producenter lover, at de til den tid kan massefremstille såkaldte lidarer til en pris på omkring 400 kroner.

Perspektivet ved billige lidarer er utallige. For en lidar er kort fortalt en sensor-teknologi beregnet til afstandsmålinger. Den virker ved, at der udsendes laserpulser med høj frekvens, samtidig med at de enkelte pulser typisk ved hjælp af et spejl drejes ud i forskellige retninger.

Læs også: Knaphed på sensorer forsinker fremtidens biler

Den tid, det tager de enkelte pulser at ramme et objekt og blive reflekteret tilbage til laseren, kan bruges til at beregne afstanden. Doppler-forskydning på de returnerede lydbølger kan også bruges til at afgøre, om objektet er i bevægelse, og hvilken vej det bevæger sig.

I alt fra droner til robotter

I relation til selvkørende biler fungerer lidarer altså som bilernes øje, der gør, at de kan sanse verdenen og vælge en handling. Tesla og AutoX sværger udelukkende til radar og kameraer, men ellers er brugen af lidarer en integreret del af de øvrige bilproducenters forsøg på at fremstille autonome køretøjer.

»Billige lidarer kan bruges i alt fra droner til robotter. Ja, vi kan også sætte dem på bygninger. Hvis prisniveauet bliver så lavt, skal vi i hvert fald anskaffe nogle,« siger Kurt Nielsen, centerchef for Robotteknologi ved Teknologisk Institut.

Velodyne Lidar, Osram Opto og Quanergy er blandt de producenter, som alle melder om heftige prisfald på grund af forbedret teknologi. De nedskalerede priser får kunderne angiveligt glæde af allerede fra næste år.

»Denne udsigt til superbillige lidar-sensorer er ventet - og det er gode nyheder,« har Henrik Schärfe tidligere udtalt til Ingeniøren.

Han er ph.d. i Human Centered Informatics og medstifter og adm.direktør i fonden Autonomous. Fondens fokus er på udrulningen af selvkørende biler – i første omgang i Himmerland, hvor en kommune deltager i et forsøg.

Dansk glæde over udvikling

»Prisfaldet på lidarer betyder, at tærsklen til at lave forskning og udvikling på visionsystemer bliver meget lav. Samtidigt findes der i dag open source middleware, som bygger bro mellem sensorer og computersystemer. Samlet set betyder det, at udviklere kan koncentrere sig om at skrive de algoritmer, der fortolker sensorernes input,« siger Henrik Schärfe og tegner også det helt store perspektiv:

Læs også: Lidar-sensorer på nippet til endeligt gennembrud

»Når vi nu snart har en dansk lovgivning om selvkørende biler, der faktisk er lidt fremme i skoen, kan jeg let forestille mig en dansk industri-indsats på området. Det håber jeg faktisk vil ske.«

Gennembrud for bred anvendelse af lidarer: 2018

Centrale aktører: Velodyne Lidar, Otto, Waymo, Darpa