10 teknologiske tendenser, du bør kende: #3. Kroppen erstatter betalingskortet
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

10 teknologiske tendenser, du bør kende: #3. Kroppen erstatter betalingskortet

Det er en af Kinas mest historiske byer og et yndet udflugtsformål for turister med hang til nostalgi. Men ikke desto mindre er Wuzhen spækket med det nyeste udstyr inden for biometri.

Her behøver 5.000 daglige besøgende ikke vifte med billetter, når de skal besøge seværdigheder og museer. Disse besøgende behøver ej heller anvende nøglekort, når de tjekker ind og ud af deres hoteller.

Et ansigtskendelses-system skabt af Baidu – også kendt som Kinas Google – klarer den opgave. Baidu drager nytte af, at kineserne i forhold til mange andre lande har en noget mere afslappet (eller skulle man sige opgivende) holdning til databeskyttelse, overvågning og andre privatlivsrettigheder, vi andre fortsat i en vis udstrækning forsøger at værne om.

På den baggrund har Kina opbygget verdens største ID-database med personnumre og billeder af 1,3 milliarder borgere. Så nu kan kineserne benytte deres glatte ansigt som betalingsmiddel og adgangskort.

Wuzhen fungerer som et forsøgslaboratorium for den biometriske udvikling. En udvikling, som jo tidligere har haft fingertrykaflæsning som bannerfører. Det har også været afprøvet i Wuzhen – og opgivet.

Dels fordi der var for mange forkerte resultater, dels fordi der var en utilsigtet effekt, når tusinder af daglige besøgende skulle sætte deres tommeltot på en sensor og vente på, at et stykke software tog sig sammen til at få deres identitet bekræftet.

Fingeraftryksgenkendelse er for langsomt

»Det tog simpelthen for lang tid,« siger Yuanqing Lin, direktør for Baidus Institute for Deep Learning, til New Scientist.

Omvendt bruger ansigtsgenkendelses-systemet kameraer til at spotte besøgende, der nærmer sig tælleapparater og andre former for indgange. Ansigterne bliver i løbet af et sekund behandlet i databasen.

Hvis du er identificeret via databasen, kan du bare slentre ind og ud. Er det ikke tilfældet, er du tvunget til at hive pengepungen frem, vente i kø og traske rundt i Wuzhen med de gammeldags betalingsformer og adgangskort.

Læs også: Nu kan bannerreklamer forfølge dig langs motorvejen

»Det var kun et spørgsmål om tid, før ansigtsgenkendelses-software blev udrullet i denne størrelse. Det er meget mere praktisk at bruge dit ansigt frem for billetter, så det er ikke utænkeligt, at vi snart ser denne teknologi indført andre steder,« siger Mark Nixon, professor i billedgenkendelse via kunstig intelligens ved University of Southhampton, til New Scientist.

Software, der kan genkende ansigter, har eksisteret længe, men teknologien er først nu blevet tilstrækkelig præcis og sikker at bruge til pengetransaktioner og adgangskontroller.

De nye systemer benytter sig blandt andet af ‘deep learning’ - en form for kunstig intelligens, der forandrer sig, i takt med de erfaringer som systemet gør sig.

‘Deep learning’ gør teknologien mest pålidelig

Deep learning er ifølge MIT Technology Review særligt godt til billedgenkendelse, fordi det gør computeren i stand til at fokusere på de ansigtstræk, der identificerer personen mest pålideligt.

Baidu fortæller til New Scientist, at deres ansigtsgenkendelses-software også beror på neurale netværk for at kunne genkende og skelne mellem mange forskellige mønstre. Det kinesiske medieselskab siger, at det har testet softwaren på en database med en milliard billeder af folks ansigter og angiveligt havde en fejlrate på 0,2 procent.

Baidus tal skal dog også holdes op imod, at der var tale om stillbilleder frem for lyslevende ansigter, der spadserer op til et kamera. Baidu hævder dog, at det ikke burde gøre nogen forskel, og at deres system desuden detekterer ansigtsbevægelser, hvorfor det angiveligt ikke burde kunne lade sig gøre at bevæge sig hen til et af deres kameraer og holde et udprintet stillfoto af en anden person op foran sit ansigt og opnå godkendelse.

Læs også: Tekstiler med 'ansigtsprint' skjuler dig for kameraerne

Hvis erfaringerne med ansigtsgenkendelsen er gode i Wuzhen, satser Baidu på at udrulle systemet i forlystelsesparker, turistdestinationer, sportsareaner og andre steder i Kina, hvor store grupper af mennesker, som bevæger sig ind og ud, skal registreres.

»I første omgang vil vi have vores software bliver brugt af alle gæster, der besøger Wuzhen, og dernæst i mange andre steder rundt om i Kina,« siger Yuanqing Lin, direktør for Baidus såkaldte Institute for Deep Learning til New Scientist.

Og vi har et match! En kinesers ansigt bliver genkendt via landets ID-database med personnumre og billeder af 1,3 milliarder borgere. Foto: Baidu

Den øgede brug af biometri i Kina ses også ved, at ansigtsgenkendelse er den eneste identitetskontrol i betalings-appen Alipay, der benyttes af 120 millioner kinesere. En anden app kan bekræfte, om taxachaufføren er autoriseret, ligeledes ved at scanne chaufførens ansigt. I nogle kinesiske boligforeninger bruges teknologien blot som erstatning for en gammeldags nøgle. Det skriver MIT Technology Review.

Nets: Ingen konkrete planer om ansigtsscanning

Ifølge Jie Tang, forsker i computer science og teknologi ved Tsinghua University, er betaling med ansigtsgenkendelse blevet populært i Kina, fordi det er let.

»Hvis jeg går på café eller restaurant, kan jeg ikke blot bruge det her system til at betale min regning. Nogle steder er der ansigtsscannere ved dørene, der informerer personalet om, at det er mig, der kommer gennem døren. Så kan de byde mig velkommen med et: ‘Hello, Mr. Tang’,« siger Jie Tang til MIT Technology Review.

I Danmark har Nets for øjeblikket ikke nogen konkrete planer om at indføre biometriske betalingsløsninger. Men ifølge Jan Plenge, der er chef for virksomhedens innovationslab, bliver teknologier såsom scanning af fingeraftryk og vener sandsynligvis de første, som Nets tester i en dansk kontekst.

Teknologien blev dog udviklet af Hitachi allerede i 2005, og i dag er der installeret venescannere i op mod 80.000 hæveautomater. Ligesom et fingeraftryk er vores vener unikke, og de er vanskelige at stjæle eller efterligne, da de er gemt under huden.

Mastercard vil indføre ansigtsgenkendelse i 2017

Nets er i kontakt med Hitachi, og brugen af fingervenescanning kan være med til at afdække, hvor villige danskerne er til at bruge biometriske betalingsløsninger, og om der overhovedet er interesse i eksempelvis ansigtsscanning.

»Én ting er at lave den tekniske løsning så sikker, at folk stoler på det. Næste skridt er, om folk rent faktisk vil lade sig registrere sig med deres krop. Det ved vi ikke endnu,« har Jan Plenge udtalt til ing.dk.

Læs også: Nu kan kinesere bogstaveligt talt betale med deres glatte ansigt

Han vil dog ikke afvise, at danskerne kommer til at kunne betale ved hjælp af ansigtsgenkendelse en gang i fremtiden.

»Hvis det gør hverdagen nemmere, så har folk en tendens til at synes, at det er fedt,« siger Jan Plenge.

Det er dog ikke kun i Kina, at virksomhederne har fået øje på ansigtsgenkendelsessoftware.

For eksempel offentliggjorde Mastercard tilbage i 2015 en plan om at bruge ansigtsscanning til at bekræfte pengeoverførsler.

Ifølge The Wall Street Journal har Mastercard for øjeblikket gang i et pilotprojekt i USA, men virksomheden forventer at udbrede systemet globalt i løbet af i år.

Stemmegenkendelser trumfer fingeraftryk

Et andet nyt eksempel er banken Australia and New Zealand Banking Group (ANZ). Her i maj begynder ANZ et pilotprojekt, hvor udvalgte kunder vil blive afkrævet verifikation via stemmegenkendelse ved overførsel af beløb på over 5.000 kroner i et forsøg på at højne sikkerheden ved bankens betalingsapps.

»En persons stemme har fem til ti gange flere sikkerhedspunkter en andre metoder såsom fingeraftryk, så vi ved, at dette tiltag vil øge sikkerheden og blive hilst velkommen af vores kunder,« siger Peter Dalton, ANZ’s afdelingsleder for kundeoplevelse og digitale kanaler.

»Teknologien er så avanceret, at den kan skelne mellem to identiske tvillinger eller en stemme, som er optaget på forhånd,« siger Peter Dalton.

Gennembrud for biometri ved betalingsløsninger : Nu

Centrale aktører: Face++, Baidu, Alibaba