andre skriver

WHO dumper danske støjgrænser: Langt flere ramt af farlig støj

Illustration: Wikipedia

Trafikstøj er langt mere skadeligt, end de nuværende danske støjgrænser lægger op til, lyder det i ny rapport fra World Health Organization (WHO). Det er nemlig allerede potentielt sundhedsskadeligt at bo tæt på en vej, der udsætter dig for støj over 53 decibel, fastslår WHO i rapporten. Det er markant lavere end den grænse på 58 decibel, som danske myndigheder anvender i dag, og dermed er langt flere mennesker end hidtil antaget i Danmark ifølge WHO i farezonen.

Emner : Støj
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Guardian 20. apr 2021 09:18
Storbritannien bremser global chip-opkøb
via Energiwatch 19. apr 2021 12:16 2
Medie: EU vil lade biomasse klare frisag
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg vil mene det er lidt for simpelt blot at slynge et tal på 53db ud, uden at præcisere nærmere. Er det den gennemsnitlige støj i løbet af dagen, eller om natten, udendørs eller indendør? Peakværdi? Gælder det særilgt trafikstøj, den konstante dækstøj? eller mere periodevis kraftig motorlyd fra motorcykler/lastbiler?. Tæller barneskrål, musik, aircondition, snorken også. Hvad med folk der arbejder i støjende miljø, håndværkere, buschauffører, kontorlandskaber, produktion. Danske huse er rimeligt godt lydisolerede. Og trafikken er normalt meget dæmpet om natten.

  • 1
  • 1

i den samme store fortælling.

Sundhed er en svær en, da miljøpåvirkningerne rammer ind i den måde, som vi er organiseret på både biologisk og psykosocialt.

Det, der opleves som sundhed, gang i hjulene, fuld fart frem uden at se sig tilbage i økonomisk forstand, virker befordrende for de menneskers trivsel, der ser økonomisk omsætning som et entydigt gode.

Men efterhånden som det går op for menneskene, sådan for alvor, at bl.a. privatbilismen er en af de største syndere inden for genren; bidrag til menneskeskabt global opvarmning, biodiversitetens forsvinden, faldende priser på de huse, som en million danskere lever og opholder sig i, så vil der opstå et øget niveau af stress hos de trafikstøjsramte.

Der vil "stille og roligt" akkumulere sig et øget potentiale for modvilje mod bilismen.

Til sidst opnår mennesket igen evnen til at føle, hvor usund og livsforringende en opfindelse, som bilismen er, ikke bare for den, der sidder inde i sin osteklokke og sniffer sine egne prutter, men især for alle andre udenfor, der mærker sprat og larm fra metalskeletterne, når de kører forbi.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten