Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

VW skal betale erstatning til 600.000 amerikanske bilejere

VW har indgået en aftale med de amerikanske myndigheder om erstatninger til de bilejere, der er ofre for svindel med bilernes partikeludledning. Aftalen forventes offentliggjort i dag ved en domstol i San Francisco i Californien. Ifølge den tyske avis Die Welt skal VW betale 5.000 dollars til hver amerikansk bilejer med den berygtede svindel-software i bilen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyllands-Posten 15. nov 2019 14:09 1
Labour lover gratis bredbånd til alle briter
via Statens Serum Institut 15. nov 2019 07:58
Første tilfælde af infektioner med zikavirus i Europa fundet
via Ekstra Bladet 14. nov 2019 12:46 1
Comeback for klaptelefon: Ny OLED-plast-skærm kan foldes
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og aktien stiger 6%
Crime does pay.

Vel ikke så underligt at en afslutning (bøde/aftale) får nogen til at se lysere på fremtiden da risikoen vel er faldet ...

Men kursen er nu så oppe omkring de halve af hvad den var for et år siden ... Så der er vist lange udsigter til en gevindst for dem der købte aktier lige før skandalen

  • 6
  • 2

Pyt med at naboen slår ungerne og generelt er et dumt svin - hvis han kan fix'e bilen sort eller skrue km-tælleren tilbage til en god pris, så ville man da være dum hvis man ikke sagde ja tak.

Hvis man skal dømme efter de sure tommelfingre må konsensus være at det er ok at investere i dopede cykelhold, narkosmugling, pedofil børnepasning, etc. Det er der sikkert også gode penge i.

  • 0
  • 9

Ja, tiderne har efterhånden tydeligt vist, at det kan betale sig at fuppe og snyde.
Tak for en udmærket demonstration, VW,- kunne ikke gøres bedre. Ironi kan forekomme.

  • 2
  • 2

Når man køber en aktie bliver man medejer af firmaet. Aktier er ikke "kun" et spil. Af samme grund er shorting også ulækkert, men det kan i sikkert heller ikke forstå.

Kom med nogle argumenter. Ellers må jeg konkludere at i synes at VW ikke har gjort noget forkert.

  • 1
  • 5

Det er ikke kun bilkøberne der er blevet snydt - statskassen er i den grad blevet snydt, konkurrenterne er blevet snydt pga. unfair konkurence og almindelig mennesker er blevet udsat for øget forurening, der for noget føre til kræft og luftvejslidelser...
Så hvorfor er det kun bilejerne de skal betale til?
Bilerne ville aldrig være kommet på vejen, hvis ikke, der var blevet snydt.

  • 6
  • 1

Hvordan dælen når du frem til den konklusion, Peter???

Hvilke andre konklusioner kan du uddrage af Anders Majlands kommentar og de sure tommelfingre på min oprindelige kommentar ?

Jeg er rystet over at flertallet (ikke kun her, men også på euroinvestor.dk mm.) ikke kan se det handler om meget mere end potentielt afkast til egen vinding. Mine eksempler er overdrevne men i princippet det samme.

Jeg er oprigtigt interesseret i af forstå hvordan folk tænker. Provokation virker sommetider til af få folk til at give udtryk for deres reelle holdning. I dette tilfælde sider jeg bare og ryster på hovedet (ligesom folk sikkert ryster på hovedet af mig fordi de ikke forstår hvad jeg prøver at give udtryk for).

Det ville være rart med en kommentar i stedet for en simpel sur tommelfinger. (Mener stadig at thumbs up/down ikke burde være anonymt.)

Det er det samme hvis man diskutere om det er ok at shorte aktier. Flertallet tænker KUN på om de kan tjene på det.

Hvis det er den måde folk opdrager deres børn er jeg meget bekymret for fremtiden. Vi må stemme med vores penge og handlinger.

Jeg mener stadig at det er ulækkert at aktien stiger 6% på den nyhed (altså nyheden om at VW tilsyneladende slipper billigere end de har fortjent). Det kan altså betale sig at snyde.

Ret mig hvis jeg tager fejl.

  • 2
  • 2

På et andet nyhedsmedie forlyder det at VW har 3 muligheder, hvoraf bilejeren kan vælge imellem:

At få leasingaftale opsagt.

VW laver bilen så den passer efter gældende godkendelse.

VW tilbage køber bilen.

Mon ikke købere vil vælge at afhænde bilen, såfremt tilbagekøbsprisen er god, hvilket den sikkert er.

Hvad skal der så ske med de biler som bliver tilbagekøbt? Bliver de så solgt i EU hvor lobbyarbejdet har båret frugt, og fabrikanterne mere eller mindre kan gøre som de vil..?
Såfremt de bliver solgt her, uden udbedring af problemerne, så dør jeg af grin.

  • 1
  • 3

@Christian Hansen

Hvad skal der så ske med de biler som bliver tilbagekøbt? Bliver de så solgt i EU hvor lobbyarbejdet har båret frugt, og fabrikanterne mere eller mindre kan gøre som de vil..?
Såfremt de bliver solgt her, uden udbedring af problemerne, så dør jeg af grin.


For at undgå det, må du hellere fremover checke at VW brugt-biler ikke har teksten "Objects in mirror are closer than they appear" indgraveret i sidespejlet. Hvis speedometeret har både km/t og mil/t skala bør du også være på vagt.

  • 1
  • 1

Hmm - medmindre VW i denne sammenhæng har snydt mere med Km/l end stort set alle andre bilfabrikanter, så er det vel kun amerikanerne som er blevet snydt, netop fordi de IRL ikke overholdte den lovpligtige NOX grænseværdier.
Hvilken skade har de danske VW bilejere med snydesoftwaren lidt, og hvorfor egentlig ulejlige sig med at forsyne de europæiske biler med denne software?

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten