Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Volkswagen idømmes bøde på én mia. euro af tysk domstol

Illustration: Andreas Praefcke via Wikimedie Commons

Tysk domstol idømmer Volkswagen en bøde på 1 mia. euro for deres rolle i dieselskandalen, som startede tilbage i 2015. VW accepterer kendelsen i en pressemeddelelse og uddyber: 'Volkswagen AG indrømmer sit ansvar for dieselkrisen og regner dette som endnu et skridt mod at udbedre den'.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyllands-Posten 15. nov 2019 14:09 4
Labour lover gratis bredbånd til alle briter
via Statens Serum Institut 15. nov 2019 07:58
Første tilfælde af infektioner med zikavirus i Europa fundet
via Ekstra Bladet 14. nov 2019 12:46 1
Comeback for klaptelefon: Ny OLED-plast-skærm kan foldes
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...de sidder stadig tilbage med håret i postkassen uden erstatning, forringede motorer efter ”opdatering”, forøgede værkstedsudgifter til udskiftning af EGR ventiler, ekstra værditab osv.

  • 8
  • 2

Og bilkøberne bliver troligt ved med at købe bilerne. Tænk, hvis en producent af økologiske frilandskyllinger blev taget i at fuske med varen og putte konventionelle standrad kyllinger i posen? De kunne godt dreje nøglen om. Hvorfor er det anderledes når det kommer til biler? Der er vel to forklaringer. Uvidenhed eller ligegyldighed i et passende miks. Jeg har af og til diskureret det med kolleger som alle har lange videregående uddannelser. Jeg har på fornemmelsen at "dieselgate" og omfanget af skandalen ikke er almindelig kendt i beforlingen. Når man fortæller folk, at sagen er så alvorlig, at den har koster VW langt over 100 mia DKR i bøder tilbagekøb mm i USA alene, så tror folk ganske enkelt ikke på det. Der er jo ikke sket VW noget i Europa.... Det er en flok statsautoriserede fuskere.

  • 11
  • 2

mine aktier er steget 25% på et par uger.
Hvad med at I danske får straffer de tyske fabrikanter, ikke blot for deres løgne men også deres køb af vores højrefløjsregering så de panikbeskattede Tesla Model S og sænkede afgiften på benzinbiler. Det var ikke et tilfælde og deres løgnagtige begrundelse var jo at de tabte skattekroner på elbiler som der ingen salg var i. Mon ikke de har tabt noget ved at sætte afgiften ned på alle benzinbiler...

Hvis afgiften holder som de er nu, hvis der er et minimum af rygrad i folketinget så ondskaben ikke fortsætter så bliver basisprisen for Tesla Model 3 ca 275kkr ink moms. En bil der ser godt ud, 5.7 sekunder til 100, ca samme størrelse som en Audi A4, 1cm længere end Jaguar iPace og et enormt globalt ladenetværk der næsten fordobles hvert år.
Lad os sende en klar besked til ringhedens mennesker så vi får en bedre verden.

Jeg har bestilt en Tesla Model 3. Over en halv million andre har også.

Jeg er kommet relativt sent ind i teslaaktier men det ser faktisk ud til at aktien kan gå hen og købe en bil til mig over de næste 2 år. Selvom jeg kun havde ca 300k i aktier så havde jeg små 30k gevinst på én dag forleden. De efterfølgende dage var omkring 10-20k per dag.
Det vil selvfølgeligt ikke være så monotont altid, aktier svinger selv i opgang men trenden nu er ret klar. Tesla Model 3 kommer til at erobre verden. Inklusiv berlin.

  • 4
  • 9

mine aktier er steget 25% på et par uger.

Cherry picking - de er ifaldet ca. 10 % det seneste år ;o)

Hvis du havde købt 2. marts og solgt 2. april, ville du have tabt 25%.

Så ja: Hvis man er en dygtig day trader, kan man nok tjene mange penge på Tesla aktier, men jeg ville ikke betragte den som en solid langtidsinvestering. De fleste analytikere er enige om, at, selvom firmaet har masser af potentiale, er aktien over-rated.

mvh Flemming

  • 9
  • 1

...de sidder stadig tilbage med håret i postkassen uden erstatning, forringede motorer efter ”opdatering”, forøgede værkstedsudgifter til udskiftning af EGR ventiler, ekstra værditab osv.

Alle der har købt diesel personbil uanset mærke de sidste par år kommer til at se frem til et extra værditab af betragteligt størelse.
Og det gælder også dem der henter deres diesel antikvitet i morgen og i overmorgen. Tillykke med den nye bil siger den velinformerede og venlige bilsælger.

  • 4
  • 4

Så ja: Hvis man er en dygtig day trader, kan man nok tjene mange penge på Tesla aktier, men jeg ville ikke betragte den som en solid langtidsinvestering. De fleste analytikere er enige om, at, selvom firmaet har masser af potentiale, er aktien over-rated

- jf.:

The biggest job cut in Tesla’s 15-year history underscores the pressure Musk is under to stop burning through money -- and start making some. So far, the company has cumulatively lost about $5.4 billion, and even most optimists don’t believe the red ink will end there. The carmaker may lose another $1.3 billion over the next four quarters, according to analyst estimates compiled by Bloomberg

https://www.bloomberg.com/news/articles/20...

  • 1
  • 2

Flemming, min kommentar var ikke i marts men nu. Jeg skriver netop at trender er nu.
Ikke i marts. Forstår du det?
Og mine aktier er steget 14kkr igen i dag.
3.75% og slutter på 358. Jeg tror vi er tæt på et plateau lige nu men at den vil gå over 400 indenfor relativt kort tid. Par måneder måske.
En større analytiker har sagt de sigter efter en kurs på 500.

"De fleste analytikere er enige om, at, selvom firmaet har masser af potentiale, er aktien over-rated."
Det er en halv vind i dit hoved fra år tilbage. Stemningen er anderledes i virkeligheden.

Der er stadig mange der shorter aktien, dvs de forventer at aktien falder. De bløder meget i disse dage.
Jeg har reel indsigt i situationen, Flemming, som altid, og det tegner det stærkeste billede for Tesla nogensinde.
Tesla Model 3 har flere forudbestillinger end nogen anden bilmodel i historien. Den sælger allerede bedre end Audi A4, BMW 3 og Merc C i hele USA med passende fald i deres salg. Elon har meldt ud at de får overskud i anden halvdel af året hvilket er dramatisk forskel til tidligere og de har fået lov til at eje fabrikker i Kina, hvilket er noget nyt så de kan sælges uden stor importafgift og Kina er det største elbilsmarked i verden hvor Tesla er meget populær.
Produktionen af Model 3 er ved at være oppe i det omtalte fulde tempo på 5000 biler om ugen og når det tal overskrides og det fortsætter opad så bliver det endnu en bølge i aktieprisen. Ligeledes når der bliver snak om profit og det bliver bekræftet.
Løbende positive nyheder om at de tager markedsandel fra de gamle tvære fabrikanter etc

Men hvad ved jeg...

  • 1
  • 4

Dan:

Jeg har reel indsigt i situationen, Flemming, som altid, og det tegner det stærkeste billede for Tesla nogensinde.

Helt enig i, at det ser rigtigt godt ud for Tesla, men aktiekursen har for meget længe siden i alt for stort omfang taget forskud på dette.

Men: Nu er aktiekurser ikke længere styret af sund fornuft og indtjeningspotentiale i de værdier, de repræsenterer, men derimod af folks følelser, så jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at du får ret, men det vil givet fald ikke være baseret på normale økonomiske modeller.

I modsætning til f.eks. dot com virksomheder, er indtjeningspotentialet ikke ubegrænset. Har man lavet et genialt stykke software eller skabt en social platform, alle bare må på, kommer indtægterne (stort set) uden udgifter herefter - og selskabets værdier kan eksplodere.

Tesla er en produktionsvirksomhed, hvor det er ganske let at kalkulere indtjeningspotentialet (dækningsgraden) - og Teslas unikke markedsposition vil selvfølgelig ikke vare ved - alle de øvrige spillere ser selvfølgelig også lyset, og når først der begynder at komme reel konkurrence, er det slut med de forholdsvis store dækningsgrader, Tesla kører med i øjeblikket.

Men hvad ved jeg...

Idet jeg går ud fra, at det var et retorisk spørgsmål, vil jeg ikke forsøge at svare ;o))

mvh Flemming

  • 3
  • 2

Helt enig i, at det ser rigtigt godt ud for Tesla, men aktiekursen har for meget længe siden i alt for stort omfang taget forskud på dette.

For nogle år siden lå kursen i ca. 30. Der var den også astronomisk høj. Så lykkedes nogle ting så kurs 30 i dag er berettiget, men i mellemtiden steg kursen, og nu er den så i kurs 300 og igen astronomisk.

Tesla er en produktionsvirksomhed, hvor det er ganske let at kalkulere indtjeningspotentialet (dækningsgraden) - og Teslas unikke markedsposition vil selvfølgelig ikke vare ved - alle de øvrige spillere ser selvfølgelig også lyset, og når først der begynder at komme reel konkurrence, er det slut med de forholdsvis store dækningsgrader, Tesla kører med i øjeblikket.

Det samme kunne man sige for Amazon.com - en online boghandel, hvor stort kan det lige blive?

(Vil gerne understrege at jeg ikke vil hverken anbefale eller fraråde at investere i Tesla, blot påpege at intet er sikkert. :)

  • 2
  • 0

Dan:

En større analytiker har sagt de sigter efter en kurs på 500.


og Goldman Sachs sagde $190 inden for 6 måneder i går - vi endte på 310 i går. Også JP Morgan peger tomlen nedad. Jeg giver sgu' en flaske god single malt fra Islay, hvis vi når de 500 inden for 3 måneder Dan - det vil være en win win for dig.

Det er en halv vind i dit hoved fra år tilbage. Stemningen er anderledes i virkeligheden.


Åbenbart ikke kun i mit hovede - -

Jeg har reel indsigt i situationen, Flemming, som altid


De lader vi lige stå lidt, i lyset af din "historie" herinde - hint: Elon Musk er ikke en af "de fremmede" ;o)

Måske den Model 3, du er ved at spare op til via kursstigningerne på dine Tesla aktier, skal konverteres til en Speed Pedelec? ;o)

Igen igen: Tesla er en "folkeaktie", der styres af følelser. Et godt tweet fra Elon kan sende den op med 10%, en realistisk vurdering fra flere financielle storspillere kan sende den ned igen lige så hurtigt. Er man hurtig på aftrækkeren, er der mange penge at tjene, men som langsigtet investering er den alt for volatil efter min smag.

mvh Flemming

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten