Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Vognmand med eltaxier i København: Chaufførerne spilder tid på at jagte ladestandere

Illustration: teksomolika / Bigstock

Vognmand ved Dantaxi i København Omar Baha fortæller, at hans chauffører spilder tid på at køre fra a til b for at finde en ladestander, der er ledig. Omar Baha har fire eltaxier, tre Teslaer og en Hyundai. Men selskabet må ikke alene dagligt kæmpe med for få ladestandere – det er også en dårligere forretning at køre med elbil, og vognmanden frygter, at han ikke kan betale elbilerne af inden for tre år. Andre aktører i branchen har tidligere efterlyst bidrag til anskaffelse af de dyrere biler.

Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kære vognmand.
Når nu du har en virksomhed som har et så stort behov for opladning, så opstil din egen ladestander eller to, der kan lade med proces-strøm. Måske en hurtig lader og en række langsomladere.
Når I kører så mange kilometer, så bliver det helt sikkert billigere end en dieselbil.
Eller køb dine biler med opladekontrakter, således at du ikke selv skal investere i ladere.
Det er jo ikke en offentlig opgave at sikre din virksomhed opladning når du har behov, men du kan få en 10 kV tilslutning til dine ladere.
Lidt mere planlægning og investering fra din virksomheds side bliver nok nødvendigt.

  • 22
  • 14

@ Allan Slot. dejlig arrogant svar. vognmanden gør opmærksom på, at nødvendig infrastruktur mangler, og din løsning er at han selv skal oprette den, og at bilerne ved hver tomkørsel skal køre hjem til vognmanden.
Dit kendskab til taxibranchen virker ikke imponerende.

  • 23
  • 5

Da Henry Ford begyndte at lave biler var der også andre der tog sig af at lave tankstationer. Det er ikke bilejernes eller producenternes problem at sikre der er "brændstof" eller veje og færdselsregler for den sags skyld til deres biler. Det kræver en koordineret planlægning og 80 kW ladestander med 200A kan man altså heller ikke stille op hvor som helst.
Det er utrolig at det lille bitte antal elbiler der er nu kan skabe problemer - det lover ikke godt selv for den nærmeste fremtid. Har holdt på Karlslunde Rasteplads og efter 20 min. var der 3 eltaxaer der kredsede forelskede rundt omkring ladestanderne.
Det er vores politikere der snork sover og tror at den grønne omstilling er gratis og ikke kræver styring eller gør ondt.

  • 22
  • 2

Det er utrolig at det lille bitte antal elbiler der er nu kan skabe problemer


Hvornår har du sidst været været på Amager eller i Lyngby Gladsaxe området?

Og så er der ladepladser forbeholdt for taxi.

Taxa ture kan normalt ikke planlægges, så det er ikke dårlig planlægning andet end at el-taxi med det samme bør afvise kunden hvis kunden skal længere end fra København til Køge eller Hedehusene.

Glem nu alt det pjat med at en Tesla kan køre 400km, i den virkelige verden kan du ikke bruge de første 30% og de sidste 20%, tåbeligt at melde ledig med 30% på batteriet, og tåbeligt at blive hængene på en lader efter den bliver for langsom når den har passeret 80%, ups der røg 50% af batteriet, yderligere 50% ryger hvis der køres på motorvej, ikke alle har den tungeste batteripakke, så i praksis er det godt med 100km før der skal lades igen.

  • 6
  • 14

Har holdt på Karlslunde Rasteplads og efter 20 min. var der 3 eltaxaer der kredsede forelskede rundt omkring ladestanderne.

Fordi der kun er to 150 kW lynladere i hver retning. Nær Karlslunde ligger Ionity i Greve med 10 ladere, hvor der indtil januar altid holdt et par taxier og ladede.

De kan også køre til Køge hvor der er 26 ladere. Det er nok bare for langt væk fra deres område.

Eon/Clever og Ionity bygger alt for få ladere ved hvert site. Ionity i Greve er desværre undtagelsen og ikke reglen. Når der kun er to pladser, så er der stor risiko for at begge er optaget og at der er lang ventetid.

Tesla har derimod kæmpepladser. Selv hvis alt er optaget, så er der hele tiden nogen der kører. Bilens navigation oplyser desuden i realtid om antal ledige pladser, så man eventuelt kan vælge et alternativ, hvis der er for travlt.

Det er ikke for at tale Tesla frem. De viser bare hvordan det fungerer når man har volumen nok. Det har de andre ikke endnu. Det kommer og så løser problemet sig selv.

  • 18
  • 2

Det er nok for få el-taxaer at lave ret meget analyse på (gps-trackere), men kunne det analyseres hvor lynladere specielt allokeret el-taxaer kunne/burde placeres. Fx. kunne det måske være fint, hvis det kunne falde sammen med ladestandere for el-busser.

  • 5
  • 0

Det ville hjælpe noget, hvis der var ladere nær chaufførens hjem, så de kan lade når bilen ikke kører. Der mangler ladestandere ved lejligheder. Særligt leje og almene.

Forleden søndag var vi på cykel i Tingbjerg og jeg lagde mærke til de parkerede taxaer også el-taxaer.

De kan ikke lade for der er ingen ladere i bydelen. Se at sætte nogen 11 kW ac ladere op. Og selvfølgeligt er der også brug for DC ladere i knudepunkter. Men en start på 100 % hjælper.

  • 11
  • 1

Ok dejligt, vi venter på at problemet løser sig selv

Nej det mener jeg ikke at vi skal. Politikerne er skyld i at Danmark er langt bagud. Jeg er sikker på at det er væsentligt nemmere at køre el-taxi i Oslo. Men de kom ikke dertil ved at se passivt til.

Mit forslag er som sagt, at få opsat ladestandere ved taxi holdepladser. Det er ikke dyrt og giver stor effekt for pengene. Det er muligvis ikke en total erstatning for lynladning men vil aflaste lynladerne meget. En stor del af tiden vil en taxi kunne køre rundt med næsten fuldt batteri.

  • 13
  • 1

Problemet for Taxa'erne (Viggo) er at de ikke akn lade på Teslas superchargere da betingelserne for at anvende disse er at bilen ikke bruges til taxa kørsel.

Så er der E-on, Clever og Ionity tilbage. Desværre laver E-on og Clever for få lynladere der hvor de laver ladepladser - som regel 1 - 2 ladere. Ionity er rent ud sagt skide (urimeligt) dyre - særligt set i lyset af at de er skatteborger /tilskuds finansierede.
Det efterlader taxa selskaberne med muligheden for at lade ved E-on/Clever på deres abonnementstjenester. Det er oftest ladning med 50kW hvilket er for langsomt for en taxa.

Allerede nu kan vi andre elbilister have problemer med at få hurtigladet en Leaf, da standerne oftest er optaget af en taxa der skal lade 50kWh eller lidt mere - dvs at de holder der en time. Det er for længe af vente.

Så ja, allerede nu er der for få hurtig- og lynladere til biler der ikke kan benytte Teslas netværk. En ændring af dette kræver at de folkevalgte insiterer på at af sætte flere penge til infrastruktur. Samtidigt skal de insistere på at ladeselskaberne skal have en non-diskriminerende prispolitik og en max pris hvis ladestanderen skal have tilskud eller stå på et offentligt areal.

Kom nu ind i kampen foilkevalgte - det er nu I har chancen for med få midler at få snebolden til at rulle.

  • 21
  • 2

Hos "Elons Taxa" ville man kigge på hvor mange km eltaxaflåden kører pr dag. Det afføder et behov for X lynladere, som man ville få tilvejebragt. Så ville man samtænke tur- og ladeplanlægning så systemets software sørgede for at der var tilstrækkeligt med strøm på bilerne til hele tiden at kunne tage både korte og lange ture og disponere efter bilernes ladestand.

  • 4
  • 3

Men det er vel så det vi skal have gjort noget ved. Det lyder komplet tåbeligt for mig. Hvorfor er det sådan?

Fordi nogle lokationer ikke har nok ladere og taxi fylder for meget: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/su...

Men Tesla giver angiveligt tilladelse til lokationer hvor det ikke er et problem. Det burde være muligt for taxi at få tilladelse til Køge. Jeg tror det egentlige problem ved Køge er at det er for langt fra København.

Ionity i Greve var populær indtil at de satte prisen voldsomt op. Nu er der ingen der lader der mere.

  • 6
  • 0

Men det er vel så det vi skal have gjort noget ved. Det lyder komplet tåbeligt for mig. Hvorfor er det sådan?

Fordi nogle lokationer ikke har nok ladere og taxi fylder for meget: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/su...

Men Tesla giver angiveligt tilladelse til lokationer hvor det ikke er et problem. Det burde være muligt for taxi at få tilladelse til Køge. Jeg tror det egentlige problem ved Køge er at det er for langt fra København.

Ionity i Greve var populær indtil at de satte prisen voldsomt op. Nu er der ingen der lader der mere.

Det er vel fordi Tesla gerne vil passe på deres kunders mulighed for at lade - tilgængelighed. Ja taxa ejerne er også kunder, men det er vist en meget lille andel af de lidt over 2000 biler Tesla har solgt i 2019 og det er det store kunde segment Tesla skal understøtte. Taxa andelen har til gengæld et stor forbrug af ladetid og vil derfor nemt begrænse andre kunders mulighed for at lade. Hvis der er god plads i Køge er taxaer velkomne for min skyld.

Det skal bemærkes at Tesla er den eneste større ladeoperatør der selv (kunderne) har finansieret sin ladeinfrastruktur. Tesla kan derfor selv sætte sine betingelser for at lade. Teslas betingelser for erhvervschauffører har været kendt de sidste 5 år

Ionity, E-on og Clever lever alle på forskellige offentlige tilskud og deres ladestandere står ofte på offentlige arealer. De bør derfor leve op til nogle krav der har sigte på almeninteressen. Det betyder at de skal sikre alle kunders lige og rimelige adgang (non-diskriminerende) til at lade til rimelige priser - også uden et monopolliserende abonnement.

Det absurde lige nu er, at jeg som skattenborger lægger økonomi til etablering af en ladestander hos en af disse operatører, Jeg har samtidigt som skatteborger ejerskab til det offentlige areal de benytter til opførelse af deres stander i form af fx. rastepladser. Jeg har et abonnement hos denne operatør. Samme operatør har nu reserveret en del af disse standere til taxaer, så dem kan jeg som abonnementshaver og skatteborger ikke mere bruge!!!!

Jeg skal bemærke at hvis Ionity, E-on og Clever etablerer egen standere på egne arealer uden tilskud fra skatteborgerne må de selvfølgeligt sætte de betingelser de vil. Det kunne de meget passende gøre centrale steder i byen - banegårde, lufthave etc - et par 175kW ladere strategisk placeret burde kunne holde en del el-taxaer kørende uden at begrænse privatkundernes lademuligheder af egen bil eller delebil.

  • 11
  • 1

Da Henry Ford begyndte at lave biler var der også andre der tog sig af at lave tankstationer. Det er ikke bilejernes eller producenternes problem at sikre der er "brændstof" eller veje og færdselsregler for den sags skyld til deres biler. Det kræver en koordineret planlægning


Der er, og har mig bekendt ikke været megen koordinering omkring tankstationer.
I starten købte man benzinen på dunke i en lokale landhandel
Men så opdagede nogen at man kunne lave mere profit ved at opstille store beholdere med en pumpe og så stod der den tankstation.

De tankstationer vi ser i dag, er fremkommet ved ren knopskydning.

Tesla viser vejen for hvordan det kan gøres, og det for private midler.

  • 10
  • 2

@ Allan Slot. dejlig arrogant svar. vognmanden gør opmærksom på, at nødvendig infrastruktur mangler, og din løsning er at han selv skal oprette den, og at bilerne ved hver tomkørsel skal køre hjem til vognmanden.


Hvis nu vognmangen ikke baserede sin forretning på 3 års planer, men gad tænke bare lidt længere så ville han ikke have disse problemer.

Hvorfor skal vi andre betale for at han kan lave kortsigt profitmaksimering ?

  • 5
  • 7

Debatten her bærer tydelig præg af at ingen af debattørerne har (aktuel) indsigt i dagens vilkår i taxibranchen.

For det første er der en fuldstændig vanvittig overkapacitet af taxier i hovedstadsområdet, takket være liberaliseringen af antallet af taxier, da man valgte at smide over 100 års erfaring fra alle vestlige lande overbord til fordel for "disruption".

Allerede for et år siden var der minimum 3 gange for mange, hvilket kunne ses ved at der hverken nytårsaften eller når diskotekerne lukkede om morgenen var mangel på taxier.

For det andet, og som konsekvens af pkt. 1, så har lufthavnen og nogle af de større firmaer, som ønsker at profilere sig med et grønt image, valgt at give eldrevne taxier førsteprioritet, hvilket har medført at nogle vognmænd, hvoraf mange af de nye, der har trukket bevillingen i en automat, har købt eltaxier, for at komme forrest i køen til de alt for få kunder. Men allerede nu er der så mange eltaxier at chaufførerne ikke venter mærkbart kortere end deres dieselkollegaer på at få en kunde.
For det tredie, så har Københavns bilfjendske kommune nedlagt en masse taxiholdepladser, og der er under alle omstændigheder alt for få til det voldsomt oppustede antal taxier, så chaufførerne er tvunget til at køre rundt og jage gadekunder, eller at køre som gjaldt det selve livet, for at nå frem til forudbestillinger eller depotet i lufthavnen. Derved bruges en masse elektrisk og fossil energi til ingen nytte.

  • 8
  • 6

Så er der E-on, Clever og Ionity tilbage. Desværre laver E-on og Clever for få lynladere der hvor de laver ladepladser - som regel 1 - 2 ladere. Ionity er rent ud sagt skide (urimeligt) dyre - særligt set i lyset af at de er skatteborger /tilskuds finansierede.
Det efterlader taxa selskaberne med muligheden for at lade ved E-on/Clever på deres abonnementstjenester. Det er oftest ladning med 50kW hvilket er for langsomt for en taxa.

Allerede nu kan vi andre elbilister have problemer med at få hurtigladet en Leaf, da standerne oftest er optaget af en taxa der skal lade 50kWh eller lidt mere - dvs at de holder der en time. Det er for længe af vente.


Har det ikke hjulpet godt på Taxaernes problemer at der er kommet hurtigladere til TAXA på 6 steder i KBH, hver med 4 udtag

"Sammen med Region Hovedstaden har vi (E-ON) dedikeret seks hurtigladere i København ’kun til taxi’. Eltaxier kører omkring 20 timer i døgnet og har brug for hurtig opladning, hvis arbejdsdagen skal fungere.

De seks hurtigladere:

Nyropsgade 30, 1780 København
Dampfærgevej 30, 2100 København
Copenhagen Marriott Hotel, Kalvebod Brygge 5, 1560 København
Bella Sky, Center Blvd. 5, 2300 København
Øster Allé 62, 2100 København
Frederiksberg Bredegade, 2000 Frederiksberg"

  • 5
  • 0

Med en pris på min. 20kr,( som jeg kan se annonceret taxa bilernes døre) per km, vil der lige så sikkert som amen i kirken, være en overkapacitet, uanset antal taxaer.

Hvis jeg skulle anvende en taxa til lufthavnen, fra hvor jeg bor, er der af motorvejen Rute 16 og Ring 3 osv, ca, 50 km og tilbage 50 km.

Altså 100 km á 20 kr lig 2000 kroner. Det koster mig 4 kr. pr km, lig 400 kr. plus 400 kroner for en uges parkering i Kastrup. Det giver en forskel på 1200 beskattede kroner.
Hvilket der efter den lille regnebog kan udledes, at jeg kan køre tre ture i egen bil, for det beløb en tur i en taxa koster......og så skal jeg ikke håbe på, når jeg anvender egen bil, om taxaen kan finde min adresse, eller om den overhovedet kommer midt om natten, når jeg skal med et fly kl 6 om morgenen.

Men da jeg har en bil i forvejen til at transportere mig, så kommer kun parkeringsprisen i betragtning.

Brugsbeløbet på 4 kr/km. kommer så overhovedet ikke i betragtning.
Og så kan jeg pludseligt køre 5 gange til lufthavnen for "taxabeløbet" :)

  • 11
  • 4

Med en pris på min. 20kr,( som jeg kan se annonceret taxa bilernes døre) per km


Man kan ikke annoncre prisen pr km på siden af taxi, så det har du ikke set.

Hvis taxi kører med tiladelse fra trafikstyrelsen, så skal prisen for en standardtur anonceres på siden af bilen, en standardtur er 10km på 12minutter, standardtur er en nem måde at sammenligne prisen fra de forskellige selskaber.

Omar fra artiklen kører 4x48 og det koster 9kr per km, dvs hverdage fra klokken 4:00 til 20:00, i dit eksempel skulle du først af sted klokken 6:00, Omar har sandsynligvis dobbelt så høj leasingafgift men prisen for kunden er den samme.

Det er max priser, hvis du bestiller via app er det billigere, hvis du er medlem af ældresagen spares 10%, når du står ved bagagebåndet og bestiller til rækken for bestilte vogne får du også 10%.

  • 4
  • 2

Lidt mere planlægning og investering fra din virksomheds side bliver nok nødvendigt.

Yes. Dumt at investere i noget, og først lave beregningen om det kan løbe rundt bagefter!

Noget tyder på at både Taxivognmanden, Gintberg (& sikkert flere) er faldet for en gang salgsgas og har købt (el-)bil udfra ønsketænkning & idealer.
Bagefter opdager de så at den ikke løser deres kørsels-behov ret godt.

Mon ikke en pluginhybrid-bil med passsende rækkevide på batteri, vil medføre at en betydlig kilometerandel flytter over på EL-drift. Helt uden det kræver ny lade-infrastruktur og andre store armbevægelser.
Med en Pluginhybridbil vil taxavognmanden givet spare en del brændstof når "tomgang" i venteposition sker på EL.

  • 2
  • 4

De bliver taget ad notam.
Men jeg blev chokeret da jeg så prisen på en enkelt taxa n med med de10km på 12 minutter da jeg og konen var ude og gå vi syntes at det var en voldsom pris.
Nu kan jeg være lige glad. Jeg anvender ikke taxaer
Jeg kan forstå af dit indlæg, at denne prismærkning ikke burde være muligt, så det retter så efter. ( men kigger en ekstra gang efter når et sådant apparat kommer inden for min synsvidde)
Min sidste taxatur var iøvrigt d1.10.11 ( fra min datters bryllupsfest)

  • 2
  • 2

Har det ikke hjulpet godt på Taxaernes problemer at der er kommet hurtigladere til TAXA på 6 steder i KBH, hver med 4 udtag

Tilsyneladende ikke.

Jeg var i sidste søndag eftermiddag ved at lade ved en stander i Lyngby - en stander med kun et DC udtag. Men jeg ladede kom to elbilister forbi for de skulle lade. De fortalte at alle de 4 andre lade lokationer indenfor 5 km var opatget af taxaer. Den ene valgte at blive og vente 15 minutter på at jeg blev færdig fordi min bil kun har et 30kWh batteri og derfor blev færdig før de taxaer med 75 - 100 kWh batterier der stod til ladning på de andre lokationer.

Så ja der er allerede et problem - og det løses ikke af at taxa selskaberne får 6 ladepladser med 4 udtag. Taxaerne søger ud til andre lokationer for at lade og blokerer derfor ladestandere i op til en time hvergang de skal lade. Da disse ladestandere kun har et DC udtag blokerer de for mange almindelige elbilister der akut skal lade for at komme videre.
Der skal folkevalgte til som tør stille krav til de ladeoperatører som får offentlig støtte.
Krav om non-diskriminerende politik i forhold til bilfabrikanter, rimelige priser også til kunder der ikke tegner abonnement.

  • 8
  • 1

Har det ikke hjulpet godt på Taxaernes problemer at der er kommet hurtigladere til TAXA på 6 steder i KBH, hver med 4 udtag

Tilsyneladende ikke.


Så bliver næste spørgsmål: Hvorfor ikke?

Jeg har checket et par gange i går og i dag på E-ON's hjemmeside og der har været ledige udtag på alle ladere hver gang. Der er ganske vist kun 3 udtag på hver lader - men det lyder som om Taxaerne søger andre ladere selvom de dedikerede taxa-ladere er ledige. Er der en forklaring på det?

  • 2
  • 0

Noget tyder på at både Taxivognmanden, Gintberg (& sikkert flere) er faldet for en gang salgsgas


Nix, taxivognmanden har lavet en spekulativ forretning, ved at være med fra starten af el-bil bølgen har turene stået i kø med enorm omsætning til følge, sandsynligvis 160t-180t om måneden per bil, men nu har de andre også fået leveret deres el-biler, og så er festen slut.

Gætter på at han har købt den 4 ikke Tesla kontant for lidt af overskuddet mens det gik fantastisk, det kunne være spændende at se hele regnskabet, mon ikke overskuddet de første måneder kan dække leasing afgiften for alle 3 år.

Tja turene normaliserer sig, og der skal bruges tid på at finde ladestandere, og måske heller ikke så let at finde en chauffør der vil køre Tesla, for diesel er ikke blevet forbudt endnu.

  • 5
  • 1

Nix, taxivognmanden har lavet en spekulativ forretning, ved at være med fra starten af el-bil bølgen har turene stået i kø med enorm omsætning til følge


Det var dog en ubehagelig og irrelevant bemærkning.
Det er vel ikke relevant om den pågældende vognmand har tjent på at være first mover med el taxa. Det, der er issuet her, er at han fortæller at søgen efter ledig ladestander forringer økonomien for eltaxa i forhold til ICE-taxa og dermed modvirker overgangen til eldrift.

  • 9
  • 1

Plugin hybrid er ikke egnet til taxi kørsel. De kan ikke lynlades og du vil effektivt se at de bare kører på benzin.

Det kommet da vist an på øjnene der ser.

Teslaer dur jo åbenbart heller ikke som Taxi, da ladeinfrastrukturen ikke er tilstrækkelig.

Tilgengæld køre der mange Toyota Prius HEV'er rundt som Taxi i diverse europæiske storbyer, så hvorfor skulle En PHEV ikke kunne gøre det.

En PHEV vil køre meget effektiv i storbyen, med mange start og stop, selv om den skulle køre på benzin.
Hvis valget står mellem en ICEV og en PHEV, så er der stadig klimagevindster at hente på PHEV.
Outlander PHEV kan forøvrigt DC lade, dog kun med 22kW, det berettigere måske ikke til betegnelsen " lynlader".
Ikke destomindre så kan det måske lettere lade sig gøre og til billigere penge at forsyne X stk Taxiholdepladser med 3-5 udtag til 20kW forskellige strategiske steder i byen, end nogle få 350kW lader i byens udkant.
15min. ved 20KW lader vil give strøm til ca 35km.
Er der kunder i butikken, er man ikke låst, men køre videre på ICE drivlinien.

Jeg må indrømme, at jeg kender meget lidt til Taxibranchen, og en Tesla X taxi med en tilfredstillende ladeinfrastruktur, er måske at foretrække.

Men at påstå, at en PHEV ikke kan være egnet til taxi er helt hen i vejret.

  • 4
  • 8

Men at påstå, at en PHEV ikke kan være egnet til taxi er helt hen i vejret.

Nej det er prøvet. De bliver ikke ladt op. Der er kun ulemper for chaufføren ved at søge at lade dem. Dertil kan de fleste kun lades langsomt, eksempelvis kan min Golf GTE plug-in hybrid kun lades med 3,7 kW. Da den hellere ikke er specielt effektiv, så svarer det til omkring 10 km per times opladning. Det giver ingen mening for en chauffør at finde en oplader under de betingelser.

Jeg gider ikke gentage debatten om ikke-plugin hybrid kører på strøm eller ej. Det relevante her er hvor meget strøm fra elnettet der kan benyttes til taxi kørsel og der har hybrid, plug-in eller ej, ingen betydelig rolle.

  • 11
  • 2

Jeg har checket et par gange i går og i dag på E-ON's hjemmeside og der har været ledige udtag på alle ladere hver gang. Der er ganske vist kun 3 udtag på hver lader - men det lyder som om Taxaerne søger andre ladere selvom de dedikerede taxa-ladere er ledige. Er der en forklaring på det?


For en time siden var jeg nede for at lade min Nissan Leaf der var nede på 11%. Da jeg kom til laderen på Nybrovej holdt der (endnu en gang) en taxa og optog laderen. Nu en time senere holder den der stadig og optaget DC stikkene.

Jeg tror det også handler om, at hvor erfarne elbilister stopper ladningen ved ca. 80% holder taxaerne der indtil 100% hvis de alligevel skal holde en pause eller ikke har en tur.

Disse sidste 20% går usigeligt langsomt - helt ned til 10kW. Taxa'en bliver selvfølgeligt holdende og blokerer ladestanderens to DC udtag, da han ikke har ture og han samtidigt kan sidde inde på CircleK tanken og få en kaffetår og en pause.

  • 5
  • 0

De tre udtag er 22 kW AC, 50 kW chademo og 50 kW CCS? De kan ikke benyttes samtidig.


AC type2 kan benyttes samtidig med DC.
Kun den ene DC kan benyttes ad gangen. Tilsluttes Chademo mens CCS er i gang fortsætter den med Chademo når CCS er færdig.
Brug af AC type 2 påvirker ikke mængden af el leveret til DC.

LEVC der laver London-taxaer mener at en plug in hybrid er løsningen. Men de kan også hurtigt lade. https://www.levc.com/technology/charging-tx/

  • 1
  • 0

De tre udtag er 22 kW AC, 50 kW chademo og 50 kW CCS? De kan ikke benyttes samtidig.


Tak for oplysningen. Så er det jo ikke meget kapacitet, der er i de 6 ladere. Men lidt i ni checkede jeg på nettet Kalvebod Brygge og på Nyropsgade er alle 3 udtage ledige på de to standre.
Til gengæld er der 2 optaget og 1 ledig på Bella Sky's taxa only:

Bella Sky (Taxi only)
Center Boulevard 5
2300 København
Hurtigladeren har fastmonteret kabel
og understøtter Type 2, CHAdeMO og CCS.
Udtag nr. Status
45.0.1.2300.1.1.1.1.1 Optaget
45.0.1.2300.1.1.1.1.2 Ledig
45.0.1.2300.1.1.1.1.3 Optaget

Her ved 10-tiden er det samme billede ved Bella Sky, Kalvebod Brygge stadig fri men udtag 3 optaget i Nyropsgade.

  • 2
  • 0

Det relevante her er hvor meget strøm fra elnettet der kan benyttes til taxi kørsel og der har hybrid, plug-in eller ej, ingen betydelig rolle.

Og ej heller en elbil, som man kan læse i artiklen.
Jeg ser det som et problem, at El taxier blokkere for almindelig elbileejers i forvejen sparsomme adgang til DC lademuligheder.
Det fordre ikke potentiele elbilskøbere til at tage springet til BEV.
Set i det perspektiv, er eltaxier en kæmpe fiasko.

Så længe DC ladeinfrastrukturen er så ringe som den er, så kan HEV PHEV, være et bedre valg end BEV.

  • 1
  • 7

Tak for oplysningen. Så er det jo ikke meget kapacitet, der er i de 6 ladere. Men lidt i ni checkede jeg på nettet Kalvebod Brygge og på Nyropsgade er alle 3 udtage ledige på de to standre.
Til gengæld er der 2 optaget og 1 ledig på Bella Sky's taxa only:

Bella Sky (Taxi only)
Center Boulevard 5
2300 København
Hurtigladeren har fastmonteret kabel
og understøtter Type 2, CHAdeMO og CCS.
Udtag nr. Status
45.0.1.2300.1.1.1.1.1 Optaget
45.0.1.2300.1.1.1.1.2 Ledig
45.0.1.2300.1.1.1.1.3 Optaget

Her ved 10-tiden er det samme billede ved Bella Sky, Kalvebod Brygge stadig fri men udtag 3 optaget i Nyropsgade.


Nu taler jeg om der hvor taxaer blokerer for at vi almindelige elbilister godt må lade. - og ja jeg har abonnement til min Leaf, men meget ofte er disse standere optaget af taxaer som holder der og blokerer for os andre ud over hvad der er rimeligt.
Jeg får ikke meget ud af AC stikket da min leaf er så gammel at den kun kan lade 3,7kW på AC.

Vi mangler helt klart flere ladesteder med både AC og DC - og gerne med mange udtag.

Så tror jeg også at TAXA chaufførerne skal lære lidt lade etikette. Til en start at have et skilt i forruden med et nummer man kan ringe til for at få ham til at flytte en opladet bil.

  • 3
  • 2

Deri har du ret Ebbe. Taxa chauførerne skal leve her i landet. Få dyre ture og få penge. Mange billigere ture flere penge. Men andre steder i verden kan kan man køre taxa fra under det halve,
Fra Firenze lufthavn til Certaldo 38 km på snoede italienske veje på 25 minutter for 50 Euro. ( det var kørsel hvor Kevin Magnussen havde givet op ;) )
For ikke at forglemme på de Kanariske øer er taxaer billigere end busserne!

  • 4
  • 2

taxaer blokerer for at vi almindelige elbilister godt må lade


En el-taxi er en helt almindelig elbil, den har bare en egenskab mere, nemlig at den er registreret som hyrevogn.

Så tror jeg også at TAXA chaufførerne skal lære lidt lade etikette.


Det lyder som det er lige omvendt, dvs der holder en gammel Leaf og blokerer for at Taxi kan passe sit arbejde.

Tror også det må høre til sjældenhederne at en taxi lades helt op, og så kan det vel diskuteres om det skal være tilladt at lade med gennensnit under 6kW på en lynlader, så er det i princippet kun en meget dyr parkeringsplads.

  • 1
  • 3

De tre udtag er 22 kW AC, 50 kW chademo og 50 kW CCS? De kan ikke benyttes samtidig.

AC type2 kan benyttes samtidig med DC.
Kun den ene DC kan benyttes ad gangen. Tilsluttes Chademo mens CCS er i gang fortsætter den med Chademo når CCS er færdig.
Brug af AC type 2 påvirker ikke mængden af el leveret til DC.


Ovennævnte stik-cirkus er en af de ting det kun er Elbil-fans der gider sætte sig ind i.

PHEV kørers som en ICE-bil, men kan tankes for ca. 8,50 kr/liter i en alm stikkontakt og klarer de lokale ture på strøm. Det kan de fleste forholde sig til.

LEVC der laver London-taxaer mener at en plug in hybrid er løsningen. Men de kan også hurtigt lade. https://www.levc.com/technology/charging-tx/

Og præcis den plugin-hybrid taxi kan man opleve blive testet af 4x35, unaset hvad Baldur så mener om det ;-)
Begrundelsen er netop at der typisk ikke er ladestandere der hvor Taxa'erne holder.

https://www.taxa.dk/media/1537/pressemedde...

Ca. 100 km på el ud af 400 Km dagligt i snit => 25% + pauseladning køres på strøm.

  • 2
  • 6

Tror også det må høre til sjældenhederne at en taxi lades helt op, og så kan det vel diskuteres om det skal være tilladt at lade med gennensnit under 6kW på en lynlader, så er det i princippet kun en meget dyr parkeringsplads.


Hej Benny
Udfra dine udsagn får jeg indtrykket af at du mangler fundamental viden om opladning af elbiler.

Det jeg påpeger er lige præcist at taxa chaufføren er gået til pause og derfor holder taxa'en og blokerer ladepladsen og DC udtaget mens den lader fra 80% til 100%

Btw: lader en Leaf med lige så høj effekt på en 50kW DC lader som en Tesla taxa. Ved 50 kW DC er det laderen der sætter begrænsningen indtil bilen er ca 80% opladet

  • 3
  • 0

Jeg ser det som et problem, at El taxier blokkere for almindelig elbileejers i forvejen sparsomme adgang til DC lademuligheder.
Det fordre ikke potentiele elbilskøbere til at tage springet til BEV.
Set i det perspektiv, er eltaxier en kæmpe fiasko.


Hej Dan
Det lyder som om du antager at udbudet af lademulighed (antallet af ladestandere) er uafhængigt af efterspørgslen.
Men det er jo udbygget kommercielt, så mon ikke også taxaernes anvendelse indgår i ladeselskabernes planlægning og investeringsvilje.
Selv kører jeg kun delebil i København, og har ikke problem med at finde ledig stander, men jeg kan forstå af indslagene at der er for lille kapacitet pt. og at en af årsagerne til det er, at kapaciteten ikke udnyttes effektivt. Pladserne ved hurtigladere optages af biler - Taxa eller Leaf - der ikke lader med synderlig effekt. Man kunne derfor foreslå ladeudbyderne at de ændrede prispolitik, så der blev et tidstillæg for brug af hurtigladerne efter f.ex. ½ times ladning.

  • 2
  • 0

Udfra dine udsagn får jeg indtrykket af at du mangler fundamental viden om opladning af elbiler.

Det jeg påpeger er lige præcist at taxa chaufføren er gået til pause og derfor holder taxa'en og blokerer ladepladsen og DC udtaget mens den lader fra 80% til 100%


Så du mener at når det er en Taxi så har den pligt til at forlade stedet så snart standeren viser 80% eller faldende hastighed, gælder det så alle biler, eller ønsker du en særlig regel for Taxi og biler på papegøjeplader.

Vil du foreslå ladeselskaberne får opdateret deres software så ladestanderen slår fra hvis bilen aftager under 10kW, eller måske den skal slå fra efter 1minut under 100kW.

Vil du foreslå at der skal betales for minimum 50kW eller 150kW så længe pladsen er optaget, overskuddet kan bruges på at oprette flere slowladere, så kan kunderne stå st-by og flytte bilen omgående?

  • 2
  • 0

Så du mener at når det er en Taxi så har den pligt til at forlade stedet så snart standeren viser 80% eller faldende hastighed, gælder det så alle biler, eller ønsker du en særlig regel for Taxi og biler på papegøjeplader.


Hej Benny.
Jeg taler ikke om "pligt", men om "etikette". Det er ikke god etikette for nogen TAXA eller Leaf at blokere en DC ladestandere når lade hastigheden falder, hvad den gør over ca. 80%.
Dette selvfølgeligt under forudsætning at der er andre der gerne vil lade DC.
Derfor er vi også nogen der har en seddel med mobil nummeret liggende i forruden hvis vi ikke er i/ved bilen. Så kan den næste der skal lade, ringe og spørge om man kan flytte sig - evt over på AC stikket da det lader lige så hurtigt når vi kommer op på de høje lade procenter

@Christian: Som jeg skrev i mit forrige indlæg så lader en Leaf nøjagtigt lige så hurtigt som en Tesla når laderen er en 50kW DC lader. Det er DC laderen der har begrænsningen. For de nye 175kW ladere er det anderledes, men dem er der ikke mange af rundt i byen

  • 2
  • 0

Derfor er vi også nogen der har en seddel med mobil nummeret liggende i forruden hvis vi ikke er i/ved bilen. Så kan den næste der skal lade, ringe og spørge om man kan flytte sig - evt over på AC stikket da det lader lige så hurtigt når vi kommer op på de høje lade procenter

Du ved at ladningen starterfra 11%, og du er alligevel ved bilen, du kommer jo straks hvis nogen ringer, så må du have et godt bud på hvornår bilen falder under de 22kW der kan trækkes fra AC stikket, i så fald må god etikette være at du få minutter før skifter over på AC stikket, så kan dem der kører forbi og appen se at stikket er ledigt, appen kan vel ikke se sedlen i din forrude at du bare holder der for sjov.

Selskabet burde så give bonus for lade etikette, og bedre udnyttelse af deres ladere.

  • 0
  • 4

Vil du foreslå at der skal betales for minimum 50kW eller 150kW så længe pladsen er optaget, overskuddet kan bruges på at oprette flere slowladere, så kan kunderne stå st-by og flytte bilen omgående?

Der findes nogle steder, hvor der tages penge for både tid og energi. På den måde bliver det helt automatisk dyrere hvis man bliver der "for længe".

Men ellers mener jeg problemet helt enkelt skal løses ved at få opsat nogle flere ladere. Der skal være plads til alle. Også taxi.

  • 7
  • 0

En elbil har ikke nok rækkevidde til at klare en hel dags taxakørsel. Det betyder uvægerligt, at chaufføren kommer til at tilbringe en masse tid på ladestationer som han ellers kunne have brugt på at køre kunder og tjene penge.
En dieseltaxa vil i de fleste tilfælde have brændstof nok til en hel dag og skulle det blive nødvendigt at tanke, så er det et FAKTA-besøg(Det tager kun 5 minutter).
Elbiler er et sjovt hobbyredskab for velhavere, intet andet.

  • 4
  • 13

En dieseltaxa vil i de fleste tilfælde have brændstof nok til en hel dag og skulle det blive nødvendigt at tanke, så er det et FAKTA-besøg(Det tager kun 5 minutter).
Elbiler er et sjovt hobbyredskab for velhavere, intet andet.


Det er sgu godt man pludseligt er blevet velhaver. Vores eneste transpormiddel ud over S-tog og cykel er elbil :-)

Vi kan køre op til 600 km i vores elbil - i praksis nok 550 km. I vores seneste diesel kunne vi køre 1100 km på en tankfuld. Jeg gætter på det er nogenlund det samme for en taxa når man indregner spild på tomgang og diverse tab.

Hvis vi går ud fra at en vagt så er disse 1100 km betyder det at en el-taxa i princippet skal lade én gang pr. vagt. En ladning der tager ca 30 minutter og så skal el-taxaen igen lades ved vagtskiftet.
Jeg vil sætte pris på at en taxa chauffør tager en pause på 30 minutter på en 8-10-12 timers vagt - både for ham selv men ikke mindst for de andre trafikanters sikkerhed

  • 9
  • 0

Det er sgu godt man pludseligt er blevet velhaver. Vores eneste transpormiddel ud over S-tog og cykel er elbil :-)


Velhavende nok til at købe en elbil. Alternativet ville være en ICE bil i samme klasse til en væsentligt lavere pris.

Vi kan køre op til 600 km i vores elbil - i praksis nok 550 km. I vores seneste diesel kunne vi køre 1100 km på en tankfuld. Jeg gætter på det er nogenlund det samme for en taxa når man indregner spild på tomgang og diverse tab.

Hvad mener du? Tror du dieseltaxaen står og bruger diesel til 550 km kørsel om dagen i tomgang? De fleste moderne biler slukker motoren, bare bilen holder for rødt lys! Så den påstand holder ikke vand.

Hvis vi går ud fra at en vagt så er disse 1100 km betyder det at en el-taxa i princippet skal lade én gang pr. vagt. En ladning der tager ca 30 minutter og så skal el-taxaen igen lades ved vagtskiftet.

Jeg vil sætte pris på at en taxa chauffør tager en pause på 30 minutter på en 8-10-12 timers vagt - både for ham selv men ikke mindst for de andre trafikanters sikkerhed

Hvor langt tid det tager at lade afhænger af hvor der skal lades til og fra. 0- 20% tager langt tid at lade, så kan du hurtiglade 20-80% og så tager 80-100% igen langt tid at lade. Men nuvel, hvis du kun lader 20-80% på batteriet, så vil din rækkevidde i praksis (hvor du ikke kører ned under 20%) reducere rækkevidden til 330 km. Er det koldt, så batteriet længere om at lade og rækkevidden kortere. Når batteriet bliver slidt (hurtigladning danner dendritter i batteriet og forkorter dets levetid!), så mindskes rækkevidden yderligere. Og så kommer vi hurtigt i en situation hvor én daglig opladning (20-80%) ikke kan gøre det.

  • 3
  • 11

Deri har du ret Ebbe. Taxa chauførerne skal leve her i landet. Få dyre ture og få penge. Mange billigere ture flere penge. Men andre steder i verden kan kan man køre taxa fra under det halve,

Du kan passende klage til Ole Birk Olesen og de andre der blev købt af Über til at smadre taxibranchen ved at frigive antallet af taxier.

I øvrigt er leveomkostningerne og ikke mindst skatterne lavere de nævnte steder, og de har stadig antalsbegrænsningen, som alle byer i den vestlige verden indførte omkring starten af det tyvende århundrede.

  • 0
  • 1

Hej Dan
Det lyder som om du antager at udbudet af lademulighed (antallet af ladestandere) er uafhængigt af efterspørgslen.
Men det er jo udbygget kommercielt, så mon ikke også taxaernes anvendelse indgår i ladeselskabernes planlægning og investeringsvilje.
Selv kører jeg kun delebil i København, og har ikke problem med at finde ledig stander, men jeg kan forstå af indslagene at der er for lille kapacitet pt. og at en af årsagerne til det er, at kapaciteten ikke udnyttes effektivt. Pladserne ved hurtigladere optages af biler - Taxa eller Leaf - der ikke lader med synderlig effekt. Man kunne derfor foreslå ladeudbyderne at de ændrede prispolitik, så der blev et tidstillæg for brug af hurtigladerne efter f.ex. ½ times ladning.

Hej Christian.

Jeg kender ikke såmeget til forholdene i KBh, da jeg kun har været der engang med min elbil i 2016. Det var problemfrit.

Men ser man på hvad der er blevet solgt af elbiler indtil nu, og hvad man( Jeg) regner med der sælges af elbiler i 2020 og fremefter, så bliver der pres på alle former for lademuligheder, især i peakperioder.
Vi stiler jo kraftigt imod 5% elbilslag fra 2020, ca 10.000 nye elbiler årligt.

Det er jo netop peakperioden der er det store problem, både for elbilsejere og for de kommecielle aktører.
Problemet er jo at peak perioderne er korte, effektbehovet stort, mens flowet er lille.
Lad os sige du har 100kW tilrådehed givet af den aktuelle bagvedliggende infrastruktur. Du har en peak periode på 2 x 2 timer i døgnet på 2stk 50kW dc ladere. Lad os sige du lader 20kWh på en halvtime alt incl. i snit.
Det vil sige at i peak perioden lades der ca. 16 stk elbiler , der typisk vil køre på en flat rate ordning, der koster, lad os sige 2kr/kWh, og derfor giver en omsætning på 640kr.
Så elbileejerne er utilfredse, som jo klar fremgår af tråden, og der tjenes stort set ingen penge til operatøren.
Jeg kan ikke forstå Clever og Eon' s forretningsmodel.
Jeg skal betale 6kr/kWh, hvilket gør at jeg (næsten) aldrig lader ved en stander, men istedet har købt en PHEV. Omvendt kan man købe flate rate, hvor elbilsejere ligefrem tilskyndes til at bruge ladestanderne så meget som muligt, men stort set uden at ligge nogen penge derfor.

  • 3
  • 0

men kan vi ikke bare forholde os til overskriften.
en elbil dur ikke rigtig til taxikørsel (endnu).
bilen har ikke rækkevidden, og fleksibiliteten er ikke på plads.
En taxi kører for det meste døgnet rundt, og holder kun pause når der ikke er kørsler.
En taxi kører mange ture omkring spidsbelastninger ( togafgange, flyankomster, skolemødetider), og kan ikke holde "opladningsfri" på de tidspunkter.
En "københavnertaxi" har altså ikke tid til fyrre minutters kørsel til Karlslunde, halvanden times lynladning, og fyrre minutter retur til København. ihvertfald ikke hvis der skal være til lønning og betaling af bilen.
En taxichauffør tjener sine penge på det der kørt ind på taxameteret. Så "Elons taxi" som lyder skide smart på DJØF regnearket, ville lide katastrofalt af chaufførmangel. Hvem forestiller man sig vil sidde på et ladestationscafeteria, og drikke dyr, dårlig automatkaffe, mens chaufførerne i de andre taxier kører rundt og tjener penge.
Så mit spørgsmål er : Hvorfor i alverden er det så smertefyldt og traumatiserende at indrømme, at elbiler, alle deres kvaliteter uimodsagt, stadig har udfordringer i forhold til praktisk anvendelighed ?

  • 3
  • 6

men kan vi ikke bare forholde os til overskriften.
en elbil dur ikke rigtig til taxikørsel (endnu).
bilen har ikke rækkevidden, og fleksibiliteten er ikke på plads.

Så skulle du spørge brødrene på Mors og Kim Pedersen fra Sønderjylland - Vognmænd med elbiler, som aldrig har haft bedre økonomi og som ikke har nogen større problemer med ladning.
Det er muligt at der er et ladestanderproblem i Kbh., men der er intet problem i at have en elbil som vognmand i dag.

  • 10
  • 1

Jeg kan ikke forstå Clever og Eon' s forretningsmodel.


Som jeg forstår den, går den ud på at sikre sig abonnementer og faste aftaler om opsætning af 'hjemmeladere' kombineret med adgang til at lade ved offentlige standere. Det kræve en høj pris for ladning 'i løs vægt', for hvorfor ellers tegne abonnement? Det er så også en forretningsmodel, hvor et udbygget ladenetværk er et selling point, så det er en model, der befordrer udbredelsen af ladestandere. Den udfordres af udbydere med andre forretningsmodeller som Sperto og OK

Jeg skal betale 6kr/kWh, hvilket gør at jeg (næsten) aldrig lader ved en stander, men istedet har købt en PHEV.


De 6 kr/kWh er kun til at supplere hjemmeladning eller for at kunne lade, hvis man tilfældigvis er for langt fra en udbyder, man har aftale med. Ingen vil basere sig på denne pris for hovedparten af deres strøm, så det burde ikke have betydning for bilvalg.

Det er jo netop peakperioden der er det store problem, både for elbilsejere og for de kommecielle aktører.
Problemet er jo at peak perioderne er korte, effektbehovet stort, mens flowet er lille.


Hvad er det, du her kalder peak-perioden. Jeg læser det som om du tænker myldretiden om morgenen og om eftermiddagen. Men man lader jo netop ikke når bilen kører, men når den holder stille.

  • 4
  • 0

Så mit spørgsmål er : Hvorfor i alverden er det så smertefyldt og traumatiserende at indrømme, at elbiler, alle deres kvaliteter uimodsagt, stadig har udfordringer i forhold til praktisk anvendelighed ?


Du har helt ret, der er store udfordringer.

Når man ser på debatten her så er den største den manglende accept af at Taxi der ikke kan planlægge hvor næste tur går hen, ikke bare en gang imellem men praktisk taget aldig kan starte på mere end 80% ladestand, og i praksis ikke kan køre mere end 100km, hvilket da også er ganske langt.

Det som i denne debat har overrasket mig mest er den voldsomme kritik af dem der vil bruge el-biler til erhverv, holdningen er tilsyneladende at de bør vente på meget bedre batterier eller i det mindste køre i lukkede systemer med deres egen lade infrastruktur.

Busserne i Roskilde lader i eget depot, busserne i København skal lade på egne pantograf ladere, håndværkeren, blomsterudbringeren, og pizzabuddet, lader ved hjemmeadressen for mester eller forretningen, men erhverv der baserer sig på tilgængelige ladenetværk er ugle set, tænk om man på samme måde så ned på kunden der kører ind på en tankstation, nå nå du tanker nok diesel hva´.

  • 1
  • 8

Vi kan køre op til 600 km i vores elbil

Meget interessant. Hvilken bil er det?


Det er en Tesla model 3 LR RWD. Den er nomere til en række vidde på 630 km. Som jeg skriver har vi kørt op til 550 km mellem to ladninger. Vi har kun gjort det en gang for at se om tallene hold.
Jeg kørte ind til en supercharger efter 550 km blandt motorvej og landevej med 14% tilbage - og nej jeg sneglede mig ikke afsted i krybesporet mellem lastbilerne, men kørte heller ikke sælgerkørsel med 130+ km/t - bare almindelig motorvejskørsel med 110 - 120 km/t på meteret

  • 3
  • 0

Det er en Tesla model 3 LR RWD. Den er nomere til en række vidde på 630 km.

Der er ikke så mange af de store batteri pakker i Taxi, vognen springer over i køen fordi den er en elbil, men vil helst ikke betale højeste leasing afgift, og da taxi sjældent ved hvornår den lange tur kommer så starter turen ikke med 100% ladestand.

Du skal nok have købt dig en GPS der kan vise hastigheden, tip: nårdu på en 130kmt strækning passerer en bus så er det med knallerthastighed, hvis det er bussen der med 100kmt fartbegrænser passerer dig så er der nogen der vil betegne det som sneglehastighed, og intet galt i at du gør det, men det kan en taxi normalt ikke tillade sig.

Jeg kørte ind til en supercharger efter 550 km blandt motorvej og landevej med 14% tilbage

Som taxi skal du nok aldrig gå under 30%, ikke alle ture går direkte til en ledig supercharger, og selv hvis de gjorde så kunne du have en heldig dag hvor der dukkede en tur op i distriktet for destinationen, der skal altid være plads til et par småture, og til at finde tilbage til en ledig supercharger, det er jo ingen fordel at starte med at springe frem i køen, hvis ikke omsætningen når vagten er slut også er sprunget frem i køen.

  • 0
  • 7

Nu synes jeg sådan set ikke det er TAXA chaufførens ansvar at der er for få lade muligheder, men os der har kørt elbil et par år har udviklet en etikette sin sørger for at hjælpe alle mest muligt, når nu gode lademuligheder er en mangelvare.

Når der så pludseligt kommer mange el-taxaer skubber dette yderligere til mangelsituationen. Det stiller endnu større krav til allesoverholdelse af etiketten.

Oven i dette provokerer det voldsomt at ladestandere opstillet for offentlige midler på offentlige arealer har en diskriminerende prispolitik. Det betyder at du hele tiden er tvunget til kun at benytte den ladeoperatør du har abonnement hos, i stedet for den nærmeste og bedste lader.

  • 3
  • 0

Beklager OT, men nu er det anden gang jeg hører om en Tesla Model 3 jeg ikke kan finde pris på. Den første var en Performance- og nu en LR RWD.
Bare for nysgerrighedens skyld, hvordan bestiller man sådan en? For jeg var så naiv at tro det kun var de viste modeller på hjemmesiden der var mulige.

  • 1
  • 1

Bare for nysgerrighedens skyld, hvordan bestiller man sådan en? For jeg var så naiv at tro det kun var de viste modeller på hjemmesiden der var mulige.


Du trykker bestil nu og går i gang med at bestille.
Så kan du tilvælge optionerne undervejs og se hvad prisen bliver.

Du skal ikke engang oplyse noget om dig selv først, når du er kommet frem til slutprisen kan du så vælge om du vil bestille eller ej.

Her i huset er e208 stadigt den bedste elbil kandidat til vores reelle behov.
Så det er den vi sætter penge til side til.

  • 1
  • 0

Beklager OT, men nu er det anden gang jeg hører om en Tesla Model 3 jeg ikke kan finde pris på. Den første var en Performance- og nu en LR RWD.
Bare for nysgerrighedens skyld, hvordan bestiller man sådan en? For jeg var så naiv at tro det kun var de viste modeller på hjemmesiden der var mulige.


Du kan desværre ikke bestille en LR RWD mere da Tesla er holdt op med at lave den. Desværre for det var den Tesla der havde længest rækkevidde. Det var derfor vi bestilte den.
Men som Michael beskriver så er det bare at gå på Teslas hjemmeside og "putte i indkøbskurven"

  • 0
  • 0

Det lyder dælme da dumt. Hvorfor det? For mig ville længst rækkevidde da være det mest afgørende for valg af model.


Enig - jeg gik også efter den længste rækkevidde. Vi havde besluttet at det var slut med at flyve og bruge fossilbil. Derfor skal ferier fremover foregå på cykel, tog eller bil. Når valget blev bil skulle det være lige så let som hvis det havde været en fossilbrænder. Derfor gik vi efter den længste rækkevidde - og det var Model 3 LR RWD.

Grunden til at den kører længere er at den bagerste motor i Model 3 er den nye effektive switched reluctance motor. Den er lidt "sløvere" men en del mere effektiv. Den forreste motor i en AWD er den kendte og meget hurtigt accelererende Tesla motor kendt fra X og S, men den er også lidt mindre effektiv. Derfor kører RWD en del længere end AWD på samme mængde energi.

LR RWD var aldrig rigtigt til salg i Europa og med udgangen af Q2 2019 var det uigenkaldeligt slut i hele verden - vi fik den trediesidste i Europa - det var den sidste med træk. Indtil da kunne man få den ved at bestille en anden model fx LR AWD og så ringe ind og sige at man ville ændre bestillingen en LR RWD.

Jeg tror Tesla ophørte med LR RWD fordi der var for lille avance. Bilen var 40.000 billigere end AWD man havde samme produktionsomkostninger incl omkostninger til batteriet excl omostninger til motoren foran. Samtidigt kunne der laves 3 stk SR+ for den samme batteriomkostning som 2 stk LR RWD.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten