andre skriver

Verdens største solcellepark skal levere strøm fra Australien til Singapore

Ruten det 5.000 km lange kabel kommer til at tage fra det nordlige Australien til Singapore. Illustration: Sun Cable

Kæmpe solcelleparker med dertilhørende eksorbitant lange kabler er på mode. I går skrev Ingeniøren om verdens længste elkabel mellem Marokko og England, der kommer til at være 3.800 km lang. I dag er den hæder så blevet slået. Det australske firma Sun Cable står bag et projekt, der skal fylde 12.000 hektar, levere mellem 17-20 gigawatt og have et elkabel på 5.000 km. Det kommer til at koste cirka 140 milliarder danske kroner og er planlagt at være færdig i 2027.

Emner : Solceller
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Verge 30. nov 2021 08:17
Nissan investerer 114 mia. kroner i elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kobberhandlere må være lykkelige over at kabler i den længde pludselig er blevet et modefænomen (eller god investering?). Der må dælme skulle bruges noget kobber til sådan en 5000km lang forlængerledning :-)

  • 0
  • 7

Der er masser af kobber tilgængeligt.

Både rent kobber og kobberlegeringer er fuldt ud genanvendelige.

Men, selvfølgelig kan priserne ændre sig.

  • 6
  • 1

Er det diameter på hver leder, så bliver det til 17 mio. ton kobber sammenholdt med en årlig global produktion på 19 mio. ton. Vi må til at ansætte vagtværn til at beskytte vores infrastruktur.

  • 0
  • 3

Australien ligger inde med nogle af verdens største reserver af bauxit, så aluminiumskabler er vel lige til højrebenet.

Netop, og det giver af flere årsager slet ikke mening at bruge kobber til lange transmissionskabler.

Kobber har 1,6 gange så høj elektrisk og 1,7 gange så høj termisk ledningsevne som aluminium, men har til gengæld også 3,3 gange så høj vægtfylde og 3,2 gange så høj markedspris som aluminium.

Et kobberkabel vejer altså 2,1 gange så meget og koster 6,7 gange gange så meget pr længdeenhed, som et aluminiumskabel med samme elektriske ledningsevne.

Et alukabel med 1,6 gange så stort tværarealet som et kobberkabel, genererer altså omtrent samme mængde varme som kobberkablet. Varmen har ganske vidst længere vej ud af det tykkere kabel, men også en tilsvarende større overflade at aflede varmen fra.

Sagen forholder sig anderledes i f.eks. en elmotor, hvor viklingerne vil fylde 1,6 gange så meget, og bliver sværere at køle, fordi overfladen af statoren ikke bliver tilsvarende større, så ovenstående er desværre ikke åbenbaringen, der gør at vi kan skippe al kobber i elbiler, men det er eksempelvis varmeledningsevnen i højere grad end den elektriske ledningsevne, der afgør om kobberelektroder er et bedre valg end aluminiumselektroder i et elbil-batteri.

  • 13
  • 0

HVDC Søkabler har kun én leder (den anden leder er havet), og den bliver som sagt næppe lavet af kobber, men derimod af aluminium, som vejer det halve og koster en syvendedel pr længdeenhed.

Tak for informationen. Jeg har kun fundet HVDC kabler med en kobberkerne. Dimensionen er blevet oplyst i denne tråd, uden at de reele dimensioner er oplyst. Det er en betragtelig volumen metal der skal bruges til denne ene leder, set i lyset af antallet af transmissionsprojekter i støbeskeen.

Jeg har set at søkabler koster ca. det dobbelte af landkabler, i omegn af 3 mio. $ pr. km. Der stod ikke om det var kobber eller Aluminium.

  • 1
  • 0

Jeg kan dog undre mig lidt over at strømmen skal sendes helt til Singapore. Australien kunne vel selv bruge strømmen uden et 5000km søkabel?

Det ene utelukker vel ikke det andre? Australia kan enkelt bygge et stort antall slike sol/vindparker med strøm til eget bruk. Det spesielle er at Singapore ikke har arealer (og kanskje andre betingelser) til egne energiparker.

Hva ligger bak ditt spørsmål? Er det bare uforstand?

  • 7
  • 1

Nej !

Læs https://en.wikipedia.org/wiki/High-voltage...

På de kortere afstande (f.eks. fra Norge) kan een leder + vand benyttes til nærlig den halve effekt. Om det er muligt på den omtalte afstand ved jeg intet om.

Jan - der er intet i dit link, der bekræfter at brugen af monopolare kabler er begrænset af distance. Det beskrives derimod (korrekt!) at "for long-distance transmission, earth return can be considerably cheaper than alternatives using a dedicated neutral conductor".

Bipolar har visse fordele og jordledere visse ulemper, men anlægsomkostningen er ikke en af dem, og jordlederens (kost)fordele øges med distancen.

Den væsentligste fordel ved bipolar, er det lavere effekttab, som givetvis er nok til at finansiere den ekstra leder på de kortere distancer, men forskellen i effekttab falder relativt med distancen, hvorfor der opnås cost-breakeven ved en længere distance.

En anden (måske ligeså væsentlig) fordel ved bipolare kabler med jordforbindelse, er redundans, idet det fungerer som monopolar, hvis den ene leder svigter - men præcis det samme opnås med et homopolar kabel (eksempelvis Norned), som blot er et monopolar kabel delt i 2 ledere og 4 konvertere, med fælles jordleder.

Dermed opnås samme redundans som bipolar, bare med dobbelt effekt pr mm2 leder.

  • 5
  • 0

Tak for informationen. Jeg har kun fundet HVDC kabler med en kobberkerne.

De udbydes både men kobber og aluminium: https://nkt.widen.net/content/pnwgwjfudf/p...

Hvad baggrunden er bag valget af kobber i mange af de HVDC-kabler, vi kender her fra regionen, har jeg ikke indsigt i, men et eller andet i værdikæden må jo have opvejet merprisen for kobberet.

Med den distance vi taler om i ovennævnte projekt, må man, som du selv antyder, formode at metalprisen har betydeligt større vægt ift andre led i værdikæden, så når aluminium tilbydes som et relavant designvalg, må det antages at være målrettet til de længere distancer.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten