Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Verdens største fly har fået luft under de 117 meter store vinger

Illustration: Robert Sullivan / commons.wikimedia.org

Det amerikanske fly Roc har med et vingefang på størrelse med en amerikansk fodbodbane gennemført sin første testflyning i USA lørdag nat dansk tid. Det skete henover Mojave-ørkenen i Californien, hvor flyet var i luften i 2,5 timer med en tophastighed på 189 mil i timen, hvilket svarer til ca. 300 kilometer i timen. Roc-flyet har seks motorer og et vingefang på 117 meter og skal bruges til at skyde satellitter ud i rummet.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Reuters 24. maj 2019 08:54
Dieselskandale koster Bosch 670 millioner kroner
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"tophastighed på 189 mil i timen, hvilket svarer til ca. 300 kilometer i timen"

Det er ikke kommenteret nærmere, men ud over verdens største vingefang har dette fly måske også rekorden som verdens langsomste jetfly. (Andre kilder angiver samme fart; jeg troede først der var tale om en fejl.)

Lidt lommefilosofi om hvorfor flyet mon fløj så langsomt:
1) Flyet er slet ikke bygget til fart, men kun til at løfte noget tungt op i stor højde, og det er vingerne optimeret til.
2) Ved en første testflyvning er det normalt at lade understellet blive ude for at begrænse hvor meget der kan gå galt. Fly har normalt en lav strukturel fartgrænse med hjulene ude. Og lidt ekstra luftmodstand.
3) Flyet er beregnet til at løfte raketter der vejer op mod 200 ton. Ved testflyvningen vejede flyet dermed langt mindre end designets maks. startvægt.
4) Testflyvningen foregik kun op til lidt under halvdelen af flyet tophøjde. Af denne grund samt det med vægten var flyets aerodynamiske nøglehastigheder meget lavere ved testflyvningen end ved flyvning med last i stor højde.
5) Og så det at moderne jetmotorer overhovedet kan fungere effektivt ved så lave hastigheder. De klassiske torpedo-lignende jetmotorer på min barndoms DC-8'ere var kun rimeligt effektive når flyet nærmede sig lydens hastighed.

  • 4
  • 0

Og så det at moderne jetmotorer overhovedet kan fungere effektivt ved så lave hastigheder. De klassiske torpedo-lignende jetmotorer på min barndoms DC-8'ere var kun rimeligt effektive når flyet nærmede sig lydens hastighed

- det må i høj grad afhænge af, hvorledes 'fungere effektivt' defineres: Du har sikkert ret, hvis definitionen omhandler 'specifik trykkraft', dvs. kraft/brændstofforbrug.
Men når farten øges, gælder dette jo også (i høj grad) luftmodstanden, så hvis effektiviteten måles som tilbagelagt distance/brændstofforbrug ('km på literen'), bliver 'bedste fart' en (hel) del lavere.

  • 1
  • 0

tophastighed på 189 mil i timen, hvilket svarer til ca. 300 kilometer i timen

Jeg troede at der var tale om en sammenblanding af enheder 'kn' vs. 'mph', men det lader ikke til at være tilfældet. (189 'mil i timen' vil være imponerende hvis der var tale om svenske mil )
https://www.livescience.com/65228-stratola...
"..the craft spent 2.5 hours in the air above the Mojave Desert at altitudes up to 17,000 feet (5,180 meters). The plane reached speeds of 189 mph (304 km/h) .."

https://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Compo...
Maximum speed: 461 kn; 853 km/h (530 mph)

Der 300 km/t er max hastighed fløjet på den første tur, ikke max tilladte hastighed af flyet.
Jeg er overasket over at en 'svæveflyvinge' (Straight high aspect ratio) kan flyve så hurtigt. Jeg vil have forventet problemer med shock bølger eller flutter ved de hastigheder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Swept_wing#S...

  • 3
  • 2

Jo, planformen ligner U-2, som har en max hastighed på 175 km/t i stor højde
Fra wiki:
- 72000 ft
- Critical Mach Number 0.715
Omregning vha.
http://www.hochwarth.com/misc/AviationCalc...
TAS: 763 km/t
CAS: 186 km/t
EAS: 175 km/t
Så den oplyste hastighed er TAS, og ikke IAS(UAS/CAS/EAS) som piloter normalt bruger (Når de ikke anvender Mach).
Dvs. at flyet (I FL720 M.715) flyver som ved en hastighed på 175 km/t i standard atm.
Der er ikke så langt ned til en stall speed på 120 km/t. (Cofin corner)

Stall hastighed (Vs) reffere til IAS i alle højder.
Max hastighed reffere til IAS (Vne) i lave højder.
Eller max. hastighed kan være TAS begrænset for langsomme fly i stor højde, pga. flutter. (F.eks. Svævefly)
Eller max. hastighed kan være Mach begrænset (Vmo) for hurtige fly i stor højde.
Så max hastigheden i et fly er ofte minimum af to værdier.

  • 0
  • 0

Maximum speed: 461 kn; 853 km/h (530 mph)Der 300 km/t er max hastighed fløjet på den første tur, ikke max tilladte hastighed af flyet.

Jeg er overasket over at en 'svæveflyvinge' (Straight high aspect ratio) kan flyve så hurtigt. Jeg vil have forventet problemer med shock bølger eller flutter ved de hastigheder.

Flyet jo er reelt to fly sat sammen, og derfor er det effektive sideforhold (aspect ratio) vel egentlig mindre end man umiddelbart skulle tro. Stivheden af vingerne er derfor nok ret høj og de er tilmed distribueret belastet af 2x3 motorer og en raket. Tilsammen virker det det formentlig ret dæmpende på en eventuel tilbøjelighed til flutter.

  • 0
  • 0

Så den oplyste hastighed er TAS, og ikke IAS(UAS/CAS/EAS) som piloter normalt bruger (Når de ikke anvender Mach)

- dén er jeg med på! :)
Men de 300 km/t, du tidligere nævnede, er formentligt ligeledes TAS(?); det kan vi dog ikke vide uden kendskab til højden, hvori farten blev nået.
Endvidere oplyser du jo selv, at netop flutter (og schockbølger) 'styres' af TAS, hvorfor jeg henviste til de ca. 800 km/t som max. TAS for U-2!

  • 1
  • 2

Endvidere oplyser du jo selv, at netop flutter (og schockbølger) 'styres' af TAS, hvorfor jeg henviste til de ca. 800 km/t som max. TAS for U-2!

Hastighed for opståen af shock bølger er vel defineret af Mach.

Men de 300 km/t, du tidligere nævnede, er formentligt ligeledes TAS(?); det kan vi dog ikke vide uden kendskab til højden, hvori farten blev nået

Stratolaunch er opgivet til at aflevere payload @35000ft.
Maxhastighed er opgivet til 461 kn. (højde ikke opgivet)
461 kn TAS @ FL350 giver M.8 (Plausibelt), 461 mn EAS giver mach 1.4 (Ikke plausibelt).
"..the craft spent 2.5 hours in the air above the Mojave Desert at altitudes up to 17,000 feet (5,180 meters). The plane reached speeds of 189 mph (304 km/h) .."
De 304 km/t kan i princippet både være IAS eller TAS, men IAS er nok det mest sandsynlige..

  • 1
  • 0

Flutter er for svævefly givet ud fra TAS. Eksempel på Max IAS vs. altitude fra POH.
https://www.ddsc.org.au/documents/manuals/...
Du kan selv regne om vha:
http://www.hochwarth.com/misc/AviationCalc...
262 km/h CAS @2000 m ->289 km/h TAS flutter grænse
289 km/h TAS @10000 m ->169 km/h CAS

Ud af denne tabel kan ses at for dette fly er IAS opgivet ukalibreret, og VNE grænsen på de 263 km/h ser ud til at være en omregning af en design grænse på 260 km/h CAS til IAS uncalibrated.
https://www.ddsc.org.au/documents/manuals/...

Jeg har forøvrigt været i 8500m for næsten 20 år siden i en Duo Discus...

  • 1
  • 0