andre skriver

Verdens første elfly med plads til seks

Illustration: Harbour Air

En modificeret DHC-2 de Havilland Beaver, lettede igår fra Harbour Air Seaplanes terminal på floden Fraser River i Richmond, Canada. Flyet er ifølge Greg McDougall, der er direktør i Harbour Air, det første kommercielle elfly i verden. Det har plads til seks passagerer og er udstyret med en motor på 560 kW. Fremdriftssystemet er bygget af virksomheden magniX. Det oplyses ikke, hvor stort batteriet er, men den første flyvetur tog bare fire minutter.

Emner : Elfly
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Bundestag beschließt Kohleausstieg 3. jul 2020 13:48 7
Beslutning: Kulkraft i Tyskland skal slukkes seneste i 2038
via The Guardian 2. jul 2020 14:17
Europa fælder flere og flere træer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er meget godt men: Hvis flyet skal opereres efter kommercielle sikkerheds regler skal der som minimum planlægges efter at have energi til startup, taxa, selve turen, 30 min hold, plus divert til alternate. Vandflyveren fra København, til Århus havn har sikkert København som alternate. Det betyder der skal være energi til at flyve til Århus, vente i hold i 30 min, samt diverte tilbage til København. Efter wiki så cruser stjerne-motor udgaven med 230km/t, dvs. 41 min flyvetid for 160 km. Et gæt kunne være at den har energy til at holde i 60 min, dvs. at de 30 min hold kræver halvdelen af energien. Så er der 80 km tilbage til selve turen og divert til alternate. Hvis alternate distance er den same som turen, så må den ikke flyve mere end 40 km under idelle forhold. Men den kan fint bruges på denne tur (Hvis den må operes single engine): https://en.wikipedia.org/wiki/Westray_to_P...

  • 8
  • 1

Tror ikke man kommer langt med el-fly på denne måde. Vandfly, særligt af ældre årgang som denne, er ikke energieffektive og vil aldrig kunne få en god fart eller rækkevidde. Det bliver en kort sight-seeing fra havnen og ikke mere. En levetidsforlængelse af nogle fine klassiske fly.

  • 6
  • 0

"lidt om deres elektriske tanker https://www.seaplanes.dk/nyheder/ "

Absolut spændende og seriøst projekt oppe i Norge, der nævnes. Og designet af dette fly er jo aerodynamisk optimeret uden pontoner. Men der er meget langt endnu før den CO2-frit erstatter Twin Otter'en: - Det norske el-fly har kun 2 sæder - Det har ikke batterier, men en Wankel-motor/generator - Flyet er indtil videre kun prøvefløjet fra land, egenskaberne som vandfly bliver det spændende at se, med de meget lave vinger, selv i de lukkede norske fjorde med små bølger.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten