close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

andre skriver

Vejdirektoratet vil give selvkørende biler egen bane på E45

På udvalgte strækninger kan selvkørende biler få deres egen vejbane på motorvejen, forudser Vejdirektoratet.

Kræver muligvis abonnement

OGSÅ VÆRD AT LÆSE

via videnskab.dk 30. maj 2017 07:58

Derfor giver det miljømæssigt mening at sortere affald

Kommentarer (4)

Selvkørende biler i en verden hvor hackere er en konstant trussel lyder som den forudsigelige ulykke.
Der kommer jo aldrig selvkørende biler der kan finde ind i mine indkørsler eller parkere på græsset ved kolonihaven eller manøvre sikkert på sognevejene eller på vejene med sjap og søle.

Selvkørende biler er en tåbelig eufemisme for et yderligfere hjælpemiddel til fartpiloten, for det er ikke andet, og udstyret vil kun have praktisk anvendelse på særlige strækninger.

Det er derfor et tåbeligt spild af Vejdirektoratets sparsomme midler at bruge stores summer på teknikken, der indenfor en overskuelig årerække kun vil blive brugt som yderligere bekvemmelighed af nogle få.

Må vi venligst i stedet få noget af det stadig manglende nødspor på Helsingørmotorvejen og denne strækning opgraderet til 130 km/t, ligesom der specielt på Sjælland stadig er store mangler på det overordnede vejnet. I mange år var undskyldningen, at alle pengene gik til Jylland. Nu skal de så gå til at lege med "selvkørende biler." Det er fortvivlende, men det er åbenbart den vej Den Offentlige Sektor" arbejder på.

  • 5
  • 8

Der kommer jo aldrig selvkørende biler der kan finde ind i mine indkørsler eller parkere på græsset ved kolonihaven eller manøvre sikkert på sognevejene eller på vejene med sjap og søle.

Det skal du ikke tage så tungt, der sidder heldigvis et menneske der kan overtage og udføre disse utroligt svære manøvre. Også kan man overlade de resterende 99.999% af kørslen til bilen selv. Det tror jeg mange vil være godt tilfreds med.

I storbyen vil disse komplicerede trafikale forhold slet ikke eksistere.....kompliceret LOL! man skal vidst være godt naiv hvis man tror at robot bilen ikke selv kan udføre disse opgaver efter at mennesket har vist manøvren et par gange.

  • 3
  • 4

Vejdirektoratet forudser selvkørende biler får sin egen vejbane, som både reducerer trængslen og er samfundsøkonomiske rentabelt med hele 33%.

Direktoratet har fuldstændig ret i det første - med den håndfuld selvkørende biler der kommer på vejene i 2032. Hvorfor ikke 3032 eller 4032 med den sædvanlige succesrate vi er vandt til med den lalleglade jubeloptimisme med offentlige IT projekter?

P.S. Samfundøkonomisk betyder i denne sammenhæng, at du betaler gildet og banditterne i habitterne scorer gevinsten.

  • 2
  • 5