Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Vejdirektoratet slukker for sin app til trafikinformation

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Vejdirektoratet lukker og slukker i midten af november for sin Trafikinfo-app, som hidtil er blevet brugt af landets bilister til at holde øje med bilkøer eller spærrede veje på ruten. Årsagen til, at applikationen lukkes er, at direktoratet vil fokusere på sin funktion som dataleverandør. Fremover vil Vejdirektoratets derfor i højere grad sende data om trafiksituationen til private udbydere af gps-apparater og navigationsudstyr. Vejdirektoratet oplyser, at skiftet i en kort periode kan føre til udfordringer, fordi de private udbydere ikke altid kan levere trafikoplysninger i samme tempo som direktoratet. Udover Trafikinfo-applikationen vil Vejdirektoratet også slukke for aplikationerne Vintertrafik og TrafikkenHovedstaden, men der vil stadig være være adgang til oplysningerne på hjemmesiden trafikinfo.dk.

Kræver muligvis abonnement
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via dr.dk 12. nov 2019 07:02
Aalborg får 100 elløbehjul
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Beslutningen om at lukke de forskellige trafikapps, som der åbenbart er taget i Vejdirektoratet, virker hverken gennemtænkt eller velfunderet, men derimod uhyrlig tåbelig og på kanten af det fornuftige.

Trafikken på både motorveje og omkring de større byer er idag voldsomt udfordret, og en hjælp er at få hurtig information ud omkring uheld og køer, hvilket vejdirektorates trafikapp gjorde ganske godt. Desværre deler ledelsen hos direktoratet åbenbart ikke denne opfattelse - men er den i tråd med ministeriet og politikernes ?

  • 8
  • 0

... vinkes der kraftigt med store vognstænger fra toppen af det politiske system og ned igennem de offentlige institutioner om, at man ikke skal indgå i konkurrence om noget, som det private marked kan gøre lige så godt eller bedre. Det er også den ånd, der ligger bag denne beslutning.

Vejdirektoratet indsamler trafikinformationerne, og stiller dem frit til rådighed for private aktører, som så må skabe sig en forretning på at udnytte og videreformidle disse data. Så længe Vejdirktoratet driver sin egen (gratis) app, vil det være vanskeligt for private at komme ind på dette marked.

Så set med erhvervsøjne er det vel ret entydigt en fornuftig beslutning at lade markedet overtage tjansen med at lave trafik-apps.

Om det er lige så entydigt fornuftigt set fra trafikanternes (og dermed skatteborgernes) side, må tiden vel blot vise....

  • 1
  • 4

Vanskeligere at komme ind på markedet? Der er ikke nogen private aktører der har ønsket eller på nuværende tidspunkt tilbyder alle de funktioner som Vejdirektoratets 2 apps har gjort samlet, på nær mængden af trafik og parkeringspladser (i et geografisk indsnævret område).

Hvilke private aktører viser serviceniveauet af veje samt hvor der er saltet på vejene? Hvilken temperatur vejene og luften har?
At lukke en app der inkludere Trafikinfo, Vejarbejde, P4 Trafik, Webkamera, P-pladser, Glatføre, Saltning, Temperatur og vindforhold er for mig en gåde.

Men jaja, lad mig blive bruger af en privataktør der levere dårligere service og sælger min oplysninger, tak.

  • 8
  • 0

Jeg antager, at data vil stilles gratis til rådighed for app’s, private såvel som hjemmebyggede, vis en fornuftig API.

DMI har gjort det samme og stillet alt deres data gratis til rådighed for udviklere, det samme gælder skråfoto-data og datastyrelsen har vist lagt et generelt spor i den retning.

Jeg er ikke synderligt liberal, men for mig virker det naturligt at det naturlige monopol i trafikovervågning og databehandling ligger på offentlige hænder, men brug af data kan ske på markedsvilkår: jeg glæder mig f. Eks. Meget! til at nogle laver en ny app fremfor DMI, som med deres nye design har knaldet helt op i det - og indtil da er jeg glad for yr.no...

Ps. Hvilket så får mig til at undres over hvorfor alle lande selv har nationale meteorologiske institutter, med egne modeller, computere osv. - alle ved ar YR er bedst på en række fronter, så hvorfor ikke vare lukke denne service fra DMI eller i øvrigt lave et fælles EU vejr-center med fri data og API... anyhows, det er en anden snak 👍

  • 4
  • 0

Det ligner slående et tidligere indgreb, eller snarere et overgreb, hvor den liberale minister Lars Chr. Lilleholt under overskriften: "Klima- og vejrdata fra DMI skal gøres gratis", gav næsten 100 millioner i erhvervsbistand sammen med en årlig million besparelse. Eller kort:  Skatteyderne skal hvert år betale for at blive udsat for reklamer når de skal se DMI's vejrkort.

  • 4
  • 0

DMI har gjort det samme og stillet alt deres data gratis til rådighed for udviklere, det samme gælder skråfoto-data og datastyrelsen har vist lagt et generelt spor i den retning.


Det er vel et godt eksempel på uforståelig dataindsamling.
DMI har til formål at oplyse befolkningen og advare befolkning og myndigheder om eventuelt farligt vejr.
Jeg kan ikke få øje på nogen som helst grund til, at man har brugt skattepenge på at lave skråfoto.
Uanset om det måtte kunne bruges til mere noble formål, end indbrudsplanlægning, så er det altså ikke en statslig opgave.

  • 3
  • 1

før betalte vi omkring 65 kr/året, nu betaler vi indirekte optil 1000 kr. om året frodi en statlig org ville spare nogle få millioner. dårlig liberal borgerservice.

  • 4
  • 0

Eller også kunne man undgå GPS'en som danske bilister alligevel ikke har, og satse på den mobiltelefon som alle danske bilister i forvejen har?


Måske man kan helt undgå at sende data til nogen. De mobiltelefoner som alle har, sender jo alligevel data til f.eks. Google maps så man kan se hvilken vej der p.t. er den hurtigste.

Problemet med mange GPS'er er at de er langt fra at kunne modtage den slags data overhovedet.

  • 2
  • 1

Emnet bør debatteres mere offentligt - måske som dette emne debatteres idag.

"
Folketingets Transportudvalg har kaldt i åbent samråd om stop for overførsel af opgaver med afvikling af køreprøver med videre fra politiet til Færdselsstyrelsen.
"

Kilde - https://www.ft.dk/udvalg/udvalgene/TRU/kal...

Tror vi kan have fordele ved at Politiet styrer data om veje og dem der bruger dem.

  • 0
  • 0

Ser at Politiet informerer sådanne her
"
dag kl. 12:48
Politiet: Seks tilskadekomne i motorvejsuheld

Sydjyllands Politi skriver på Twitter, at der er 14 køretøjer involveret i uheldet på Esbjergmotovejeren. Det er seks personer, som er kommet lettere til skade.
i dag kl. 12:34

"
https://www.dr.dk/nyheder

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten