Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Varevogn kollideret med letbanetog

Illustration: Sanne Wittrup

Tirsdag eftermiddag kolliderede et letbanetog i Aarhus med en kassevogn. Uheldet skete i krydset mellem Brendstrupgårdsvej og Oluf Palmes Allé i Aarhus N, og det satte letbanen midlertidigt ud af drift. Ingen kom til skade ved ulykken, som dog forårsagede materiel skade. Det er tiende gang, at letbanen er involveret i et uheld. Uheldene har indtil videre involveret seks personbiler, to fodgængere, en cyklist og nu en varevogn.

Emner : Letbane
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Transportministeriet 23. okt 2019 06:55 10
Transportminister vil gøre parkering billigere for grønne biler
via TV 2 Lorry 23. okt 2019 06:56 1
Eldrevne havnebusser i København bliver forsinkede
via DR Nyheder 22. okt 2019 07:50
Drone finder forsvundet barn i kornmark
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er egentlig tankevækkende. Hvis det havde været en bus, der var kollideret med en varevogn, og ingen var kommet til skade, var det en 'ikke-nyhed'.

Ikke mindst fordi efterfølgende busser og anden trafik ville - med forsigtighed - kunne komme uden om uheldsstedet, indtil der var ryddet op.

Men nu er det en nyhed, fordi det satte letbanen ud af drift.

  • 11
  • 2

Uanset om det er bilermes eller sporvognens skyld der sker kollisioner, er det en stor svaghed i sporvognens design.

Letbanen kører modsat tog, metro og S-tog i terræn, og det gør der vil ske kollisioner.

Når de sker, kan sporvognen ikke køre videre da den beskadigede sporvogn ikke bare kan køre ind til siden som en bus, og det stopper så al trafik.

Det er en fundamental svaghed for sporvognens design, og vigtigt Ingeniøren har fokus på dette så vi ikke for bygget flere af disse økonomisk samfundsskadelige fortidsminder.

  • 12
  • 15

Det er klart, at vi letbane-hadere har en holdning.

MEN derfor ville det nu aligevel være interessant med en årsagsanalyse - på 10 ulykker kan der vel laves statistik ?

P.S.: Er det et dansk fænomen ?
(som er udelukket i resten af Rigsfællesskabet).

  • 4
  • 6

@Jan - nu lægger din bemærkning 'vi letbane-hadere" sjældent op til en diskussion, som kan føre debatten videre og gøre os alle klogere.

Det sagt havde politiken følgende artikel, hvor selskabet kommenterede ansvaret:
https://politiken.dk/indland/art6779594/Le...

En spærring af (et af ) de københavnske +way-busspor ville - såfremt de blev befordret med over 24 meter lange busser - blot lukke den øvrige trafik ned på strækningen, hvis de blot skulle køre udenom: Det er der simpelt hen ikke kapacitet til.

  • 3
  • 0

Tog kører også i terræn!, men for mange danskere tager det (skiltningen) ikke alvorligt, de tror de lige kan smutte over, og det dør nogen af.

  • 5
  • 0

Så må du osse afskaffe lastvogne og lignende, der ved uheld fx spærrer broer i timevis. Og PS, andre letbanetog kørte fortsat uhindret på strækningen frem til uheldsstedet, som var ryddet en time senere.

Ja, lad os afskaffe lastbiler i morgen. De løser på ingen måde en samfundsnyttig opgave. Beklager, men et tåbeligt argument kræver et tåbeligt svar.

Der er faktisk ingen mennesker i dette land som ønsker lastbiler. Lastbiler er ikke et mål i sig selv. Men de mest fornuftige af os kan se vi pt. har brug for dem, da vi ikke har et bedre alternativ.

Det samme gælder ikke sporvogne, som vi har levet fint uden i over 40 år og som ingen personer kan få til at vise positiv samfundsøkonomi. Hvilket betyder vi spilder vores ressourcer på at bygge dem.

  • 6
  • 6

"[...] som ingen personer kan få til at vise positiv samfundsøkonomi. Hvilket betyder vi spilder vores ressourcer på at bygge dem."

@Bent: Du har så tydelig vist her på siderne at du hverken forstår beregningsgrundlag eller indhold af samfundsøkonomiske konsekvensberegninger så kan du ikke finde et andet sted at udtrykke dine simple meninger?

  • 3
  • 6

Fra politiet:
"Der er sket et nyt uheld mellem letbanen og personbil i krydset Olof Palmes Allé/Brendstrupgårdsvej i Aarhus N. Det giver lidt trafikale udfordringer på stedet. - Den ene part er blevet kørt til tjek på skadestuen, men ikke yderligere skade. Til trods for tid og sted, så er der kun en smule trafikale gener ved det men vi afventer teknikere fra Letbanen for at få det løst, siger Flemming Lau, der er vagtchef ved Østjyllands Politi."

Man må da sige det er bekymrende, at letbanen tilsyneladende ikke kan indpasses i det tætte trafik mønster i dagens Danmark.
Det kan kun blive værre i takt med at den mister nyhedens interesse og respekt. Hestevogne har det på samme måde. Fortidens trafikale løsninger duer ikke i dagens trafik.

  • 2
  • 7

D letbaneloven blev vedtaget, afviste trafikminister, at letbanen skulle have forkørselsret. Mente - dv.s. embedsværket mente - at den måtte have den samme vigepligt som alle andre køretøjer.
Dette til trods for, at Dam i svar nr. 41 til Folketingets Trafikudvalg d. 13.2.12 skriver,
"I forbindelse med implementeringen af jernbanesikkerhedsdirektivet har
Danmark valgt ikke at undtage letbaner. Det betyder, at letbaner er omfattet af
jernbanesikkerhedsdirektivet...."

Alligevel afvist et flertal, at give letbanerne forkørselsret. Mente, at de sagtens kunne bremse lige så nemt som alm. bybusser.
Mod bedre vidende, for flertallet var forinden blevet oplyst om, at en letbane i kraft af sin tyngde, og det, at den er bundet til to skinner, ikke har den samme (fysiske) fleksibilitet som en bus har.
Så hver gang der sker en kollision mellem letbanen og en bil - så send en hilsen til det faktaresistente Folketingsflertal.

  • 7
  • 1

Motorring 3 var afspærret i morges grundet en lastvogn der havde tabt et læs grus, lad os derfor forbyde lastbiler. Nej duer ikke vi har brug for transport både af godt og mennesker, her er der brug for alle løsninger.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten