Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Ustabil kobolt-forsyning kan bremse omstillingen til elbiler

Illustration: koson/Bigstock

Over 60 procent af Jordens kobolt bliver udvundet i Den Demokratiske Republik Congo, der er præget af børnearbejde, politisk uro og uorganiseret minedrift, og det gør forsyningen af kobolt ustabil. Kobolt er ellers en vigtig bestanddel i elbilers batterier, som typisk indeholder mellem 4,5 og 9 kilogram af metallet. Desuden vil der allerede i 2022 være global mangel på mineralet som følge af stigende efterspørgsel, vurderer en Mckinsey-rapport.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Engineering News 25. mar 2019 14:23
Sydafrikanske byggeprojekter presses af bander
via Ars Technica 25. mar 2019 13:08
Spøjs Sikorsky-Boeing heilkopter er på vingerne
via AINonline 25. mar 2019 07:52
Airbus gennemfører levering til skib med drone
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I følge dette citat fra Tesla, så vil de snart være uafhængige af brugen af kobolt.

Earlier this month, Panasonic announced that it was in the process of developing cobalt-free EV batteries. As the world’s largest manufacturer of automotive lithium-ion battery cells and Tesla’s exclusive battery cell supplier for the Model 3, Model S, and Model X, Panasonic and its announcements hold real weight.

https://twitter.com/elonmusk/status/100696...

  • 7
  • 0

Selvom jeg håber på at Panasonic har en løsning på trapperne så hæfter jeg mig ved formuleringen "... process of developing ... ". Det kunne man også sige om fusionsenergi og slankepiller.
Der er så meget fokus på EV i disse år at det desværre lige så godt kan være et markedsføringsstunt.

  • 6
  • 0

Da jeg læste denne artikel på dr.dk tænkte jeg at dette lyder som den sædvanlige FUD omkring elbiler og batterier. Der er selvfølgeligt store økonomiske interesser i at forsinke udviklingen væk fra fossiler.

Vores elbil - som er fra 2015 - indeholder 0% cobolt.
Det er altså muligt at lave stabile og velfungerende elbil uden cobolt.

Det ville klæde medierne at undersøge diverse "nyheder" før de bringer FUD til bords

  • 8
  • 0

Selvom jeg håber på at Panasonic har en løsning på trapperne

Det har de:
"Benchmark Minerals, a specialist battery research company, estimates that over the last 6 years, Tesla has reduced the average amount of cobalt used in its vehicles by 60%, from 11 kilograms to 4.5 kilograms per car." (https://cleantechnica.com/2018/06/17/tesla...)
Desuden er der slet ikke Kobolt i LiFePO4 (Lithium-JernFosfat-batterier) og vel heller ikke i fremtidens solid state batterier.
Artiklen er baseret på en pressemeddelelse og verserer derfor mange andre steder end på DR. Om den er baseret på uvidenhed eller blot er et forsøg på spredning af FUD (Fear, Uncertainty and Doubt), skal jeg ikke gøre mig til dommer over, men den betyder næppe, at alverdens bilfabrikker aflyser deres storstilede omstilling til batteribiler.

  • 3
  • 0