Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

USA's militær har udstedt flyveforbud til samtlige F-35-kampfly

Illustration: MSgt Shane A. Cuomo

Det amerikanske militær har udstedt et midlertidigt flyveforbud for samtlige F-35-fly i kølvandet på et styrt, der fandt sted i South Carolina i september. I en meddelelse fra planlægningskontoret bag F-35-kampflyprogrammet, F-35 Joint Program Office, lyder det, at flyene denne gang er taget ud af drift, mens en bred undersøgelse af flyenes brændstofsrør står på. De forventer, at undersøgelserne af flyene vil være overstået i løbet af 24 til 48 timer.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyllands-Posten 17. jun 2019 07:50
Boeing erkender fejl efter flystyrt
via The Verge 17. jun 2019 08:00
Amazon lancerer nyeste model af leverings-drone
via The Guardian 14. jun 2019 07:41
Uber skal teste flyvende taxaer i Melbourne næste år
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Eller Boeing.

F-35 har været plaget af fejl fra før dag 0.
Og vil blive ved med at være det længe endnu.

De andre valg havde givet langt mere kampkraft for pengene

  • 0
  • 3

I september 2017 var der fire dødsulykker i omkring 240.000 flyvetimer, fløjet af 406 fly, leveret til seks forskellige luftstyrker. [396]

Den 21. november 2002 styrtede den spanske twin-seat typhoon prototype DA-6 på grund af en dobbelt motor flameout forårsaget af stigninger af de to motorer på 45.000 ft. De to besætningsmedlemmer flygtet uhørt og flyet styrtede i et militært testområde i nærheden af Toledo , omkring 70 km (110 km) fra sin base ved Getafe Air Base . [397] [398]
Den 23. april 2008 en Royal Air Force Typhoon FGR4 fra 17 Squadron ved RAF Coningsby , hale nummer ZJ943, lavet en hjul-up landing på den amerikanske flådes NAWS China Lake , i USA. [399] Flyet blev alvorligt beskadiget og blev sendt tilbage til Det Forenede Kongerige den 27. oktober 2008. Piloten fra 17 Squadron havde ikke nogen væsentlig skade. Det antages, at piloten måske har glemt at installere undervognen, eller at han af en eller anden grund ikke var opmærksom på, at undervognen ikke blev indsat. [400] [401]
Den 24. august 2010 stødte en spansk tweesædet Typhoon i Spaniens Moron Air Base øjeblikke efter start for en rutinemæssig træningsflyvning. Det blev ledet af en løjtnant-oberst af det kongelige saudiarabiske luftvåben, der blev dræbt, og en spansk luftvåben major, der udkastet sikkert. [402] Efter denne hændelse grundede det tyske luftvåben sine 55 fly den 16. september 2010, [403] [404] blandt bekymringer, at piloten efter udslippet havde været faldet til sin død. Som reaktion på krasjens undersøgelse grundede RAF midlertidigt alle Typhoon-træningsflyvninger den 17. september 2010. Hurtigreaktionsvarsler var upåvirket. [405]Den 21. september meddelte RAF, at selensystemet var blevet tilstrækkeligt ændret til at muliggøre rutinemæssig flyvning fra RAF Coningsby. Det østrigske luftvåben sagde også, at alle sine fly var blevet ryddet for flyvning. [406] Den 24. august 2010 kommenterede udstødningssædefabrikanten Martin Baker: "... under visse omstændigheder kunne hurtigudløsningen låses op med håndfladen i stedet for tommelfingeren og fingrene, og at dette udgjorde en risiko af utilsigtet frigivelse ", og tilføjede, at en ændring var blevet hurtigt udviklet og godkendt" for at eliminere denne risiko "og blev monteret på alle Typhoon-sæder. [407]
Den 9. juni 2014 meddelte det spanske luftministerium , at en typhoon havde styrtet i Spaniens Moron Air Base på landing efter en rutinemæssig træningsflyvning. Den eneste pilot, kaptajn Fernando Lluna Carrascosa fra det spanske luftvåben, der havde mere end 600 Eurofighter flyvning timer, døde i nedbruddet. Flyet var et af de 46 fly fra Air Force's 111 og 113 squadrons. Årsagen til ulykken var uklar. [396] [408] [409] [410]
Den 23. juni 2014 en Typhoon af tyske luftvåben lidt en mid-air kollision med en Learjet 35A , som styrtede ned nær Olsberg , Tyskland. Den alvorligt beskadigede Eurofighter lavede en sikker landing på Nörvenich Air Base , mens Learjet styrtede sammen med de to ombord dræbte. [411] [412]
Den 1. september 2017 overskred en Royal Air Force Typhoon på landingsbanen ved landing i Pardubice Lufthavn , Tjekkiet, efter at have afledt for dårligt vejr. [413]
Den 14. september 2017 en Royal Saudi Air Force fly styrtede ned i Yemen 's Abhyan provins under udførelsen af en kamp mission, at dræbe sin pilot. Ifølge en pressemeddelelse fra den saudiske regering slog flyet af tekniske grunde ned, og pilot Lt Col Muhanna Al-Baiz overlevede ikke. [414]
Den 24. september 2017 styrtede et italiensk luftvåbenfly i havet under et airshow i Terracina , Lazio, Italien. Piloten Capt. Gabriele Orlandi sendte ikke ud og døde i ulykken. [415] Det italienske luftvåben sagde, at jetflyet afsluttede en løkke, men fik da ikke nok lift, da den nærmede sig havniveau og ramte vandet blot et par hundrede meter offshore. Pilotens krop blev genoprettet kort tid efter. En undersøgelse blev åbnet for årsagen. [416]
Den 12. oktober 2017 styrtede et spansk luftvåben tyfon i nærheden af ​​sin base i Los Llanos Albacete , Spanien, da han kom tilbage fra militærparaden til den spanske nationaldag . Piloten blev rapporteret at være død. [417]

  • 1
  • 3

Et Gripen-fly på Farnborough Airshow i 2006.
Den Jorge Alves Silva (JAS) 39 Gripen er et jagerfly fremstillet af svenske rumfart selskab Saab .

Otte Gripens blev ødelagt i nedbrud, to af dem før levering til det svenske luftvåben . Disse fly omfattede en prototype, et produktionsfly og tre i service med det svenske luftvåben. To Gripens i tjeneste med det ungarske luftvåben , og en i service med Royal Thai Air Force , blev også ødelagt i sammenbrud. Desuden blev et fly tabt i en grundulykke under en motortest, for i alt ni skrogtab.

Indhold
1 Crashes under test
1.1. Februar 1989
1.2. August 1993
2 Crashes in service
2.1 svenske luftvåben
2.1.1. September 1999
2.1.2 juni 2005
2.1.3 april 2007
2.1.4. August 2018
2.2 ungarsk luftvåben
2.2.1. Maj 2015
2.2.2 juni 2015
2.3 Royal Thai Air Force
2.3.1 januar 2017
3 Andre hændelser
3.1 svenske luftvåben
3.1.1. Oktober 2007
3.1.2. August 2009
3.1.3 maj 2010
3.2 Tjekkisk Luftvåben
3.2.1. Oktober 2006
4 noter
5 referencer
6 Eksterne links
Crashes under test

En skulptur i rustfrit stål af Thomas Qvarsebo , der viser et papirplan med en krøllet næse, er blevet placeret på stedet i 1993-nedbruddet.
Februar 1989
Den 2. februar 1989 styrtede den første prototype JAS 39-1 på sin sjette flyvning, når man forsøgte at lande i Linköping . Ulykken blev filmet i en nu berømt optagelse af et besætning fra Sveriges Televisions nyhedsprogram Aktuellt . [1] Piloten, Lars Rådeström , forblev i tumblerflyet , og rømmede med en brudt albue og nogle mindre skader. Krasjet var resultatet af pilot-induceret oscillation (PIO). Yderst gusty vind også bidraget. Ulykkesundersøgelseskomiteen konkluderede senere, at problemet var software relateret. [2] [3]

August 1993
Den 8. august 1993 styrtede en produktion JAS 39A Gripen (serienummer 39-102 [2] ) på Långholmens centrale Stockholm tæt ved Västerbron- broen, da flyet standsede efter en langsom fart manøvrering under en visning over Stockholm Water Festival . Krasjet var som den første, forårsaget af pilot-induceret oscillation og fanget på film. Problemet blev senere identificeret som den samme softwarefejl i flystyringssystemet som den i krasjet i 1989 og blev korrigeret så sent som i 1995. [4] [5] Piloten - Rådeström igen - udkastet fra flyet og landede sikkert ved faldskærm, selv om han blev fast i et træ. Flyet faldt til jorden og blev ramt af slag. På trods af store skarer af tilskuere, blev kun én person på jorden såret, [a] og ilden blev hurtigt sat ud.

Flyet var blevet leveret til den svenske forsvarsmaterieladministration i juni, kun to måneder før nedbruddet. [2] Displayflyvet blev ikke klassificeret som i drift, fordi det blev fløjet på et display af en testpilot , snarere end en svensk luftvåbenofficer.

Crashes in service
Svenske luftvåben
September 1999
Den 20. september 1999 styrtede en JAS 39A Gripen (serienummer 39-156 [2] ) fra Airwing F 7 Såtenäs i søen Vänern i løbet af en hundeslægeøvelse . Efter at have passeret det andet luftfartøjs hvirvelsvortex , ændrede flyet brat kurs, og piloten Capt. Rickard Mattsson, [2] fik en højest advarsel fra jordkollisionsadvarselssystemet . Han skubbede ud fra flyet og landede sikkert i faldskærm i søen, hvor hans kollega observerede ham at komme ind i det oppustelige redningsflåde . Han blev afhentet af en redningshelikopter 27 minutter senere.

Det Svenske Havforsikringsudvalg (SHK) kunne ikke helt bestemme årsagen til ulykken, før den sorte boks blev fundet omkring 15 måneder senere. Den foreløbige rapport er tilgængelig på engelsk. [7]

SHKs endelige rapport - ikke tilgængelig på engelsk - konkluderede, at flyet havde passeret det andet flys vågevortex i et stejlt (-70 graders) dykke. Når passeren var, var pilens pitchkommando " op ", men i stedet forvirrede vortexen en stor aerodynamisk forbigående på flyet og smed det ned i et næsten lodret (-85 grader) dykke. Disse faktorer kombineret for at skabe en angrebsvinkel, der var for stor til, at kommandoen skulle overholdes, og så advarselssystemet for jordkollision advarede piloten om, at en tur for at undgå et nedbrud ville kræve mere end 10 g. Piloten valgte at fraflyve flyet i overensstemmelse med flyvehåndbogen. I samme øjeblik ophørte virvelvirkningen, hvilket reducerede angrebsvinklen inden for flygelige grænser. Selv om flyet kunne teoretisk er blevet gemt, var udstødningssekvensen allerede indledt og kunne ikke stoppes.

Flystatus ved udsendelse var: højde 750 m, flyvinkel -75 grader, hastighed 350 km / t, angrebsvinkel -8 grader og belastning -1,5 g . [8]

Juni 2005
Den 1. juni 2005 tilsyneladende ophørte en JAS 39A Gripen (serienummer 39-184) fra Airwing F 17 Kallinge til at overholde kommandoer fra piloten LtCol Axel Nilsson. Efter forsøg på at genvinde kontrol, mens flyet langsomt faldt ned, blev piloten udsendt fra flyet og landet sikkert af faldskærm.

SHKs undersøgelse - rapport offentliggjort i juni 2007 - viste, at flyet oprindeligt rejste ved Mach 0.6 i en lav dykke i en højde på 5500 m. Da de blev angrebet, forsøgte piloten, der ikke var helt klar over den ret lave hastighed, at flygte ved at tage flyet op i en stejl (60 graders) stigning. Dette førte til en "lav hastighed" -warning, som piloten forsøgte at kompensere ved at tænde den efterbrænder og manøvrering i en offset looping , kortvarigt anvende maksimal angrebsvinkel. Hensigten var at genvinde hastigheden øverst på løkken. Hastigheden var for lav, og flyet endte i en omvendt dybstald, og begyndte at falde langsomt ned. Det utilstrækkelige svar på advarslen om lav hastighed kan have været på grund af at flyvehåndbogen er uklar, og at piloten er ude af praksis efter at have lavet et lavt antal flyvetimer om året.

Når flyvemaskinen er stoppet, går flystyringssoftwaren ind i en automatisk genoprettelsesfunktion, som automatisk forsøger at rulle niveau, annullere spin og reducere angrebsvinklen. Denne tilstand kan dog ikke håndtere dybe boder. Teoretisk set kunne piloten have genoprettet ved at deaktivere den automatiske tilstand til direkte styring af flystyringsfladerne (direkte link mode) og derefter udføre en "pitch rock" manøvre. Men en sådan genoprettelsesmanøvre er ikke en del af almindelig pilotuddannelse; direktelink-tilstanden var kun beregnet til brug af testpiloter. I sidste ende var piloten nødt til at opgive flyet. [9]

April 2007
Den 19. april 2007 styrtede en JAS 39C Gripen (serienummer 39-259) fra Airwing F 21 Luleå på Vidsel flyveplads i Nordsverige. [10] Piloten, kaptajn Stefan Kaarle, blev ufrivilligt udsendt ud af flyet i luften, mens han nærmede sig landingsbanen for at lande. Han landede sikkert ved faldskærm. Alle C / D Gripens var midlertidigt jordforbundne. Ejection sædet håndtaget - placeret mellem piloten lår - var blevet aktiveret af bevægelser af piloten flydragt. Gentagede rykker på håndtaget, der følger med G-suitopblæsning og deflatering under flyvningen, havde i sidste ende udøvet tilstrækkelig kraft på det til at forårsage udsprøjtningen. Tidspunkter før udkastningen havde piloten taget flyet i en stram sving, hvilket gjorde at G-suiten aktiverede.

Til C- og D-modellerne af Gripen var udstødningssædet håndtaget blevet flyttet og omdesignet for at gøre plads til større cockpit skærme. Undersøgelsen viste, at det nye håndtag var tilbøjeligt til disse former for ubestemte udsendelser. En undersøgelse blandt luftvingerne, der flyver Gripen, viste, at udstødningsgrebet var blevet fordrevet før, men ikke langt nok til at forårsage udstødning. Undersøgelsen konkluderede, at kvalitetssikringsprocedurerne mellem den svenske forsvarsmaterieladministration, det svenske luftvåben og saab ikke var tilstrækkelige til at opdage fejlen i tide og derfor blev citeret som årsagen til ulykken. [11]

August 2018
Den 21. august 2018 styrtede et Gripen-kampfly i Ronneby efter at have ramt en flok fugle. [12]

Ungarsk luftvåben
Maj 2015
Den 19. maj 2015 tog et to-pladser JAS 39 D nummer 42 fra det ungarske luftvåben over banen på Čáslav Air Base, Tjekkiet. Begge besætningsmedlemmer (Bg.Gen Ugrik og Maj. Grof) udkastet sikkert uden skader. Flyet var stærkt beskadiget, med næsesektionen adskilt. [13]

Juni 2015
Den 10. juni 2015 gennemførte et enkeltstående sæde JAS 39C nummer 30 fra det ungarske luftvåben en mavelanding ved Kecskemét Air Base i Ungarn. Piloten, Major Sándor Kádár, udkastet med succes, men led på rygsøjlen. Flyet er under reparation. [14] [15]

Royal Thai Air Force
Januar 2017
Den 14. januar 2017 styrtede en Gripen under et airshow for Børnenes dag i Hat Yai , Songkhla-provinsen , Thailand. Sqn Ldr Dilokrit Pattavee blev dræbt, da flyet styrtede på en rullebane ved Wing 56 under luftudstillingen kl. 9.20. Omkring en time senere rapporterede thailandske medier en lufthavn brandmotor væltet, mens de rystede for at slukke ilden. Hat Yai International Airport måtte lukke for at rydde landingsbanen. Undersøgelsen fandt ingen problemer med flyet, og årsagen til nedbruddet er mistænkt for at være pilot-rumlig desorientering. [16] [17]

Andre hændelser
Svenske luftvåben
Oktober 2007
Den 3. oktober 2007 havde et svenskt luftvåben Gripen en adskillelseskonflikt med et passagerfly, dvs. de beholdte ikke den nødvendige adskillelse i højde og afstand. Passagerflyet var en Saab 340 fra Avitrans Nordic på vej fra Ronneby til Bromma . På deres nærmeste var flyet adskilt 30 meter lodret og 950 meter vandret. Hændelsen fandt sted i luftrummet syd for Oskarshamn . Piloten på passagerflyet blev advaret af TCAS om, at et andet fly nærmede sig i samme højde. [ brug for henvisning ]

SHK konkluderede, at hændelsen fandt sted, fordi Gripen-pilot utilsigtet gik under hans tildelte flyniveau og endte på samme flyniveau ved passagerflyet. SHK lagde grunden til dette med mangel på tilstrækkelige rutiner i det svenske luftvåben til at modtage og læse instruktioner fra flyvekontrol. En bidragsorienteret årsag til hændelsen blev sagt at være mangel på støttesystemer i Gripen for at hjælpe piloten med ovennævnte opgave. Et sådant system introduceres i øjeblikket i det svenske luftvåbengreb. Systemet vil advare piloten, hvis flyvningen afviger fra det tildelte flyniveau. [18]

August 2009
Den 6. august 2009 landede en Gripen fra F 17 Kallinge og slap af banen, efter at piloten glemte at forlænge landingsudstyret før landing. En mindre ild brækkede ud, men den blev snart sat ud af flybassens brandvæsen. Piloten undslap uharmede og kunne gå væk fra flyet. Ifølge SHK-rapporten [19] var en bidragspligtig årsag høj psykisk arbejdsbyrde, fordi piloten for nylig havde overgået til flyvende JAS 39C, der bruger internationale enheder (fodknob) i stedet for metriske enheder (meter, km / h). Det nærliggende advarselssystem aktiverede 8 sekunder før touchdown, men piloten ignorerede det, fordi det var kendt at undertiden give falske alarmer.

Maj 2010
Den 31. maj 2010 kom en Gripen fra F 21 Luleå løs og rykkede væk under en statisk motor test. Flyet fik en betydelig hastighed, før den rullede ud af den hårde overflade og på nærliggende bløde terræn, hvor den endelig vendte om. [20] [21] Teknikeren i flyet, løjtnant Sandra Halvarsson, flygtede med mindre skader. [22] Der er ubekræftede oplysninger om, at motoren ved et uheld startede med fuld gas. [23] Da ulykken ikke involverede et fly, der flyver eller forbereder sig på at flyve, anses det ikke for at være et sammenbrud.

Tjekkisk luftvåben
Oktober 2006
Den 11. oktober 2006 ramte en pilot fra det tjekkiske luftvåben, der flyver en Gripen, næsten et måldragende Learjet 35i en levende brandøvelse på Vidsel flyveplads i Nordsverige. Når de praktiserede ved hjælp af den automatiske kanon, tog de tjekkiske piloter fejl ved at målrette et reservemål tæt på svæveflyet i stedet for det tilsigtede mål 600 meter bagved det. Efter flere "tørløb" startede levende fyring, og den første pilot fyrede på reserve målet. Flere runder ramte det, og blev beregnet til at have passeret inden for 10 meter fra Learjet. Herefter opdagede de tjekkiske piloter det egentlige mål, de skulle brænde på, og fortsatte med at angribe det i stedet. Besætningen hos Learjet bemærkede ikke noget ud over det sædvanlige udover at høre kanonens lyd uden at gøre forbindelsen til, at de var blevet fyret. Hændelsen blev opdaget efter landing.

SHK's undersøgelse konkluderede, at årsagerne til hændelsen var, at for mange aktiviteter var planlagt for kort tidspunkter; at sikkerhedsforskrifterne vedrørende levende ildøvelser var forældede og at de svenske væbnede styrker, den svenske forsvarsmaterieladministration, Saab Special Flight Operations og de tjekkiske militære enheders opgave og opgaver var uklare. Disse årsager sat sammen resulterede i, at de tjekkiske piloter ikke var fuldt klar over den sande konfiguration af Learjet og målene, hvilket igen førte til, at de målrettede sig mod det forkerte mål, og en af ​​dem sluttede til sidst. Bidragende årsager var, at de tjekkiske piloter havde ringe eller ingen erfaring med denne form for øvelse, og at målledning Learjet ikke havde nogen mulighed for at overvåge øvelse

  • 1
  • 4

Lars, det du gør der kaldes plagiat, og det er både alvorligt og irriterende for andre, der læser det. Desuden angiver du slet ingen kilder til påstandene, som altså kan være grebet ud af den blå luft. Så dine to kommentarer er intet værd.

Vil du citere fra noget, så skal du bruge citationstegn og angive kilden. Men man citerer kun korte uddrag, ikke lange tirader som dem du kopierede.

I denne situation skulle du derfor i stedet have angivet et link til din kilde samt skrevet hvad din pointe er. Det andet er bare spild af vores tid.

I øvrigt ligner dine kommentarer plagiater fra Wikipedia, og dér er det endnu mere vigtigt at kilderne er klare, for Wikipedia er intet værd uden kilder. Uden gode kilder er Wikipedia blot en samling ligegyldige påstande.

Jeg ved godt du sandsynligvis kun er en lille dreng og nok ikke har lært om alt dette i skolen endnu, men så kan du måske lære af det jeg skriver her. Uanset hvad skal du nok lære det en dag, og jeg er vis på at dine lærere også vil hjælpe dig, når du kommer op i de større klasser.

  • 1
  • 2