Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Udkast til rapport: Banedanmark mangler 15,5 mia. til jernbanevedligeholdelse

Illustration: Jernbanetilsynet

Banedanmark mangler milliarder til at vedligeholde det danske jernbanenet på en tilfredsstillende måde. Det fremgår af et udkast til en ikke-offentliggjort rapport, der går under navnet 'Baneinfrastrukturen 2021-2030 - Beslutningsoplæg om økonomisk ramme for vedligehold og reinvestering', som Ekstra Bladet er kommet i besiddelse af. På første side af udkastet fremgår det, at: »Konsekvensen er, dels at banens ydeevne forringes med kortere eller længere hastighedsnedsættelser og driftafbrydelser til følge, dels at der opbygges et efterslæb på 15,5 mia. kr. ved udgangen af 2030.« Det fremgår af udkastet, at mange anlægselementer har passeret deres forældelsestidspunkt, og at selvom jernbanen ikke bryder sammen i morgen, så bliver risikoen for, at anlægget pludselig bryder sammen, større for hver dag.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Technology review 27. feb 2020 14:35
Genomgigant i prisrekord: Kun 100 $ for hel-genom-sekventering
via The Guardian 27. feb 2020 12:24 1
Paris-aftalen blokerer for ny Heathrow-landingsbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Veje og broer manglede også midler til vedligehold for nogle årtier siden, men det er der tilsyneladende rettet op på.

I det hedengangne DDR var skinnerne nogle steder i en elendig forfatning ved ophøret i 1989-90. Ved Bitterfeld var hastigheden langt nede omkring 50 km/h.

I DK må der prioriteres midler til vedligehold af banerne.

  • 7
  • 2

Astronomerne har travt med at lede efter sorte huller i universet, 2 af de største er lige for næsen af dem her i lille DK - nemlig Bane Danmark og statskassen.

  • 6
  • 9

Tror man skal dele banedanmark op og give Regionerne ansvaret sammen med hovedvejene. Så kan staten budget styre sucess udviklinger i regionerne og borgerne kan stemme om hvad de vil have.

Idag har vi en sort klasse som ingen føler ansvar for og hvorfra chefer flygter.. Tror 5 chefer er rejst de sidste 5 måneder.

Department chefen bør flyttes til banedanmark og gennemføre dette som hans sidste opgave.

  • 0
  • 6

Tror man skal dele banedanmark op og give Regionerne ansvaret sammen med hovedvejene. Så kan staten budget styre sucess udviklinger i regionerne og borgerne kan stemme om hvad de vil have.


Så vi kan køre 250 over Sjælland og med bus over Fyn?
Det lyder ...ahamm... ikke videre begavet.

Ud over lidt sporvedligehold blev der ikke anvendt ret meget på jernbanen fra 60’erne og flere årtier frem: På et tidspunkt kommer regningen.

Se fx Grenåbanen hvor det viste sig at tæt på hele strækningen var slidt op, da den århusianske letbane overtog den

Lukker du jernbanen drukner vejene i (endnu mere) trafik

  • 12
  • 1

Banen står for knap halvdelen af persontransporten over Storebælt.

Tror regionerne hurtigt vil vaelge Kattegat til og Femern fra.... Kattegat med tog.... Vil vaere GULD for region nord, midt og Sjaelland.

  • 0
  • 5

Turen med møre skinner var vi også igennem for 15 år siden.
Jeg troede BD fik deres penge til netop vedligholdelse af skinnerne.

  • 3
  • 1

Der er meget mere jernbaneinfrastruktur end blot skinner.

Det er meget muligt? Men for at slippe uden om den lange (sveller, ...) liste, plejer jeg at kalde "det hele" for: "skinner"(BD=BaneDanmark:); men derfor kan jeg vel godt være på sporet af noget her?: BD handler om jernbane-infrastruktur herunder jernbaneskinner. De er vist endda allerede på finansloven eller på vej? (BD)

Hvad får de deres (vores) penge for? Måske skal vi tage skeen i den anden hånd - hvis "man" i forvejen har en i hver hånd, skal disse udskiftes med mindre skeer; så der er "suppe" nok til alle (og vi skifter til hovedsporet - alle stiger af).
Formålet med BD må formuleres så forståeligt af "de bevilgende myndigheder", at det IKKE kan m.i.s.-forstås!

Dette er en ingen'i'ør-avis, hvor det burde være tilladt (for egen risiko), at nørde detaljer med hvilke man er bekendt. Det er bare ikke nødvendigvis den god idé, at gøre det hele tiden (pedanteri). Det er sådan BD's formål ikke skal formuleres.

Få nu genoprettet de stakkels "spor" og sørg for, at have mandskab/udstyr eller bevilgning til at vedligholde det alt sammen - ordentligt!

Det her andet pjat handler vist kun om grådighed: vi nægter stædigt at betale, hvad det koster, derfor bliver det over-meget dyrere, når vi endelig giver op.

  • 3
  • 1

Det er helt almindeligt, at når politikkerne lige mangler 1 mia eller2 at tage den fra vedligeholdelsen af jernbanen: Det kan ikke umiddelbart ses i denne valgperoiode.

Den eneste trafikminister jeg kan huske, der rent faktisk satte der rigtige og tilstrækkelige store beløb af til vedligehold af jernbanen var Flemming Hansen. Det var i 2002-5.

På det tidspunkt havde man en målsætning om at det gennemsnitlige jernbanenet måtte være (så vidt jeg husker) ca. 17 år. Man har et skinnenet på xxx km, som koster xxx kr at forny, med xxx budget. 3 tal hvoraf man simpelt kan regne ud, om man er over eller under sin målsætning.

Hvor han overtog et budget, som ville gøre at jernbanenettet ville blive 37 år i gennemsnit. Dvs mindre end det halve af det nødvendige og med et større efterslæb, som var oparbejdet over årtier. Mindst siden 1970. Ekstra Bladet var fx ude ved Laven, hvor de ved håndkraft kunne trække de pløkke, der skulle holde selve skinnerne, op.

De penge blev hurtigt minimeret igen. Jeg har forgæves søgt efter en officiel målsætning for jernbanenettets alder.
Så vidt jeg kan gennemskue ligger det meget implecit i målsætningen for rettidighed, for dem der kører på nettet. DVS at politikkerne kan lade være med at bevilge penge, og derefter klage over at der ikke sker noget. Det er rent Halleluja-styring, da det er meget ugennemskuligt at udrede præcist hvad der foresager forsinkelser.

Når man dertil lægger, at man har frataget Banedanmark en meget stor del af deres Know-How og menneskelige kundskaber, "da man jo bare kan bestille ude i byen", gør at Banestyrelsen på mange måder ikke optimalt, (meget forsigtig vending), kan varetage deres område.

  • 9
  • 1

Fogh fjernede i løbet af de første 3 år 900 mio som støtte til den offentlige trafik. Svarende til 1000-1200 heltids-busser.
Siden har finanskrisen, og senere den besparelse der gik/går under navnet "omfordelingsbidrag", fjernet yderligere et måske tilsvarende antal busser.
Se her hvad der skete i TV2-østjyllands område i 2019. (Men tilsvarende var altså også sket i de foregående år).

Det betyder naturlig vis at kollektiv trafik har fået en væsenlig mindre betydning rigtig mange steder og at der er mange der er blevet tvunget til at investere i både bil nr 1 og 2.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten