close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Uber: Nødopbremsning var slået fra før fatal påkørsel

Illustration: Screenshot, Tempe Police, Uber

En selvkørende bil fra Uber påkørte og dræbte i marts en 49-årig kvinde ved navn Elaine Herzberg i Arizona. Ny rapport fra USA's National Transport Safety Board viser, at nødopbremsningen var slået fra som en del af designet.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyllands-Posten 20. jun 2018 08:01
Overskuddet daler kraftigt hos Zenvo

Så alt i alt:

Bilens så cyklen 6 sekunder inden kollisionen men identificerede den ikke korrekt før omkring 1 sekund inden kollision, hvor den konkluderede at en nødopbremsning var nødvendig.

Den funktion var slået fra fordi det ville føre til at bilen hele tiden bremsede ned (med andre ord - de algoritmer/udstyr UBER har lige nu er hamrende upålideligt).

Men her detekterede systemet jo faktisk at en opbremsning var nødvendig, men systemet var så ikke sat op til at gøre føreren opmærksom på dette.

UBER mener at føreren skal reagere i nødstilfælde, men føreren var her distraheret fordi hun var i gang med at rapportere status på kørslen på en tablet efter forskrift fra UBER.

Konklusion:?

  • 16
  • 0

Måske er jeg mistroisk generelt. Men hvis deres "nødbremse" altid var slået fra, ville der så ikke være sket væsentligt flere små-uheld?

De bilder os jo ind, at hvis de "bare lige" slår nødbremsen til igen, så er alt godt. Pyh, det var da også en dum lille fejl.

  • 5
  • 0