close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Tyskland gør offentlig transport gratis i fem byer

Den tyske regering forsøger nu at bekæmpe storbyernes luftforurening med gratis offentlig transport i Bonn, Essen, Herrenberg (Baden-Württemberg), Reutlingen og Mannheim. Det vil i første omgang være et forsøg, men politikerne håber, at konceptet, hvis tyskerne faktisk begynder at benytte den offentlige transport mere, kan spredes til flere dele af landet.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Videnskab.dk 23. feb 2018 07:41 4
Nyt studie slår fast: Antidepressiv medicin virker

Jeg er bosat i Tallinn, og her har man gratis transport - og jeg kan principielt køre gratis med bussen, men gør det ikke. Hvorfor?
Det vil tage lidt mere tid med bus end med bil, og den tid er primært til/fra stoppestedet, og der er jo sundt at gå lidt, så det er ok.
Problemet opstår med omstigninger - jeg har boet og arbejdet flere steder i byen, og problemet har altid været det samme - der er lange ventetider ved omstigninger. Faktisk så lang tid, at ca 1/3 af samlede transporttid vil være at vente på næste bus.

Fra min tid i det Kødbenhavnske, så var problemet præcist det samme. Med mindre man bor i latte-området, så er der langt mellem busserne, og det kan give de lange ventetider mellem 2 busser.

Jeg regnede på det, og fandt at med 15 mins ventetid morgen og aften har jeg brugt (spildt) mindst 20 dage (!) på at stå og blomstre ved et stoppested, da jeg arbejdede et sted i 10 år.

Jeg vil hellere betale for en god forbindelse end at køre gratis med en forbindelse, hvor jeg spilder min tid.

  • 5
  • 2

Nu er der i Tyskland nok flere andre problemer. Luftforurening, overbelastet vejnet samt overfyldte parkeringspladser.
Måske er ventetiden udholdelig, fremfor den stress der er i køer på vejene. Og bøvl med at finde en ledig P-plads?

  • 3
  • 2

Jeg vil hellere betale for en god forbindelse end at køre gratis med en forbindelse, hvor jeg spilder min tid.

Nu er det jo så desværre sådan at i Danmark kan man ikke bare lige betale for at køre - jo man kan gøre det til en giftig overpris (nogen gange, hvis ellers automaterne virker), eller man kan blive absorberet i et overvågningssystem, hvor man ikke helt er sikker på hvad man betaler for.

Det tyske forsøg lyder da absolut tiltalende, men i kassetænknings Danmark er det nok op ad bakke.

  • 2
  • 2