andre skriver

Tyske bilproducenter overhaler Teslas elbilsalg i Europa

Illustration: Bjørn Godske

De tyske bilproducenter BMW, Daimler og Volkswagen tredoblede sidste år deres samlede salg af elbiler til næsten 600.000 enheder. Volkswagen solgte sidste år 117.000 elbiler i Europa, mens Tesla solgte 96.000 i 2020. Det viser data fra bilanalytiker Matthias Schmidt. BMW og Daimler solgte henholdsvis 193.000 elbiler og 160.000 el- og hybridbiler i 2020. Ser man på landeniveau er Tyskland suverænt førende inden for salget af elbiler i Europa, og her sælges der dobbelt så mange elbiler som på det næststørste marked, Frankrig.

Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via CNBC 27. jan 2021 13:38 2
Boeing 737 Max må igen flyve i EU-luftrum
via Fyens.dk 27. jan 2021 11:28
Ansatte på hospital tester sig selv for corona
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, det er dejligt at se VW endelig er hoppet med på elbilsvognen og det forhåbentlig kun vil blive bedre herfra.

Man kan ikke rigtigt sammenligne tyskernes tal med Tesla. Tesla har som bekendt stadig ikke nogen fabrik i Europa og er derfor nødsaget til at sejle dem fra USA eller Kina for at kunne sælge biler i Europa. Med Coronavirus der ramte USA hårdt i Q2 og tvang Tesla til at lukke deres fabrik i 8 uger. Dette resulterede i at det kun lykkedes at sende 1 skib med biler mod Europa i Q2 mod 6-8 skibe i et normalt kvartal. For at komme lidt af dette til livs sendte Tesla både biler til Europa fra både USA og Kina i Q4.

Så længe Tesla ikke har lokal produktion vil det være svært at komme med en vurdering på hvor man biler Tesla kan sælge her i Europa. Heldigvis er der ingen tvivl om at 2021 bliver året hvor der kommer elbiler fra alle fabrikanter og konkurrence bliver aktuelt.

  • 17
  • 3

Nu var artiklen i Financial Times ikke sådan uden videre tilgængelig for mig, men kan ikke helt få tallene til at passe, med mindre der er blandet nogle ikke oplyste opladningshybrider eller nogle store markeder uden for Europa ind i det . Enheder * VW: 117.000 * BMW: 193.000 * Daimler (El- og hybrider): 160.000 Ialt 470.000 Rest op til de oplyste 600.000 enheder, minimum 130.000

  • 8
  • 0

Hele den tyske automobil industri kunne tilsammen, og ved at tælle nogle hybrider med. Kun lige klare at overgå Tesla's årlige produktion af elbiler.

Jeg er ikke imponeret !!

Især ikke når man kigger på ting som lade effektivitet og forbrug under kørsel.

Og da slet ikke når man ved at mange af bilerne blev produceret i 2019, og bare ophobede sig på et større og større lager (ID.3)

De skal så nok "bare lige" fordoble produktionen i 2021 for at følge med Tesla.

Men godt er det, at de i det mindste begyndt at røre på sig !

  • 18
  • 16

Umiddelbart virker det ikke som om at der har været den store ventetid på Tesla'er .. Min far og bror har begge bestilt og fået en Tesla 3 i 3. Kvt. 2020 med kort levering.

  • 9
  • 0

Tyskerne har især vundet markedet for dyre biler. Tesla har på verdensplan solgt 57000 model S og X tilsammen. Alene Audi E-Tron har solgt 47000. Porsche har solgt 20000 Taycan.

  • 7
  • 0

Hele den tyske automobil industri kunne tilsammen, og ved at tælle nogle hybrider med. Kun lige klare at overgå Tesla's årlige produktion af elbiler.

Jeg er ikke imponeret !!

Især ikke når man kigger på ting som lade effektivitet og forbrug under kørsel.

Og da slet ikke når man ved at mange af bilerne blev produceret i 2019, og bare ophobede sig på et større og større lager (ID.3)

De skal så nok "bare lige" fordoble produktionen i 2021 for at følge med Tesla.

Men godt er det, at de i det mindste begyndt at røre på sig !

Det er mit indtryk, at en del Tesla fanbois (ikke at jeg siger, at du er en) er overbevist om, at Tesla vil blive totalt dominerende på elbils verdensmarkedet med ekstremt høje markedsandele, også når dette marked er modent, og elbiler stort set det enete der sælges. Nogle Tesla fanbois taler endda om, at Tesla vil komme til at fremstille stort set alle solgte biler.

Jeg ser ingen grund til at antage dette. Jeg ser ingen grundlæggende forskelle på fossilbilsmarkedet og elbilsmarkedet. Tesla var en af de første ude med relativt høje produktionstal af elbiler (Nissan/Renault var vel nogenlunde samtidige), men Ford var jo også først ude med høje produktionstal af fossilbiler, uden af den grund at blive verdensdominerende. Og der er jo andre bilproducenter, som har ganske godt styr på en ikke uvæsentlig del af elbilsproduktion...nemlig bilproduktion. Nogle bilproducenter har høj grad af vertikal integration, og andre køber sig til tingene, og sådan har det altid været også inden for fossilbilsproduktion. Man eksponerer sig for forskellige risici alt efter hvad man vælger.

Forskellige bilmodeller og designfilosofier til forskellige mennesker. Der skal mange modeller til for at dække alles behov, smag og økonomiske prioriteringer. Her er elbiler ikke spor anderledes end fossilbiler.

Tesla skal da nok blive elbilernes iPhone. Men hvad er det nu lige markedsandelen er for iPhone? Er det omkring 10%? Ligheden med iPhone er så også, at Apple fanbois er sikre på, at iPhones markedsandel er tæt på 100%.

  • 28
  • 0

Tesla skal da nok blive elbilernes iPhone. Men hvad er det nu lige markedsandelen er for iPhone Er det omkring 10%??

Nærmere imponerende 18%. Der er flere meninger om hvorfor.

Med hensyn til Teslas markedsandele, er det tankevækkende at der allerede bliver solgt så mange andre BEV, efter 8års løfter og trusler om utallige "Tesla killers" (og VWs endda til halv pris)når man ser på hvad de etablerede har kunne mane sig op til.

Jeg er ikke imponeret når man sammenligner med deres ICEV, men det skal nok komme, efterhånden som ICEV salget falder yderligere.

.

https://www.minicreo.com/news/how-many-iph...

Apple sells 18% of smartphones globally and earns 94% of smartphone profits.

Apple has as high as $285.1 Billion in its cash reserves.

  • 6
  • 2

Ja de begyndte at sælge, men de har produceret store dele af '20 til lager, ind til de fik nogenlunde styr på deres software.

  • 2
  • 1

Men Hybrid er jo et vildspor, der aldrig kan redde planeten. Levetidsudledning af CO2-udslip svarer til (den mindst udslippende) diesel. Slet ikke tilstrækkeligt til reducere vores udslip i transportsektoren med 31% indtil 2030 (vi har foreløbig reduceret med de første 39% af de 70% i forhold til 1990). Lad os nu få tallene for rene BEV og så sammenligne dem. Eller i det mindste ikke tælle dem over en kam, som om at "bare der er lidt el i en bil så er det godt for drivhusgasudledningen".

  • 9
  • 5

... at da Tesla, tilbage i 2013, forudsage at de ville levere 500.000 elbiler i 2020, så fremstillede alle bilbranchens eksperter og journalister dem nærmest som galninge, dels fordi det jo krævede 56% vedvarende årlig vækst, hvilket ingen i bilbranchen nogensinde havde været i nærheden af, dels fordi det da ville være umuligt at afsætte bare 100.000 biler om året, uden dealerships.

Når de så alligevel leverer 500.000 biler i 2020, trods pandemi og adskillige ugers nedlukninger, så er det dårligt nok en nyhed, og da slet ikke værd at skrive om på ing.dk.

I stedet vælger man at fokusere på et begrænset marked, hvor de tyske producenter formåede at slå Tesla - altså når hybriderne tælles med - fordi de kun leverede BEV'er i dette marked, mens Tesla leverede i hele 4 verdensdele, Nordamerika, Europa, Kina og Australien.

På en eller anden vis, så handler alle elbil-artiklerne jo alligevel om Tesla, enten fordi nogen har solgt flere biler end Tesla i Norge eller et andet sted, eller fordi Tesla har tilbagekaldt nogle biler med fejl eller sådan, men Tesla's succeser, såsom at Model Y nu også har opnået 5 stjerner i samtlige discipliner hos NHTSA, eller hvordan det går med Tesla's byggerier af nye elbil-fabrikker, i både Europa, Kina og USA, er åbenbart blevet så hyppige, at de ikke kan bruges som nyhedsstof.

  • 15
  • 1

Interessant at min bemærkning om CO2-udledning fra hybridbiler får flere nedadgående tomler end opad. Nu er det jo ikke grebet ud af luften - der er forsket grundigt i det og man behøver blot at kikke i Klimarådets rapport af sept 2018 (side 4). Lad os nu bygge på grundige undersøgelser og ikke mavefornemmelser!

  • 1
  • 1

Det er mit indtryk, at en del Tesla fanbois (ikke at jeg siger, at du er en)

@Jens Olsen

Jeg tror de værste fanbois skal findes blandt VAGs kunder (og andre tyske biler)

"Hvis det ikke er en tysker, er det ikke en bil "

For mig gælder det om at få opfyldt; et kørselsbehov, komfort, driftstabilitet, nem at reparere, samt økonomi dette både anskaffelse og total.

Omkring elbil, så er der nolge kompromiser jeg skal indgå omkring kørselsbehov og transport tid, på nolge af elbil modellerne kan jeg godt få det til at hænge sammen, men de modeller hænger ikke sammen med kontantbeholdningen

Kørselsbehov kan dækkes rigtigt godt med Tesla model 3 LR med krog(eller bedre) kompromiser kan jeg godt leve med ved markant levere indkøbs pris.

Men hvad er det lige tyskerne er kommet frem, og til hvilken pris ?

Porche og Audi har nogle ret dyre modeller, med elendigt elforbrug. Selv hvis man ser bort fra de ting og kigger på langture. Så er Ionity ladenettet tyndt og dyrt i brug, og man skal satse på at at der er andre lynlade operatører der også kan levere nogle elektroner i en fart, men så skal man fumle med alskens ladebrikker.

ID.3 er klart pænere end noget Tesla tilbyder, men kørselsbehovet kan selv den dyre77Kwh model ikke klare ligeså godt som Tesla, og jeg skal derfor indgå nogle flere kompromiser, kan man kalde det for en pris/kompromis analyse ?

Bedste vinder i pris/kompromis analysen er en gammel brugt Saxo electrique fra 2003, altså en af dem der er opgraderet til lithium batt.

  • 5
  • 2

Konceptbilen ID3 var fin, og signalerede en ny vej frem for VW, men designernes lille perle fik produktions(modnings) afdelingens gamle nisser ødelagt med tysk grundighed. Prøv bare at se på frontgrillen, og tænk over hvad den signalerer.

Bortset fra det har du nu godt fat i en hel del, som sædvanligt.

Tak.

Men jeg synes faktisk stadigt ID.3 er en flot bil, Ioniq er også flottere end Model 3.

Der hvor mine største udforinger er omkring moderne biler, er; Alt det elektiskiske fims, der bare venter på at gå i stykker og/eller blive teknisk forældet.

Saxo Electrique er så simpel som en elbil kan/skal være (også fossiler)

Bevares vi kan godt indsætte lidt større batteri og en god lade hastighed, lidt flere airbags og lidt mere kolisionstål.

Men derfra og så til at lade hele bilen blive klaret af software og touch skærme...... Total overflødigt og har kun til formål at få bilerne skrottet så tidlig som muligt.

Men det sælger godt, til forbrugs kvæg.

  • 6
  • 2

Men jeg synes faktisk stadigt ID.3 er en flot bil, Ioniq er også flottere end Model 3.

Smag og behag giver ikke mening at diskuttere.

Biler ser heldigvis forskellige ud, så der er noget for enhver smag, og hvis rigtig mange falder for en bestemt model, så varer det ikke længe før man ser dem så ofte at man begynder at synes den er kedelig.

I 1972 var en VW-boble verdens kedeligste bil. I dag er den et design-ikon.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten