Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Tysk domstol forbyder Tesla at fælde træer

Tesla har fået forbud imod at fælde træer nær Berlin. Det har en tysk domstol besluttet. Skovrydningen skulle ske i forbindelse med Teslas planer om at opføre deres første bil- og batterifabrik i Europa. Tesla havde ellers fået tilladelse til at rydde 92 hektar skov, men domstolen har nu bestemt, at Tesla skal stoppe rydningen. Beslutningen er taget for at forhindre Tesla i at rydde skovområdet fuldstændigt, inden domstolen har taget stilling i en retssag mellem Tesla og en lokal miljøorganisation.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via TV2 27. mar 2020 07:57 3
Spanien sender 9000 testkits tilbage til Kina
via Finans 27. mar 2020 07:56
Kunder aflyser byggeordrer på grund af corona
via Berlingske 26. mar 2020 16:16 19
2000 forskere kritiserer svensk coronastrategi
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Skoven i Berlin får indtil videre lov at stå, mens Hambacher Forst bliver ryddet fordi der skal graves brunkul til elværkerne, da Merkel har lukket atomkraftværkerne af frygt for en tsunami af vrede fra de impulsstyrede "grønne" mandater.

  • 17
  • 10

Tesla må have været i forhandlinger med andre lande.
Videre til næste udbyder, det var jo forudsigeligt at det ville ske.
Lad dem beholde deres papkasse skov for dem selv.

  • 11
  • 3

Berlin er allerede plan B. Tesla havde bygget i England, havde det ikke været for Brexit.

Tesla plan aht klimaet er “to replant an area three times the factory plot, with mixed trees native to their habitat and the potential to become an old growth forest.” Men protesten går åbenbart mere på faunaen lokalt end klimaet globalt?

Tyskland er generelt positive over at Tesla vil drive virksomhed i Tyskland. Kein Wunder:
"The plan is to begin construction this year and start production of Tesla’s Model Y SUVs at a rate of 10,000 cars a week by 2021. It’s looking to hire 12,000 people for the German operation", så mon ikke man gør, hvad man kan, for at få GigaFactory 4 på skinner igen, inden Tesla må finde en plan C?

Kilde: https://www.tesla.com/da_dk/gigafactory-be...

  • 7
  • 0

Med ligeså strikse regler så kunne letbanen måske blive meget forsinket.
Det er ret imponerende hvor mange træer de har ryddet, der hvor den skal køre.
Det er måske ikke skov, men med antallet af træer kunne det godt være det.

  • 2
  • 4

Tyskerne burde have tænkt sig mere om. Der er områder i den østlige del der har et enormt behov for arbejdspladser. Samtidigt er der frie arealer nok at tage af der.
Virksomhedens mål er trods alt ca. 2000 arbejdspladser når den er i fuld drift.
Det ville lune godt i det østtyske område.
Jan

  • 3
  • 0

Skulle ikke undre om den tyske bilindustri har en finger med i spillet. Der findes næppe nogen mere bagstræberisk og Tesla-hadende.
100km østpå er Polakkerne ved at bygge Europas største elbils-batterifabrik til bl.a. Volkswagen sammen med LG. De får statsstøtte godkendt af EU.

EU kommissionens argument lød, "Without the public funding, the project would not have been carried out in Poland or any other EU country”

Det er svært at forestille sig, er mere fjendtligt scenarie for Teslas europæiske fabrik.

https://www.electrive.com/2019/01/29/polan...

  • 3
  • 2

Skulle ikke undre om den tyske bilindustri har en finger med i spillet. Der findes næppe nogen mere bagstræberisk og Tesla-hadende.

Det er nærmere det tyske parti AFD der står bag, da de har forbindelse til begge de 2 såkaldte miljø organisationer der står bag klagen. Men AFD er lige som DF imod ethvert fremskridt og jeg kan dårligt forestille mig at en virksomhed som VW vil tage risikoen at blive bragt i forbindelse med AFD, i hvert fald ikke hvis det står til VWs CEO Herbert Diess, men det kan selvfølgelig være enkelte i VWs ledelse der prøver at modarbejde Herbert Diess og den kurs han vil have VW koncernen ind på. For han forstår udmærket at det ikke er Tyskland der styrer udviklingen på bilmarkedet. Husk at VW sælger flere biler i Kina end de gør i hele EU inklusive Storbritannien. Så næsten halvdelen af deres globale salg er i Kina og hvis Kina siger elbiler, så må alle ligesom følge ordre også VW medmindre de vil miste deres største marked og dermed blive halveret. Noget der ville blive alt for dyrt for VW.

  • 4
  • 0

Hvis man er på Twitter og gerne vil følge dette emne tæt, så kan jeg anbefale at følge profilen "Giga Berlin / Gigafactory 4".

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten