andre skriver

Transportministerens plugin-hybrid kører på benzin 80% af tiden

Illustration: kckate16/Bigstock

Selvom regeringen bryster sig af at være spydspids i den grønne revolution, så foregår langt størstedelen af turen på benzin, når transportministeren suser land og rige rundt i sin ministerbil. Det placerer ham i bunden som den mindst grønne af alle ministre med plug-in-hybrider, ifølge DR's detektor. Netop anvendelsen af plug-in hybrider og hvor grønt de køres, har været et af de store diskussionspunkter om overgangsteknologien til ren el.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Politiken 26. nov 2021 11:58 3
Emirates vil flyve på brændstof fra slam og madolie
via Nasa 25. nov 2021 12:10
Grønt lys for Webb-teleskop efter rystetur
via Danmarks Naturfredningsforening 24. nov 2021 16:51 3
Naturforening: Lynetteholm truer tudse
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der ligger en præcis politisk kommunikation i det, som Benny Engelbrecht gør her:

  • Signalværdien af at agere hensynsfuldt (valget af en iflg. regering grøn bil) i forhold til klimaet kombineres med en adfærd, der i praksis modsiger budskabet om at det tages på det individuelle plan. (performativ selvmodsigelse af budskabet om at agere hensynsfuldt med egen adfærd/man gør det modsatte af det, man siger,at man vil i og med sin adfærd, dvs. man smadrer løs på klimaet med en ting, hvis signalværdi går på ikke at gøre det(paradokset kan formuleres på mange måder)

På den måde gør transportministeren præcist det samme, som det store flertal af bilister gør. Hensynet til klimaet har ingen opsigende konsekvens i forhold til den enkeltes adfærd, selv om det signaleres, at det tages (med anvendelsen af en plugin hybrid) eller ej.

Det store flertal agerer ikke konsekvent, konsistent med integritet. Det gør ministeren heller ikke.

Det store flertal befinder sig i det limbo, der handler om en problemstilling, der er for abstrakt til at få konsekvenser på det personlige plan, uden at det går ud over de succeskriterier, der styrer individets adfærd, samfundet i sin helhed.

For så vit, som den enkelte forstår/aner problemets alvor, har den enkelte dårlig samvittighed, der hvor dennes handlinger krænker det nødvendige hensyn, og behovet for at undskylde sig hos dette store demokratiske flertal, imøddekommes af ministeren for transport; Se, siger ministeren med performativt med sin handling, jeg kan på en og samme tid hævde, at jeg agerer hensigtsmæssigt med en handling, der viser, at jeg ikke gør det. Jeg er ministeren for transport og fremstår på samme måde som Jesus på korset, som den det tager menneskets skyld på mig! Smukt ikke!

"I kan med mig som ministeren for trafik fortsætte med at smadre klimaet, for når jeg kan gøre det, samtidigt med at jeg siger at jeg vil redde det, så kan alle andre gøre det samme, blæse og have mel i munden, svine med sin snak om at gøre rent.

Og hvad er demokrati uden den enkeltes muligheden for at undskylde sit bidrag til den kollektive selvdestruktionen med henvisningen til det, at flertallet har ret, gør det samme!

Er flertallets minister ikke i overensstemmelse med sin politik og i fuld kontrol med sin kommunikation, når han går i spidsen for selvdestruktionen med en grøn løsning, der er kulsort!

Er det ikke vidunderligt at leve i en politisk tid, der så konsekvent har undermineret ethvert politisk udsagns sandhedsværdi!

Har det politiske udsagn ikke vundet over alt i det moderne oplyste samfund?

Hvad er et "kun politisk udsagn": https://www.google.com/search?q=den+kun+po...

Hvorfor skal Inger Støjbjerg op og hænge? Kan hun andet, end at kommunikere politisk?

Citat: I Instrukskommissionens protokol fra afhøringen af den forhenværende minister er Støjberg således gentagne gange refereret for udsagn som, at pressemeddelelsen var »et politisk kommunikationsværktøj og ikke et administrativt værktøj«. Og at »der skulle ikke administreres i overensstemmelse med en pressemeddelelse«, hvilket hun »hele tiden« havde »været klar over«. (underforstået; politisk=uforpligtende i relation til værdier som sand og falsk) https://www.information.dk/indland/2021/10...

Fordelen ved politiske udsagn er, at løgnen med den slags ikke længere er en logisk muliged. Støjbjerget er dette samfunds ultimative værdi! Det, som de stemmer på ovre i det sorte Jylland, og som Trumpisterne vil elske fra nu af og til deres dages eller verdens ende!

  • 13
  • 20

Det er klart der er forskel på hvordan den enkelte kan køre sin plugin-hybrid. Hvis man har mange ture på godt over 50 km tur/retur, er det klart at bilen vil køre på benzin en stor del af km'erne. Plus hvis man ikke har godt nok tid eller mulighed for at lade den op mellem turene. Til gengæld er det snart 4000 km siden jeg sidst tankede benzin på min bil, trods, i løbet af disse 3 måneder, en tur til Fyn, Horsens, Ribe og Blåvand (fra Esbjerg). og der er stadig ca. 500 km benzin tilbage på den.

  • 27
  • 2

Hvis man har mange ture på godt over 50 km tur/retur, er det klart at bilen vil køre på benzin en stor del af km'erne.

Hvis man ikke har mange ture godt over 50 km tur/retur, så får man langt mere bil for pengene med en elbil. Hvis man derimod har mange ture over 50 km tur/retur, så får man ikke ret meget ud af plugin.

For langt de fleste giver det ikke mening at købe en plugin-hybrid fra ny, bortset fra afgiftstænkning.

  • 27
  • 10

Nu er 400 km rækkevidde ikke ved motorvejskørsel, så nogen gange kommer ministeren til at vente ved ladestanderen også.

1. Det var en kommentar til Thorvalds ture til Fyn, Horsens, Ribe og Blåvand (fra Esbjerg) - så hvorfor blander du ministerens ture ind i det. Nå jo, du skal som sædvanligt kloge dig på et dumt grundlag.

  1. Min bil kører+ 400 km på en opladning på motorvej (ca. 550 på landevej), så også der er du er helt i skoven.
  • 14
  • 15

Benny: “ For langt de fleste giver det ikke mening at købe en plugin-hybrid fra ny, bortset fra afgiftstænkning.”

Kunne du ikke tænke dig lige at undersøge hvor mange km danskere kører i gennemsnit dagligt til/fra arbejde?

De kilder jeg sidder med her viser, at langt de fleste sagtens kan klare sig på el-rækkevidden for en phev, hvorved dit postulat jo er forkert.

  • 6
  • 11

Transport ministeriet er en af de 8 ministerier som tildeles biler og chaufører fra økonomistyrelsen, i det her tilfælde har han fået en ikke ny men fin hybrid fra Januar 2019, han skal have vægtige grunde for at få økonomistyrelsen til at lave bil eller chaufør rokade, men han får medindflydelse når bilen runder 4 år eller 150.000, så kan han pege på den bil der bedst løser hans behov og håbe på at det bliver godkendt, og håbe at fornyelsen kan tages ibrug i hans egen embedsperiode.

  • 12
  • 0

Ja, indtil for nylig havde staten kun indkøbt to elbiler siden A vandt det grønne valg: https://www.berlingske.dk/politik/staten-h...

Det er naturligvis helt i skoven, at staten ikke går foran i den grønne omstilling - incl ministerbiler. Skulle en minister mod forventning ikke kunne "nøjes" med en elbil, kunne staten efterspørge en nyere brugt (leasing eller køb), men undlade at efterspøgre produktion af endnu et problem for den grønne omstilling.

  • 7
  • 4

Kunne du ikke tænke dig lige at undersøge hvor mange km danskere kører i gennemsnit dagligt til/fra arbejde?

De kilder jeg sidder med her viser, at langt de fleste sagtens kan klare sig på el-rækkevidden for en phev, hvorved dit postulat jo er forkert.

Nej, Hvad det viser er, at deres behov fint opfyldes af en elbil. Endda en billig en uden den helt store batteristørrelse, og at en phev derfor er helt og aldeles unødvendig.

  • 15
  • 7

Synes jeg egenligt er rimelig godt klaret på hybrid bil med de arbejds opgaver der tilhører en minister.

Skulle der være flere elbiler og dermed også chauførrer pr minister således ministrenes sikkerhed ikke kompromitteres grundet opladning mv. (eskorterne ligeledes). Det tænker jeg ville være dumt.

Men måske vi i virkeligheden skulle insistere på at de ikke skulle fragtes land og rige rundt i tide og utide, og i stedet holde de fleste af deres møder på video.

Til de møder der så endeligt skulle foregå langt væk, kan vi have nogle få langturs biler, ministrerne skal så bare koordinere interne hvem der bruger bilen hvornår.

Mit (ret naive) håb er her: At siden de er kloge nok til at blive ministre, er de også kloge nok til at kunne deles om en bilpulje.

  • 9
  • 5

JS - nu starter PHEV'en på benzinmotoren, når udetemperaturen er under 10 gr, C, som der er en stor del af tiden i DK, for at lave kabinevarme.

Min kommende Passat GTE, importeret fra Sverige, har benzindrevet parkeringsvarmer, der også fungerer under kørsel på el.

Inden puristerne kommer for godt i gang, så bruger fyret 0,8 liter benzin i timen ved fuld effekt. Strømmen er bedre brugt på fremdrift end på varme.

Der er nok ingen dansksolgte som har det, for listeprisen er iflg. Quickimport 26.692 kr.

  • 3
  • 8

Inden puristerne kommer for godt i gang, så bruger fyret 0,8 liter benzin i timen ved fuld effekt. Strømmen er bedre brugt på fremdrift end på varme.

Min Golf GTE bruger en varmepumpe der kører fint på strøm. Hvis der ikke er nok strøm på batteriet, så produceres varme og strøm samtidig af motoren. Strømmen kan konverteres til varme af varmepumpen med en effektivitet på 300% samtidig med at restvarmen fra motoren udnyttes direkte. Det giver en langt mere effektiv udnyttelse af brændstoffet end at brænde det af direkte i et fyr.

  • 12
  • 0

nu starter PHEV'en på benzinmotoren, når udetemperaturen er under 10 gr, C, som der er en stor del af tiden i DK, for at lave kabinevarme.

Det er måske nok rigtigt nok for nogle af de koreanske PHEV'ere, men de tyske PHEV'ere jeg har kendskab til (primært Audi) tænder ikke benzinmotoren for at lave varme, heller ikke selv om der er frostgrader uden for. De bruger istedet en varmepumpe drevet af el fra batteriet til at lave varme.

  • 11
  • 0

ja ,det er ikke let at være minister for varmluft, det ville være mere intressant at vide,hvormange gange disse folkevalgte profeter,kunne ha valgt toget frem for bilen om den så drives af ministrens co2.

  • 1
  • 11

Karsten, du har helt ret i, at nogle af de uduelige koreanske PHEV’er skal starte benzinmotor for at lave kabinevarme. Det skal min Passat GTE dog ikke. Jeg har tanket benzin 4 gange på knapt 12.000km. Næsten al kørsel klares på det lille batteri. Så en ren elbil ville også fint kunne klare vores behov for kørsel, desværre blev der dengang vi skulle have ny bil enten lavet små elbiler eller ret store og dyre suv’er. Der fandtes ikke en elbil der havde stort bagagerum så den kunne tage vores Odder barnevogn og kunne tage 750kg på krog. Det har heldigvis ændret sig og nu har vi dels prøvet at skulle lade el i stedet for at tanke benzin og vi er helt overbeviste om at elbil sagtens kan klare vores behov.

  • 17
  • 1

Er du nu helt sikker på det? Den danske importør Semler har mig bekendt fejloversat Wärmetauscher til varmepumpe.

Det har jeg ikke rigtig nogen måde at teste på. Jeg kan kun sige at bilen laver varme uden at starte benzinmotoren.

For mig er det også en bil der snart skal sælges og udskiftes med en elbil. Pt. fungerer den som "konebil" og kører næsten 100% på strøm til fortrinsvis korte ture. Skal vi længere, så tager vi naturligvis Teslaen. På den måde er det omvendt af hvad folk tror.

  • 7
  • 1

og kunne tage 750kg på krog

De 1900 kg Passat GTE kan vejes op til at måtte trække (standard 1600 kg) er et væsentligt købsargument, sammen med beretninger fra ejere, der rent faktisk har kørt både til Norrkap og Italien med 1800 kg campingvogn på slæb.

Især evnen til at holde igen ned ad Kasselbakkerne og at trække op ad dem igen.

Vi tager til Polen flere gange årligt (dog uden campingvogn) og ladning udenfor storbyerne er umulig.

Den bagatelagtige rækkevidde på ren el vil være nok i hverdagen, hvor jeg selv kører diesel på gule plader.

  • 1
  • 3

Netop en minister bør ikke køre hybrid, men måske nok have to biler til rådighed. Skal man langt kan man bruge (ministerdele-)benzinbilen. Skal man kort (under 150-200 km én vej) kan man bruge elbilen som også anvendes til hverdag.

Det ville være et overbevisende politisk statement at alle ministre kørte minister-elbiler og dertil en håndfuld minister-dele-benzinbiler.

Udbydere af elbiler der i praksis kører 300-400KM på motorvej: Porsche, Audi, Mercedes, BMW, VW, Skoda, Hyundai, Kia, Ford ...

  • 5
  • 4

Til mit skeptiske spørgsmål til Baldur Nordahl om han nu er helt sikker på at hans Golf GTE har varmepumpe svarer han:

Det har jeg ikke rigtig nogen måde at teste på. Jeg kan kun sige at bilen laver varme uden at starte benzinmotoren.

Jeg foretrækker at være sikker frem for skråsikker.

Det gør den nemlig med et elektrisk varmelegeme, der stjæler rækkevidde. Derfor er et benzindrevet fyr, der bruger 0,8 liter i timen ved max effekt, som man ikke bruger hele tiden, at foretrække om vinteren, hvis man i forvejen er udfordret på den elektriske rækkevidde.

  • 0
  • 3

En ministerbil er en del af ministerens sikkerhed, og den skal altid være klar til at køre ministren væk øjeblikkeligt. Bemærk, at de altid parkerer bilen, så der er fri bane væk.

Derfor er et benzindrevet fyr, der bruger 0,8 liter i timen ved max effekt, som man ikke bruger hele tiden, at foretrække om vinteren

Hvor udblæses gasserne?

Er ministerbilen chauførens vagtstue mens ministeren holder møder?

Det vil kun gøre det endnu mere problematisk at parkere når minister chauføren også skal tage hensyn til vindretningen, og tilmed finde en ny placering der opfylder betingelserne hvis vinden skifter, og må han egentlig det? også ude af syne? eller kun hvis han ledsager ham og bærer hans taske og holder parablyen? en våd minister vil få ruderne til at dugge.

Tænker egentlig at ministerbilen skal holde tæt på mødestedet.

  • 0
  • 6

Men når jeg observerer de biler der kører på de Danske veje, så virker det mig ikke som om der er synderligt mange der har 1900kg på krogen som væsentligt argument.

Siden hvornår har "Det har jeg aldrig hørt om?" været et validt argument?

Der er faktisk mange campingvogne med 1800 kg totalvægt, og de må f.eks. trækkes af en Mondeo 2,0 TDCI. En Passat 2,0 TDI må trække 2000 kg

"How the other half lives"

  • 2
  • 6

Det gør den nemlig med et elektrisk varmelegeme, der stjæler rækkevidde. Derfor er et benzindrevet fyr, der bruger 0,8 liter i timen ved max effekt, som man ikke bruger hele tiden, at foretrække om vinteren, hvis man i forvejen er udfordret på den elektriske rækkevidde.

Den elektriske rækkevidde er alt for lille uanset hvad. Løsningen er ikke et fyr men en rigtig elbil. Da jeg købte min Golf GTE var der ikke samme muligheder som i dag. Selvfølgelig er der en eller anden der skal køre min Golf færdig men det bliver ikke os. Vi kommer til at udskifte den med en elbil.

  • 4
  • 0

Siden hvornår har "Det har jeg aldrig hørt om?" været et validt argument?

Var det, det jeg skrev ? Eller var det, det du besluttede dig for at ville læse ?

Prøv at kigge på den vognpark der kører på vejene!!

Hvor mange procent af disse må trække 1900kg ?

Så kan du se hvor få der reelt har haft 1900 kg på krogen som "væsenligt" købsargument

Dernæst prøv at overveje: Hvor mange af disse biler blev købt udelukkende fordi de kunne tage 1900 kg på krogen. (altså....det der "væsentlige" købsargument jeg stillede spørgsmåls tegn ved)

Jeg ved godt at jeg kan tælle 1 campingvogn, 2 campingvogne......MANGE..

Men hvor "mange" er det ift. den samlede vognpark ?

  • 6
  • 1

For os, der trækker rundt med ting, er det en ringe trøst at andre kan dække deres behov med en elbil. For mig, og andre som står for at udskifte dieselbiler med noget andet, der også kan trække det vi har brug for, er Passat GTE noget nær den eneste mulighed. Jeg har pt kun en 1300 kg campingvogn, men flere i bekendtskabskredsen har 1600-1800 kg campingvogne, som de har købt fordi deres 2-liters dieselstationcars snildt har kunnet og måttet trække dem. Andre har (også) hestetrailere i samme vægtklasse De synes ikke meget om at skulle gå ned i størrelse og derfor er opmærksomheden faldet på Passat GTE, der vil kunne køre delvis elektrisk på pendlerstrækningen og trække påhængsvognen hvor hen det skal være, uden tvungne kunstpauser til opladning og eventuelle deraf afledt omvejskørsel. De praktiske sider ved den traditionelle stationcar er heller ikke at foragte.

Og indtil Ing.dk's faste stoks meningsfæller får uindskrænket magt har vi da lov at købe og køre i plug-in hybridbiler.

  • 1
  • 6

For os, der trækker rundt med ting, er det en ringe trøst at andre kan dække deres behov med en elbil. For mig, og andre som står for at udskifte dieselbiler med noget andet, der også kan trække det vi har brug for, er Passat GTE noget nær den eneste mulighed.

En mulighed er at beholde nuværende fossilbil og så købe absolut billigste brugbare pendler elbil til det daglige.

VAGs diverse versioner af eUP, Dacia Spring. Eller måske en brugt Huyndai Ioniq 28Kwh en bil der er kun blevet bedre i takt med antalet af lynladere er steget.

Måske endda en gammel 1 gen Leaf.

Hvis i er en større gruppe der alligevel ikke plejer at tage på ferie samtidigt kunne i måske lave en dele bilspulje til "trækkere" og dermed reducere antal biler samt de totale forsikrings og ejer omkostninger.

Og eftersom der alligevel ikke produceres elbiler nok til alle.

Så kunne i bare stille jer bagerst i elbilkøen, og så vente. Bare vente og vente............. Lige indtil der kommer en elbil på markedet der kan det i ønsker.

Ved ikke at købe nye biler med forbrændingsmotor! Så fortæller i ret direkte bilproducenterne; At de skal tage sig sammen og komme med nogle ordentlige elbiler til jer også.

Værst er opgaven nok for alle firmabils bilisterne(leasing), da de jo "tvinges" til at skifte bil hele tiden.

  • 6
  • 4

Så husstanden skal have 3 biler?

Mors og fars små elpotter og så fars/familiens trækker, til 6-8-10.000 kr i rød/grøn ejerafgift + forsikring og vedligehold?

Let them eat cake

  • 2
  • 7

Så husstanden skal have 3 biler?

Mors og fars små elpotter og så fars/familiens trækker, til 6-8-10.000 kr i rød/grøn ejerafgift + forsikring og vedligehold?

Det er selvfølgelig en mulighed hvis det er det du vil.

Havde jeg et hyppigt og tungt trækker behov ville jeg beholde eksisterende bil og så bare vente og vente og vente indtil der kom en relevant elbil.

Omkring de elbiler der er på gaden i dag:

Havde jeg behov for tungt træk 3-5 uger om året, og ikke gad stoppe for at lade i 30 minutter hver en anden time.

Så ville jeg overveje mindst mulige pendler elbil og leje en trækker når behovet er der.

Dette indtil der kom en relevant el-trækker.

  • 7
  • 1

Hvorfor skulle man lide i en lille potte til og fra arbejde, når en større og lækker plug-in hybrid kan klare det på el, og samtidig trække en tung trailer i fritiden?

Den passive sikkerhed i en større bil er også bedre.

  • 2
  • 6

Jeg har pt kun en 1300 kg campingvogn, men flere i bekendtskabskredsen har 1600-1800 kg campingvogne, som de har købt fordi deres 2-liters dieselstationcars snildt har kunnet og måttet trække dem.

Tesla Model X kan trække 2250 kg.

Tesla Model Y kan trække 1600 kg.

Hyundai Ioniq 5 kan trække 1600 kg.

Skoda Enyaq kan trække 1400 kg.

Der er sikkert flere men helt sikkert er det, at der også er muligheder for campingfolket nu. Selv går jeg efter at udskifte min Golf GTE med en tysk bygget Model Y - jeg har også en boggie-trailer med 1300 kg totalvægt.

  • 3
  • 0

Og hvor langt kan disse dyre køretøjer så trække ovennævnte byrde?

Og 1400 kg er 500 kg mindre end 1900 kg 1600 kg er 300 kg mindre end 1900 kg

Tesla Model X: Vejledende salgspris: Fra 1,011 million kr Tesla Model Y: Vejledende salgspris: Fra 495.232 kr.

Igen: Let them eat cake

  • 0
  • 10

Hvorfor skulle man lide i en lille potte til og fra arbejde, når en større og lækker plug-in hybrid kan klare det på el, og samtidig trække en tung trailer i fritiden?

Den passive sikkerhed i en større bil er også bedre.

Du har travt med at nedtale diverse løsningsforslag.

Jeg kan spekulere nok så meget i dine motiver. Men vælger at spørge direkte:

Hvorfor undlader du at forholde dig til den helt simple løsning:

At beholde eksisterende bil og så bare vente på, en for dig, relevant elbil ?

  • 7
  • 0

Og hvor langt kan disse dyre køretøjer så trække ovennævnte byrde?

Langt nok. YouTube har videoer hvis du er oprigtigt interesseret i hvordan en tur med Campingvogn og elbil kan foregå.

Og 1400 kg er 500 kg mindre end 1900 kg 1600 kg er 300 kg mindre end 1900 kg

Din campingvogn vejer kun 1300 kg. Det klarer alle forslag du fik her.

Tesla Model X: Vejledende salgspris: Fra 1,011 million kr Tesla Model Y: Vejledende salgspris: Fra 495.232 kr.

Model Y og Passat GTE er samme prisklasse efter at du har valgt ekstraudstyr. Model X er dyrere men du sagde at du tilhører the other half, så det er ikke et problem? Skulle det derimod være den forkerte halvdel, så er de to andre biler væsentligt billigere end Passat GTE.

  • 4
  • 0

Hvorfor undlader du at forholde dig til den helt simple løsning:

At beholde eksisterende bil og så bare vente på, en for dig, relevant elbil ?

Han køber en brugt Passat GTE. Det i min bog ok som alternativ, specielt når han regner med at udnytte eldelen af bilen så godt som muligt. Der er en stor miljøbelastning ved produktion af nye biler, så vi kan ikke bare sige at den eksisterende vognpark skal skrottes. Nogen skal køre de biler ud indtil at de er udtjent.

Det er nybilssalget der har reel betydning. Det vil også være gavnligt at skifte til elbil hvis man kører flere km end gennemsnitligt.

  • 7
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten