Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Transportminister klar med milliarder til nye perroner på lufthavnens station

Illustration: Nishioka / flickr.com

Transportminister Ole Birk Olesen (V) vil bygge to nye perroner på stationen i Københavns Lufthavn og i 2000 nye parkeringspladser til lufthavnen. Dermed lader han endnu en bid af regeringens strategi for hovedstaden sive ud i medierne. Denne gang sker det med et argument om at sikre, at Københavns Lufthavn kan vokse fra sidste års 30 millioner passagerer til 40 millioner om året. Det er, vurderer ministeren, urealistisk uden at udvide kapaciteten for togene. Sund & Bælt Holding har for ministeren beregnet, at parkeringsafgifter fra bilerne i de nye parkeringshuse kan betale hele herligheden tilbage på mellem 26 og 38 år. Parkeringshuse og perroner kan stå færdige i 2025.

Kræver muligvis abonnement
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Kristeligt dagblad via Jyllands-Posten 19. jul 2019 09:06 32
Røde partier vil forbyde brændeovne i huse med fjernvarme
via Ørsted (pressemeddelelse) 19. jul 2019 09:19
Ørsted vinder ordrer på stor havmøllepark i USA
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I disse klima-forandringstider skulle man måske bruge alle de mange milliarder på at få folk til at flyve noget mindre?

Folk kunne også bare flyve mindre i stedet for at kræve politikerne gør noget så folk flyver mindre.


Men ved konstant at kræve politikerne gør noget ved folk flyver, kan man jo trygt fralægge sig ansvaret for at man flyver. Det er jo ikke os som flyver der gør noget galt, det er politikerne som ikke forhindrer os i at flyve.

Det er ikke så mærkeligt vi aldrig når videre.

  • 12
  • 2

Iflg. dokumentet som Bent Johansen linker til, så forventes der en UGE-indtægt på 1250 kr i gennemsnit pr parkeringsplads. Det forventes bl.a. at pendlere vil bruge det som park-and-ride.

Er det realistisk at få pendlere til at betale 5000 kr om måneden for at parkere, og så derudover skulle betale for at tage toget? Til sammenligning koster en 24/7 erhvervs-parkeringstilladelse i Ørestaden 1823 kr pr måned.

Der er i beregningerne forudsat en belægningsprocent på enten 95% eller 75%. Begge tal virker meget høje.

Det forventes at man kan sælge grunden uden P-hus for 0,75 mia. kr og man kan bygge et P-hus for 0,5 mia. kr. En udlicitering forventes at indbringe 2,5 mia. kr over 38 år. Altså en forrentning på 1,8%, hvis der ikke er afskrivninger. Er det virkelig en offentlig opgave at bygge P-hus for så lille en forrentning?

For lige at gøre det rigtigt godt, så oplister projektet FLERE risici ved bare at sælge grunden end ved at lege byggematador.

  • 5
  • 1

Bent, der findes også mennesker som både håber at politikerne ikke gør det mere attraktivt at flyve samtidig med at de selv ikke flyver. Men det er selvfølgelig sjovere at lade som om dén gruppe ikke findes.

  • 4
  • 0

Overskriften "Transportminister klar med milliarder" er totalt misvisende. Ministeren leverer ikke en øre, men det lyder jo godt i disse valg-tider.
Virkligheden er, at der tillades at der optages et ganske stort lån, som brugerne så kan betale afdragene på. Hvis parkeringsafgifterne ikke kan dække omkostningerne, lader man snedigt nok Sund&Bælt stå for det så der kan komme et sugerør over i kasserne fra betaling på Storebæltsbroen / Øresundsbroen hvis det skulle knibe.

  • 2
  • 0