Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Toyota vil vise solid-state-batterier til elbiler næste år

Illustration: Wikimedia Commons

Den japanske bilproducent Toyota har planer om at fremvise funktionelle solid-state-batterier, der er udviklet til elbiler ved OL i Tokyo i sommeren 2020. Det er to år tidligere end hidtil annonceret. Det fortalte Toyotas R&D-leder, Shigeki Terashi, for nyligt i forbindelse med, at Toyota har fremrykket ambitionen om at sælge 5,5 millioner elektriske biler fra 2030 til 2025. Hos Toyota dækker el-drevne biler over både hybridbiler, batteridrevne elbiler og brintbiler.

Emner : Batterier
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Kristeligt dagblad via Jyllands-Posten 19. jul 2019 09:06 10
Røde partier vil forbyde brændeovne i huse med fjernvarme
via Ørsted (pressemeddelelse) 19. jul 2019 09:19
Ørsted vinder ordrer på stor havmøllepark i USA
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det bliver spændende at mærke udviklingen når først BEV- markedet åbner sig, og kampen rigtig begynder.

  • 7
  • 0

En fast elektrolyt I litiumbatterier vil løst eller mindske to væsentlige problemer :
1) Dele af de flydende elektrolyter koger omkring 85 grader. Det giver øget tryk og brandfarlige gasser undslipper cellen ved opvarmning.
2) den faste elektrolyt vil mindske risikoen for at cellen kan kortslutte internt. En intern kortslutning giver anledning til opvarmning og dermed 1)..

Desværre øger de fleste faste elektrolyter pt. den indre modstand, hvilket øger interne tab og mindsker effekten ud af batteriet.

  • 7
  • 1

Er det ikke lidt sent at fremvise funktionsdygtige solid state batterier næste år, hvis Tesla (med eller uden Panasonic) allerede på det tidspunkt er igang med at masseproducere celler med Maxwell's dry electrode teknologi (som netop er en solid state teknologi, og i øvrigt for længst "fremvist").

Det er lidt usikkert hvorledes udsagnene omkring dette skulle tolkes ved Tesla's seneste generalforsamling, men det kunne let tolkes sådan.

  • 4
  • 6

Jeg troede ellers at fremtiden iflg. Toyota lå i brintbiler og "selvopladende" hybridbiler?

Det troede de sikkert også selv længe, og det var det de meldte ud indtil for en uge siden.

Selv om de helt sikkert vil have fokus på at sælge hybrider en tid endnu, er det et fantastisk signal, når verdens største bilproducent ændrer holdning, og lancerer deres første BEV til næste år.

Vi er stadig kun i opvarmningsfasen,
snart kan vi sige: Let the race begin!

.

https://insideevs.com/news/353600/toyota-s...

  • 3
  • 3

"Maxwell's dry electrode teknologi"

Som jeg har forstået det er Maxwell teknologien en måde at producere cellerne på, så man undgår de tids- og energikrævende tørreprocesser der indgår i produktionen i dag.

  • 5
  • 0

"Maxwell's dry electrode teknologi"

Som jeg har forstået det er Maxwell teknologien en måde at producere cellerne på, så man undgår de tids- og energikrævende tørreprocesser der indgår i produktionen i dag.

...og som om betegnelsen siger , så er det elektroderne der produceres tørre, så man springer et omfattende produktionsled med bl.a. opløsningsmidler over, der er stadig en elektrolyt i Maxwell batterierne.

http://www.powersourcesconference.com/Powe...

  • 3
  • 0

Er det ikke lidt sent at fremvise funktionsdygtige solid state batterier næste år, hvis Tesla (med eller uden Panasonic) allerede på det tidspunkt er igang med at masseproducere celler med Maxwell's dry electrode teknologi (som netop er en solid state teknologi, og i øvrigt for længst "fremvist").


Og selv om Maxwell's dry electrode teknologi, ikke er solid state batterier, (de er udviklet i forbindelse med supercapacitorer) har forsøg bl.a. vist langt højere modstansdygtighed for højere elektrolytvædske temperaturer end traditionelle våd lags producerede elektroder.

Har du nogen kilder på at Maxwell har lavet solid state batterier endnu?

  • 2
  • 0

Nu er Tesla ikke ligefrem dem der har den bedste track record med at overholde deres egne tidsplaner om hvornår og hvor meget de kan producere og uanset hvad så er Tesla ikke andet end en hobby producent i forhold til Toyota så vil nok lægge en del støre betydning i at Toyota vælger at bygge batterier og elbiler end hvad Tesla vælger.

  • 3
  • 18

Hej.

Toyota vil ifølge andre artikler til at fremstille rigtige elbiler. Om de kommer til Danmark i første omgang er vist stadig ikke til at sige. Nogle af dem vil måske kun sælges i KIna i første omgang.

Med andre ord vil Toyota satse på både brintbiler, elbiler, plugin-hybridbiler og de hybridbiler, der ikke kan oplades med el. Jeg synes at det er et fornuftigt træk at Toyota satser så bredt.

Det er spændende at se hvad det bliver til med solid-state-batterier.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 2
  • 9

Jeg synes at det er et fornuftigt træk at Toyota satser så bredt.

Det kaldes også ikke at satse. De står til at miste hele markedet i Kina og det kunne meget vel også ske i Europa. Det handler ikke kun om Tesla, men de af de gamle store giganter der er længst om at omstille, kunne ende med at lukke. Hvad sker der, hvis eksempelivs VW / VAG begynder at kunne levere til det europæiske markede og politikkerne derfor ser deres chance for at lukke ned for biler på brændstof på ultra kort tid? Det er mere eller mindre det der foregår i Kina lige nu.

  • 7
  • 1

Hvad sker der, hvis eksempelivs VW / VAG begynder at kunne levere til det europæiske markede og politikkerne derfor ser deres chance for at lukke ned for biler på brændstof på ultra kort tid?

Problemet er at VW ikke kan levere i store mængder, da de er afhængig af andre batteri producenter. Når VW ID3 kommer op i højere produktiosvolume regner de med at producere 100.000 biler årligt.

Jeg ser en endnu større fare i at Kina fordobler kvoten for el-biler, da Kina er det absolut største marked for salg af personbiler.

Der produceres cirka 3 gange så mange personbiler i Kina, som nummer 2 på listen som er Japan.

Allerede nu falder salget globalt af ice biler, for der er åbenbart mange der venter med at at købe ny bil, til de kan få en el-bil. Måske det er Osborn effekten der er begyndt at slå igennem.

The Osborne Effect On The Auto Industry | CleanTechnica https://cleantechnica.com/2019/02/25/the-o...

  • 5
  • 0

De store ICE bil producenter forsøger at forhale overgangen til rene Elbiler .
Årsagen er at de har så store profitmagner på deres nuværende biler. Dertil kommer at de slet ikke har evnet at lave batterier med samme kapasitet og efiktivitet som Tesla.
De formår så heller ikke engang at fremstille deres batterier i store mængder .
Toyotas seneste stund ( manipulernede) er at de reklamere med en elbil der ikke skal oplades. Den type bil forurener endnu mere ! og viser hvor fodslæbende også Toyota er .

Her en ganske informativ yutube video
Hvordan Tesla batterier fungere med ph.d.-lærer Ravindra Kempaiah
https://www.youtube.com/watch?v=18MYRkx_Vr...

  • 4
  • 0

Er det ikke lidt sent at fremvise funktionsdygtige solid state batterier næste år, hvis Tesla (med eller uden Panasonic) allerede på det tidspunkt er igang med at masseproducere celler med Maxwell's dry electrode teknologi (som netop er en solid state teknologi, og i øvrigt for længst "fremvist").


Søren Lund

Dry electrode er ikke nødvendigvis solid state.

Det er elektrolytten, der ikke er flydende i et solid state batteri.

Iøvrigt er der ikke ret mange andre egenskaber ved batterier, der specifikt bliver bedre med solid state.

Der er for eksempel adskillige flydende elektrolytter, der ikke kan brænde eller eksplodere og det selskab, der pt. hævder højest Wh/kg (+1000Wh/kg) er Innolith og de er ikke solid state.

Både VW og Toyota har puttet nogle milliarder dollars ind i solid state virksomheder eller projekter uden ret meget konkret at fremvise.

Maxwell er ikke længst fremme med tørre elektroder - det er faktisk et selskab i Finland baseret på Fraunhofer teknologisamarbejde. De har produktionslinie og kan levere.

  • 3
  • 0

Beklager men når det kommer til batterier er det lige omvendt. Og man tryller altså ikke kæmpe batterifrabriker frem på ingen tid selvom man er god til at lave kasser med fire hjul.


Baldur

Det er blevet dramatisk meget billigere at fremstille batteri fabrikker og der er væsentligt flere kemier at vælge imellem.

Oveni dette er alle batterimaterialer blevet billigere og vil fortsætte med at blive billigere, da man bliver bedre fra mineproces til processering og vedvarende energi falder voldsomt og forventes at fortsætte med at falde.

  • 1
  • 0

Wh/kg (+1000Wh/kg) er Innolith og de er ikke solid state.

Maxwell er ikke længst fremme med tørre elektroder - det er faktisk et selskab i Finland baseret på Fraunhofer

Woow 1000wh/kg det er ca 4 x Tesla batterier i dag som pt er førende inden for elbiler batterier . Maxvell batteriteknologi forventes at kunne have en enrgitæthed på ca 300 wh /kg på den korte bane .
Kan du henvise til gode informative sites ( gerne yputubs ) både fra Innolith og Fraunhofer ?
Så vit jeg kan se på deres hjemmeside kunne de også genoplades 55.000 gange .

Jens Stubbe - Øs gerne af din viden ! PFT
Er produktioen skalerbar til en pris som er mindre end 100 $ / kwh ?
Kan batteriene bruges i Elbiler ? ( ingen fysisk udvidelse v brug)
Hvem ejer / har magten over firmaet ? ( Hvem mon køber deres teknologi ?)
Hvilke konrete råstofferstoffer laves batteriet af ? og er de metaller i rigelige mængder til at kunne forsyne en hungrende verden der skal elektrisificeres 2.0 ?
og ...

  • 1
  • 0

Rigtigt gode spørgsmål alle sammen, men ikke nogen jeg har svarene på.

Desværre er der en laaaaang "tradition" i batteribranchen med spektakulære fiaskoer i multi milliard dollars klassen.

Vi har en landsmand som på en eller anden måde vil lancere en Tesla konkurrent og har fået Caterpillar, der ikke er et hvilket som helst selskab som investor og må man formode storkunde til et batteri, der skulle kunne matche Innolith og tilmed levere 12-C - altså fuld opladning på 5 minutter.

Innolith er tredie inkarnation af selskabet og der har været en del besynderlige ejere.

De få holdepunkter der er ser dog interessante nok ud og de arbejder med nogle af de samme teknologier som vi gør, men vores mere beskedne målsætninger er ikke så mange faktorer bedre end Tesla.

Dem der er bedst til packs har packs med flere Wh/kg for deres packs end Tesla kan præstere på celle niveau, men de har jo ikke en giga fabrik eller veldesignede biler eller styr på supply chain eller mange millioner data på batterier i drift eller mulighed for henvende sig til en chef med 20 milliarder dollars personlig formue.

  • 0
  • 0

det er faktisk et selskab i Finland baseret på Fraunhofer teknologisamarbejde. De har produktionslinie og kan levere.

Hvilket selskab i Finland er det der har produktionslinie og levere?

Hvis det et Broadbit batteries, så kniber det vist meget.

Her en Video fra maj 2016 "BroadBit metallic sodium batteries, 10x more power than Lithium-Ion, 5-minute full charge" https://youtu.be/bKpM325YipQ

Næste video er fra juli 2018, hvor de er nået frem til at fremstille prototyper af batterie cellerne, men de er håndlavet, så ingen produktionslinie. "Broadbit battery update: Revolutionary sodium-based green battery technology" https://youtu.be/nUQoMVey8tI

Deres hjemmeside er http://www.broadbit.com/

Begge videoer er i øvrigt værd at se. Plus på deres hjemmeside har de også en video, men der er jeg ikke rigtig klar over hvornår den er fra.

Jeg har efterhånden den indstilling at jeg vil se det færdige produkt produceret på en produktionslinie i passende stort styktal. Og det gælder både batterier og nye elbiler.

  • 3
  • 0

Meget enig.

Det gennembrud som Fraunhofer har opnået med dry electrodes er dog godt nok og Broadbit tager imod bestilling og kan levere.

Broadbit har fokus på Natrium ion og det er da også spændende udfra et pris perspektiv.

  • 0
  • 0