andre skriver

Toyota vil bruge 90 mia. kroner på batteriteknologi

Frem mod 2030 vil den japanske bilproducent bruge 90 mia. kroner (13,5 mia. dollar) på at udvikle batterier, herunder solid-state-baterier og teknologi til styring af op- og afladning af batteriet.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Politiken 26. nov 2021 11:58 3
Emirates vil flyve på brændstof fra slam og madolie
via Nasa 25. nov 2021 12:10
Grønt lys for Webb-teleskop efter rystetur
via Danmarks Naturfredningsforening 24. nov 2021 16:51 3
Naturforening: Lynetteholm truer tudse
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

VW har købt batterier for 375mia kr, og investeret yderligere 325mia kr i udvikling og ombygning af fabrikker til BEV produktion, og siden investeret i batterifabrikker, bl.a. andel i Northvolt, efter hvad de selv har sagt. Og nu vil de investere yderligere 150 mia.€ i forbindelse med selvkørende biler.

Men Toyota mener jo også, at de ved bedre, end en væsentlig fremtid for BEV, når fremtiden i deres øjne ser så lysende ud for FCEV.

VW har også for nylig opjusteret deres forventede produktionstal til 70% elbiler årligt i europa i 2030 (hvad mon de opjusterer til i løbet af de kommende 5år) og de satser samtidig på at indhente Tesla "allerede"😳 om 9 år:

"VW har fået større appetit på elbiler. Oprindeligt var planen, at 35 procent af mærkets samlede salg i Europa i 2030 skulle udgøres af elbiler. Nu fordobler VW målet til 70 procent elbiler i 2030."

"Budskabet er ikke til at misforstå. Målet er at vippe amerikanske Tesla af tronen som verden absolutte markedsleder inden for elbiler. En position, som Tesla dog ikke komme til at afgive frivilligt. Tesla er godt i gang med en storstilet forøgelse af produktionskapaciteten for både elbiler og de tilhørende batterier. Det er også forklaringen på, at VW – trods sin position som verdens største bilproducent – giver sig selv ni år til at indhente konkurrenten fra Californien"

https://www.hvilkenbil.dk/vw-vil-saelge-do...

Tesla der forøvrigt for 3 år siden bl.a. her på ing.dk fik kritik for at være alt for højt vurderet på aktiemarkedet , og siden årsskiftet 20-21 har ligget mere end 10 gange højere end dengang. (Shortere der har evne til at tænke langsigtet😂🤣😂)

  • 22
  • 7

Med en P/E på gennemsnit 850 over de sidste fem år. Hvor man normalt køber ind i en P/E på 10-20 stykker. Så er Tesla jo alt voldsomt hypet og over købt.

VW P/E over de sidste fem år er 15.

  • 11
  • 13

Med en P/E på gennemsnit 850 over de sidste fem år. Hvor man normalt køber ind i en P/E på 10-20 stykker. Så er Tesla jo alt voldsomt hypet og over købt.

VW P/E over de sidste fem år er 15.

Lave P/E-værdier er sjældent ensbetydende med højt afkast i fremtiden. Det er oftere et tegn på at man ikke tillægger selskabet store muligheder for vækst, og derfor kun investerer mhp den aktuelle udbyttebetaling, som ift de nuværende obligationsrenter ikke er mere værd end P/E=15, når risikoen er indregnet.

En virksomhed, som i foreløbig 8 år i træk, har demonstreret en markedsvækst på over 50% i snit, og fortsætter med at gøre det, samtidig med at de viser stigende overskudsgrad, er svær at overkøbe!

VW har til sammenlig haft 0 vækst siden 2012, og deres omstilling fra profitable fossilbiler til indtil videre tabsgivende elbiler, giver ikke umiddelbart udsigt til hverken vækst eller solide bundlinjer i de kommende år.

Det er dog en nødvendig omstilling for deres overlevelse, hvorfor jeg spår VW en bedre fremtid end de fleste af deres konkurrenter, ikke mindst de tyske - og jeg vil nu engang hellere investere i en virksomhed med en lys fremtid, end i en virksomhed, der satser på at presse de sidste dråber ud af en døende teknologi, i håb om at kunne betale udbytte i endnu et år eller to.

  • 19
  • 5

Præcis... og hvis bilerne til og med er lige så holdbare og driftsikre, som en Carina E eller Hilux - så begynder det at ligne noget.... bare de ikke ruster lige så meget :o)

  • 5
  • 0

Lave P/E-værdier er sjældent ensbetydende med højt afkast i fremtiden. Det er oftere et tegn på at man ikke tillægger selskabet store muligheder for vækst, og derfor kun investerer mhp den aktuelle udbyttebetaling, som ift de nuværende obligationsrenter ikke er mere værd end P/E=15, når risikoen er indregnet.

Det er vildt, at Vestas som er meget hotte i disse tider, handles til en P/E (over de sidste fem år) på 25 så. Væksten i den grønne omstillingen, findes så ikke hos dem? Teslas P/E var oppe i 1400!! Da deres aktie peakede. Det er dyrt købt udbytte du handler ind i.

Tesla markeds andele i elbilmarket er styrtdykket i foråret fra 29% til 11%. Alle de gamle producenter har pengene og kapaciteten til at kører Tesla over. Plus Kina kommer med et overflod af deres mærker. Så hvordan skal Tesla, kunne oprette holde deres højde fortjeneste på deres biler?

  • 8
  • 10

Tesla markeds andele i elbilmarket er styrtdykket i foråret fra 29% til 11%.

Det er jo fuldstændigt irrelevant når Tesla sælger alle biler de overhovedet er i stand til at producere. Ydermere øger Tesla produktionen Q efter Q, og ser udtil at nå et godt stykke over de 750.000stk der markerer en 50% stigning igen her i 2021.

Alle de gamle producenter har pengene og kapaciteten til at kører Tesla over.

Den har vi hørt de sidste 9år, alligevel har vi ikke set nogen Tesla killer endnu, og ikke nogen alvorlige BEV produktionstal fra de gamle ICEV producenter, i et BEV marked der er i en eksponentiel vækst, samtidig med faldende ICEV salgstal igennem de sidste 5 år.

Det koster de gamle ICEV producenter enorme summer at udvikle og omstille til BEV, og eksperter har sidste år vurderet Tesla som værende 6år foran på computer hardware:

"We cannot do it,” an unnamed Japanese engineer at a rival car company said after analyzing the Model 3’s integrated central control unit, as quoted by Nikkei — referring to legacy automakers’ inability to catch up to Tesla’s AI chips."

https://futurism.com/the-byte/tesla-comput...

Selv VW har tidligere i år erkendt at de skal bruge de næste 9år på at indhente Tesla:

"Budskabet er ikke til at misforstå. Målet er at vippe amerikanske Tesla af tronen som verden absolutte markedsleder inden for elbiler. En position, som Tesla dog ikke komme til at afgive frivilligt. Tesla er godt i gang med en storstilet forøgelse af produktionskapaciteten for både elbiler og de tilhørende batterier. Det er også forklaringen på, at VW – trods sin position som verdens største bilproducent – giver sig selv ni år til at indhente konkurrenten fra Californien"

https://www.hvilkenbil.dk/vw-vil-saelge-do...

Så hvordan skal Tesla, kunne oprette holde deres højde fortjeneste på deres biler?

Ved at folk vil købe alle deres biler, til den pris de forlanger.

Det ser ikke ud til at andre end VW foreløbig har planer om at producere milioner af BEV i noget nær samme takt som Tesla, så Teslas forventede BEV markedsandel i 2030 ser ikke ud til at blive truet, tværtimod.

Husk også at Tesla ikke bare er en BEV producent. Den udvikling inden for batteriteknologi de har gang i, kan potentielt revolutionere markedet i løbet af få år, ikke mindst på priserne, og ikke kun grundet væsentlig lavere energiforbrug ved produktionen.

  • 12
  • 5

Tesla markeds andele i elbilmarket er styrtdykket i foråret fra 29% til 11%.

Det er i Europa, hvor Tesla ikke har en fabrik. Globalt ligger Tesla stadig på omkring 25% af BEV salg. Mener det er 16-17% når PHEV tælles med. Deres fabrik i Kina har lige slået rekord med 44.000 stk. i August det svarer til 530k biler om året fra kun denne fabrik. Tesla er altså tæt på en årlig run-rate på 1 million biler og har dermed overgået Volvo og snart indhenter Madza og Suzuki.

  • 10
  • 2

Det er i Europa, hvor Tesla ikke har en fabrik

Nej det er Europa, Kina og USA.

https://www.businessinsider.com/tesla-mark...

Deres fabrik i Kina har lige slået rekord med 44.000 stk.

Det er jo ligegyldigt. De øvrige bilprodukter har også gyldne dage. Min tese er at Tesla markedsandele falder (ligesom iPhonen gjorde), og vil blive ved at falde. Ligegyldigt hvor mange "rekord" produktioner Tesla laver. De andre laver flere.

  • 11
  • 2

Det koster de gamle ICEV producenter enorme summer at udvikle og omstille til BEV, og eksperter har sidste år vurderet Tesla som værende 6år foran på computer hardware

Nu antager jeg, at det er de færreste mennesker, der køber el-bil pga. at muligheden for at "bilen kører selv, om nogle år". Som retbeset er det Tesla har slået sig op på. Ford, Stellantis og VW groups el-biler kører vel også fint allerede idag?

Ved at folk vil købe alle deres biler, til den pris de forlanger.

Nu er det jo de færreste mennesker, der vil og kan give 400k for en bil. Så hvis de vil kæmpe om markedsandel, må de jo sælge dem billigere. De taber allerede til Ford, på deres hjemmemarked:

https://edition.cnn.com/2021/03/04/busines...

Bidmærke i hvad eksperten siger: *We expect that Tesla sales will increase as the market increases, but there will also be stealing of Tesla's market share. *

  • 4
  • 6

Præcis... og hvis bilerne til og med er lige så holdbare og driftsikre, som en Carina E eller Hilux - så begynder det at ligne noget.... bare de ikke ruster lige så meget :o)

Hvis en Carina E bare fik godt med bajoskasnot fra starten, så kunne den holde næsten uendeligt - 20 år+ levetid var ingen ting, og man må altså lade Toyota, de kunne lave motorer den gang

Det vigtige var at det skulle være en der var produceret i Japan, ikke i England.

Havde en selv, en 1,6 med masser af trækkraft, trods det den havde kørt over 300kkm - og alligevel kunne den holde over 18km/l på langtur.

  • 2
  • 1

Det er vildt, at Vestas som er meget hotte i disse tider, handles til en P/E (over de sidste fem år) på 25 så. Væksten i den grønne omstillingen, findes så ikke hos dem? Teslas P/E var oppe i 1400!! Da deres aktie peakede. Det er dyrt købt udbytte du handler ind i.

Vestas' P/E var uendelig i årene 2011-2013, fordi de havde underskud, og den var oppe i først 4 cifre og derefter 3 cifre i 2014, fordi de flyttede sig gradvist fra underskud til stigende overskud.

De der købte Vestas til 3- og 4-cifrede P/E-værdier i 2014, eller for den sags skyld til undelige P/E-værdier i 2012-2013, fortryder det ikke i dag!

I dag er Vestas' indtjening fhv stabil, og P/E=25 modsvarer en forventning om betydeligt højere vækst end VW, men ikke tilnærmelsesvis så høj vækst som Tesla.

  • 13
  • 0

Tesla markeds andele i elbilmarket er styrtdykket i foråret fra 29% til 11%. Alle de gamle producenter har pengene og kapaciteten til at kører Tesla over. Plus Kina kommer med et overflod af deres mærker. Så hvordan skal Tesla, kunne oprette holde deres højde fortjeneste på deres biler?

Det er en fuldstændigt ligegyldig betragtning. Da Tesla solgte 50.000 biler om året, og havde kæmpe underskud, var deres andel af elbilmarkedet langt højere, men kun en mikroskobisk del af det samlede bilmarked.

I dag sælger de 10-20 gange så mange elbiler, og med overskud som deres konkurrenter kun kan drømme om, men selvfølgelig falder markedesandelen for elbiler da hvis bare 10 andre producenter hver sælger 1/10 af de elbiler som Tesla sælger.

Den vigtige betragtning, er dermod at for hver gang de gamle producenters elbiler vinder 1% af det samlede bilmarked, så taber deres fossilbiler 2%, fordi de først og fremmest kanibaliserer deres egen markedsandel, og det er disse tabte markedsandele, som Tesla, Nio, Rivian m.fl. nu overtager.

Og endelig, skulle det lykkes VW at blive ligeså store som Tesla på elbilmarkedet, engang i 2030'erne, når de ikke længere sælger biler med forbrændingsmotorer, så er Tesla til den tid også blevet en gigant indenfor batterier, ikke bare til sine egne og en del af konkurrenternes biler, men også på energimarkedet.

Og mens VW, som for få år siden solgte biler, hvor uret ikke kunne finde ud at at stille sig selv på korrekt klokkeslet, og nu gentager at "vi bliver nødt til at lære at lave software", så udvikler Tesla selv deres processorer, og er blandt verdens førende indenfor AI.

Det er disse ting, der gør at Tesla værdisættes langt højere end nogen anden traditionel bilproducent, både nu og den dag de indtager rollen som verdens største bilproducent.

Værdisætningen, og dermed evnen til at rejse billig kapital, har som bekendt rigtig meget at gøre med hvor mange penge man har til at køre konkurrenterne over!

  • 13
  • 4

Nu antager jeg, at det er de færreste mennesker, der køber el-bil pga. at muligheden for at "bilen kører selv, om nogle år". Som retbeset er det Tesla har slået sig op på. Ford, Stellantis og VW groups el-biler kører vel også fint allerede idag?

Måske en ide at læse lidt op på hvordan selvkørende biler kan forandre ejerskab og bilkulturen i en ret nær fremtid.

Ford, Stellantis og VW groups el-biler kører vel også fint allerede idag?

Joda men en bil er jo ikke bare en bil fordi den har 4 hjul og kan køre.

Nu er det jo de færreste mennesker, der vil og kan give 400k for en bil. Så hvis de vil kæmpe om markedsandel, må de jo sælge dem billigere.

Nej. Sålænge de kan sælge alle biler de kan lave, til den pris de forlanger, sætter de selvfølgelig ikke prisen ned. Slet ikke når deres kunder synes de får mere, end hos konkurrenterne.

Til dem der heller ikke er klar over det, kan jeg oplyse at Tesla er i gang med at udvikle en mindre bil i $25.000 klassen, skal produceres i langt større styktal end deres best sælgende BEV i dag.

De taber allerede til Ford, på deres hjemmemarked

Ford sælger langt færre BEV, de er endda helt nede på en 4.plads med kun 13.000stk Tesla 3 med over 51.000stk. og Tesla Y med 76.000stk indtil videre i år

https://www.caranddriver.com/features/g362...

Bidmærke i hvad eksperten siger: *We expect that Tesla sales will increase as the market increases, but there will also be stealing of Tesla's market share. *

Igen: Det er antal solgte biler der giver overskuddet, ikke markedsandelen. Markedsandelen siger først noget den dag hvor producenterne kan lave flere BEV, end de kan sælge.

Hvem kan og vil producere nok BEV, i de nærmeste år fremover? Det er det vigtigste spørgsmål.

  • 12
  • 3

1.6 med masser af trækkraft, - hmm behov er journalist forskellige,

Ja ja Hans Jørgen, jeg har ikke behov for at køre 160 km/h på landevej, og jeg har heller ikke behov for at meje mødre og børn ned, men jeg kan bare konstatere at til det brug jeg havde, inklusiv kørsel med trailer, der fungerede de 115 hypper ganske glimrende.

Og apropos ignoranter, tror du så ikke der kunne tænkes at der er felter du er ignorant omkring - hvordan ser dit hus og din stue f.eks. ud?

  • 11
  • 4

I dag sælger de 10-20 gange så mange elbiler, og med overskud som deres konkurrenter kun kan drømme om

Du skal huske, at FCS (nu Stellantis) med flere har betalt Tesla flere millarder pga. emissions regler i EU. Det er de stoppet med nu. I første halv år af 2021. Tjente Stellantis 4 gange mere end Tesla. Så det er jo direkte løgn.

Den vigtige betragtning, er dermod at for hver gang de gamle producenters elbiler vinder 1% af det samlede bilmarked, så taber deres fossilbiler 2%, fordi de først og fremmest kanibaliserer deres egen markedsandel, og det er disse tabte markedsandele, som Tesla, Nio, Rivian m.fl. nu overtager.

Det er jo åbenbart håb og drømmetænkning for Tesla fans. Men der er jo intet lige nu, der indikere at det skulle være sandt. Jeg kunne godt tænke mig at se din kilde til den påstand.

Og endelig, skulle det lykkes VW at blive ligeså store som Tesla på elbilmarkedet, engang i 2030'erne, når de ikke længere sælger biler med forbrændingsmotorer, så er Tesla til den tid også blevet en gigant indenfor batterier

Ligenu det er jo primært PR, når VW melder ud at de stopper produktionen af benzin/diesel biler. Lad os nu lige se, om hvor stor interessen overhovedet er i el-bilerne, eller om det bliver et niche produkt. Midt i vores grønne iver, ikke glemme at der findes mange u-lande, og lande generalt, hvor folk nok er mere interresset i at få noget at spise, end at købe en "grøn" bil kontra benzin/diesel.

Og mens VW, som for få år siden solgte biler, hvor uret ikke kunne finde ud at at stille sig selv på korrekt klokkeslet, og nu gentager at "vi bliver nødt til at lære at lave software", så udvikler Tesla selv deres processorer, og er blandt verdens førende indenfor AI.

AI?, mange mennesker idag bruger jo ikke engang fartpiloten. Hvor mange er reelt interesseret at bilen kører selv, og at den overvåger dig og din færden?

  • 10
  • 9

Måske en ide at læse lidt op på hvordan selvkørende biler kan forandre ejerskab og bilkulturen i en ret nær fremtid.

På samme tid som The Boring Company kom til at ændre verden? Fremtids drømmeri har det med at skuffe i virkeligheden, også for Elon.

Joda men en bil er jo ikke bare en bil fordi den har 4 hjul og kan køre.

Det tror jeg sådan set, at de fleste mennesker ville være godt tilfredse med. Deres el-biler kører jo åbenbart tilfredsstilende. Så hvad er det lige for noget hardware/software som folk ikke kan undvære, som kun Tesla mestre at lave?

Ford sælger langt færre BEV, de er endda helt nede på en 4.plads med kun 13.000stk Tesla 3 med over 51.000stk. og Tesla Y med 76.000stk indtil videre i år

Nu er Ford med flere, jo først lige startet. Og de har allerede taget store markedsandele. Tesla havde store problemer, de første mange år. Bare at få noget ud af døren, der kunne kører.

  • 3
  • 7

Ja ja Hans Jørgen, jeg har ikke behov for at køre 160 km/h på landevej, og jeg har heller ikke behov for at meje mødre og børn ned, men jeg kan bare konstatere at til det brug jeg havde, inklusiv kørsel med trailer, der fungerede de 115 hypper ganske glimrende.

Og apropos ignoranter, tror du så ikke der kunne tænkes at der er felter du er ignorant omkring - hvordan ser dit hus og din stue f.eks. ud?

Jeg ved ikke hvorfor du nævner disse 160 Km/h på landevej og slet ikke den med mødre og børn. Fordoms-runaway?

Engang havde jeg en Opel Rekord med 110 hypper og brugte den til at trække campingvognen. For at optimere den monterede jeg 13" hjul for der måtte altså "røres i gryden". I dag har jeg godt 200 dieselheste i bimmeren, så det er en anden verden. Jeg skal nemlig fortælle dig at jeg hader at ligge i vejen for mine medtrafikanter. Jeg tror den nemmeste måde at forklare fænomenet for "dem som ikke gør" er situationen ved kassen i supermarkedet;

Fru Hansen har powershoppet til påsken og indkøbsvognen er med top på. Til sidst kører hun ekvipagen hen til kassen og skal lige til at lægge varerne på båndet. Imidlertid når Preben et øjeblik efter derhen med en liter mælk. Hvad gør fru Hansen mon så?

aka; Hr Jensen kører i Liana'en ude på landevejen med 71 Km/h, hvor oversigtsforholdene er udfordrende, og bagved . . . . . . - I kan nok gætte resten . . .

Der er helt sikkert felter hvor jeg er ignorant. Til gengæld må disse felter helst ikke koste mig betydelige mængder penge.

Btw - så er stuen selvsagt chefens område 😁

(@"journalist" - som i "jo") - sommetider driller forvalgte ord, - arrgh)

  • 2
  • 18

I dag sælger de 10-20 gange så mange ELBILER, og med overskud som deres konkurrenter kun kan drømme om

Du skal huske, at FCS (nu Stellantis) med flere har betalt Tesla flere millarder pga. emissions regler i EU. Det er de stoppet med nu. I første halv år af 2021. Tjente Stellantis 4 gange mere end Tesla. Så det er jo direkte løgn.

Nope! Stellantis tjener ikke penge på at sælge ELBILER, men på at sælge fossilbiler.

De har, som du selv skriver, betalt Tesla, for at sælge elbiler, så de kunne slippe for at tabe penge på selv at sælge dem.

I Q2 tjente Tesla $1,14 mia GAAP ($1,62 mia non-GAAP) efter skat. $354 mio før skat kom fra regulatory credits, så de har tjent omkring $0,9-1,4 mia på bundlinjen, ALENE på at sælge elbiler i Q2, svarende til $5-6.000 pr solgt bil, hvilket er ganske favorabelt, selv for fossilbiler.

https://tesla-cdn.thron.com/static/ZBOUYO_...

Du er hermed velkommen til at dokumentere bare et eneste relevant eksempel på en bilproducent, der har overskud på at producere og sælge elbiler, og som ikke hedder Tesla!

NB; Stellantis er en sammenslutning af 4 bilfabrikanter, Chrysler, Fiat, Citroen og Peugeot. At de, efter 100 år i branchen, tilsammen kunne tjene 4 gange mere end Tesla, uden at investere i det de er nødt til at leve af i fremtiden, er sq ikke imponerende, for at sige det mildt.

  • 15
  • 2

Dine bidrag, her i tråden, tyder da vist mere på at du trænger til en lykønskning for dine Tesla-shorts.

Tak Søren, men jeg interresse mig ikke for amerikanske aktier eller shorting af aktier generalt. Jeg tror mere på reelle value aktier.

Måske skulle du genoverveje disse betragtninger, inden du smider penge i det næste hul?

Tak for dine forudsigelse, men mine investeringer går ganske godt. Tak.

  • 5
  • 8

Nope! Stellantis tjener ikke penge på at sælge ELBILER, men på at sælge fossilbiler.

Det bliver sku' lidt underligt. Vi kan diskutere værdisætning, salgstal og bil-fabrikanternes fremtid påtværs. Men bundlinjen på regnskaberne er ikke at sammmenligne? Indrøm nu bare at du tog fejl. Det gør sku' ondt sådan noget.

ALENE på at sælge elbiler i Q2, svarende til $5-6.000 pr solgt bil, hvilket er ganske favorabelt, selv for fossilbiler.

Hvor i rapporten står at de tjener disse penge pr. solgt bil? Hvis du havde lidt regnskabs flid, kan du ikke bare dividere antallet af solgte biler med et eventuelt overskud, og så tro at du for overskudt pr. bil. Hvis de kun solgte én bil i næste kvartal, så bliver det med din logik, et overskudet i firmaet på 5-6000 dollars? Normalt overskud pr. enhed, en fabriks hemmelighed, men ikke hos Tesla?

Du er hermed velkommen til at dokumentere bare et eneste relevant eksempel på en bilproducent, der har overskud på at producere og sælge elbiler, og som ikke hedder Tesla!

Hvor har du dine tal fra, at Stellantis og VW ikke tjener penge på deres el-biler? Når nu Tesla har et så høj fortjeneste?

NB; Stellantis er en sammenslutning af 4 bilfabrikanter

Jeg kender godt Stellantis, de er min portføjle. De har mange dejligere bilmærker i programmet. Hvis det kunne interesse din el-bils fanatisme, så kommer de med en masse nye el-biler i år og næste år:

https://www.carscoops.com/2021/08/stellant...

NB. Du glemte at svare på denne kommentar i al din iver:

Den vigtige betragtning, er dermod at for hver gang de gamle producenters elbiler vinder 1% af det samlede bilmarked, så taber deres fossilbiler 2%, fordi de først og fremmest kanibaliserer deres egen markedsandel, og det er disse tabte markedsandele, som Tesla, Nio, Rivian m.fl. nu overtager.

Hvor har du denne fakta fra? Eller skal vi bare diskutere postulater. Det var jo trods alt den vigtige betragtning, du kom med...

  • 2
  • 9

Nope! Stellantis tjener ikke penge på at sælge ELBILER, men på at sælge fossilbiler.

Det bliver sku' lidt underligt. Vi kan diskutere værdisætning, salgstal og bil-fabrikanternes fremtid påtværs. Men bundlinjen på regnskaberne er ikke at sammmenligne? Indrøm nu bare at du tog fejl. Det gør sku' ondt sådan noget.

Nej, du fatter ikke en bjælle af hvad jeg skriver!

Jeg har lige siden kommentar #5 understreget den pointe at Tesla er den eneste, der tjener penge på at sælge ELBILER.

At de gamle producenter stadig tjener penge på at sælge fossilbiler, er jo som at tisse i bukserne for at holde varmen, når der om maks 10 år ikke er noget marked for at sælge fossilbiler!

Hvis de vil bevare deres markedsandele, og stadig tjene penge, så skal de på mindre end 10 år, ikke bare nå at omstille HELE deres produktion til elbiler, de skal også lære at producere og sælge dem med profit - og helst ligeså meget profit som Tesla, hvis de skal klare sig i konkurrencen i 2030.

Det kræver helt andre investeringer end de 90 mia kr, som Toyota nu investerer. Se bare VW, som investerer 3-4 gange så meget i BEV, er flere omgange foran Toyota, men taber penge på BEV, og forventer tidligst at have indhentet Tesla om 9 år!

I mellemtiden er Tesla's markedsværdi blevet så stor at de kan rejse 50 milliarder kr cash på 3 dage, uden at stifte gæld, og med en udvanding på kun 1% af aktieværdien, og hver gang de gør det, stiger markedsværdien jo med yderligere 10-20%, fordi de på den måde demonstrerer styrken til at fortsætte den vækst, som de andre ikke har en chance for at følge.

  • 12
  • 4

Den vigtige betragtning, er dermod at for hver gang de gamle producenters elbiler vinder 1% af det samlede bilmarked, så taber deres fossilbiler 2%, fordi de først og fremmest kanibaliserer deres egen markedsandel, og det er disse tabte markedsandele, som Tesla, Nio, Rivian m.fl. nu overtager.

Hvor har du denne fakta fra? Eller skal vi bare diskutere postulater. Det var jo trods alt den vigtige betragtning, du kom med...

Se, det er jo sådan noget man kan forudse, når forbrugerundersøgelser viser at flere og flere europæere og amerikanere har besluttet at deres næste bil skal være en elbil, og politikere, verden over, spejder efter om de skal sætte salgsforbuddet mod fossilbiler ind i 2035 eller allerede i 2030.

IPCC rapporter og COP-møder gør jo en del ved det sidste, og de seneste forbrugerundersøgelser viser noget i retning af at 40% har besluttet, og 70% overvejer, at deres næste bil skal være en elbil.

Samtidig kan vi iagtage at verdens bilmarked toppede i 2017, og selvom du ser bort fra Coronadykket i 2020, som nu giver lidt comeback i 2021, så er der intet der tyder på at bilmarkedet når tilbage på 2017-niveau lige foreløbig.

Og da BEV-markedet jo er steget eksponentielt, med eller uden Corona, i samme periode som det samlede bilmarked er faldet, så betyder det jo at fossilbilmarkedet falder endnu mere.

Om det falder dobbelt så meget som BEV-markedet stiger, eller en hel del mere end det dobbelte, har jeg ikke analyseret, men tendensen er meget tydelig, og var det allerede før der var noget, der hed Corona.

Dette er helt i tråd med forbrugerundersøgelsernes resultater, og beskriver en Osborne effekt, hvor et stigende antal forbrugere beslutter at de aldrig mere vil købe en fossilbil, men samtidig udskyder købet af den næste bil, fordi de kan se at BEV'erne fortsat bliver bedre og billigere.

https://cleantechnica.com/2019/02/25/the-o...

  • 12
  • 3

Dette er helt i tråd med forbrugerundersøgelsernes resultater, og beskriver en Osborne effekt, hvor et stigende antal forbrugere beslutter at de aldrig mere vil købe en fossilbil, men samtidig udskyder købet af den næste bil, fordi de kan se at BEV'erne fortsat bliver bedre og billigere.

Jeps. Og det er også min tilgang til BEV. Min nuværende ICE er 5 år gammel, og den opfylder en række krav, som der ikke lige er en BEV, der kan erstatte. Det er en VW Caddy:

  1. Jeg stiger op i bilen.
  2. Plads, plads, plads. Jeg lægger det ene ryglæn ned, og jeg køre 2 cykler direkte ind i bagagerummet. Vi har lige været på en lille 4 dages ferie. Alt vores habbengut kunne være under bagagedæknet.
  3. Vi kan sove i bilen, når vi har taget bagerste sæderække væk.

Måske kan VW id buzz noget af det samme, men jeg skal lige se den. En ting er sikkert, vores nuværende bil er den sidste ICE her på matriklen.

Mvh Bjørn

  • 13
  • 1

I mellemtiden er Tesla's markedsværdi blevet så stor at de kan rejse 50 milliarder kr cash på 3 dage, uden at stifte gæld...

Håb og drømmetænkning for investor samt Tesla fans ;)

Tro er for præster og de andre 1000'tals prædikanter, der fortæller at de har det eneste saliggørende, og alle andre er vantro - viden er ikke en simpel fremskrivning.

De fleste skal fra A til B billigst, nemmest, hurtigst og sikrest muligt - i den rækkefølge. Så hvis Elon Musk (CEO) kommer i modvind (årsag uden betydning), da vil det hele stille og roligt smuldre.

Utallige virksomheder er bygget på sand, har en hype, som andre tjente godt på, men over tid vil kun ganske få af den type overleve.

  • 2
  • 11

Tesla har allerede udrettet mere, direkte og indirekte, ikke bare i bilindustrien, på 10 år, end noget andet firma i historien.

Det har været tidernes mest shortede firma, og disse shortere har måtte inkassere de historisk største tab med $40.000.000.000 alene i 2020, $57.000.000.000 ialt siden 2010.

Tesla er det mest overvågede og kritiserede firma, Elon Musk er folk og pressens foretrukne prygelknabe, altså de der går i små sko, og bekender sig til janteloven, også uden at kende den.

De to største ICEV producenter:

Fantastiske Toyota der hidtil har været fuldstændig benægtende over for BEV, vil nu bruge 13,5 mia. dollar på batteri og BMS udvikling til deres hybridmisfostre og statsstøttede brintbiler.....hurra!....?

Billedet af Toyota i krystalkuglen er utroligt sløret.

VW, mærket med den absolut største fanskare, især her i Danmark, kører altid deres PR-show for fulde gardiner. Lover Tesla killere til halv pris, men leverer amputerede designperler med kun 7.4kW ladere, og uden mulighed for one pedal drive. Dette alt imens Connie Hedegaard, på talerstolen ved klimademonstrationen, skamroser deres bedyrede kommende miljøfrelsthed. Og vi tror dem på deres påståede anger for tidligere tiders bedrag og forgiftning af befolkninger.

VW siger de har styr på det, og vi håber. (Igen) Men alle der har en smule forstand eller fantasi, ved at VW står overfor en ufattelig transformation, og udover at skulle forsøge at holde på alle deres fans, skal de også hverve mange nye kunder, hvis regnskabet (det nye) skal gå op.

.

Mange bekender sig stadig til tvivlerne: "BEV er nok bare en døgnflue, ingen kan jo forudsige fremtiden, den har altid ramt mig som en mukkert, lige i nakken, hvergang."

Hvad kan være bedre end benzinstationens pirrende duft, fællesskabsfølelsen når de skattede dråber erhverves på få minutter, og den mandige lyd fra tusindvis af små, næsten eksplosioner, samt hundredevis af dele der i næsten magisk samhørighed skifter retning hele tiden. (I stolt protest køber de så aktier i de firmaer der længst bagud på BEV, i håbet om den store gevinst når tiderne skifter, for det gør de jo altid)

Denne velkente teknik kan umuligt besejres, bare se i U-landene, hvordan skulle de kunne finde ud af at bruge sol og batterier. De brugte ganske vist mobiltelefoner som betalingsmiddel 10 år før os, men det der med el er de vist ikke så gode til.

.

Jeg tror sgu alligevel jeg konverterer til Tesla fanboy, og erkender at Elon om nogen er den sande profet.

God☀️ dag og weekend

  • 15
  • 5

At de gamle producenter stadig tjener penge på at sælge fossilbiler, er jo som at tisse i bukserne for at holde varmen, når der om maks 10 år ikke er noget marked for at sælge fossilbiler!

de seneste forbrugerundersøgelser

Osborne effekt

I mellemtiden er Tesla's markedsværdi blevet så stor at de kan rejse 50 milliarder kr cash på 3 dage, uden at stifte gæld, og med en udvanding på kun 1% af aktieværdien, og hver gang de gør det, stiger markedsværdien jo med yderligere 10-20%, fordi de på den måde demonstrerer styrken til at fortsætte den vækst, som de andre ikke har en chance for at følge

Hold da op. Du spiser mig af med spørgeskemaer og teorier til lejligheden. Tak for alt dette skønne fakta, du fremlægger for dine påstande. Jeg forstår godt at Elon Musk kan sælge jer alle disse fantastiske el-biler (næsten selv kørende, hvornår skulle de havde været det, første gang?) , i har jo ikke behov for nogle fakta, når i har dugfriske tal fra den blå luft.

Når i er færdige med at redde planeten, i jeres tildels Kina (hvordan ser co2 regnskabet iøvrigt ud på dem) producerede Teslaer. Så kan i jo brænde alt jeres opsparede benzin og diesel kvoter af, på en tur med det klimavenlige foretagene SpaceX.

God weekend.

NB. sælger Tesla så godt, at se har et så stort lager af biler? https://www.tesla.com/da_dk/inventory/new/m3

  • 2
  • 10

Prøv at Google Tesla, og trykke på linket "NYE BILER PÅ LAGER", så kommer i ind på det pågældende link. Det står jo bare i en mærkelig kontrast, når mr. Bahnsen lufter dette:

*Det er jo fuldstændigt irrelevant når Tesla sælger alle biler de overhovedet er i stand til at producere. *

Så er det da underligt, at de overhovedet har et så stort lager stående?

Fanatisme er skidt, også i en Tesla klub.

  • 4
  • 14

Så er det da underligt, at de overhovedet har et så stort lager stående?

Fanatisme er skidt, også i en Tesla klub.

Har du egenligt kigget på hvordan Teslas salg og logistik fungerer ?

Jeg er ikke Tesla fan, jeg er elbil fan der kører fossilbil og næste bil skal være en elbil. Men da vi endnu ikke har råd til en elbil der kan det vi gerne vil, så vi sparer op til en sådan. (EV6 står øverst på ønskesedlen)

ps. Hvis fanatisme er skidt, hvad skal man så sige om en fanatisk antifan ?

  • 14
  • 1

Fanatisme er skidt, også i en Tesla klub.

Det er desværre hverken første eller sidste gang, at den mindste anerkendelse og ros for Teslas indsats for evolution inden for bilbranchen bliver afskrevet som "fanatisme". Man kan imidlertid blot se på antal "tommel op" henholdsvis "tommel ned" på hr. Ole Andersens kommentarer henholdsvis de øvrige debatører i denne tråd, hvis man vil have en visning af hvem der har fat i den lange ende.

  • 15
  • 2

Hold da op. Du spiser mig af med spørgeskemaer og teorier til lejligheden. Tak for alt dette skønne fakta, du fremlægger for dine påstande. Jeg forstår godt at Elon Musk kan sælge jer alle disse fantastiske el-biler (næsten selv kørende, hvornår skulle de havde været det, første gang?) , i har jo ikke behov for nogle fakta, når i har dugfriske tal fra den blå luft.

@Ole Andersen

Nu er jeg ikke selv 100 meter mester i økonomi, men det unikke ved Tesla er faktisk at de i princippet er gældsfri, hvor de fleste andre konkurrenter en så stor en gæld, at er teknisk insolvente. Deres realiserbare værdier er altså mindre end deres gæld.

Mange af bilproducenterne har en meget stor gæld, fordi de også tilbyder finansering. Gælden er altså hængt op på et løbende salg af biler. Gældens størrelse er derfor ikke kritisk, men hvad sker der, hvis der ikke længere biler solgt samme antal biler?

Ja, så tjener bilproducenterne ikke så meget, fordi de ikke sælger så mange biler. Men mange af dem bliver dobbelt ramt, fordi deres forretningsmodel beror på finansisering af bilsalget.

Der skal derfor ikke så meget til at skabe en kritisk situation for en bilproducent, og i overgangen fra traditionelle biler til elbiler, vil kapacital og lille gæld derfor være meget vigtigt. Allerede nu er det ret tydeligt, at visse bil producenter kommer i en alvorlig knibe omkring 2025-2026. Det er f.eks. Ford.

Det handler ikke om ,at "Elon Musk kan sælge jer alle disse fantastiske el-biler". Det handler om, at hele verdenen er på vej væk fra ICE og skiftet til elektrinske biler (uanset producent) får dramatiske konsekvenser for de bilproducenter, der ikke formår at skifte hele deres produktionsapparat til elektriske biler indenfor nogle få år.

Hvilke bilproducenter vil gå konkurs? Alle bilproducenter der stiller deres aktionærer i udsigt, at salget af traditionelle biler udgør mere end 20 procent i 2030 er efter min mening direkte på vej i graven.

  • 15
  • 3

Hvis de kun solgte én bil i næste kvartal, så bliver det med din logik, et overskudet i firmaet på 5-6000 dollars? Normalt overskud pr. enhed, en fabriks hemmelighed, men ikke hos Tesla?

I 2021Q2 regnskabet finder du på side 4, at automotive gross margin er 28,4 % (på dansk er det dækningsgraden som er dækningsbidraget i procent). På side 4 oplyses automotive gross profit på $2899 mio. På side 5 kan du læse, at de solgte 206421 biler. Det giver et dækningsbidrag på {(28,4/100)$2,899 mio.}/{206,421} eller $3988 pr. bil.

Nej det er ikke en fabrikshemmelighed. Det er heller ikke en hemmeligheden at dækningsgraderne er væsentligt højere end andre fabrikanter eller at dækningsgrader er stigende.

  • 10
  • 0

På side 4 oplyses automotive gross profit på $2899 mio. På side 5 kan du læse, at de solgte 206421 biler. Det giver et dækningsbidrag på {(28,4/100)$2,899 mio.}/{206,421} eller $3988 pr. bil.

Øh - er den udregning korrekt? Er gross profit er ikke fortjenesten? Burde regnestykket så ikke være $2899 mio./206,421 = $14044 per bil

Disclamer: Jeg er ikke det store økonomiske geni, så det kan være mig, der blot er helt blank.

  • 4
  • 0

...men jeg er fandme glad for at Musk(eller selskabet) tog handsken op og rent faktisk producerer elbiler som folk vil købe. I modsætning til de første elbiler fra Mitsubishi(Imiev) eller Pogøj Ion :-) Eller Ellert'en ? Elbiler er gennem de sidste mange år blevet hånet for at være lidt "fodformet" og øko-flipper-agtig... Det er vist ikke længere holdningen og flere (og flere) producenter forsøger at følge trop..Held og lykke til dem hvis de ikke gør det helhjertet !! Med stor fornøjelse først Renault Fluenze ZE og nu Ioniq FL God weekend .-) Aksel

  • 16
  • 0

Den dér stråmand ...

Det er såmænd ikke nogen stråmand, men en reference til en konkret sag.

HJN mener nemlig at hvis en bilist, ud fra vurdering af normaltilstanden på en landevej, kører frem, og under normale omstændigheder (dvs. hvis dem der kørte på landevejen overholdt færdselsloven) ville kunne krydse vejen uden problemer, bliver ramt af en mobiltelefonsnakkende bilist der kører 160, så er det den krydsende bilist der har skylden.

Hvor jeg vil plædere for at man foretager en vurdering ud fra normale omstændigheder, og ud fra den afstand der er til bilen vurderer der er rigelig tid til at krydse vejen (HJN mener åbenbart han er i stand til at vurdere hastighed på en bil der er vinkelret på ham) - hvis alle skal vurdere ud fra at "bilentusiaster" er uden for pædagogisk rækkevidde, og dermed indsætte en margin som fraviger normalen, så vil trafikken gå i stå.

  • 18
  • 2

Det er såmænd ikke nogen stråmand, men en reference til en konkret sag.

Den har jeg også læst. HJN er jo bilentusiast, som EB også er. Nu bor du i Gribskov kommune, så du kender sikkert alt til vejene. EB ser helst, at alle småbyer, han passerer bliver ryddet med jorden, så han kan komme hurtigere frem : https://ing.dk/artikel/teknologihistorie-m... Det er jo fordi, at han er bilentusiast, og dem skal der ikke lægges hindringer i vejen for, så skide være med dem der bor ved en hovedvej.

Mvh Bjørn

  • 12
  • 3

Som beskrevet et andet sted er jeg på camping nu og gider ikke at skrive lange indlæg på en mobil . Det må vente til søndag-ish. Da jeg godt ved hvad du hentyder til kan du imens justere hastigheden til den som gjaldt for sagen nemlig ca. 125 km/h

  • 2
  • 16

Men Toyota mener jo også, at de ved bedre, end en væsentlig fremtid for BEV, når fremtiden i deres øjne ser så lysende ud for FCEV.

Toyota havde måske én fordel. De er/var den mest solvente bilforretning (og stort set den eneste). Ledelsen havde sikkert håbet på, at de andre bilfabrikanter ville betale udviklingsomkostningerne for alle de der hybrid og brintteknologier og at markedet udviklede sig så langsomt, at man kunne se hvilket teknologi ville vinde markedet. Toyotas fejl var vel mest bare at overse, den hastighed markedet er skifter til elbiler i andre lande? I den sammenhæng er det måske deres uheld, at de har hovedkontor i Japan hvor elektrificering af samfundet, vist lugter af det ikke kan lade sig gøre økonomisk?

  • 0
  • 0

NB. sælger Tesla så godt, at se har et så stort lager af biler? https://www.tesla.com/da_dk/inventory/new/m3

De har en spøjs fokus på at sælge og levere alt der ikke er naglet fast op til hver kvartalslukning. Og det I en grad så de kører produktion til eksport i starten af hvert kvartal, og så skifter til lokale markeder når skibene er sendt afsted.

Det er derfor langt hovedparten af bilerne på den liste er markeret 'i transit': De er slet kommet til landet endnu, men de satser på at kunne sælge og levere dem inden månedens udgang. Så kig på listen igen først i oktober; jeg vil gætte på der er 0-5 biler på til den tid.

  • 6
  • 1

Da jeg godt ved hvad du hentyder til kan du imens justere hastigheden til den som gjaldt for sagen nemlig ca. 125 km/h

Han ramte med 125 km/h, blev dømt for uagtsomt manddrab, og politiet har udtalt at den for høje hastighed var den primære årsag til ulykken.

Hvis man skal lege "bilentusiast" så må man melde sig ind i en motorklub, og styre sine lyster på lukkede baner - den almindelige trafik er nu en gang formålsbestemt, og underlagt nogle love og regler der skal overholdes!

  • 16
  • 1

Toyotas fejl var vel mest bare at overse, den hastighed markedet er skifter til elbiler i andre lande? I den sammenhæng er det måske deres uheld, at de har hovedkontor i Japan hvor elektrificering af samfundet, vist lugter af det ikke kan lade sig gøre økonomisk?

Jo men næppe en undskyldning, fra verdens største bilproducent, der falder i god jord hos mange, at deres udsyn var så blokeret af omkringliggende skyskrabere, så de kun kunne fantasere om at bestemme hjemmemarkedetes udvikling.

Ved alle andre teknologiske disruptions har der været de samme forudsætninger og advarselslamper, og fra 5-10% markedsandele til over 80% kan ske i løbet af 5-10 år.

Når produktionstallene fra de forskellige BEV producenter overstiger 3-500.000stk/år bliver der en reel nettofortjeneste pr bil der vil starte den egentlige konkurrence på bedre og billigere BEV.

Over 90% af verdens befolkning har i dag adgang til elektricitet, og ældre Leaf eksporteres allerede i dag til tredje verdens lande for at blive ladet med solceller.

Hvor er brintstationerne som er en forudsætning for salg af FCEV?

Kineserne ser et marked for batteriskiftestationer til de der bor i koncentrede boligområder, og selv om jeg af flere grunde ikke synes om det, så virker det som et langt bedre tilbud, end det kostbare brintbils-galimatias, som Toyota har fedtet rundt med i over 20år.

Historisk set starter disruptions aldrig fra de store etablerede, de ser sjældent mulighederne og det er kostbart at omstille til ny teknologi, så de store står med langt de største udfordringer.

Se VW, de balancerer på en knivsæg, deres BEV må ikke være for attraktive endnu. De har selv udtalt at de skal sælge især så mange store SUV med ICE i, som overhovedet muligt, det er deres største indtægtskilde, der skal være med til financiere omlægningen.

  • 10
  • 1

EB ser helst, at alle småbyer, han passerer bliver ryddet med jorden

Der bor vel 12 mennesker i alt i første række i Freerslev og Frederiksborgvej har været der altid.

At farten blev sat ned fra 60 til 50 for disse 12 menneskers skyld, hvoraf de 8 sikkert ikke er hjemme, når trafikken er størst, er en skandale.

Det ville blive den billigste vejopgradering i historien at rive husene ned. Hvis hastighedsgrænsen blev sat op, ville ejendomsværdierne falde, og eksproprieringen billigere.

De, der vel vidende at ejendommen ligger lige ud til en stærkt trafikeret vej, køber billigt og sætter alt ind på at få trafikken dæmpet, får ejendomsværdistigningen financieret ved trafikanternes tidsspilde, frustrationer og farlige situationer, når nogle trafikanter respekterer de nyspirede mælkebøtter (60 skilte på tidligere 80 km/h landeveje) mens de fleste ignorerer dem.

Jeg hverken sympatiserer eller vil slås i hartkorn med psykopaten, der ramte en krydsende bil med mindst 125, og er som motorcyklist bestemt ikke uvant med at det er mit eget ansvar at andre har mulighed for at overholde deres ubetingede vigepligt.

  • 1
  • 19

Der bor vel 12 mennesker i alt i første række i Freerslev og Frederiksborgvej har været der altid.

Du aner tydeligvis ikke en disse om Freerslev. Vejen hedder Roskildevej, og der er mere end 12 ejendomme, der har udkørsel til Roskildevej.

At farten blev sat ned fra 60 til 50 for disse 12 menneskers skyld, hvoraf de 8 sikkert ikke er hjemme, når trafikken er størst, er en skandale.

Jeg så gerne, at der blev etableret 3 fartbump igennem Freerslev. Alt for mange kører alt for stærkt på den strækning.

/Bjørn

  • 8
  • 0

Du aner tydeligvis ikke en disse om Freerslev. Vejen hedder Roskildevej, og der er mere end 12 ejendomme, der har udkørsel til Roskildevej.

Så vidt jeg kan se på Google Earth, så står der et byskilt i hver ende af byen Freerslev, Det ene før Roskildevej 72 og det andet efter Roskildevej 96, så hastigheden skal vel være 50 km/t der, såvel som i al anden bymæssig bebyggelse.

Skandalen må vel bestå i at man hidtil har tilladt 60 km/t, gennem en by, hvor folk bor så tæt på vejen.

I øvrigt ville det kun kræve 1,3 km asfalt og expropriering af lidt landbrugsjord, at lægge en omfartvej syd om byen, med 100 m afstand til nærmeste bolig.

Det koster i runde tal 1 mio kr/km at anlægge en ny, tosporet landevej, så mon ikke det er billigere at lægge de 1,3 km ny vej, og lade de stigende ejendomsskatter, når de ca 40 støjplagede huse bliver bliver mere værd, finansiere lidt af det - frem for at chikanere folk ud af deres huse, så de kan exproprieres til en halv million stykket, og derefter gå glip af skatteindtægten fra disse borgere?

Om det så giver samme tilfredsstillelse for Ebbe Tranberg, at man ikke fjerner folk fra deres hjem, for at han kan give mere gas, men i stedet fjerner vejen fra deres hjem, så de sove ordentligt om natten, er svært at vide.

  • 13
  • 0

Vil det ikke være rimeligt, at også når man hedder Bahnsen, holder sig til sandheden, som enhver kan verificere. #32 påstandene om ladekapacitet og one pedal hos VW passer jo ikke.

  • 0
  • 6

Han ramte med 125 km/h, blev dømt for uagtsomt manddrab, og politiet har udtalt at den for høje hastighed var den primære årsag til ulykken.

Hvis man skal lege "bilentusiast" så må man melde sig ind i en motorklub, og styre sine lyster på lukkede baner - den almindelige trafik er nu en gang formålsbestemt, og underlagt nogle love og regler der skal overholdes!

Belært af din tidligere kommentarspor til sagen, synes jeg at vi bør være enige om nogle præmisser for videre diskussion, såfremt det ikke bare bliver en omgang mudderkastning med runaway-fordomme.

  1. Jeg vil for eksempel gerne møde lidt forståelse om simpel fysik.
  2. Hvad lægger du i begrebet "bilentusiast"?
  3. Folk som foretager sig noget som de er entusiastiske omkring, gør det generelt bedre end de som gør det samme blot uden entusiasme. True or false?
  4. Kender du omtale sag fra andet end medierne?

Vil du gøre dit bedste for at svare ærligt på disse punkter, så kan det være at vi kan diskutere sagen igen.

  • 0
  • 11

Vil det ikke være rimeligt, at også når man hedder Bahnsen, holder sig til sandheden, som enhver kan verificere. #32 påstandene om ladekapacitet og one pedal hos VW passer jo ikke.

Du har da helt ret! Hvorfor skriver Bahnsen at VW ikke har one pedal driving, når VW siger de har, men at den bare først bremser, når man træder på den anden pedal?

"Unlike most other electric cars, the 2021 Volkswagen ID.4 doesn't feature anything close to one-pedal driving, the aggressive use of regenerative braking that many electric-car fans are fond of."

"The ID.4 does still use regenerative braking, but it activates when the driver steps on the brake pedal."

https://www.greencarreports.com/news/11308...

Og, hvorfor skriver Bahnsen at den kan lade med 7,4 kW, når det kun er 7,2 kW?

Ret skal være ret; køber man de dyreste modeller af ID.3 og ID.4, så kan de lade med 11 kW, ligesom den billigste model af Tesla Model 3.

Men så er vi bare også på det punkt, meget langt fra VW's løfte om elbiler, der kunne det samme som Tesla, men kun kostede det halve!

  • 13
  • 1

Ja, endda inklusiv udretning af terrænet, som der ikke er behov for omkring Freerslev.

Det er der ingen grund til. Det drejer sig om ca 40-45 sekundera ekstra kørselstid. Hvis det er et problem for en bilentusiast, så burde vedkommende nok overveje enten at stå tidligere op eller aflevere kørekortet.

At farten blev sat ned fra 60 til 50 for disse 12 menneskers skyld, hvoraf de 8 sikkert ikke er hjemme, når trafikken er størst, er en skandale.

I øvrigt har bilentusiasten tydeligvis ikke kørt gennem Freerslev, når trafikken er størst. Jeg gætter på at om morgenen, så hedder hastigheden ca 10 km/t 😂 hen mod forlængelsen (Hillerødmotorvejens forlængelse så jyder også ved, hvor det er).

Mvh Bjørn

  • 5
  • 1

Ja, endda inklusiv udretning af terrænet, som der ikke er behov for omkring Freerslev.

Det er der ingen grund til. Det drejer sig om ca 40-45 sekundera ekstra kørselstid. Hvis det er et problem for en bilentusiast, så burde vedkommende nok overveje enten at stå tidligere op eller aflevere kørekortet.

Det gør det endda langt fra.

De 1,3 km omfartsvej, erstatter jo de 1,2 km, der stadig går gennem byen, og omfartsvejen buer ikke så meget at man behøver at sætte farten ned fra 80 km/t.

https://ibb.co/BK3cH9C (rød = er mit forslag til omfartsvej, gul = strækningen mellem byskiltene)

Så fra at bilisterne pt skal køre 1.200 m, hvoraf de 600 m er begrænset til 50 km/t (= 66 sekunder), kan de nu køre 1.300 m med 80 km/t (=58 sekunder), så de sparer 8 sekunder med omfartsvejen.

Samtidig understreger det også hvor lidt "bilentusiasterne" sparer, ved ikke at overholde hastighedsgrænsen gennem Freerslev, når der ikke er er omfartsvej.

Mindre end 8 sekunder!

  • 5
  • 1

Samtidig understreger det også hvor lidt "bilentusiasterne" sparer, ved ikke at overholde hastighedsgrænsen gennem Freerslev, når der ikke er er omfartsvej.

Mindre end 8 sekunder!

Hvem er "bilentusiasterne" og hvad ser du af fordele og ulemper ved en omfartsvej, - altså udover udgiften til anlægsarbejdet? Jeg kan da selv nævne adskillelsen af biler og bløde trafikanter.

Ad tidbesparelsen - så mindes jeg en togfond til et gigantisk milliardbeløb for at spare få minutter.

  • 3
  • 6

VW gar både D og B drive. I B regenerer den, når man slipper speeder. Det er svært - umuligt - at finde specifikationer på Tesla, men startprisen på Y er 4oo tus. Kan nogen dokumentere, at VW har påstået halv pris af Tesla? Hvis man ser på salgstallene, virker det som om at VW ER blevet Tesla Killer.

  • 1
  • 8

Kan nogen dokumentere, at VW har påstået halv pris af Tesla?

Ja, den finder du når du klikker på linket, i den kommentar du svarer på.

Hvis det er for svært, så er det her: https://electrek.co/2018/10/26/vw-ceo-elec...

“Here we come very strong now. We have invested 30 billion in electromobility, we have already rededicated a plant in Zwickau, and we are building an electric vehicle plant in Shanghai. We will come in 2020 with vehicles that can do anything like Tesla and are cheaper by half.

  • 11
  • 0

Vil det ikke være rimeligt, at også når man hedder Bahnsen, holder sig til sandheden, som enhver kan verificere. #32 påstandene om ladekapacitet og one pedal hos VW passer jo ikke.

Utroligt at se hvordan man kan miste selv den mindste grad af anstændighed, når man bliver for følelsesmæssigt knyttet til et bilmærke.

Du syntes ikke det var rimeligt at sætte dig bare lidt ind i tingene, selvom du hedder Høy.

Hvis der er noget jeg ikke er opdateret på, vil jeg faktisk gerne vide det, jeg er ikke imod VW, jeg er for BEV.

VW’s manglende one pedal drive mulighed har været diskuteret og savnet i gennem lang tid i mange fora, og anmeldelser i div. motorartikler.

  • 4
  • 2

VW gar både D og B drive. I B regenerer den, når man slipper speeder.

VW’s regen er latterligt lav, og har intet med One Pedal Drive at gøre, som det bl.a. fremgår af Sørens link/citat. Desuden kan den ikke en gang stoppe bilen, da det netop kun er svag regenerering, bilen fortsætter bare med at trille under 5-10km/t

VW’s beslutning og søgte undskyldninger er ikke fremmende for elbilsglæden, og hvorfor giver VW ikke folk selv muligheden for at vælge, lige som de andre BEV producenter. Jeg har ikke mødt eller hørt om nogen der ikke var vilde med OPD hvis de først havde haft det.

Hvis interesseret i oplysning, kan du måske få en ide om det her, den bremser næsten ikke, selv i B:

Possible to One-Pedal Driving?...NO! https://www.youtube.com/watch?v=4Psy1XJHvgE

Leafs e-Pedal er måske stadig den bedste, Japansk finlir når det er bedst, og kan endda efter sigende starte/stoppe på over 25% stigning.

VW beat this:

https://www.youtube.com/watch?v=4aUZAE2Cl24

  • 7
  • 2

Jeg har ikke mødt eller hørt om nogen der ikke var vilde med OPD hvis de først havde haft det.

Jeg har faktisk hørt overraskende meget brok over det. "Mine passagerer bliver søsyge.", "Andre bilister tror, jeg er idiot, fordi jeg bremser så hårdt."

Jeg fatter det ikke. Klagerne tager udgangspunkt i, at de hårde opbremsninger er noget, bilen gør. Det er umuligt at få dem til at forstå, at det er noget de selv gør ved at løfte foden fra speederen for meget eller for pludseligt.

Jeg er med på, at konceptet med motorbremsning kan være fjernt for folk, der er vant til automatgear. Jeg synes dog alligevel, at det må være totalt intuitivt, når man for første gang kommer over i en bil med kraftig motorbremsning, at man kan kontrollere graden af motorbremsning ved at løfte speederpedalen mere eller mindre. Men igen skuffer menneskeheden mig, som den har gjort på så mange andre punkter.

efter sigende

Off topic, men: Af hjertet tak for at bruge denne talemåde korrekt. Jeg er hamrende træt af at se folk skrive "eftersigende".

  • 9
  • 1

Jeg vil for eksempel gerne møde lidt forståelse om simpel fysik.

Nåeh, f.eks. at kinetisk energi stiger med kvadratet på hastighed og andre ligegyldigheder?

Hvad lægger du i begrebet "bilentusiast"?

I denne kontekst (i og med det var dig selv der førte det på bane) for en person for hvem selve bilkørslen er vigtigere end formålet, og som derfor mener sig hævet over gældende love og regler.

Folk som foretager sig noget som de er entusiastiske omkring, gør det generelt bedre end de som gør det samme blot uden entusiasme. True or false?

Spørgsmålet er lige så dumt som "er du holdt op med at slå din kone, svar ja eller nej"!

Kender du omtale sag fra andet end medierne?

Nej, ligesom jeg heller ikke var i New York den 11 september 2001, men derfor kan jeg sagtens have en kvalificeret holdning alligevel.

  • 11
  • 2

Tak Allan, jeg vil fortsat prøve at gøre mig umage, men jeg skriver ikke godt nok. (for mange nedadvente tommelfingre indimellem, må også indikere at jeg ikke udtrykker mig præcist nok😉)

Jeg har faktisk hørt overraskende meget brok over det. "Mine passagerer bliver søsyge.", "Andre bilister tror, jeg er idiot, fordi jeg bremser så hårdt."

Det overrasker mig, jeg har virkelig aldrig hørt lignende før.

Klagerne tager udgangspunkt i, at de hårde opbremsninger er noget, bilen gør.

Besynderligt, ligesom de færreste jokker spederen i bund og slipper den hurtigt igen, for at gentage det samme og igen, styres decellarationen jo ligeså fint og glidende som den jævne accleration med speederen

Det er umuligt at få dem til at forstå, at det er noget de selv gør ved at løfte foden fra speederen for meget eller for pludseligt.

Det virker som om at det er nødvendigt med en anderledes forklaring og oplæring af dem der ikke er så intuitivt frit anlagt.

Jeg er med på, at konceptet med motorbremsning kan være fjernt for folk, der er vant til automatgear. Jeg synes dog alligevel, at det må være totalt intuitivt, når man for første gang kommer over i en bil med kraftig motorbremsning, at man kan kontrollere graden af motorbremsning ved at løfte speederpedalen mere eller mindre. Men igen skuffer menneskeheden mig, som den har gjort på så mange andre punkter.

Det er jo for de fleste endda så lynhurtigt (10min. eller mindre er det jeg hører) nemt at bruge fordi det netop er så intuitivt rigtigt, at VWs undskyldning om friløb sparer energi, falder helt til jorden. Man har jo hele tiden den helt nøjagtige fart i foden, så friløb er helt automatisk lige imellem hvor man giver strøm til motoren, og der hvor man motorbremser.

Dammitt! Min søde mor på 88 bliver drabssigtet, hvis nogen prøver at tage hendes e-pedal (eller Leaf2 60kWh) fra hende.

  • 3
  • 1

Jeg prøver en lidt anderledes beskrivelse af OPD, til de der ikke har prøvet at køre med det endnu:

Korrekt brug af One Pedal Drive er en intuitiv, nøjagtig, hurtig måde der giver en naturlig følelse af kontrol.

De fleste BEV er hurtige i acceleration, OPD giver hurtig deceleration tillige, så snart man letter på speederen.

Populært sagt kører bilen den hastighed som speederen angiver, med det samme. (Såfremt regen er kraftig nok til den krævede bremsning) .

De fleste har prøvet at køre på motorvejen i vores ICEV, og der så er en langsomt kørende foran der pludselig trækker ud for at overhale en lastbil el.lign. Man slipper derfor speeder, foden over på bremsen, doserer til hastigheden sænkes til den formasteliges, foden føres igen over på speederen, der doseres til den nu lavere hastighed. Det er nemt og hurtigt, en rutine vi alle har gjort tusindvis af gange.

Med OPD i stedet: man løfter bare foden lidt til den nu lavere hastighed og holder den.

.

Kørsel i byen, der bliver rødt, foden løftes over på bremsen, der doseres til standsning.

Med OPD: man letter roligt foden fra speederen, til et umærkeligt stop.

OPD har også den fordel i de tilfælde hvor en kraftig opbremsning er påkrævet, at idet foden løftes, på vej over til bremsepedalen, er OPD’s regen allerede igang med at bremse.

Det er stærkt vanedannene, ikke mindst fordi det virker så afstressende at køre med.

  • 10
  • 0

@ Christian Nobel.

Jeg taler om æbler og du taler om pærer. I forhold til de emner jeg italesætter er du helt på Månen. Jeg forudser at det vil tage en alenlang tråd at få dig til at fatte hvad jeg taler om, nok mest forhalet af din manglende vilje til at forstå.

Skal vi tage diskussionen et andet sted, for at skåne de andre. Det mest konstruktive ville være at mødes IRL, som nok også har den fordel at sproget ikke bliver Facebook- agtigt.

  • 0
  • 9

Det overrasker mig, jeg har virkelig aldrig hørt lignende før.

Du skulle have prøvet at være på diverse udenlandske Tesla-forums, da Tesla låste nogle af deres nye modeller til at have fuld regen på speederpedalen altid.

Helt oprindeligt kunne man i en menu vælge ingen, lav eller høj regen. I min Model 3 er muligheden for ingen regen allerede fjernet, så jeg kun kan vælge mellem lav og høj. Sådan har den været lige fra starten. Det passer mig fint - jeg har haft den stående på høj altid.

For omkring et halvt år siden gik Tesla skridtet videre og fjernede valget mellem lav og høj regen på nye Model 3. Nu er der altid høj regen.

Det kunne få Tesla-ejerne op af hullerne. Især de amerikanske, som er vant til automatgear med ikke så meget motorbremsning. Så kom alle historierne om køresyge og alt for hårde opbremsninger.

  • 7
  • 0

Jeg vil gerne spørge de mange erfarne elbil kørere - uanset mærke. Er der ikke en risiko for baghjulsudskridning i glat føre, når man benytter regen (VW B)? Kan I komme med gode råd, da jeg kun har kørt sommerkørsel i elbil. På forhånd tak.

  • 2
  • 0

Jeg ville blive glad hvis jeg kunne få en BEV hvor jeg frit kunne vælge imellem OPD og friløb med regen på bremsepedalen. Kan jeg kun få én af delene ville jeg vælge friløb med regen på bremsepedalen.

I min Tesla Model 3 kørte jeg godt nok med OPD, men det var udelukkende for ikke at spilde energien som ellers kunne samles op af regen. Efter at have prøvekørt en ID.3 er jeg ikke i tvivl om at jeg foretrækker regen på bremsepedalen, dog kunne ID.3 godt bruge stærkere regen.

I den ideele verden ville bilproducenterne implementere både OPD og regen på bremsepedalen, så brugeren selv kan vælge hvordan de ønsker at benytte bilen.

  • 2
  • 0

Jeg vil gerne spørge de mange erfarne elbil kørere - uanset mærke. Er der ikke en risiko for baghjulsudskridning i glat føre, når man benytter regen (VW B)? Kan I komme med gode råd, da jeg kun har kørt sommerkørsel i elbil. På forhånd tak.

BMWi3 har kørt med baghjulstræk og OPD siden 2014

Tesla 3 med baghjulstræk har OPD,

Så jeg tror nok at VW har styr på deres smule regen, men jeg har da taget fejl før.

  • 1
  • 0

Jeg vil gerne spørge de mange erfarne elbil kørere - uanset mærke. Er der ikke en risiko for baghjulsudskridning i glat føre, når man benytter regen (VW B)? Kan I komme med gode råd, da jeg kun har kørt sommerkørsel i elbil. På forhånd tak.

Hvis du nu læste det link, jeg præsenterede dig for, hvor VW selv udtaler sig, ville du både se:

  • at systemet sikrer at hjulene altid har god traktion (grafikken pkt. 3)
  • at bilen i B mode, kun regenererer med op til 0,13 G, så det ikke "forvirrer folk, der er vant til at motorbremse med konventionelle forbrændingsmotorer".

Det første har man kunnet med ABS og Antispin nu i 3-4 årtier, og det er kun blevet lettere med elmotorer.

Da du næppe har hørt nogen omtale en konventionel benzin/dieselbils evne til at motorbremse som "One Pedal Driving", og du ikke kan bringe bilen til standsning indenfor en normal bremselængde, blot ved at slippe speederen, håber jeg du forstår at det VW tilbyder, ikke er OPD.

  • 6
  • 1

Jeg vil gerne spørge de mange erfarne elbil kørere - uanset mærke. Er der ikke en risiko for baghjulsudskridning i glat føre, når man benytter regen (VW B)? Kan I komme med gode råd, da jeg kun har kørt sommerkørsel i elbil. På forhånd tak.

Jeg har 2 gange været på skiferie i vores model 3. Det har været rigtigt svært at provokere den til at smide bagenden.

Det har dog kunne lade sig gøre ved fra middel fart at lave OPD opbremsning og derefter give fuld speeder. Så vil den kortvarigt lave en baghjulsudskridning. Desværre fanger den bagenden igen på under et sekund.

Jeg skal bemærke at min model 3 er en LR rear wheel drive, så den skubber kun på bagakslen.

  • 4
  • 0

Jeg ville blive glad hvis jeg kunne få en BEV hvor jeg frit kunne vælge imellem OPD og friløb med regen på bremsepedalen. Kan jeg kun få én af delene ville jeg vælge friløb med regen på bremsepedalen.

Det kan du faktisk godt få hos Huyndai.

Hos Huyndai kan du med paddles bag rattet vælge mellem regen 0 (friløb), regen 1, regen 2 og regen 3 (stadigt kraftigere), som sætter ind, når du letter pedalen.

Bremsepedalen "begynder" også med regen. Først ved lidt kraftigere tråd, bruges de mekaniske bremser. Og desuden har du i den venstre paddle maksimal regen betjent fra rattet.

Du kan også vælge Auto regen, som jeg personligt finder ret ideelt. Her bruger bilen radaren til at vurdere, om vejen foran er fri. Hvis der fx ikke er nogen forankørende på motorvejen, bliver regen ret mild, hvis man slipper pedalen for lige at nedsætte hastigheden. Kører du frem mod et lyskryds, hvor der holder biler for rødt, får du en kraftigere regen, der er tilpasset afstanden og hastigheden. Når man så er tæt på, bruger man venstre paddle til at standse bilen helt. (Eller bremsepedalen, naturligvis.)

Endelig kan man som nævnt også bruge den venstre paddle som "håndbremse" under kørsel. Så får man maksimal regen, der virker helt ned til stilstand, hvor bilens automatgearskryben også slås fra. Så man kan bremse med regen helt ned til nul ved rødt lys og holde stille uden at skulle træde på bremsen.

  • 4
  • 0

Jeg elsker one-pedal-driving, men vil gerne have lov til at bruge friløb i visse situationer. Teslas formynderiske og Apple-agtige "vi-ved-bedst" politik er at pisse på kunderne.

Angående Freerslev:

Der må have været stærk trafik gennem Freerslev i mindst de sidste 50 år, da transit(last)biltrafikken til og fra Helsingør/Helsingborg før der kom fuldt udbygget motorvej kørte ad hovedvej 6, (som af folk fra Roskildeområdet populært kaldes Frederiksborgvej fra Roskilde til Frederiksborg (Hillerød)). Det er altså ikke på grund af de senere års trafikspring at en ellers fredelig by er blevet ramt. De 60, som har været gældende så længe jeg kan huske og til ca. forrige år, var et meget godt kompromis, når det nu ikke kunne være 70.

At der er kø hen imod Hillerødmotorvejen s forlængelse skyldes sporene fra den ekstremt bilfjendske "trafiksikkerhedsafdeling" i Frederiksborg Amt, der -og det har jeg direkte fra en tidligere medarbejder - ønskede lyssignalerne indstillet sådan at grøn bølge, såfremt det ikke kunne undgås helt, skulle passe med en 2CV, der kørte 10 km/h langsommere end det tilladte. Derfor var det helt utænkeligt at trafikken fra Freerslev skulle kunne køre til højre ad Hillerødmotorvejens forlængelse i en separat bane og flette på denne med de venstresvingende, nej de skulle holde for rødt og føle sig dumme, når den for længst overhalede 2CV trillede op bag dem Lederen af samme afdeling udtalte hoverende at buschaufførernes klager over belastninger fra gennem en hel arbejdsdag at køre over vejbump og sno 12 m lange busser gennem trafikchikaner "blot var psykisk indbildning" præcis som lægeundersøgelsen, der afviste arbejdsskaden "malerhjerne" med at malerne allerede var langt dummere end andre mennesker, inden de begyndte at arbejde i deres fag.

  • 3
  • 6

Det virker helt sindssygt, men kradser lidt i overfladen om hvor stort det er, at vi er igang med omvæltning af verdens største industri/økonomi:

Magasinet Elbilen 8:

"Enligt uppgifter från amerikanska tidningen The New York Times ser det dessutom ut som att Toyota försöker minska takten på hela industrins omställning till eldrift."

"Tidningen går så långt att den kallar Toyota för ”industrins starkaste röst mot övergången till eldrift”

"Tidningen rapporterar att den högt uppsatta chefen Chris Reynolds från Toyota ska ha haft hemliga möten med ledamöter från den amerikanska kongressen under de senaste veckorna. Syftet med hemlighetsmakeriet ska vara att motarbeta president Joe Bidens planer på miljardinvesteringar till de amerikanska biltillverkar- nas omställning till att bygga elbilar samt till laddinfrastruktur."

”Avslöjandet är endast en i raden av politiska händelser där Toyota hamnat i blåsväder. Tidigare i år visade det sig att företaget donerat stora summor pengar till republikanska politiker, inklusive flera som förnekar att klimatförändringar är vetenskapligt bevisade.”

.

N.Y.T: https://www.nytimes.com/2021/07/25/climate...

  • 5
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten