andre skriver

Tesla tilbagekalder biler med defekte skærme

Illustration: Youtube

158.000 biler fra Tesla skal en tur forbi værkstedet, fordi de berøringsfølsomme skærme går i sort. Det udgør en risiko, fordi føreren dermed ikke kan bruge bakkameraet.

Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Wall Street Journal 2. mar 2021 08:59
USA: Olieindustrien accepterer CO2-afgift
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det her har jeg prøvet, og vil nok mene, at bakkameraet er det mindste problem. Alt styring af bilen ud over det allermest basale sker på skærmen. Uden skærmen er man nærmest reduceret til funktionalitet som en veteranbil.

  • 16
  • 0

Tesla tilbagekalder biler med defekte skærme

havde Lada så bare fulgt dét koncept, dengang deres forskærme (mv. ) rustede som ind i H...! :)

  • 19
  • 2

Citat: "Det udgør en risiko, fordi føreren dermed ikke kan bruge bakkameraet."

A-hva'?

Jeg har ikke bakkamera i mine biler. Alligevel kaster jeg mig hovedkuls ud i den farlige diciplin og bakker på plads.

  • 29
  • 4

Og nu er problemet sådan set ikke selve "skærmen", men Tesla ikke forstår (eller rettere forstod, for det er vist kun i MCU1 problemet er) hvordan Linux opfører sig med hensyn til logning, således at flashhukommelsen i deres MCU ødelægges, og bilens går i dumme mode.

"I juni startet etaten en undersøkelse etter klager om at den store skjermen i midtkonsollen på Teslas biler kunne gå i svart. Problemet skyldes et minnekort som er benyttet i skjermene på S og X produsert fram til 2018."

Og det er faktisk et kæmpe problem at en bil i den grad er kontrolleret af embedded software som ødelægger flashhukommelsen - hvilket også gør en ret nervøs ved Tesla som softwarevirksomhed når vi taler selvkørende biler.

At bakkameraet så ikke virker er absolut det mindste problem - dog skal Tesla da have den ros, at efter der er kommet fokus på det, så tilbagekalder de (åbenbart) bilerne, hvor de før krævede 2.000$ for at udskifte en defekt MCU.

  • 21
  • 4

Jeg må have overset nyheden her på siden da Volvo sidste år tilbagekaldte min bil pga defekt på sikkerhedsselen.

Man må give Tesla, på godt og ondt, de får dælme meget omtale

  • 16
  • 0

Det er vist på samme niveau som at sige at "Intel ikke forstår memory chips". Den eksakt samme fejltype findes i det første Thunderbolt 3 controller software fra Intel. Det har kostet utallige 'bricked' maskiner og hastige opdateringer at millionervis af andre.

  • 0
  • 0

Nu er det som sådan ikke Tesla der tilbagekalder biler endnu. De er blevet bedt af NTHSA om at kalde ind. Så den "indkaldelse" gælder vel kun i USA. De vil nok gøre alt for at den ikke kommer til at gælde world-wide. Det er vel en instans i EU der skal kikke på det hvis vi skal få glæde af det (på samme måde med at de i Kina har være nød til at tilbagekalde pga. fejl i bærearm/ophæng, og det prøver de også at komme udenom i andre lande).

Tesla udvidede garantien tilbage i nov. til 160.000km/8år på MCU'en. Men selv med den udvidede garanti er der folk der klager over at de ikke kan få Tesla til at anerkende problemet/betale. Og ikke noget med at skifte den præventivt hvis man begynder at opleve fejl. De vil have den går helt i sort. Inden havde de fundet ud af at det ikke var smart at lave en bytter på hele skærmen, og sende dem rundt i EU, men det var da lettere bare at skifte Tegra kortet. Prisen på den udskiftning var nede i ca. 3500,- Min røg ved 171.000km - kostede på det tidspunkt 14.000,-, tog 6 uger inden de kunne skifte, og udskiftningen blev igen med en 8Gb eMMC. Så den har vel begrænset levetid ift. de 64Gb eMMC'er de er begyndt at bruge.

Og de prøver også at snige sig udenom at skulle skifte batterier på 85'er/70'er ved at nedsætte ladehastigheden på Supercharger (og i nogle tilfælde spndingen med det resultat at rækkeviden er blevet mindre), for at få batteriet til et overleve de 8år ubegrænset garanti de har givet til de første S'er. Her er retsag ved at starte op i USA, og DK er man også aktiv

  • 14
  • 2

.. der er da nærmest intet der kan gå i stykker på en elbil, for de næsten ikke har nogen bevægelige dele.

/Sarkasme

Det ville klæde Tesla, om de på baghjul ville yde kulance til de mange der allerede har måttet rette relaterede fejl på egen regning. De lader til, også her, at køre Trump-stilen - benægt, benægt, benægt.

  • 14
  • 2

Det er lidt for “click-bate”- agtigt st skrive Tesla og ikke de berørte modeller.

Iøvrigt køber man ofte luksus/dyre biler for at slippe for bøvl om kvaliteten. Det lyder ikke godt med spændingsreduktion mv. for at overholde garantier. Særligt fordi det sker skjult og er vanskeligt at opdage for alm brugere

  • 4
  • 0

Jeg har ikke bakkamera i mine biler. Alligevel kaster jeg mig hovedkuls ud i den farlige diciplin og bakker på plads.

Det er vi nok mange der gør her i landet. Men i USA og Canada er bakkameraer lovpligtige i nye biler siden 2018. Så de tilbagekaldte biler har nok ikke et formelt krav om at have dem, men det ville ikke være overraskende, eller urimeligt, hvis myndighedens holdning er at en sikkerhedsfeature der er til stede også skal virke.

  • 7
  • 0

2012-2018 Tesla Model S & 2016-2018 Model X vehicles = 158716 : Failure of the touchscreen results in loss of rear camera image display when reverse gear is selected, resulting in reduced rear visibility when backing. Failure of touchscreen also impacts HVAC (defogging) ability, and audible chimes relating to ADAS, Autopilot and turn signals. https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2020/INRM... https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2020/INOA... Men som sagt kan NHTSA kun påbyde dem at gøre det i USA, vi skal have andre myndigheder på banen hvis det skal gælde biler solgt i europa, for jeg tvivler på Tesla vil gøre det frivilligt world-wide.

PS med ADAS mener de de hørbare advarsler (lyde osv. som heller ikke virker mere)

  • 4
  • 0

Overskriften går på at bakkamera et ikke virker, hvis skærmen går i sort og det er selvfølgelig mindste konsekvens, valgt til lejligheden for at tage alvoren ud af situationen.

Er det ikke så simpelt at uden skærm kan man bl.a. ikke se hvor stærkt man kører, og siden det er lovkrav med speedometer, er bilen ulovlig at køre i?

  • 2
  • 1

Overskriften går på at bakkamera et ikke virker, hvis skærmen går i sort og det er selvfølgelig mindste konsekvens, valgt til lejligheden for at tage alvoren ud af situationen.

Øh, nej. Det manglende bakkamera er netop NHTSA's begrundelse for at kræve tilbagekaldelsen.

Det fremgår af artiklen.

Er det ikke så simpelt at uden skærm kan man bl.a. ikke se hvor stærkt man kører, og siden det er lovkrav med speedometer, er bilen ulovlig at køre i?

Nej, det er så simpelt, at der er lovkrav om bakkamera.

Hvis føreren vil kende sin hastighed kan han jo blot kigge på speedometeret i instrumentbrættet. Jeg har ikke hørt om, at det har mistet sin funktion.

  • 2
  • 1

Hvorfor er det et lovkrav? Det står i artiklen, ja, men hvorfor er det et lovkrav på den bil?

Så vidt jeg kan læse, kom den amerikanske lov om bakkamera i 2014 og trådte i fuld kraft i 2018. Så disse biler er produceret i overgangsperioden fra lovens vedtagelse til dens fulde ikrafttrædelse.

Jeg ved ikke, hvordan kravene helt nøjagtigt har været i overgangsperioden, men jeg kan gætte på to mulige årsager til, at disse modeller er underlagt kravet:

  1. Et bordet-fanger-princip. Det har vi jo i Danmark på visse slags udstyr i biler: Når først det er der, skal det virke, uanset om det er lovpligtigt.

  2. Typegodkendelsesdato. Det har vi set i kravene om lydgiver på elbiler i EU. Modeller, der blev typegodkendt i overgangsperioden, skulle have lydgiveren. Modeller, der var typegodkendt tidligere, kunne i overgangsperioden produceres uden lydgiveren..

  • 2
  • 0

Et bordet-fanger-princip. Det har vi jo i Danmark på visse slags udstyr i biler: Når først det er der, skal det virke, uanset om det er lovpligtigt.

Typegodkendelsesdato. Det har vi set i kravene om lydgiver på elbiler i EU. Modeller, der blev typegodkendt i overgangsperioden, skulle have lydgiveren. Modeller, der var typegodkendt tidligere, kunne i overgangsperioden produceres uden lydgiveren..

Da jeg for mange år siden (dengang bilinspektionen var en flok paver!), havde overtaget en Saab 99, var der monteret en lille vippekontakt på et vinkelbeslag på underkanten af instrumentpanelet. Den var ikke forbundet til noget, men den sad ikke i vejen, så jeg lod den bare sidde.

Da jeg kørte bilen til syn, fik den en fejl fordi kontakten ikke virkede. Jeg spurgte derfor bilinspektøren, hvad det var der skulle virke, når man vippede kontakten?

Det vidste han ikke, men "når den er monteret i bilen, så skal den virke".

Så jeg måtte ud og skrue kontakten af, og køre bilen gennem syn én gang til.

  • 12
  • 0

Imidlertid er det jo sært at en model 3 ikke har et rigtigt speedometer, men det er der råd for har jeg nu konstateret

Det er da brugt af mange andre bilfabrikanter. Fx Citroen: https://i.pinimg.com/originals/73/63/1c/73...

I dag er de fleste luksusbiler instrumenter alligevel visninger på en skærm. For de mere traditionelle sidder skærmen midt i førerens synsfelt.

Så kan man have forskellige meninger om hvad der er bedst, nemmest, smartest, mindst i vejen for udsynet osv.

  • 2
  • 0

Det er da brugt af mange andre bilfabrikanter. Fx Citroen: https://i.pinimg.com/originals/73/63/1c/73...

I dag er de fleste luksusbiler instrumenter alligevel visninger på en skærm. For de mere traditionelle sidder skærmen midt i førerens synsfelt.

Så kan man have forskellige meninger om hvad der er bedst, nemmest, smartest, mindst i vejen for udsynet osv.

Javist - centerplaceringen af speedometeret er ikke ny. Morris brugte det i deres modeller helt tilbage i halvtresserne. Det gjorde det billigere at markedsføre bilerne i både kolonierne og på fastlandseuropa. Siden er der en række andre såsom Lancia Ypsilon og Yaris. De tilhører alle økonomisegmentet, og er ikke noget man forventer at se i modelklasser i og over familiecontainer størrelser.

Med den traditionelle placering foran føreren sidder den både i synsfeltet og ikke i vejen for udsynet. Jeg vil mene at det er meget nemmere at aflæse instrumenterne for vigtig information, og samtidig følge trafikken.

Kun mit navn herover kan automatisk fremkalde uenighed om dette (se herunder).

  • 3
  • 2

Fra Autobilds nyeste 100.000km test

Jüngster Absolvent des Dauertests ist der Mini Countryman. Den einzigen außerplanmäßigen Werkstattbesuch hat ein Ausfall des Zentraldisplays, gefolgt von einer leergesaugten Batterie, notwendig gemacht. Ein Software-Update in der Werkstatt hat den Fehler schnell behoben. Viel mehr Ärger hat der Mini nicht gemacht. Auch bei der Komplettzerlegung nach 100.000 Kilometern und Untersuchung aller Komponenten durch den DEKRA-Sachverständigen gibt es nichts zu beanstanden

  • 0
  • 0

Kun mit navn herover kan automatisk fremkalde uenighed om dette (se herunder).

Nej altså Hans Jørgen det kunne også ske at jeg har en TM3 og faktisk er glad for løsningen. Til kørsel gør det nada forskel om man skal sænke øjnene og se igennem rattet eller om man skal se en lille smule til højre. Man har ikke problemer med at se speedometeret og efter de første 50 km tænker man ikke mere over det. Hermed ikke sagt at det er perfekt, de kunne godt have lavet betjening af vindueviskerne fra en af stilkene.

Til gengæld giver det en temmelig stilren kabine. Der er lidt B&O eller Apple over det. Ingen overflødige knapper og dimsedutter. Det er helt modsat mange andre biler, hvor man kan blive helt overvældet over et myrad af knapper og dimser der kan drejes på.

Skal man have mulighed for at aflæse instrumenter og følge trafik samtidig, så står den på head-up display. Hverken skærmløsningen eller instrumenter bag ved rat giver mulighed for at se langt frem samtidig med at du aflæser hastigheden. Om noget står speedometeret højere oppe i synsfeltet i en TM3 end traditionel placering bag ved rattet.

  • 4
  • 3

Til gengæld giver det en temmelig stilren kabine. Der er lidt B&O eller Apple over det. Ingen overflødige knapper og dimsedutter. Det er helt modsat mange andre biler, hvor man kan blive helt overvældet over et myrad af knapper og dimser der kan drejes på.

Tjah - vi taler om smag og behag Baldur. Det er selvfølgelig helt fint at du er glad for denne layout. Hvis/når jeg engang skulle få mig en Tesla Model3, så kom der straks sådan en https://www.greendrive-accessories.com/en/... i bilen.

Det kan, som du nævner, også blive for meget. Husker engang hvor jeg lejede en Mercedes S-klasse i Tyskland. Måtte lige orientere mig lidt i cockpittet inden jeg rullede ud.

Men ellers foretrækker jeg at kunne betjene funktionerne uden nødvendigvis at se på det jeg rører ved. Desuden betragter jeg færdiggørelsesgraden af et produkt, såsom radioen, som omvendt proportional med antallet af nødvendige berøringer. Med andre ord - på den gamle Blaupunkt Berlin skulle du kun dreje på een knap for at få musikken. I dag skal du - og det gælder mange andre steder -gennemgå myriader af menuer inden du får det ønskede resultat. Det er da ikke udvikling - det er indvikling!

  • 10
  • 3

Husker engang hvor jeg lejede en Mercedes S-klasse i Tyskland. Måtte lige orientere mig lidt i cockpittet inden jeg rullede ud

jeg har oplevet noget tilsvarende (det var dog en Renault): Inden jeg forlod udlejerens P-plads, ville jeg lige tjekke 'manualen' - og da jeg så forsøgte at starte, var motoren død! Heldigvis kunne jeg gå direkte ind og brokke mig - hvortil svaret lød, at hvis man ikke starter motoren inden for 60 sekunder fra dørlukning, anses man for mulig biltyv og startkredsløbet blokeres! :)

  • 3
  • 1

Med andre ord - på den gamle Blaupunkt Berlin skulle du kun dreje på een knap for at få musikken. I dag skal du - og det gælder mange andre steder -gennemgå myriader af menuer inden du får det ønskede resultat.

Er det så rigtigt? Jeg skifter kanal på radioen og regulerer lydstyrken med venstre tommelfinger på multifunktionsrattet - uden at fjerne blikket fra trafikken. Samme sted kan jeg tage telefonen, hvis nogen skulle ringe, tale med dem og lægge på igen - alt uden at slippe rattet eller se på noget andet end trafikken. Jeg kan også bede om at få eventuelle SMS'er læst op uden at slippe rattet.

  • 3
  • 4

Jeg skifter kanal på radioen og regulerer lydstyrken med venstre tommelfinger på multifunktionsrattet - uden at fjerne blikket fra trafikken. Samme sted kan jeg tage telefonen, hvis nogen skulle ringe, tale med dem og lægge på igen - alt uden at slippe rattet eller se på noget andet end trafikken. Jeg kan også bede om at få eventuelle SMS'er læst op uden at slippe rattet.

Nåh - ja rattet. Måske er det en vanesag for jeg bruger ikke knapperne på rattet i BMW'en, da jeg nok tager mine vaner med fra Alfaen, som ikke har knapper i rattet. Har prøvet men kommer nogle gange til at bytte om på pil op og ned med + og -. Til gengæld taler jeg aldrig i telefon mens jeg kører bil.

  • 4
  • 2

Tjah - vi taler om smag og behag Baldur.

Selvfølgelig er det smag og behag. Jeg reagere imod at så mange har en automat reaktion bare fordi det er anderledes. Men placering af speedometer er ikke så anderledes.

Af de manglende knapper er det betjening af viskerfunktionen der i praksis er et problem. Det kan man nok ikke vide uden at have god erfaring med bilen. Andre funktioner, eksempelvis betjening af klimaanlæg og radio er ikke essentielle for kørslen og derfor noget du udfører når der er overskud til det. Men viskerfunktionen har du brug for i en stresset situation, med dårligt vejr og begrænset udsyn. Så har du ikke brug at skulle fedte rundt efter funktionen. Det må de gerne få tilbage på stilken som i andre biler.

  • 2
  • 0

Men viskerfunktionen har du brug for i en stresset situation, med dårligt vejr og begrænset udsyn. Så har du ikke brug at skulle fedte rundt efter funktionen. Det må de gerne få tilbage på stilken som i andre biler.

I vores TM3 kan vi kortvarigt aktivere viskerfunktionen på enden af venstre stilk, og trykker du lidt hårdere samme sted er det inklusiv sprinkler væske. Det burde være nok i den stressede situation du taler om.

Men jeg giver dig lidt ret. Jeg ville gerne kunne styre hele viskerfunktionen fra f.eks. stilken. Og det samme med kort/langt lys (selvom auto-mode her virker ret godt - problemet er her at mange modkørende ikke kan lide langt lys på motorvejen).

Men det er faktisk de 2 eneste mangler jeg ser i betjeningen af bilen. Og det er meget lidt i forhold til hvad jeg har oplevet med andre/tidligere biler.

  • 2
  • 1

Men jeg giver dig lidt ret. Jeg ville gerne kunne styre hele viskerfunktionen fra f.eks. stilken. Og det samme med kort/langt lys (selvom auto-mode her virker ret godt - problemet er her at mange modkørende ikke kan lide langt lys på motorvejen).

Har du prøvet at trykke 'Voicecommand' knappen (højre hjul på rattet) ind og sige 'Vinduesvisker tænd' (giver medium hastighed), 'Vinduesvisker langsom' eller 'Vinduesvisker hurtig'? Det virker fint uden at kabinen plastres til med knapper :-)

Autonedblænding virker også fint hos mig og blænder fint ned for modkørende ved 300+ meters afstand (som FDM og vist også færdselsloven anbefaler). Desværre er nogle få modkørende ikke enige - eller er måske bange for at man ikke vil blænde ned - og blinker tilbage ved 400-500 meter :-(

  • 4
  • 2

Autonedblænding virker også fint hos mig og blænder fint ned for modkørende ved 300+ meters afstand (som FDM og vist også færdselsloven anbefaler). Desværre er nogle få modkørende ikke enige - eller er måske bange for at man ikke vil blænde ned - og blinker tilbage ved 400-500 meter :-(

Ganske vist et andet bilmærke her - men autonedblænding virker også fint for mig. Noget andet er så, at mange modkørende bilister reagerer vildt på LED-lys, selv om forlygterne er indstillet korrekt - simpelthen fordi de lyser kraftigt, vil jeg gætte på.

  • 3
  • 2

@Anders Petersen Jeg har kun brugt stemmestyring til navigering. Kendte ikke kommandoerne til visker styringen. Mange tak :-)

Ja auto-mode på lyset virker (ifølge min opfattelse) korrekt. Så problemet er de modkørendes blinken med lygterne, og hvis man kører på motorvejene omkring København er der så meget lys at det lange ikke er nødvendigt.

  • 2
  • 1

Vejdirektoratet må mene at det er sådan det skal være. Det ville være nemt at opstille en barriere for lys i midten. Så hvorfor ikke?

Problemet er jo at en motorvej ikke er en entydig størrelse - hvis midterrabatten er 20-30m bred så er problemet selvfølgelig ikke så stort, men der hvor den er ganske smal og evt. med kabelautoværn, så er det en helt anden sag.

Men ja, det ville da være en rigtig stor gevinst hvis der blev lavet en afskærmning.

Herudover, så er der nogen der glemmer at blænde ned når de kommer bagfra - det kan også være umådeligt generende.

  • 0
  • 0

Har du prøvet at trykke 'Voicecommand' knappen (højre hjul på rattet) ind og sige 'Vinduesvisker tænd' (giver medium hastighed), 'Vinduesvisker langsom' eller 'Vinduesvisker hurtig'? Det virker fint uden at kabinen plastres til med knapper :-)

Eller prøv at sige: "Vinduesvisker et".

Bilen kvitterer med at skrive det, den har hørt dig sige: "Vinduesvisker 1".

Derefter skriver bilen lige nedenunder, hvad den har tænkt sig at gøre: "Sætter vinduesvisker til 2".

  • 1
  • 0

Eller prøv at sige: "Vinduesvisker et".

Bilen kvitterer med at skrive det, den har hørt dig sige: "Vinduesvisker 1".

Derefter skriver bilen lige nedenunder, hvad den har tænkt sig at gøre: "Sætter vinduesvisker til 2".

Jeg kan ikke lige forstå om du er utilfreds med dette, men det sker jo når beskeden ikke gives i det format som bilen forventer. Niveau 2 er midterste (default) hastighed og bilens bedste bud når beskeden kun er delvist forstået. Jeg tror at du får samme resultat med kommandoen 'Vinduesvisker pindsvin' eller 'Vinduesvisker til 7 minus 6' - den forstår 'vinduesvisker' og går til default (niveau 2).

Ikke-tekniske brugere vil nok forstå at bruge 'vinduesvisker tænd', 'vinduesvisker langsom', 'vinduesvisker hurtig', 'vinduesvisker auto' og 'vinduesvisker sluk' mere eller mindre spontant - jeg skulle i hvert tilfælde ikke læse manualen for at finde frem til ovenstående.

  • 1
  • 3

Ikke-tekniske brugere vil nok forstå at bruge 'vinduesvisker tænd', 'vinduesvisker langsom', 'vinduesvisker hurtig', 'vinduesvisker auto' og 'vinduesvisker sluk' mere eller mindre spontant - jeg skulle i hvert tilfælde ikke læse manualen for at finde frem til ovenstående.

Problemet med talte kommandoer er præcis at de ikke står i manualen. De er alle som en at betragte som easter eggs. Derudover er der ikke noget selvforklarende over det. Du kan ikke sætte dig ind i bilen og lige få et overblik over hvilke betjeningsmuligheder der er. Du kan kun gå i gang med at gætte.

HJN: tm3 har regnsensor eller en emulering heraf via kameraet.

  • 5
  • 0

Problemet med talte kommandoer er præcis at de ikke står i manualen. De er alle som en at betragte som easter eggs. Derudover er der ikke noget selvforklarende over det. Du kan ikke sætte dig ind i bilen og lige få et overblik over hvilke betjeningsmuligheder der er. Du kan kun gå i gang med at gætte.

Eller alternativt læse den løbende opdaterede liste på Teslas hjemmeside? https://www.tesla.com/da_DK/support/voice-.... Ulempen ved en bil der opdateres og forbedres løbende - en trykt manual er forældet inden bilen når frem til forhandleren.

Og så har jeg gjort det til en lille hyggebeskæftigelse på køreturen at se, om ikke jeg kan få bilen til at gøre som jeg ønsker gennem en stemmekommando INDEN jeg bruger skærmen. Det virker overraskende ofte og kommandoerne er dejligt intuitive - do not overthink it!

Og husk at man ikke kan stemmestyre kørselssikkerheden - f.eks. at få bilen til at sætte autopilot hastigheden op. Men der bruger man jo lige præcis rat, pedaler og hjulknapper.

  • 2
  • 2

Har du prøvet at bande og svovle, os se om bilen begynder at dytte?

Ikke forstået - hvorfor skulle jeg dog det? Men nu er jeg også et roligt gemyt, der hverken bander, svovler eller dytter i trafikken. Men jeg forstår at enhver ny teknologi kræver lidt tilvænning og tillæring af nye måder at gøre tingene på - og at man ikke nødvendigvis skal holde fast i gamle vaner. Det har gjort mig ekstra glad for min bil. Med disse ord checker jeg ud af tråden igen - jeg ville bare hjælpe en bruger, der savnede en knap til at styre vinduesviskeren.

  • 4
  • 1

Eller alternativt læse den løbende opdaterede liste på Teslas hjemmeside?

Der står eksempelvis ikke på den liste, hvilke ord aktiverer regnsensoren. Eller juster hastighed eller slukker. Der står kun hvordan man tænder. Det kan du sige man nemt kan tænke sig til, men det er pointen. Det er som at skulle betjene en menu på skærmen med bind for øjnene efter at have læst manualen, hvor kun halvdelen af menupunkterne er nævnt.

En anden ting er at stemmekommandoerne er langsomme. Det tager lang tid at sige, lang tid at fortolke og lang tid at få en reaktion. Du kan trykke på en knap 10 gange inden stemmekommandoen får effekt.

  • 6
  • 1

Jeg kan ikke lige forstå om du er utilfreds med dette, men det sker jo når beskeden ikke gives i det format som bilen forventer. Niveau 2 er midterste (default) hastighed og bilens bedste bud når beskeden kun er delvist forstået. Jeg tror at du får samme resultat med kommandoen 'Vinduesvisker pindsvin' eller 'Vinduesvisker til 7 minus 6' - den forstår 'vinduesvisker' og går til default (niveau 2).

Ikke-tekniske brugere vil nok forstå at bruge 'vinduesvisker tænd', 'vinduesvisker langsom', 'vinduesvisker hurtig', 'vinduesvisker auto' og 'vinduesvisker sluk' mere eller mindre spontant - jeg skulle i hvert tilfælde ikke læse manualen for at finde frem til ovenstående.

Der er så meget forkert og ulogisk i dit indlæg, at jeg snart ikke ved, hvor jeg skal starte.

  1. Vinduesviskeren har 4 niveauer. Dermed bliver "mellem" meningsløst. Betyder det niveau 2 eller 3 eller noget midt i mellem?

  2. "Hurtig" og "langsom" sætter IKKE vinduesviskeren til en bestemt hastighed. De øger eller reducerer hastigheden med 1 i forhold til den hastighed, der er indstillet lige nu. Så hvis vinduesviskeren er på niveau 4, og jeg siger "Vinduesvisker langsom", får jeg niveau 3, ikke 2 eller 1.

  3. Din nedladende kommentar om "pindsvin" er helt i skoven. Bilen forstår faktisk "vinduesvisker 2", "vinduesvisker 3" og "vinduesvisker 4", og her gør den det rigtige. Så drop bare antydningerne af, at jeg taler til bilen på et fremmed sprog. Bilen bruger jo i øvrigt selv tal i samtlige situationer, hvor den melder tilbage, hvad den gør ved viskernes hastighed: "Sætter hastighed til 3", "Reducerer hastighed med 1" osv. Jeg har endnu aldrig set den bruge navne som "langsom", "mellem" eller "hurtig" i disse tilbagemeldinger.

  4. Du får det til at lyde som om, disse kommandoer er de officielle, og at jeg selv er ude om det, når jeg bruger nogle andre kommandoer. Og bagefter indrømmer du så, at det reelt er nogle kommandoer, du selv har fundet frem til ved at prøve at sige noget. Det er jo for pokker nøjagtigt, det samme jeg har gjort. Jeg finder det blot totalt forkert at bruge udtrykken "langsom", "mellem" og "hurtig", når der er 4 niveauer - der mangler jo så et niveau. Så for mig var tallene det indlysende valg - og noget tyder jo ifølge ovenstående på, at mit gæt kom tættere på sandheden, end dit gæt gjorde.

  • 4
  • 5

Men jeg forstår at enhver ny teknologi kræver lidt tilvænning og tillæring af nye måder at gøre tingene på - og at man ikke nødvendigvis skal holde fast i gamle vaner.

Helt rigtig. Der er mange som beklager sig over den anderledes måde som fx. Tesla TM3 virker på - uden overhovedet at have prøvet det.

Jeg havde da lidt bekymringer omkring de få knapper i Tesla TM3, som jeg jo var vant til fra tidligere. Men det har helt entydigt været en stor forbedring fra tidligere.

  • 6
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten