Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Tesla sælger flere personbiler i USA end Audi og Mercedes

Illustration: Tesla

Tesla solgte ifølge analytiker Jean Baptiste Su omkring 70.000 eksemplarer af Model S, X og 3 i årets første kvartal. Til sammenligning solgte Mercedes-Benz 66.500 biler og Audi 59.500 i samme periode.

Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyllands-Posten 17. jun 2019 07:50
Boeing erkender fejl efter flystyrt
via The Verge 17. jun 2019 08:00
Amazon lancerer nyeste model af leverings-drone
via The Guardian 14. jun 2019 07:41
Uber skal teste flyvende taxaer i Melbourne næste år
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Elbiler i sig selv sælger, og forbud mod fossilbiler opfordrer til hamstring før lukketid, så regeringens på papiret nok så ambitiøse tiltag udgør slet ikke noget konstruktiv i forhold til behovet for at tage det store problem, menneskeskabt global opvarmning, alvorligt.

Selv Donald Trump indrømmer nu, at den globale opvarmning ikke er et svindelnummer. https://politiken.dk/udland/art6772668/Kli...

Man lader med andre ord, som om man har forstået et problem og handler på det hele rækken rundt. Men problemet har allerede undermineret præmisserne for alt, hvad det politiske system hidtil har stået for.

http://arbejdsforskning.dk/visartikel.php?...

  • 5
  • 9

Næ vil mere sige et alt for dyrt køretøj med alt for lang leveringstid uden at kunne leve op til det som den blev proklameret som.. elbilen til folket.. med mindre folket defineres ret snævert.

Hvad var ventetiden på en Mercedes og Audi i perioden? har disse folk ventet lige så længe som køberne af en Tesla? og jeg går udfra at man kun har taget 3 modeler fra deres program også til sammenligning... og hvad har salgstal for en bilproducent egentlig at gøre på et teknisk fagblad?

  • 5
  • 16

Som jeg har forstået så bliver model 3 brandet som elbilernes svar på Opel Astra. En fornuftig elbil der er til betale for folket. En neddroslet, mindre og skrabet udgave af luksus modellen Model S.

  • 3
  • 2

Det fede ved Tesla, er at de gør mange ting anderledes.
Model 3 er både en luksus bil og en almindelig bil.
Det kommer jo lidt an på hvad du tilkøber af performens og udstyr.
Lige nu er sælges der kun de dyre udgaver.
Jeg læste for nogle uger siden, at gennemsnitsprisen for en Tesla 3 er over 60.000$, så man må sige der et stykke ned til “ folkevognen” til 35000$, som efter sigende skulle kommer i andet kvartal næste år.
Når det er sagt, så lyder overskriften som taget ud fra et amerikansk EV site.
Læser man nogle af de amerikanske EV sider, så er de jo helt vilde med Tesla, og har efter min mening helt mistet jordforbindelsen.
Det er som om at de tror at andre bilproducenter alle prøver at lave “Tesla killer” , men BMW, Mercedes og VW, er ikke bange for konkurrencen fra Tesla. De er bange for hinanden og kineserne.
Tesla producere måske 300.000 biler i 2018, ud af en samlet produktion på 80-90mil.

Så Tesla har solgt flere biler end Audi, Mercedes i USA, men hvormeget har Tesla solgt i Europa i forhold til Audi, og Mercedes. Det er stadig et ICE marked vi befinder os i.

Det store marked for nye biler er Kina, og der står Tesla ikke særligt stærkt, især ikke når USA samtidig fører handelskrig mod Kina.

Jeg har stor respekt for Tesla, og jeg tror da helt klar at de er kommet for at blive, men at tro at de kan ligge Mercedes, BMW og VW gruppen i graven, er armerikanske drømmerier.

  • 4
  • 4

Jeg har stor respekt for Tesla, og jeg tror da helt klar at de er kommet for at blive, men at tro at de kan ligge Mercedes, BMW og VW gruppen i graven, er armerikanske drømmerier.

Af en eller anden grund har folk det med at blive revet med: iPhone-killer, Tesla-killer, etc.
Konkurrence er sundt, og det er helt fint hvis de forskellige bilproducenter tror at de kan lægge hinanden i graven.
Men sagen er at der slet ikke skal gravlægges nogen. Bilproducenterne skal blive ved med at udvikle deres vogne til at blive bedre og mere energieffektive og grønnere, og det sker hurtigere ved at de konkurrerer indbyrdes.

Faktisk hilser jeg diesel-skandalen velkommen. Det har illustreret overfor den menige befolkning, at ICE har nået grænsen for hvor lidt brændstof den kan bruge, og hvor meget der kan skrues ned for forureningen. Og det flytter kundernes - og dermed producenternes - fokus over i elbil-området, hvilket er godt.

  • 5
  • 1

Faktisk hilser jeg diesel-skandalen velkommen. Det har illustreret overfor den menige befolkning, at

Jeg ville ønske du havde ret. Men desværre ved de færreste unge hverken hvad DieselGate er, eller hvad det går ud på. Og blandt voksengenerationen skriver lige så mange sig tålmodigt op og venter i månedsvis for at få lov til at betale fuld pris for at købe endnu et ICE køretøj fra VAG koncernen m.fl. vel vidende at deres biler fortsat langt fra overholder de vedtagne udledningskrav, og at koncernen arbejder aktivt for at slække EUs krav til bilers udledning.

  • 2
  • 3
  • 3
  • 0

Men model 3 kan vel heller ikke betegnes som en luksusbil

Hvor mange danske afgifter skal der lægges på en elbil til omkring 320.000 kr.?

0 -6  

Finder nogen det virkelig morsomt, at give tommel ned til spørgsmål?

Jeg kan ikke bedømme om det er et dumt spørgsmål jeg har stillet, men tommel ned virker latterligt.

På den anden side, når man ser faktuelle oplysninger også kan tomles ned, burde det vel ikke overraske.
- Heller ikke når et svar på mit dumme spørgsmål kan fortjene tommel ned.

  • 4
  • 0

Det kommer an på batteristørrelsen, og er noget af et regnestykke i sig selv

Der er fradrag i bilens beskattede værdi ( salgspris+ moms) på 1700kr pr kWh op til 45? kWh, og satser for div.sikkerhedsudstyr. Samt et bundfradrag på 10.000kr

Så nogle går fri for reg.afgift i dag

Eksempel fra skat:

Bilpris før registreringsafgift
Forhandlerudsalgspris excl. moms 287.110
Moms heraf - 25 pct 71.778
Bilpris med moms (1) 358.888

Fradrag i beskattet værdi
Airbags 6 - 5.120
Maks. NCAP-stjerner ja - 8.000
Batterikapacitet på 24,2 kWh (op til 45 kWh) - 41.140
Beskattet værdi (2) 304.628
Registreringsafgift
Afgift af beskattet værdi (2) under 189.200 kr. (2018) 85,00 % 160.820
Afgift af beskattet værdi over 189.200 kr. (2018) 150,00 % 173.142
Registreringsafgift før fradrag i afgift 333.962
Fradrag i afgiften
- nedslag for energieffektivitet (ækvivalent til 70,1 km/l benzin) - 200.400
- selealarmer 3 stk. - 3.000
Samlet registreringsafgift (3) 130.562
Indfasning af afgift
20 pct. af afgift 26.112
Bundfradrag på 10.000 kr. - 10.000
Afgift i alt 2018 (4) 16.112
Bilens pris på gaden excl. leveringsomkostninger (1) + (4) 375.000

  • 2
  • 0

Det fede ved Tesla, er at de gør mange ting anderledes.
Model 3 er både en luksus bil og en almindelig bil.
Det kommer jo lidt an på hvad du tilkøber af performens og udstyr.
Lige nu er sælges der kun de dyre udgaver.
Jeg læste for nogle uger siden, at gennemsnitsprisen for en Tesla 3 er over 60.000$, så man må sige der et stykke ned til “ folkevognen” til 35000$, som efter sigende skulle kommer i andet kvartal næste år.


Hej Dan,

Tesla har lige, for et par dage siden, åbnet salget for deres nye Model 3 "Mid Range" med 50 miles kortere rækkevidde end Long Range. Den billigste model er dermed nede på 45.000$, inklusiv "Premium" udstyrspakken, som stadig er obligatorisk - så der er ikke så langt ned til "the mythic $35k Model 3" endda.

Hvis den stadig koster 35.000$ når den udkommer i 2019, har Tesla faktisk holdt en hel del mere end de lovede i 2016, da prisudviklingen dermed vil svare til 32.800$ i 2016-priser. Jeg skal dog ikke lade mig overraske, hvis den til den tid koster 37.500$, hvilket er billigere end den billigste BMW 3 serie (som i 2019 udgaven koster fra 40.000$), hvis basispris det hele tiden har været Tesla's mål at matche med Model 3.

Læser man nogle af de amerikanske EV sider, så er de jo helt vilde med Tesla, og har efter min mening helt mistet jordforbindelsen.


Så længe man holder sig til fakta, mister man IMHO ikke jordforbindelsen, og det de amerikanske EV-medier er så begejstrede over, er at Model 3 tydeligvis er i færd med at feje enhver konkurrence af bordet, selvom mange (især de finansielle) medier har forudsagt at Tesla snart ville blive offer for konkurrence fra den øvrige bilindustri.

Som du selv er inde på, så har Tesla endnu ikke åbnet for ordrer på Model 3 udenfor USA og Canada. Faktisk må Tesla kun sælge biler i 34 af USA's stater, da politikerne, hårdt presset af Detroit og den magtfulde forhandler-organisation NADA har forbudt Tesla at sælge biler i hele 16 stater i USA.

Alligevel blev Model 3 den 4. bedst sælgende personbil AF ALLE í USA i sidste måned, idet den forviste Toyota Corolla (!!!) til 5, pladsen - og det selvom den billigste Model 3 stadig var mere end dobbelt så dyr som den næst-dyreste i top 15.

Endvidere er det ligegyldigt hvilken video man finder på Youtube eller i diverse medier, hvor nogen, herunder Tesla-kritikere, prøvekører en Model 3, så sker det ikke uden det obligatoriske "Model 3-grin" i ansigtet.

Med fare for at blive lige rigeligt hook på at investere (mere end jeg har) i en Model 3, når den kommer til DK, så motiverer alle disse grin mig til at prøvekøre en selv, så snart det bliver muligt, her i DK.

Jeg er ikke i tvivl om at Model 3 sælger sig selv i en grad, der ikke er set før, i takt med at den breder sig ud i verden.

De biler der tages flest af i bytte, når folk i USA køber en Model 3, er overraskende ikke biler i BMW-klassen, men netop biler som Honda Accord, Civic, Toyota Corolla og Camry, som fra ny koster under det halve af Model 3 - og dette skyldes jo nok at folk hurtigt kan regne ud, at de indenfor bilens levetid, sparer en hel bils nyværdi på brændstof og værkstedsregninger.

Mange regner så simpelt, at i stedet for at betale månedligt 275$ billån + 125$ brændstof for en Honda Accord, hvorfor så ikke betale 400$ billån for en Model 3, og så bruge lidt af besparelsen fra værkstedsbesøg på el i stedet, og samtidig få en bil, der er meget sjovere og bedre end de nogensinde havde drømt om at få råd til.

Det vækker naturligvis en ganske velbegrundet begejstring i EV-verdenen, men også en ligeså velbegrundet bekymring hos Tesla's konkurrenter - for hvad det lige præcis understreger, er at BEV dermed har nået, hvis ikke passeret, paritet med ICEV - hvilket betyder at elbiler - her i 2018 - ikke længere skal regnes som et dyrere alternativ, som kun kan konkurrere vha subsidier, men derimod et både bedre og billigere alternativ, som, modsat ICEV'er, har fremtiden for sig.

Det er som om at de tror at andre bilproducenter alle prøver at lave “Tesla killer” , men BMW, Mercedes og VW, er ikke bange for konkurrencen fra Tesla. De er bange for hinanden og kineserne.


Det har du langt hen ad vejen ret i. Faktisk frygter de mest at DERES EGNE elbiler kommer til at stjæle marked fra deres egne fossilbiler, i hvilke de så brænder inde med de astronomiske milliardbeløb de har investeret i motorteknologier og produktionsanlæg, der reelt kun egner sig til at producere fossilbiler - for ikke at tale om de forhandlere, som den traditionelle bilindustri har gjort sig så uendeligt afhængige af, slet ikke bryder sig om at sælge elbiler, fordi 3/4 af deres indtægter kommer fra de meget servicekrævende fossile drivlinjer.

Og ja, begrebet "Tesla-killer" har Tesla's mange kritikere, herunder størsteparten af finanspressen, et langt større ansvar for end Tesla's konkurrenter.

Men ikke desto mindre havde GM jo meget travlt med at sætte deres Bolt EV i produktion før Model 3, netop for at demonstrere deres styrke ift Tesla, når det kom til elbiler.

Men da det kom til stykket, mistede køberne ikke blot interessen for Bolt EV, da Model 3 kom på markedet. GM mistede ligeså hurtigt selv interessen for at sælge den, fordi den i realiteten er en hamrende urentabel variant af Chevrolet Sonic (som GM i forvejen har svært ved at tjene penge på), produceret på samme produktionslinje, hvor de blot installerer LG-komponeter for 2/3 af hele bilens værdi, i stedet for den fossile drivlinje.

Og så sent som i går var Audi ude og promovere deres kommende E-Tron GT med udtalelsen "E-tron GT will outsprint the Tesla Model S P100D thanks to a secret weapon in the form of Porsche" - så jo, de etablerede producenter bærer bestemt deres del af ansvaret for begrebet "Tesla-killer".

E-Tron kommer så tidligst i handlen i 2020, hele 8 år Model S og 4 år efter P100D. Hvor meget kan Audi mon "outsprinte" Tesla i 2020?

BMW har ligeledes travlt med at måle og veje deres engang kommende i4 ift Model S, og bortset fra dens noget bizarre design, har den også stort set samme form og format som Model S. Nu ventes i4 tidligst i 2021.

Da Mercedes for nylig præsenterede deres EQC, og dermed deres hidtil ypperste indenfor EV, blev den modtaget med et mildest talt spagt bifald i Sverige. (Præsentationen af hhv Model 3 og Mercedes EQC kan begge findes på Youtube, så man selv kan sammenligne reaktionerne. ;o)

Alt i alt tyder ovenstående ikke så meget på at det er kineserne, de frygter, for al deres fokus er tydeligvis på Tesla - og det er jo heller ikke så mærkeligt efter det de lige har oplevet på det amerikanske marked.

Endvidere synes Tesla heller ikke at være specielt bange for konkurrencen i Kina, for de underskrev så sent som i forgårs kontrakten på en 860.000 m2 industrigrund i Shanghai til Gigafactory 3, hvor produktion af i første omgang 250.000 biler + batterier, og siden 500.000 biler + batterier, skal være sat i værk, indenfor 2 år.

Tesla producere måske 300.000 biler i 2018, ud af en samlet produktion på 80-90mil.

Så Tesla har solgt flere biler end Audi, Mercedes i USA, men hvormeget har Tesla solgt i Europa i forhold til Audi, og Mercedes. Det er stadig et ICE marked vi befinder os i.


Siden du jo er bekendt med at Tesla endnu ikke har åbnet for salg af Model 3 udenfor Nordamerika, ved du jo at det spørgsmål ikke er relevant at stille nu.

Spørgsmålet er i stedet hvor mange de sælger i Europa indenfor de næste måneder, NÅR salget af Model 3 er åbnet i Europa.

De senste tal viser i øvrigt at Tesla nu producerer 10.000 biler pr uge, svarende til en produktionsrate på 500.000 biler om året - men fordi de jo er midt i en gigantisk oprampning, som reelt først tog fat efter årsskiftet, kommer de naturligvis næppe over 300.000 i år.

Det interessante med Tesla, er således aldrig hvor mange biler de producerer og sælger 'her og nu', men derimod den exponentialitet, hvormed de hele tiden vokser.

Hvad havde du sagt for 3 år siden, hvor de lige havde formået at producere 43.000 på 12 måneder, hvis jeg fortalte dig at de ville producere 7 gange så mange biler om blot 3 år?

Og hvad siger du nu, hvis jeg fortæller dig at de vil nå endnu en 7-dobling = ca 2 millioner/år om kun 4 år?

Sidste år solgte de 103.000 biler. I år bliver det op imod 300.000 (tæt på en 3-dobling). Til næste år bliver det sandsynligvis 500.000-600.000 (næsten en fordobling), og i 2020, når Fremont-fabrikken er på fuld kapacitet, starter produktionen på G3 i Shanghai, som forventes at rampe noget hurtigere op end Fremont, da de bygger direkte på erfaringerne fra Fremont.

Så dermed kan vi se frem til ~850.000 Teslaer om året engang i 2021, alene med de to fabrikker, og G3 vil derefter blive rampet yderligere op til 500.000/år, så de 2 fabrikker udgør 1.100.000/år.

Samtidig foregår der nu en masse spekulation om hvad der egentlig skal produceres på Gigafactory 1, som allerede fra årsskiftet producerer alle de batterier de skal bruge på Fremont-fabrikken, selvom bygningen kun er 1/3 udbygget, og de er allerede i fuld gang med næste etape.

Spekulationerne går naturligvis mest på Model Y eller Semi, hvis ikke dem begge, og batteriproduktionen skal jo dermed udbygges til også at forsyne disse.

Endelig er Tesla også ved at planlægge Gigafactory 4, som skal ligge i Europa, mest sandsynligt Tyskland, og hvis det går som det indtil videre er gået med både G1 og G3, så er den fabrik sat i værk før nogen af os rigtig kan fatte.

Med det perspektiv in mente, begynder man at kunne ane et Tesla på størrelse med BMW (ca 2,5 mio biler/år inkl. Mini, RR osv.) længe inden 2025. Det vil sige at Tesla alene vil udgøre omkring 3% af verdens bilsalg længe inden 2025.

Det lyder umiddelbart som ren, løssluppen drømmetænkning, især når vi lige har fulgt alle besværlighederne, og ikke mindst den store gældsættelse, som det krævede at oprampe Model 3.

Men den gode nyhed er at alt nu tyder på at Model 3, i lighed med dens to storesøstre, er ganske profitabel. Faktisk så profitabel at både Tesla og flere af deres store investorer nu regner med at de har nået et omfang, hvor de fremover selv kan finansiere al fortsat vækst, alene med det cashflow der genereres fra deres eksisterende modeller, inklusiv Model 3.

Og det betyder jo, at jo flere sådanne produktioner, de formår at rampe op, rundt omkring i verden, jo større styrke får de til at ekspandere yderligere.

Så hvis ikke den etablerede bilindustri når at komme i omdrejninger længe inden 2025, så kommer de til at se et Tesla, som stjæler deres markedsandele som var det slik fra børn, og så skal de jo ikke forvente at Tesla stopper ved hverken 2,5 eller 10 millioner biler/år.

Og det er jo præcis hvad Elon Musk mener, når han siger at han ikke selv forventer at Tesla kommer til at skubbe de etablerede mærker ud af markedet, men derimod at de trækker de etablerede mærker "skrigende og sparkende" ind i elbil industrien, så udviklingen sker på tværs af hele industrien, og derfor kommer til at gå meget hurtigere end man forestiller sig i dag.

  • 7
  • 3

Tak for endnu et godt indlæg Søren.

Jeg vil nu lige rette dig i Teslas nuværende produktion, det ligner mere at de regelmæssigt producerer ca. 7.000 biler i ugen (5.000 model 3). Men vil nok tro at de kan ramme bursts på 10.000 i ugen allerede nu.

Så ville jeg også lige tilføje at gigafactory rent faktisk også laver motorerne til Tesla Model 3. I deres Q3 rapport blev det nævnt at de havde lavet 5.400 Model 3'ere i den sidste uge hvoraf alle var dual motor. Altså et flow af motorer på 10.000+/uge

Er helt enig med dig at Model 3'en ser ud til at sælge sig selv, har endnu ikke set nogen skrive noget som helst dårligt om bilen. Nu må den godt snart komme til Europa så vi også kan få noget glæde af den her! :-)

  • 3
  • 1

Jeg vil nu lige rette dig i Teslas nuværende produktion, det ligner mere at de regelmæssigt producerer ca. 7.000 biler i ugen (5.000 model 3).


Du har ret, Martin, det var ikke 10.000 om ugen, men 1.000 om dagen, jeg havde læst. ;o)

Jeg er nu ikke i tvivl om at de når op på en produktionsrate på 500.000/år, måske allerede inden årets udgang, eller senest i starten af det nye år.

Det der er flaskehalsen, lige nu, synes at være Panasonic, der ikke kan levere mere end omkring 400 MWh 2170-celler om ugen. Derfor har de fremrykket installationen af 3 nye produktionslinjer på Gigafactory 3, så de når op på 35 GWh inden udgangen af året, og Tesla har meddelt dem at de er klar til at aftage dem alle, når de kan levere dem, så det tyder jo ikke på at der venter væsentlige flaskehalse, udover celleproduktionen.

Der er derfor også en vis logik i at Tesla netop har åbnet for salg af "Mid Range" modellen med færre celler, som jo betyder at de kan producere flere Model 3'er med det samme antal celler.

Med 35 GWh 2170-celler, vil de være i stand til at producere over 8.400 Model 3 LR om ugen, og endnu flere når en del af dem er MR og SR, så med S og X kommer de nemt op på 10.000 om ugen.

  • 7
  • 1

Hej Dan

Hej Søren.

Nu havde jeg lige brugt et pr timer på at svare dig, men så blev mit indlæg slettet, da jeg ville have en forhåndsvisning til sidst.

Vi må tage diskussionen en anden gang

  • 1
  • 2