close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Tesla: Model 3 skal opdateres efter 'omfattende fejl'

Illustration: Tom Werner/BMW

Elon Musk har bekræftet, at Teslas Model 3 skal opdateres, efter at Consumer Reports, som er en interesseorganisation for forbrugere, har fundet fejl ved bilen. Kritikken lyder blandt andet på, at bilens bremselængde er på over 46 meter ved opbremsning fra 100 km/t. 'Langt værre end nogen tilsvarende bil, vi har testet,' lyder det i rapporten.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Politiken 17. aug 2018 07:35
Trump vs. Erdogan: Handelskrig forsinker F-35
via Global Construction Review 16. aug 2018 22:38 14
Sydkoreansk højhastighedsjernbane til 1,7 mia. kr. udkonkurreret af busser

Rapporten siger at bilen bremser godt de første par gange, under 40 meter fra 100 km/t.

Men ved gentagne hårder opbremsninger så stiger bremselængden til de 48 meter. Hvis man er så heldig allerede at have en Tesla Model 3 i Danmark så må man lige holde lidt afstand på motorvejen så man ikke laver 10-15 nødbremseaktioner mellem København og Roskilde.

Elon Musk forventer endda at bilen kan opdateres via software, imponerende!

  • 2
  • 5

Men hvorfor tester tesla ikke ordentligt inden de sender produkter ud? Det her skulle de have fanget meget tidligt. Desuden ikke alt kan klares med software opdateringer.. På et tidspunkt må selv musk finde sig i at fysikken bestemmer.

  • 8
  • 3

Der er tilsyneladende 3 komponenter som alle spiller ind ved hårde opbremsninger på en Tesla.

  • Den mekaniske bremse
  • Regen (dvs. motorbremse)
  • ABS systemet

Både den mekaniske bremse, Regen og ABS systemet er (som jeg forstår det) programmeret til at indgå i et samspil. Så når man bremser hårdt, så assisterer regen med motor-bremse i samspil med den mekaniske bremse. På toppen har vi så ABS-systemet, der forsøger at regulere effekten for at undgå låsning af hjul.

Noget kan tyde på at samspillet måske ikke er helt optimalt? Specielt da Consumer Reports opnåede markant bedre bremse-resultater før de satte regen til Lav?

Så enten er der tale om billige klodser, som ikke tåler gentagne hårde opbremsninger (sært, eftersom de mig bekendt anvender Brembo komponenter?) eller også er der noget skævt i software-styringen mellem de enkelte komponenter?

  • 5
  • 0

Varme bremser er sjældent befordrende for bremseevnen.

bremseevne ved gentage opbremsninger

Hvem husker ikke Politiets Ford Mondeo'er, hvor konklusionen blev, at politiet skulle lære at køre bedre i udrykningssituationer. Der var ikke noget usædvanligt galt ved Mondeo'erne. https://www.b.dk/danmark/alle-politibiler-...
Det særlige ved elbiler er, at sandsynligheden for at bremserne bliver varme er markant mindre pga regenerering. Jeg har for eksempel ikke skiftet skiver og klodser endnu efter 241.000km. Hvor mange katastrofeopbremsninger laver man i træk?
På Padborg Park sidste år var jeg hård ved bremserne bare fordi. Men efter nogle omgange med op til 190 på langsiden og fuld bremse inden svingene, nøjedes jeg med 140-150 og brugte regen ved blot at slippe speederen, så bremsen kun skulle bruges lige inden svinget for at få vægten på forhjulene inden apex.

  • 5
  • 1

Sådan sælger du bare ikke biler til masserne som tesla påstod model 3 skulle være, masserne vil have en bil der virker hver dag uden værksteds besøg. De vil ikke have mandags biler til fuld pris..

Tesla er et software firma der tror at man kan sende hardware ud til folk selv om det er i beta til fuld pris. Fejl på bremser må ikke finde sted, det er en software tankegang at vi retter på fejlene som de kommer... Må bare håbe at ligene ikke komme hurtigere end programmørerne kan kode..

  • 2
  • 6

Kigger vi på hvad Tesla tideligere har gjort, f.eks. da Model X skulle have skiftet sæder, så kom de ud til ejerne og skiftede dem. Ejerne skulle altså ikke fordi et værksted. Kunne man ikke forestille sig at de ville gøre det samme?

Tesla har endnu ikke solgt en eneste model 3 til Danmark.

@Jesper De har indtil videre solgt de dyre biler, ikke de billige til masserne. Og det er jo ikke fordi det er første gang at vi ser virksomheder som har fejl i bremserne. At den er 8 meter længere om at bremse efter at man har lavet nogle hårde opbremsninger er jo slet ikke lige så slemt som hvis bremsen slet ikke havde virket.
Tesla siger selv at de har testet bilen og de fik 40 meter. Det kunne godt tyde på at det kunne være en fejl på en bunke bremser måske.

  • 3
  • 0

Det særlige ved elbiler er, at sandsynligheden for at bremserne bliver varme er markant mindre pga regenerering

Elbiler kræver det samme af bremserne som en "normal" bil, da man ikke kan regne med at regenerere bremse energi hele tiden.
Hvis batteriet er fuldt er der for eksempel lav eller ingen regenerering, det samme gælder hvis batteriet er overophedet, derfor skal bremserne kunne bremse bilen forsvarligt alene uden hjælp.

Brembo bremser er ikke ens betydende med at man ikke kan underdimensionere skiver og klodser og derved overbelaste bremserne.
Købte et sæt Brembo til min egen bil og de holdt i 3 måneder før de blev skæve, de blev drejet af i drejebænk til de var lige igen, men ved opbremsninger blev de skæve efter 4-5 sekunders bremsning (130-30km/t) efter 30 sekunders nedkøling blev de igen lige, så varmeudvidelsen må have været forskellig fra side til side, hvilket man ikke kan fikse på en drejebænk.
Har ikke haft problemer med 2 andre mærker efterfølgende.

  • 2
  • 1

Det er det ikke i en Tesla. Alle moderne elbiler har active thermal battery management systemer med blandt andet køling af batteriet. I denne sammenhæng er Nissan Leaf ikke en moderne elbil.

Der er luft køling af batteriet i både Tesla og Nissan Leaf, på hvilke andre punkter adskiller de hinanden?
Man kan stadig overophede en Tesla hvis man kører friskt, selvom batteri blæseren kører.

Hvis jeg tager på skiferie og parkerer 200 meter over nærmeste motorvej, så gider jeg da ikke regne rundt på regnemaskine i en halv time, for at undgår at batteriet bliver fyld, før jeg når bunden af dalen og derved mister noget af bremseevnen eller overopheder skivebremserne, fordi batteriet ikke kan hjælpe mere.
Kan selvfølgelig lade vær med at lade bilen, men så skal jeg leve med at stoppe tidligt for at lade.

  • 1
  • 2

Ved ikke hvorfor jeg skulle have så meget kritik for mit tidligere indlæg. Lidt sjov har man vel lov til at lave...

Elon Musk har lige været på twitter og siger at softwaren til bremserne på Tesla Model 3 ligger klar og de blive opdateret over de næste par dage. Forbedring på flere meter i bremselængden.

Twitter besked

  • 1
  • 0