Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
andre skriver

Tesla lancerer ny sportsvogn - den hurtigste bil til dato

Illustration: Tesla

Elon Musk løftede i aftes sløret for en ny og lynhurtig udgave af sportsvognen Roadster. Den nye model kan gå fra 0 til 60 miles i timen på 1,9 sekunder, har plads til fire personer og kan køre 1.000 km på én enkelt opladning ifølge Tesla. Den nye Roadster forventes at komme i salg i 2020.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Engineering & Technology 16. nov 2018 11:25 3
Lavemissionskrav i London er for slappe til at bedre beboeres helbred
via Politiken 16. nov 2018 08:01
Californiens krabbefiskere sagsøger olieselskaber

Har set nogle af de der gennemgange af Model3 på Youtube, (der er faktisk overraskende mange i forhold til antal producerede biler) .
Nu er jeg ikke så meget til Model S og især Model X mange børne sygdomme, men hvis der bare er ryddet nogenlunde ud i de fejl er Model3 en virkelig gennemtænkt og innovativ skøjte.
Det virker som om, at alt det der måske ikke har virket perfekt i ModelS er nytænkt i 3 eren. Interiøret er også helt anderledes og nytænkende med skjult ventilering, al styring via skærm og de der multifunktionelle kontakter på rattet.
Jeg kan godt forstå hvorfor folk har skrevet sig op til den, det virker som et super produkt.

  • 11
  • 1

Meget kækt at køre den lille frække Roadster ud af hovedattraktionen, nemlig Tesla Semi lastbilen. Ligesom den første Roadster, bliver den nye heller ikke en volumenbil, men et statement. Den første viste verden, at elbiler kan være sjove og attraktive. Både den nye Roadster og Semi viser, at forbrændingsmotorens æra er ovre.

  • 17
  • 2

Wow! -kan den acceleration nu også passe?

For mig at se ligger det sensationelle slet ikke så meget i selve bilens præstationer, men snarere at den må være udstyret med helt specielle dæk, der leverer en friktionskoefficient med vejen på 1,5. For regnestykket fortæller, at 0-100 km/h på 1,9 sek. kræver en acceleration på 14,6 m/s^2.

Friktionskoefficienten på tør asfalt for normale, gode dæk på almindelige personbiler ligger mig bekndt gerne på højest 0,8-0,9. En friktionskoefficient over 1,0 kræver, at der findes en eller anden form for Stofschulss eller Formschluss [Verbindung] (https://de.wikipedia.org/wiki/Verbindungst...), som vi lærte i faget maskinelementer. Den egenskab har almindelige dæk normalt ikke.

Gad vide om Teslas ny sportsvogn også kan bremse fra 100 til 0 på 1,9 sek.? Den ultrakorte teoretiske bremselængde på kun ca. 26 meter vil være en endnu større sensation fordi gevinsten for trafiksikkerheden vil være enorm.

Eller er det min lommeregner, der trænger til at blive støvet af?

  • 4
  • 0

Hvis der er noget bilbranchen IKKE mangler, så er det en ny bil med øget topfart og imponerende acceleration, og med et deraf følgende energiforbrug.

Hvis Tesla og Musk, virkelig vil imponerer så bygger de en bil, der vil tage livet af ICE bilerne, til en imponerende pris.

Når Tesla kommer ud med sin "Renault Zoe", eller "Nissan Leaf", til halv pris og med dobbelt rækkevidde, halveret vægt og halveret energiforbrug, med en ladetid på 10-20 minutter, så kan vi finde superlativerne frem og vifte med flagene!

Teslas nye roadster vil blive solgt til ?????? Hvem i Danmark?
Hvem har brug for denne maskine på en offentlig vej i Danmark?

  • 7
  • 16

og med et deraf følgende energiforbrug.

lidt dumt udsagn, den vil formodentlig have et forbrug svarende til +60km/liter benzin ækvivalenter - hvis du skal brokke dig over forbrug, så er der rigelige benzinbiler og dieselbiler at tage fat på, før du kommer til en elbil uanset om det er en performancebil.
Det virker også lidt dumt at du retter din kritik mod Tesla, lige nu er de vist de eneste som 100% kun laver elbiler OG som har en ambition om at levere til alle. Ret din kritik mod VW, Toyota og alle de andre store bilfabrikanter som i den grad holder udviklingen af elbiler tilbage.

  • 16
  • 6

Nej Raymond, jeg retter min kritik hvor jeg synes den bør rettes!

Tesla er financieret at US dept of Energy, og de er ikke sat i verden for at udvikle superhurtige sportsvogne for statsmidler.

  • 2
  • 19

Jeg vil ikke kalde det forkert fokus.

Der er stadig behov for nye batteri- og kølingsteknologier, og det er oplagt at starte med superbiler, som køberne ikke har noget imod at betale store summer for.

Netop den slags biler tjener sig selv hjem igen med en lille produktionsvolumen.

Langt det mest interessante aspekt ved bilen er 200 kWh batteriet med den enorme rækkevidde, og hvis det kan lade sig gøre i Roadster, så kan det lade sig gøre i en familiebil i 2025-2027 til menneskepenge, og lur mig ikke om der dukker en Model S eller X op med 200 kWh batteri til den tid.

  • 11
  • 0

Teslas nye roadster vil blive solgt til ?????? Hvem i Danmark?
Hvem har brug for denne maskine på en offentlig vej i Danmark?

Mon ikke der skulle findes nogle kunde her i DK, der har råd , og lyst til sådan en bil.

Det "fede" ved elbiler er at du kan bygge sådan en superhurtig bil uden at det gå nævneværdig udover hvor effektiv den er.
Tuller den rundt i den Købhavnske myldretidstrafik, går den lige så langt som en Nissan Leaf el. lign. på en kWh.

Og tænder du den af, ja så bruger den ikke næsten ikke mere energi end andre elbiler for at nå de 100km/h
Dertil får du en lang rækkevidde, og denne ønskelige egenskab er faktisk også bilens eneste energimæssige problem, for med så lang en rækkevidde, er der ingen grund til at køre "langsomt" på motorvejen for at spare på batteriet. Det vil klart øge forbruget i forhold til andre elbiler.

Eneste ulempe ved bilen er vel at den er dyr, men det er der så mange biler der er.
Jeg har ikke råd til Tesla Roadster, men jeg har heller ikke råd til en Porsche.

Din kritik er også forfejlet, da Tesla netop i disse tider kæmper en brag kamp for at få deres produktion af en "Folke" Tesla på skinner, så Tesla prøver da om nogen på at udbrede elbiler, og dermed nedbringe vores CO2 udledning og anden luftforurening.

  • 16
  • 0

Når Tesla kommer ud med sin "Renault Zoe", eller "Nissan Leaf", til halv pris og med dobbelt rækkevidde, halveret vægt og halveret energiforbrug, med en ladetid på 10-20 minutter, så kan vi finde superlativerne frem og vifte med flagene!

Det kan du sige, men bilmarkedet er et mærkeligt marked hvor der bliver skrevet og talt uforholdsmæssigt meget om biler der ikke er så praktiske i dagligdagen for de fleste. Der er en markedsføringsmæssig værdi for alle elbiler i sådan en bil som den her.

  • 6
  • 0

Enig Dan, men:

"Eneste ulempe ved bilen er vel at den er dyr, men det er der så mange biler der er.
Jeg har ikke råd til Tesla Roadster, men jeg har heller ikke råd til en Porsche."

Alt er relativt, prisen er jo langt under halvdelen af tilsvarende ICE konkurrenters.
Ydermere: 4 personers og 1000km rækkevidde.

Igen rykker Tesla grænser og viser udviklingen vil vil se, med mulighed for langt billigere BEV end ICE biler, indenfor en kort årrække.

At så Tesla efter mere end 5 år, stadig er eneste elbil på markedet med +350km/opladning, samt mulighed for hurtigladning, siger mere om bilindustrien end noget andet.

PS:
og så er VW lige efter lanceringen kommet med (BEV)udmelding nr 327? " vi vil være nr 1 på elbiler" 😳
(Nu igen, og denne gang er det så 250 mia, de vil finde. Måske de hellere skulle ændre de biler de har snydt med før noget andet)

http://finans.dk/erhverv/ECE10039479/volks...

  • 5
  • 3

Tesla fik et statslån på 466 millioner USD, i Januar 2010, til udvikling af elektriske biler og relateret teknologi.
Pengene skulle også bruges til at bygge en fabrik i Freemont, California til fremstilling af disse biler (statstøttet jobskabelse)!

På grund af denne financiering på godt 3 milliarder kroner, hvar Tesla istand til at tiltrække så mange private investorer at lånet kunne tilbagebetales i Maj 2013.

Uden pengene fra US dept of Energy, ingen Tesla fabrik!

Elon Musk er en dygtig showman, og en dygtig mand på mange områder, omend han hader fagforeninger som vi finder naturlige i Danmark.

  • 5
  • 8

Bahnsen:

PS:
og så er VW lige efter lanceringen kommet med (BEV)udmelding nr 327? " vi vil være nr 1 på elbiler" 😳
(Nu igen, og denne gang er det så 250 mia, de vil finde. Måske de hellere skulle ændre de biler de har snydt med før noget andet)

Hmm - når Elon Musk åbner munden, falder verden i svime, men når andre vil producere elbiler i større målestok, er de dumme og skal nedgøres.

Det giver ikke meget mening at argumentere på det plan, med mindre man har religiøst tenderende følelser for den gode hr Musk. Hvis man virkelig var for elbiler, ville man da være super positiv over VW's initiativ i stedet for at se det som et angreb på sin "Gud"

Selvfølgelig kommer el-bilerne, og Elon Musk har været first mover, men når det nu rent faktisk bliver til en forretning at bygge el-biler, er det da klart, at alle de etablerede, som ser deres forretningsgrundlag begynde at skrumpe, går i den retning (også).

VW er jo ikke dumme, og helt ærligt tror jeg, deres timing er bedre end Teslas - det kan godt være, Tesla klarer skærene økonomisk, men skulle jeg spekulere i Teslaaktier, ville det som det ser ud nu være shorting.

Tesla har et forspring R&D mæssigt, men bestemt ikke et, der ikke indhentes af de store spillere, om ikke på andre måder så ved strandhugst, og efter man hører om arbejdsmiljø hos Tesla, skulle det ikke være umuligt ;o)

Mvh Flemming

(Der desværre ikke har råd til den nye roadster)

  • 5
  • 3

"Hmm - når Elon Musk åbner munden, falder verden i svime, men når andre vil producere elbiler i større målestok, er de dumme og skal nedgøres."

Hvilken planet har du været på ferie på, de sidste 5 år?

"Det giver ikke meget mening at argumentere på det plan, med mindre man har religiøst tenderende følelser for den gode hr Musk. Hvis man virkelig var for elbiler, ville man da være super positiv over VW's initiativ i stedet for at se det som et angreb på sin "Gud""

Man må da snarere have en religiøs besættelse af VW, når man igen og igen æder deres svindel, løgne og igennem årevis gentagne udmeldinger om at de vil være førende indenfor elbiler.

" VW's Initiativ" 😂🤣😂
Det eneste de har bedrevet indtil videre er en ombygget ICE Golf

"VW er jo ikke dumme"

Nej, de sælger jo som aldrig før. Seriøse, nej.
Men de er jo nok snart nød til at sadle op og om.

  • 5
  • 5

Tesla har et forspring R&D mæssigt, men bestemt ikke et, der ikke indhentes af de store spillere,

Det er nok på branding området Teslas forspring er størst og mest vigtigt. Branding er svært at ændre uanset hvor mange talentfulde mennesker man ansætter. Tesla vil i mange år fremover være det cool smarte brand blandt elbiler, som man vælger hvis man vise at man er fremme i skoene og med i front. Tersla har formået at brande sig som selve fremtiden.

Men Tesla gør også noget rent konkret i deres design for at fastholde det image. Sætter man sig ind i en Tesla 3, så er det jo ikke bare som en ICE bil, der nu er blevet elektrisk. Interiøret og ergonomien er noget helt nyt, aldrig set før.

Og så holder de sig i front med den nye Roadster Men jeg vil alligevel gerne se hvem der er hurtigst på Nordschleife. Den nye Tesla Roadster eller Porsche Mission-E. Jeg kunne godt forestille mig, at Porschen faktisk vil levere den hurtigste tid.

  • 5
  • 1

Mærkeligt at hvis man bare nævner Tesla så bliver man beskyldt for at være fanatiker og Elon Musk tilbeder

Hvis man tillader sig at kritisere VW for deres gøren og laden, så får man på puklen.

Se hvad folk leverer, ikke hvad de bliver ved med at udmelde, uden resultater udhules troværdigheden.

Men de er jo nok snart nød til at sadle op og om

"Ja - og er det ikke positivt? - og ikke blot et angreb på Tesla?"

Vi har stort set ventet på at andre bilfabrikker ville tage kampen op med tesla de sidste 5 år.
Hvis man "Googler": "Tesla killer" kommer der 925.000 forslag på 0,32 sekunder.
Selv for en uge siden blev en Volvo hybrid betegnet som en sådan "Tesla killer"
Mon ikke de fleste er træt af den slags

Hvad folk ikke forstår er at et af Elon Musks hoved mål med Tesla hele tiden har været at få andre til at producere elbiler, så alle ICE bliver udskiftet for en renere verden.
Det er det af hans mål der indtil videre har haft længst vej til at lykkes, og at de gamle ronkedorer begynder på det for alvor

  • 10
  • 3

Når Tesla er presset helt op i et hjørnet, bliver der præsenteret en ny model som slet ikke er klar, med fantastiske specifikationer og en tidlinie der ikke holder. Jeg synes det er en skam EM ikke holder sig til det han faktisk kan nå - det er jo svimlende nok at tænke på hvad han har præsenteret.
Denne præsentation af 2 produkter på en gang kunne desværre tyde på problemerne med Model3 er større end som så.

Den nye roadster er super flot og håber virkelig den bliver til noget. De teknologiske spring i udviklingen sker oftest gennem nicheprodukter.

  • 3
  • 6

Wow! -kan den acceleration nu også passe?

For mig at se ligger det sensationelle slet ikke så meget i selve bilens præstationer, men snarere at den må være udstyret med helt specielle dæk, der leverer en friktionskoefficient med vejen på 1,5. For regnestykket fortæller, at 0-100 km/h på 1,9 sek. kræver en acceleration på 14,6 m/s^2.

Friktionskoefficienten på tør asfalt for normale, gode dæk på almindelige personbiler ligger mig bekndt gerne på højest 0,8-0,9. En friktionskoefficient over 1,0 kræver, at der findes en eller anden form for Stofschulss eller Formschluss [Verbindung] (https://de.wikipedia.org/wiki/Verbindungst...), som vi lærte i faget maskinelementer. Den egenskab har almindelige dæk normalt ikke.

Gad vide om Teslas ny sportsvogn også kan bremse fra 100 til 0 på 1,9 sek.? Den ultrakorte teoretiske bremselængde på kun ca. 26 meter vil være en endnu større sensation fordi gevinsten for trafiksikkerheden vil være enorm.

Eller er det min lommeregner, der trænger til at blive støvet af?

Jeg er også imponeret af de opgivne accelerationstider. Til gengæld skal vi retfærdigvis understrege at 100 Km/t ikke svare til 60 Mph. Det er nemlig kun 96 Km/t, og det må åbenbart udgøre en kæmpeforskel, som kan forklare hvorfor selv en F1 ikke kan følge med trods helt anderledes sticky Pirelli dæk. Imidlertid kan en F1 udbremse hvad som helst på asfalt. Det skyldes førnævnte klisterdæk og downforce. Hermed kan Hamilton, Magnussen & Co. under gunstige forhold passere 100 meter mærket med 300+ Km/t, og alligevel bremse ned til et hårnålesving. At øjenæblerne så er ved at poppe ud af hovedet er en anden historie.

Teslaens 0-100 tid skal åbenbart ikke alene forsvares med at det "blot" er en 0-60 Mph, men at disse 0 (nul) ikke er 0, som i stående start.

Hmm - mon man alligevel skal tro på at Fiskers elbil kan oplades på et minut?!

  • 2
  • 2

Hvis der er noget bilbranchen IKKE mangler, så er det en ny bil med øget topfart og imponerende acceleration, og med et deraf følgende energiforbrug.

Hvis Tesla og Musk, virkelig vil imponerer så bygger de en bil, der vil tage livet af ICE bilerne, til en imponerende pris.

Når Tesla kommer ud med sin "Renault Zoe", eller "Nissan Leaf", til halv pris og med dobbelt rækkevidde, halveret vægt og halveret energiforbrug, med en ladetid på 10-20 minutter, så kan vi finde superlativerne frem og vifte med flagene!

Teslas nye roadster vil blive solgt til ?????? Hvem i Danmark?
Hvem har brug for denne maskine på en offentlig vej i Danmark?

Elon Musk's ide om at elbilen skal sælges "fra toppen" er helt rigtig.
Det er som bekendt de færreste som har råd til de elbiler der er på markedet, og slet ikke Teslaen. De Teslaer som kører er i vid udstrækning købt af folk, som bare kan købe en, givetvis ofte uden endda at vide hvem Elon Musk er. Teslaen er en smart sag og så en den lynhurtig i acceleration, hvilket er det hyppigste argument jeg har hørt i forbindelse med ejerskab af bilen.

Jeg glæder mig over at der kommer en ny Roadster. Den gamle "Elise" er stadig den flotteste Tesla og jeg ville vælge den over "S" modellen selv med samme pris, - hvilket jeg selvfølgelig sagtens kan sige fra min lønklasse :-)

Det vi mangler er en Roadster, som er billig og nemt kunne blive en folkebil. Musk måtte gerne bruge Daihatsu's Coben som forbillede. Realistisk set vil elbilen være/blive bil nummer to til den daglige pendlen, og så er bagsæder ikke relevant.

  • 1
  • 3

Vi har stort set ventet på at andre bilfabrikker ville tage kampen op med tesla de sidste 5 år.
Hvis man "Googler": "Tesla killer" kommer der 925.000 forslag på 0,32 sekunder.
Selv for en uge siden blev en Volvo hybrid betegnet som en sådan "Tesla killer"
Mon ikke de fleste er træt af den slags

Hvad folk ikke forstår er at et af Elon Musks hoved mål med Tesla hele tiden har været at få andre til at producere elbiler, så alle ICE bliver udskiftet for en renere verden.

Il Bahnsen skriver at det ikke er Elon Musk's mål at forsyne hele verden med elbiler, men at få alle andre sparket i gang. Den har alle de andre fabrikanter også set, så Tesla er ikke en reel konkurrent for bundlinien, som der jo overraskende nok er fokus på (hvad tror I?!)
Det er alle de andre konventionelle bilfabrikanter som de holder øje med. VW er såmænd ganske dygtige til at navigere i dette landskab. Trods "dieselskandalen", så flokkes bilkøberne stadig i salgslokalerne og her kan de vælge snart sagt alt fra Up'en til VAG's Lamborghini'er. VW har hybridbilerne og rene elbiler skal nok komme i takt med at de bliver efterspurgt.

Rapport fra samme planet som Flemming Rasmussen holder ferie på :-)

  • 2
  • 3

Ja de 250.000 som en Hyundai Ioniq koster ligger jo skyhøjt over de beløb som folk normalt bruger på en ny bil!

Hvis vi ser på Top 20 af de mest solgte biler, så er det kun ganske få som koster over 250.000 kr. Hvis vi så ser på dem der koster over dette beløb, hvad kan de så tilbyde?
Læg dertil at langt de fleste bilhandler er for brugte biler. Nogle gange fremstår denne slags diskussioner næsten således at der ikke sælges brugt.

Med udgangspunkt i disse diskussioner på ing.dk, tog jeg i sommer en view over bilparken udenfor min arbejdsplads. Det viser sig sjovt nok at især kvinder køber nyt, mens vi mænd ikke står tilbage for at importere bilen selv fra udlandet. Der stod godt tredive biler og jeg vurderer at cirka fem af dem havde en handelsværdi over 100.000 kroner.

  • 0
  • 5

Har det nogensinde strejfet dig, at bilindustriens målgruppe er dem, der køber nye biler?

Jeg har i hvert fald ikke set så mange bilfabrikker, der producerer brugte biler...

Joh - men disse diskussioner bliver jo ved med at punke folk for at starte deres brændstofbiler op i næste uge igen, i stedet for at fare ud og købe en elbil i dag (som i "i dag"), så derfor bliver jeg nødt til med jævne mellemrum at gøre opmærksom på det virkelige liv.

  • 1
  • 3

Når du vil sameligne ICE og elbiler og snakker om at elbilen er billigere i drift så er det jo ikke for to biler som levere det samme, den ene nemlig elbilen har en række begrænsninger og dermed er det ikke ens produkter du sammenligner. således er en cykel også billigere end en elbil i drift omkostninger men de levere heller ikke samme produkt og muligheder. Så når du siger at en elbil er billigere i drift så er problemet jo at en elbil som kan levere samme produkt som en ICE bil ikke findes som en købs mulighed. At der er en del forskel på om du skal finde 300.000 til en bil eller "kun" skal finde 200.000kr er noget helt andet og så er der den virkelighed som jo er at folk køber brugte biler til langt mindre beløb men stadig får en bil der levere flere muligheder end en elbil gør i dag når vi taler om familiebil for andet end pendlerbil for lejligheds by folket.

  • 2
  • 9

Når du vil sameligne ICE og elbiler og snakker om at elbilen er billigere i drift så er det jo ikke for to biler som levere det samme, den ene nemlig elbilen har en række begrænsninger og dermed er det ikke ens produkter du sammenligner.


Hvor kan jeg købe en benzinbil, som ikke lider under den begrænsning, at jeg skal køre den et sted hen for at tanke den?

Det er en begrænsning, som jeg virkelig hader ved min nuværende bil, og jeg ville opleve det som en lettelse at slippe for den ved at købe en elbil.

  • 9
  • 1

Når du vil sameligne ICE og elbiler og snakker om at elbilen er billigere i drift så er det jo ikke for to biler som levere det samme, den ene nemlig elbilen har en række begrænsninger og dermed er det ikke ens produkter du sammenligner. således er en cykel også billigere end en elbil i drift

I store træk levere Elbilen idag og ICE det samme.
Begge biltyper har fordele og ulemper.
Du er bare vandt til ICE, og tillægger åbenbart elbilens begrænsninger stor vægt, og fred være med det.
Jeg har nogle begrænsninger med min elbil, og det er da nogle gange til irritation, men glæden ved elbilen overskygger langt ulemperne.
Dertil har jeg ikke haft en billigere bil end elbilen, siden jeg som ung kørte i biler til under 10.000kr.

Køre man tit langt på motorvej, så vil dagens elbil måske ikke være mit første valg, men måske alligevel, det må komme an på en konkret vurdering.
Landevej og bykørsel ligger lige til højrebenet for en elbil.

  • 6
  • 0

Musk har tidligere kommenteret at sub 0-60 Mph under 2 sec kunne være et interessant mål, men kun hvis det kunne lade sig gøre på street legal tires. Så de må have fundet en løsning, de har ikke tidligere overdrevet deres accelerations specs, så mon ikke det passer. Bemærk i US bruger de rolling foot, så det er nok kun ca 8 - 96 Km/t på 1,9 sec.

https://insideevs.com/tesla-model-s-p100dl...

  • 1
  • 0

60 Mph


Hov, hvad blev der lige af starthastigheden der?

Rolling foot har jo ikke noget med sluthastigheden at gøre. Det har alt med starthastigheden at gøre.

  • 3
  • 0

Hov, hvad blev der lige af starthastigheden der?


Har du allerede glemt dit eget spørgsmål😏

Jeg nævner hvad han skriver Tesla kan levere, du henviser til hvad de tidligere har fået på puklen for.
Har han taget kritikken til sig? Det mener du tilsyneladende ikke.

Under alle omstændigheder er der forskel på en udmelding om 0-60Mph eller
0-100Kmt.

Lur mig om ikke det lykkes for dem

Det er normalt i USA at bruge "rolling foot" når de måler "0"-60Mph, men Tesla er dem der bliver peget fingre af

"Some measurements exclude an initial "rollout",[1] which according to Car and Driver "can affect the elapsed time by as much as 0.3 second".[2] Furthermore, environmental conditions change how fast the car drives (tires, surface of testing track, elevation above sea level, weight of the driver, and equipment used for testing are all critical). Times sourced for example by Car and Driver, are modified artificially using computer software after the drive test is complete, to theoretically account for how the car would have performed differently given different weather conditions."

  • 1
  • 0

Vil du beskrive din opfattelse af begrebet "æra"?

Humøret var højt over både den nye Roadster og Truck, og jeg var fristet til at skrive, at forbrændingsmotoren er død, men det er den jo ikke. Tvært imod må vi nok affinde os med den i mange årtier endnu. Men dens æra er slut i den forstand, at dens rolle er udspillet ifm bæredygtig transport, og nu fortrænges den tilsyneladende også fra performancebiler, med mindre man lægger vægt på larmen.

  • 5
  • 0

Har du allerede glemt dit eget spørgsmål😏


Nej, det har jeg ikke.

Mit spørgsmål efterlader ingen tvivl om, at det er starthastigheden, jeg interesserer mig for. Alligevel ignorerer du starthastigheden og svarer kun på sluthastigheden.

Har han taget kritikken til sig? Det mener du tilsyneladende ikke.


Det har jeg ingen mening om, så der tager du fejl.

Hvad jeg har en mening om, er derimod, at så længe vi ikke ved, om han har taget kritikken til sig, kan hans udtalelser ikke bruges til endegyldigt at afgøre, om de 0-60 miles er ægte 0-60 miles eller rolling foot 0-60 miles.

Eller med andre ord: Du er nødt til at komme op med bedre argumenter end "Jamen, Musk siger selv, at...".

  • 2
  • 2

"Eller med andre ord: Du er nødt til at komme op med bedre argumenter end "Jamen, Musk siger selv, at..."."

Jeg informerer bare om at han har lovet mere end 0-60Mph, nemlig 0-100Kmt på 1,9sec., da der hele tiden nævnes 96Kmt

At du ser det som et argument fra min side, er din helt egen tolkning, og desuden helt forkert.

  • 1
  • 0

Her må jeg give Allan Olesen ret.
Det er ikke ligegyldigt om der måles 0-60mph eller "rolling foot" til 60mph.
Hvad er "rolling foot" forresten for en snydeenhed. Minder om amerikanernes SAE kontra andres DIN når der skal opgives hestekræfter, og så i øvrigt ser stort på forskellen.

Hvis VW snyder med diesel så snydes der også med opgivelser på amerikanske bilers ydelse, når 0 - 100 Km/t frit kan oversættes fra "rolling foot" (tyvstart med 8 Km/t (eller er det 5 mph?)), og med en udgangsfart på 60 mph.

Æbler og pærer!

  • 0
  • 0

Når du vil sameligne ICE og elbiler og snakker om at elbilen er billigere i drift så er det jo ikke for to biler som levere det samme,

Jamen så lad os snakke om hvor den ene af dem har nogle ulemper.
- En ICE er sløvere i optrækket.
- En ICE bil kan ikke bare tankes hjemme, men man skal død og pine ned forbi en tankstation og spilde tiden.
- En ICE bil giver anledning til langt større CO2 udledning end en elbil. Og er derfor også dyrere i årlige afgifter.
- En ICE bil afgiver emissioner.
- Når den uundgåelig afgiftsnedsættelse på el kommer, så bliver brændstofudgiften til en ICE bil langt større end for elbilen.

Så når du siger at en elbil er billigere i drift så er problemet jo at en elbil som kan levere samme produkt som en ICE bil ikke findes som en købs mulighed.

Det har du ret i. Som listen ovenfor viser. Så er der masser af områder hvor elbilen leverer langt mere end ICE-bilen.

Men ja jeg ved godt, at du åbenbart er begrænset til at kun at kunne kigge på en eneste ting. Nemlig rækkevidde på en tank. I modsætning til de 99% af befolkningen er som får alle deres behov opfyldt af en rækkevidde på 300-400 km, så er dit nærmest daglige behov...som ikke er spor kunstigt opfundet til lejligheden...at kunne køre 12 timer uden en pause.

  • 10
  • 0

Hej igen Hans Jørgen

"så snydes der også med opgivelser på amerikanske bilers ydelse"

Surprise!

Du troede måske på deres effektopgivelser tilbage i 60erne, 70erne osv.?

  • 0
  • 1

Jeg tror, de er opstået inde i hans eget hoved. Måske på grund af noget skyldfølelse, som han har glemt at fortælle os om.

Du har selv fulgt med i disse diskussioner Allan, og du er endda pt. lidt i clinch med en - kan vi vist godt påstå kompromisløs hardcore elbilfan. Det skal vel at mærke væreTesla og endelig ikke kinesisk, og han punker de "uvidende" bilkøbere af dieselbiler og især når de tilmed kører i dem, og allerværst hvis de kører VW.
Det kan vi vel blive enige om, ikk'?

  • 0
  • 3

Du har selv fulgt med i disse diskussioner Allan, og du er endda pt. lidt i clinch med en - kan vi vist godt påstå kompromisløs hardcore elbilfan. Det skal vel at mærke væreTesla og endelig ikke kinesisk, og han punker de "uvidende" bilkøbere af dieselbiler og især når de tilmed kører i dem, og allerværst hvis de kører VW.
Det kan vi vel blive enige om, ikk'?


Jeg kan kun sige, at jeg ikke har haft problemer med at forstå, at når man diskuterer, hvad folk køber, så er den underliggende forudsætning, at det er køb af nye biler, der diskuteres.

Du kan sikkert godt finde indlæg, hvor denne forudsætning ikke specifikt er nævnt, men det betyder ikke, at den ikke har været gældende.

  • 4
  • 1

Hvem har brug for denne maskine på en offentlig vej i Danmark?

USA blær og store armbevægelser har du ret i, men Tesla og Elon Musk tænker med sine kreationer på noget helt andet end Danmark.

Danmarks befolkning er mindre end 1 promille af verden og vores bilkultur er manglende; har vel kun en "transportkultur", da alt andet er en dødssynd. Selv om 80% er selvtransporterende primært i egen bil - forunderlig dobbeltmoral.

Vi havde tilmed engang en statsminister (uld i mund), som for åben skærm kritiserede en gruppe borgere for deres gode biler - fjolset tabte valget.

Men en firehjulet Ellert, nej tak. Jeg foretrækker denne hvide sag ..http://bilmagasinet.dk/redaktorens-dagbog/... ..http://bilmagasinet.dk/frigear/lamborghini...

  • 1
  • 4

Ikke for at dryppe malurt i bægeret men lyder det her ikke som noget vi har oplevet før?
http://finans.dk/erhverv/ECE10040760/tidli...

At en virksomhed er for tidligt ude, inden teknologien, økonomien og markedet er klar, og ender med at knække halsen?
Better Place f. eks.

Det er ikke noget at ønske, håber da ikke det går sådan, men en nogenlunde nøgtern debat bør vel også inddrage sådanne udsagn?

  • 1
  • 0

At en virksomhed er for tidligt ude, inden teknologien, økonomien og markedet er klar, og ender med at knække halsen?
Better Place f. eks.

De fleste der havde lidt forstand på markedsmekanismer, forbrugeradfærd og økonomi havde jo dømt Better place ude, længe før de fik bygget den første batteriskiftestation.
Eneste kritikkerne tog fejl af var hvor mange der hoppede på at leje, og hvor længe de var om at gå ned.
Så blev det skatteyderne der kom til at betale istedet (DONG)

Hvis man ellers har fulgt lidt med, har selv de sidste hardcore ICE bilproducenter, underleverandører, og branchefolk nu erkendt at den Tyske bilindustri er kommet klart bagud, og (især batteriudviklingen) at man mangler en masse erfaring fra første udviklingsetape når man nu er nød til at springe den over for at indhente udviklingen

Bob Lutz😂 han er da den sidste nogen vil tro på efterhånden, han har jo aldrig ramt rigtig, bortset fra da han vendte 180 grader på et splitsekund, fra at være den største BEV fornægter, til han lovpriste den elektriske fremtid (GM)

Endnu en til oplysning:

http://www.ardmediathek.de/tv/Reportage-Do...

  • 1
  • 0

Mao: Jeg mener, Teslaaktien er overrated.

Enig, voldsomt overrated.
Men aktiekursen har intet med driften at gøre. Tesla har meget stor fortjeneste på hver eneste S og X de sælger, men de har også et kæmpe pengeforbrug til investeringer - det gør at de stadigvæk har et problematisk negativt stort cashflow - Jeg tror dog ikke de har problemer med at rejse nye penge indenfor den nærmeste fremtid. EM lover et positivt cashflow, hvis model 3 produktionen performer som planlagt. Jeg krydser fingre.

  • 4
  • 0

Når man kan kalde den nye Tesla Roaster for en Ellert på 4 hjul

..manglende sproglig fantasi kan få folk til at tro det mest utrolige ;) tsk tsk

Jeg kunne undskylde, at der manglede en ;) men selv de små emotions overser de fleste, så dem glemmer jeg hyppigt på ing.

Tesla, en fremtidsdrøm, som der antagelig ikke kommer mange af her i landet inden for en overskuelig tidshorisont.

Vores struktur i misundelsesafgifter er skruet sammen, således de mindre praktiske transportører, drevet af fossil energi, vil blive fordelagtige.

Skatteskruen er permanent bastet og bundet til de store løbende indtægter i afgifter (reg., moms samt brændstof ~50 mia. hvert år.) [1]

Prisniveauet for de forskellige modeller..

Roaster $ ~250.000 - kr. (7.50) kr. ~1,875.000
Model 3 kr. ~800.000
Model X kr. ~900.000
Model S kr. ~525.000

Jeg foretrækker til enhver tid mekanikken, der er i en gammeldags fossilmotor. Men jeg er også fra en tid, hvor der endnu var fri hastighed på vejene, og vores to oliekrise mm. mm. var noget i fremtiden.

Dengang mange unge selv kunne skrue på bilen, samt selv holdt den kørende.

Bus samt togdrift eksisterede dengang kun i storbyerne, og var uden for dem elendigt eller ikke eksisterende, og ved en helt alm. husstand kunne der nogle gange ses både 2-3 biler, der alle var nødvendigt for at familien kunne komme omkring og passe sit arbejde.

[1] ..https://fdm.dk/nyheder/2017-10-skatteminis...
[1] ..http://www.eof.dk/Viden/Statistik/Bidrag%2...

  • 0
  • 4

Jeg tror dog ikke de har problemer med at rejse nye penge indenfor den nærmeste fremtid. EM lover et positivt cashflow, hvis model 3 produktionen performer som planlagt.

Den nuværende økonomi er kunstigt holdt oppe af nationalbankerne, der således prøver at tvinge markedet til vækst. Så lige nu er der løse penge til Teslas eksperiment, da finansieringen i den vestlige verden endnu lever på steroider.

Ved ethvert financielt tilbageslag, så har nationalbankerne ingen håndtag, som de kan trække i eller skrue på - rentevåbnet er opbrugt, samt de ligger inde med enorme mængder tvangskøbte obligationer.

Tesla m.fl. lever på en tynd is og vil kunne lukke i løbet af ganske få dage.
Derfor omfattende "short" ..http://www.euroinvestor.dk/boerser/nasdaq/...

  • 1
  • 3

Men jeg er også fra en tid, hvor der endnu var fri hastighed på vejene, og vores to oliekrise mm. mm. var noget i fremtiden.

Dengang mange unge selv kunne skrue på bilen, samt selv holdt den kørende.

Bus samt togdrift eksisterede dengang kun i storbyerne, og var uden for dem elendigt eller ikke eksisterende, og ved en helt alm. husstand kunne der nogle gange ses både 2-3 biler,

Du er sikker på at det var Danmark du boede i?

Antal personbil pr. 1000 indbyggere i Danmark
1962 98
1972 231
1982 267
1992 309
2002 349
2012 394

Der var langt flere lokalbaner i drift i 1960'erne.
1950erne var rutebilernes storhedstid, og også i 1960erne var der masser af rutebiler.

  • 2
  • 0

Derfor omfattende "short"

Den "omfattende short" har eksisteret siden Tesla gik på børsen tilbage i 2010.

Denne short hængte også sammen med opståelsen af en række faste kritikere, der spåede Tesla's konkurs gennem møjsommeligt udgravede og i mange tilfælde opdigtede kritikpunkter sammensat til kritiske artikler på samlebånd.

Der er nok en god sammenhæng mellem hvem der har shortet, og hvem der skriver artiklerne.

Her 7 år senere er der altså ikke rigtigt sket noget endnu, selvom der er mange der helst ser at Tesla fejler.

  • 2
  • 1

Jeg foretrækker til enhver tid mekanikken, der er i en gammeldags fossilmotor. Men jeg er også fra en tid, hvor der endnu var fri hastighed på vejene, og vores to oliekrise mm. mm. var noget i fremtiden.

Dengang mange unge selv kunne skrue på bilen, samt selv holdt den kørende.

Dengang jeg var ung skruede jeg også selv i mine biler, men nu hvor jeg har rundet de 50, så er det ikke så sjovt mere.
Derfor er jeg glad for min elbiler. De skal hverken skrues i eller på værksted, og så kan jeg bruge tiden og pengene på noget andet.

Jeg har faktisk en gamle bil stående fra 1976 , som jeg skal have renoveret, men jeg må indrømme at det kniber gevaldig med motivationen.
Det er jo noget gammel lort, der er langsom i optræk, køre dårligt, og forslugen som et ondt år.
Nogen gange fungere nostalgien kun på billeder.

Noget andet er, at ungdommen ikke gider skrue i gamle biler.
Biler, det er noget der man skal køre i , ikke noget man skal skrue i.

  • 2
  • 0

Tesla m.fl. lever på en tynd is og vil kunne lukke i løbet af ganske få dage.

Det er sådan set umuligt for dem at lukke i løbet af få dage.
Ifølge det sidste regnskab, så brænder de ca. 220 mio $ af i kvartalet (ren likviditet), men de har en likviditet på 3,5 mia $. Det er ret umuligt at brænde deres likviditet af i løbet af få dage.
Shortere ser ikke på regnskabet, for så ville de ikke shorte. Kursen er vildt høj og den kan sagtens falde en hel del og så vil shorterne tjene kassen. Markedskursen er lige nu psykologisk bestemt.

Men forstå det nu, markedskursen og selskabets overlevelse har intet med hinanden at gøre.

  • 2
  • 0

Dengang mange unge selv kunne skrue på bilen, samt selv holdt den kørende.

Bus samt togdrift eksisterede dengang kun i storbyerne, og var uden for dem elendigt eller ikke eksisterende, og ved en helt alm. husstand kunne der nogle gange ses både 2-3 biler, der alle var nødvendigt for at familien kunne komme omkring og passe sit arbejde.

Sandt nok - de færreste unge aner hvorledes man åbner motorhjelmen på en bil i dag. Til gengæld har de råd til (tager sig råd til) værkstedspriser, selv efter at Apple produkterne og caféregninger er betalt.

Ad dine bus og tog bemærkninger, så forvirrer du mig med omtalen - i datid.

  • 0
  • 1

Tesla oplyser at den nye roaster har en tophastighed på >300 km/t.
Der må da være en form for geartrin ligesom Rimac har på deres super bil?
Eller elmotoren skal rotere abnormt hurtigt!

  • 0
  • 0