Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Sverige vil indføre nattog til europæiske storbyer

Illustration: Banedanmark

Den svenske regering har afsat 50 mio. svenske kroner til at undersøge mulighederne for at genindføre nattog fra eksempelvis Stockholm og Gøteborg til Berlin og Paris. Både omkostninger, tidsplan og finansiering skal undersøges for en daglig togdrift. Danmarks transportminister, Benny Engelbrecht (S), er åben over for at drøfte mulighederne med de svenske myndigheder. Den svenske analyse skal ligge klar den 30. april 2020.

Emner : Tog
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via New Scientist 16. aug 2019 14:13
Neandertalere havde surfer-ører
via Telecoms 16. aug 2019 09:53
USA og Rusland tester millimeterbølger til 5G
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis vi ikke gider deltage med klingende mønter, skal vi nok ikke regne med et stop i København.

Efterfølgende - er det et svensk finasieret projekt med afgang 22-23:00 fra Stokholm ankommer den til København kl 7:00 - hvor mange interesserede i at bruge den til udlandet?

  • 1
  • 4

I Sverige er det på paletten at lave baner til 300 km/t, hvilket giver en rejsetid på knap 3 timer mellem Stokholm og København. Så toget fra Stokholm kl. 19.00 synes jeg ser intressant ud.

Sveriges problem er at vi på Sjælland med en bro til (fra Sverige) og (formodenlig om føje år) to videre mod kontinentet har begrænset kapacitet.
Fx sender Sverige gods sydpå hvad der svare til i omegnen af 200 godstog. Ca. 8 i timen hvis alt gods skulle med tog. Der er reserveret 2 godstog i timen på Øresundsbroen, ud af de 15-17 afgange, der er i timen med "blandet" trafik.
Så jeg må tilstå at jeg læser at svenskerne gerne vil have en (4-sporet!) togtunnel mellem Helsingør og Helsingborg, da det reelt er muligheden for at øge trafikmængden. (Denne trafik skal nødvendigvis via en ny "ring 5" da det er det eneste der øger kapaciteten).
Svenskerne operer med en tidshorisont der kunne hedde 2035 for et stambanesystem med 300 km/t.

Men ovenstående hindre jo ikke at svenskerne synes at vi skal forberede jernbanesystemet til tiden efter at både Femernen og HH er bygget.
En rute der hedder: Stokholm-Øresund-Hamborg-Bremen-Utrecht(Amsterdam)-Antwerpen-Bruxelle-Paris vil i Hamborg koble på det tyske system og i Paris koble på det franske system. Til (det gamle) Vesteuropa vil det give god mening med tog.
Men det er som sagt Sjælland der i øjeblikket er den største prop.

  • 6
  • 0

Drop nu al den transport.
Der er ingen der tager skade af, at blive herhjemme og bo i en fugtig papkasse.
Så er der plads til at ambitiøse politikere, kan rejse rundt med fly og træffe beslutninger for fællesskabet.
Beskat hussalg, pensioner, arv, indtægter over 400.000kr. med 100 procent.

  • 5
  • 9

Så længe vi har en olie- og flylobby der i den grad har magt, vil der nok ikke ske den store udvikling hen imod at de store masser bliver transporteret i tog. Når der lige ses bort fra myldretids trafik i storbyer som fx Paris og London.

  • 2
  • 1

Så længe vi har en olie- og flylobby der i den grad har magt, vil der nok ikke ske den store udvikling hen imod at de store masser bliver transporteret i tog.


Så længe de store masser ikke vil bruge halve eller hele dage/nætter på transport og til en højere pris - sker det nok ikke noget. ;-)
Se hvad Frankrig har opnået med lavprishøjhastighedstog. - Men de har jo sporene allerede.

(bag betalingsmur)
https://www.berlingske.dk/europa/groen-lav...

  • 2
  • 0

Så længe vi har en olie- og flylobby der i den grad har magt, vil der nok ikke ske den store udvikling hen imod at de store masser bliver transporteret i tog.


I Frankrig har de nu rimelig success med at køre folk med TGV over store afstande. Det er i direkte konkurrence med deres indenrigsfly, og TGV'en vinder hastigt ind. Fly ruter mellem Paris og sydpå er stort set blevet indstillet fordi toget har taget alle passagererne.

  • 1
  • 1

Hvilket minder mig om at man nok burde satse på biltog. Hvis man kunne køre ombord på et biltog, gerne med campingvogn, og nå til Sydtyskland eller længere indenfor samme tidsrum og til samme pris som man ville på asfalt , så burde der være et marked.

Et kik på nightjet... Hamborg - Wien i morgen aften turen tager 14 timer og 37 minutter koster 370€. Der er ikke en seng/køje med i den pris, men der er reserveret 4 sæder til 2 voksne og 2 børn. Bilen kommer med frem, men ingen campingvogn.

  • 3
  • 0

Jeg kan ikke se at det er noget som staterne skal blande sig i.

EU skal blot kræve jernbanedriften i hele Europa privatiseret, så private aktører kan skabe en valid skinne konkurrent til fly og lastbiler.

  • 0
  • 2