Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Strejke lammer S-togstrafik på ubestemt tid

Illustration: Ingeniøren

En konflikt mellem DSB's ledelse og lokomotivførerne har lammet S-togene i københavnsområdet. Lokomotivførerne har klokken 7 indkaldt til fagligt møde, og DSB forventer, at langt de fleste S-tog ikke kører fra morgenstunden. De oplyser desuden til TV 2, at de ikke kender omfanget af eller tidshorisonten for arbejdsnedlæggelsen.

Emner : Tog
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Politiken Byrum 22. maj 2019 09:19 6
Lovforslag om hermetisk lukkede boliger stoppet af valget
via Berlingske 22. maj 2019 07:06 5
Nordvestlige København skal ikke regne med nogen metro
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er DSB’s ledelse, der igen igen har kvajet sig - med regeringens og DF’s samtykke. DSB skal gradvis gøre markedsduelig. Først meldte DSB sig ind i Dansk Industri, og som det næste skridt skal antallet af tillidsmænd skæres ned fra 99 til 29. Det kan ingen ordentlig fagforening sidder overhørig, så derfor har lokoførerne nedlagt arbejdet. Hvad pokker skal de ellers gøre.

  • 13
  • 4

Jeg kan ikke bedømme om 29 eller 99 tillidsmænd er det korrekte, det må dog i et vist omfang være afhængig af, hvor mange medarbejdere der er.

Men hvad siger de kollektive aftaler om antallet af tillidsmænd? Det er ligesom disse, begge parter skal overholde.

  • 11
  • 0

Passe deres arbejde og lade være med at gidseltage uskyldige pendlere. Det er magtmisbrug.

Du bør sætte dig ind i hvordan aftalesystemet på det danske arbejdsmarked fungerer: Arbejdsnedlæggelse er jo det eneste kollektive magtmiddel, som overenskomstansatte lønmodtagere har (ud over at sige op!).
Om det er sket i medhør af overenskomsten må arbejdsretten tage stilling til.

Men hvis det ikke må være dem forundt at strejke, kan de jo blot (gen-)ansættes som tjenestemænd - men det er der jo ingen, som vil, vel?

  • 9
  • 5

Der er DSB's ledelse, der ikke passer deres arbejde, men bruger deres magt til at angribe fagforeningerne, og dermed underminere de ansattes rettigheder og arbejdsvilkår. Når en arbejdsgiver går til angreb på tillidsfolkene, så er det jo ikke filantropi, men fordi arbejdsgiveren ønsker at svække de ansattes indflydelse.
Når lokoførerne nedlægger arbejdet, er det jo netop fordi de kerer sig om muligheden for at kunne udføre dette sikkert og forsvarligt.
DSB's ledelses motiv er markedsgørelse, og her passer stærke fagforeninger ikke ind i billedet.
Det ved enhver liberalist.
Det er ikke lokoførerne, der tager de rejsende som gidsler, det er ledelsen.

  • 8
  • 3

Efter at DSB har meldt virksomheden ind i DI, så befinder DSB sig i en gråzone, og der kan rejses tvivl om hvorvidt DSB fortsat er en statsvirksomhed, og på hvilke betingelser. For statsvirksomheder og disse ansatte gælde helt andre regler end der gælder på det private arbejdsmarked.
Såvel regeringen som DSB's ledelse er ude på dybt vand når man gradvis sluser DSB over på det private arbejdsmarked uden at have "justeret" den omfattende lovgivning, der knytter sig statsvirksomheder - og den er enorm!
Du kan ikke anføre, at DSB har besluttet at følge et andet regelsæt, for et sådant findes ikke - endnu, og det er det lokoførerne protesteret imod, nemlig den herskende uvished og usikkerhed. Og det er heller ikke i overensstemmelse med indgåede aftaler, at gå til angreb på tilldsmandsordningen, det er noget DSB's ledelse - i uskøn harmoni med regeringen - gør på vej hen mod markedstilpasningen.
DSB er en stor og vidtforgrenet virksomhed, og der er brug for tillidsfolk i de mange foskellige funktioner, der findes. Det er naturligvis ikke lokoførerne i S-togene, der har 99 tillidsfolk, det brude være indlysende.
Arbejdsnedlæggelsen er ikke overenskomststridig, men det er DSB's ledelse, der ikke overholder gældende aftaler, og benytter den flydende situation i gråzonen til at lave deres egne regler.
Til gengæld er det problematisk, at fagforeningen har imødekommet DSB ved at ville forhandle om antallet af tillidsfolk. her skal ikke gives køb på de faglige rettigheder, men her skal Jernbaneforbundet stå fast.
Lige så fast som de gjorde de Dansk Jernbaneforbund fik forhindret, at der kom enmandsbetjening på Kystbanen. Her var hovedargumentet, at det ville gå ud over de rejsendes sikkerhed og lokoførernes ansvar.
Alt dette burde selv den argeste liberalist kunne fatte.

.

  • 3
  • 0

Ja, og den dom fladt forventeligt ud til DSB's og regeringens fordel. Havde du ventet andet?
Det viser sig, at aftalerne er blevet ensidigt opsagt af DSB. Hvordan ville DU reagere, hvis ledelsen på DIN arbejdsplads gjorde noget lignende? Ville DU så passivt lade stå til, eller ville DU slås for dine faglige rettigheder og arbejdsforhold?

  • 2
  • 2

Jeg skriver, at da vi lever i et klassesamfund, så vil domstolsafgørelser i sager som denne, forventeligt falde ud til arbejdsgiverens fordel.
Du svarer ikke på hvordan DU vil forholde dig til hvis det var på din arbejdsplads, forholdene var som DSB's ledelse gør mod de ansatte,

  • 1
  • 3