Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Storbyborgmestre: Gamle dieselbiler skal forbydes i bymidterne

Illustration: Doin/Bigstock

Borgmestrene i Aalborg, København, Aarhus og Odense opfordrer regeringen til at forbyde gamle dieselbiler at køre i byernes såkaldte miljøzoner, der findes i de enkelte bymidter. 'Gamle' dieselbiler er i denne sammenhæng dieselbiler, der er indregistreret før 1. januar 2012, og borgmestrene foreslår, at forbuddet træder i kraft i 2022. Ideen er, at man derefter løbende skruer op for kravene til, hvilke biler der må køre i bymidterne, alt sammen med henblik på at reducere partikeludledningen i bymiljøet.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via DR Nyheder 15. okt 2019 07:51
Robot-edderkop skal kravle på Månen i 2021
via Energistyrelsen 14. okt 2019 09:27
Styrelse gør 5G-test billigere
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ifølge artiklen på dr.dk, så er der årligt 4.200 dødsfald relateret til partikeludledning. Man vil derfor gerne forbyde dieselbiler fra før 2012 i mindre områder - som vel svarer til "middelalderbyen" i København fra 2022. Grunden til den sene og det ganske lille forbudsområde er, at det jo er "synd" for dem, der har købt en bil før 2012 og lige pludselig ikke kan bruge den.

Det viser den mangel på handlekraft, som vores politikere har. Hensynet til ganske få bilister vejer langt højere end 4.200 årlige dødsfald. I andre lande har man forlængst forbudt dieselbiler i centrum af de større byer - ja nogle byer har endda kun tilladt kørsel med elbiler.

Hvorfor tør vores politikere ikke tage det skridt, at fra 2022, så er det kun tilladt at køre med elbil i centrum af de større byer? Skal vi have fart på den grønne omstilling, så nytter det ikke noget med den her "tissen i bukserne".

Og det er jo ikke et forbud mod dieselbiler fra før 2012 - de kan sagtens stadig drøne rundt på landeveje, motorveje og de fleste byer. Med andre ord, de kan stadig køre 98-99% af de steder, hvor de gør det i dag.

Men vis dog lidt omtanke for de mennesker, der bor i storbyerne og lidt handekraft på alle jeres grønne ord.

  • 11
  • 2

Så er veteran-bil træf lagt udenfor byerne.

Alle andre byer har miljøzoner, hvor bilen synes til den miljøklasse den er, hvor kun de biler der er synet hertil kan køre(og parkere) inde i byen.

Kan ikke se noget problem med motorveje og landeveje. Disse strækninger er der ikke mange af i byerne.

De biler der ikke overholder de normer de er produceret til, bliver jo enten tilbagekaldt eller ændret, det er der jo ikke grund til at forbyde. Det er jo dobbelt og derfor unødigt.

Hvis borgmestrene mente det, indføres miljøzoner som vi kender det i Tyskland. Ikke en speciel Dansk løsning, det vil være noget rod.

  • 2
  • 6

Du var så flink at skære væk fra citatet at min indvending gik på størrelsen af området i København. Jo, det er til at vide at området er større end Københavns middelalderby, når miljøzonen nu engang er temmelig meget større.

Jeg er enig I det kommer til at ramme ret få biler ret sent - som sagt "Specielt ambitiøst er det ikke".

  • 4
  • 0

Hvorfor skal socialdemokratiske borgmestre overhoved opfordre en socialdemokratisk regering? Har de ikke en politik på området? Bestemt ikke.

Hvis de socialdemokratiske borgmestre er utilfreds med socialdemokratiets politik, må de jo melde sig ud af partiet. Men man kan selvfølgelig ikke være utilfreds med en politik som ikke findes.

Borgmestrene er udelukkende ude med denne kritik for at forebygge at deres vælgere angriber dem for ikke at gøre noget. Kø ved håndvasken.

Tænk at så mange vælgere er tilfredse med så lidt.

  • 4
  • 4

@Troels Christensen
Prøv at læse artiklen igen. Den omtalte dieselbil sviner - blot ikke over visse grænseværdier.
ALLE diesel- og benzinbiler (fossilbiler) udleder CO2 og bidrager derfor til de klimaforandringer, som vi nødvendigvis skal have styr på. Derfor har disse biler ingen fremtid - hvilket producenterne også selv erkender.

  • 5
  • 3

Hvorfor skal socialdemokratiske borgmestre overhoved opfordre en socialdemokratisk regering? Har de ikke en politik på området? Bestemt ikke.


En borgmestre er ikke styret af folketingspolitikkernes holdninger, hverken i Socildemokratiet, Venstre eller andre partier jeg har hørt om i Danmark... Politikerne i et parti er ikke enige om alt og en borgmesters formål er at varetage lokalområdets interesser, ikke nødvendigvis landspolitiske interesser. Derfor kan der meget ofte være forskelle på den politik der bliver ført på landsplan og på kommunalt plan... Det er også derfor at man i nogle kommuner ser partier arbejde tæt sammen, selv om de ikke kan være i samme rum inde på Christiansborg...

En borgmester kan ikke lave lovgivning, det er kun folketinget der kan det. Borgmesyteren og kommunalbestyrelsen kan kun styre kommunen inden for de rammer som folketingspolitikkerne fastsætter. Så hvis en borgmester, eller en gruppe af dem, ønsker ændringer på et område (f.eks. at forbyde gamle dieselbiler) så kan det kun ske hvis folketinget vedtager loven og fastsætter rammerne.

  • 5
  • 0

Jeg synes at jeg bemærker flere og flere varevogne med østeuropæiske nummerplader her i København. De er garanteret billige i løn og afskrivninger, men de er kostbare for os andre i brun røg og stank.

  • 4
  • 0

quote id=930402]
Når man så samtidig ser de enorme planer og ressourser fossilbilsproducenterne bruger på overgang til EV, mener jeg godt at man kan sige, at de (omend lidt sent) har erkendt at fossilbilerne snart tilhører fortiden.
[/quote]

Du har ret i at det måske nok er begyndt at gå op for mange af dem, men af økonomiske grunde, vil det som altid ved disruption, være de store etablerede der skifter allersidst til den nye teknologi.

Desværre er der ingen ICEV producenter der har planer om at overgå helhjertet til BEV endnu.
Det vi ser mediernes falden på halen over, er kun nødvendige Compliance Cars, for at de fortsat kan sælge og tjene på ICEV. (Ses på deres planlagte produktionsantal af BEV)
.

"Volkswagen reportedly told media that the group foresees a diesel “renaissance” in the near future despite being the face of the “Dieselgate” scandal. First, automakers must convince the world that diesel cars and trucks aren't as dirty as people once believed."

""Diesel will see a renaissance in the not-too-distant future because people who drove diesels will realize that it was a very comfortable drive concept," said Matthias Mueller, Volkswagen's newest CEO, "Once the knowledge that diesels are eco-friendly firms up in people's minds, then for me there's no reason not to buy one.""

https://www.thedrive.com/news/23421/volksw...

Altså ser vi her, at VW og andre, især tyske ICEV producenter end ikke er opmærksom på at den bedre køreoplevelse, langt bedre effektivitet, billigere produktionspris og TCO, samt mulighed for hjemmeladning, langt overvinder en støjende, lugtende, vibrerende, moderne "eco-friendly" udledende ICEV,
(der på mange måder bare føles så gammeldags, i en direkte sammenligning )
der helt naturligt, stort set vil uddø.

  • 3
  • 1

Nu er det såddan at der allerede, uden egentlig markedsføring, er større efterspørgsel med lange ventetider, (og bl.a. stop for bestillinger) på de BEV som ICEV producenterne laver.
Sandheden er at de skal have solgt så mange ICEV som muligt, og det med alle (reklame)midler, fordi produktionsantal er nummer 1 når det gælder fortjeneste.
.

Ifølge dem selv ,vil VW have et tab på ca 22.000kr(3000€) pr ID3. Først i 2025, med 500.000stk/år vil de kunne tjene penge på dem.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten