andre skriver

Storbritannien undersøger, om cyklister skal have nummerplader

Storbritanniens cyklister skal måske til at have nummerplade og forsikring samt være underlagt samme hastighedsgrænse som bilisterne. Det kommer efter den britiske transportminister Grant Shapps mener, at det burde være ulovligt for cyklister at køre over hastighedsgrænsen, især hvor ligger på 20 miles i timen (cirka 32 kilometer i timen), hvor cyklister nemt kan oversige grænsen. Nummerpladerne kan være med til at identificere de fartglade cyklister.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Clean Technica 3. okt 2022 07:44 1
Elbil forsyner hus under Florida-orkan
via Klima-, energi og forsyningsministeriet 1. okt 2022 11:45 15
Lukning af tre danske olie- og kulfyrede kraftværker udskydes
via DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi 30. sep 2022 12:31 19
lltsvindet i vores farvande dækker nu et areal svarende til Fyn
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nummerpladerne kan være med til at identificere de fartglade cyklister

i 1990erne var jeg tilknyttet et NATO-hovedkvarter (SHAPE) i det sydlige Belgien. Hvis man ville bringe sin cykel ind på området, skulle den være forsynet med nummerplade. Forklaringen lød, at IRA tidligere havde placeret sprængstof i cykelstel, der så kunne udnyttes i terrorøjemed.

  • 7
  • 0

"Grant Shapps mener, at det burde være ulovligt for cyklister at køre over hastighedsgrænsen,"

Er det ikke ulovligt under alle omstændigheder? Der er vel ikke nævnt nogen steder at hastighedsgrænser kun gælder for motoriserede køretøjer?

Udfordringen er selvfølgelig at man ikke kan fange almindelige cyklister med et automatisk fartkamera, men en laserkontrol kan vel godt bruges.

Min Speed-Pedelec er udstyret med belgisk nummerplade. Nu da den generelle hastighedsgrænse i Bruxelles er sænket til 30 km/t prøver jeg da at undgå at køre for stærkt foran et kamera. Ligeledes foran skoler med 32 km grænse.

  • 15
  • 3

Som mangeårig - nogle vil sige fanatisk - cyklist og næsten lige så mangeårig billist har jeg iblandt ønsket mig, at man kunne "tage vanvidscyklistens nummer"og anmelde ham/hende.

Men sikke et administrativt apparat, der skulle til - derfor komplet urealistisk, hvilket ministeren selv har indset, han siger bl.a.

...So I’m proposing there should be a review of insurance and how you actually track cyclists who do break the laws.

Problematikken er vel reel nok ?

Nogle cyklister ser stort på både Færdsels- og naturlove og tror at f.eks. hastighedsbegrænsninger kun gælder for andre.

https://www.theguardian.com/politics/2022/...

  • 18
  • 0

Egentlig venter vi vel bare på at den omfattende og strenge lovgivning der er for 2-hjulede benzindrevne motorkøretøjer også kommer til at gælde for eldrevne dito? Så nummerplade til elcykler og krav om ansvarsforsikring burde forlængst være indført!

For den udvikling der nu er igang er vel den samme som der skete da man omkring 1950 begyndte at forsyne cykler med hjælpemotor, og de efterhånden udviklede sig til små motorcykler, kaldet knallerter. For man er begyndt at se elcykler som er meget kraftigt bygget og med brede hjul, og af og til ser man også folk drøne rundt på disse uden at bevæge pedalerne, så der er sikkert rige muligheder for at pille ved teknikken, både hvad angår tophastighed og køremåde!

  • 15
  • 1

Vedr. "Så nummerplade til elcykler og krav om ansvarsforsikring burde forlængst være indført!"

Der ER skam allerede krav om både horn, spejl, bremselys der aktiveres ved bremsning samt ansvarsforsikring på en Speed Pedelec

  • 8
  • 1

For man er begyndt at se elcykler som er meget kraftigt bygget og med brede hjul, og af og til ser man også folk drøne rundt på disse uden at bevæge pedalerne, så der er sikkert rige muligheder for at pille ved teknikken, både hvad angår tophastighed og køremåde!

Det du har set er muligvis knallerter. I følge den danske lov, så er det en knallert, hvis de kan køre uden at bevæge pedalerne. Nogle ligner meget el-cykler, men adskiller sig på flere punkter, f.eks. har en knallert ikke cykkelklokke, men horn. Så er der et elektrisk horn på elcyklen, så er det en knallert, og skal have nummerplade. Nogle el-cykler kan "tunes", så pedalføleren sættes ud af kraft, og derved køre uden at dreje pedalerne. Det er ulovligt, og gør cyklen til et ulovligt køretøj, der ikke må køre på offentlig vej, hvis det opdages af politiet.

Jeg tror at nummerplader på cykler vil være med til at reducere cykeltyverierne. Jeg ved fra knallert 30, at efter nummerpladereglerne kom, faldt antallet af tyverier meget - til næsten nul. Jeg vil tro det samme gælder for cykler. I dag scanner politiet vel automatisk nummerplader på køretøjer de kommer forbi, og vil hurtigt spotte stjåldne cykler.

I UK tror jeg at det med nummerpladerne har noget med overvågning at gøre... De har et tætmasket overvågningsnet.

  • 7
  • 1

Så er der et elektrisk horn på elcyklen, så er det en knallert, og skal have nummerplade.

Nix. Min speed pedelec har horn. Det er ikke en knallert, og der er intet krav om nummerplade.

Nogle el-cykler kan "tunes", så pedalføleren sættes ud af kraft, og derved køre uden at dreje pedalerne. Det er ulovligt, og gør cyklen til et ulovligt køretøj, der ikke må køre på offentlig vej,

Gælder ikke for en speed pedelec. Her er et udsnit af lovbekendtgørelsen:

...og som derudover er udstyret med en el-hjælpemotor, som kan drive køretøjet op til en hastighed på 20 km i timen uden at pedalerne samtidig betjenes.

  • 6
  • 5

Der ER skam allerede krav om både horn, spejl, bremselys der aktiveres ved bremsning samt ansvarsforsikring på en Speed Pedelec

Hov, hov. Der er ikke krav om bremselys. Til gengæld skal både forlygte og baglygte være tændt under kørsel. Der er heller ikke krav om spejl (Samme regel som for knallert 30).

Her er et link til forsøgsordningen: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/201...

Jeg har selv en speed pedelec som foldecykel, så jeg kan have den med i bilen. Motor 350 W. Batteri 500 Wh (48 V, 10,4 Ah). Uden stort set at træde i pedalerne kører den let 35 km/t, som jeg synes er for voldsomt. Den er for mit vedkommende tænkt til køreture i naturen og ikke i byen.

Pt. kører jeg på den kombinerede cykel- og gangsti langs Vestkysten.

  • 8
  • 1

Kan godt se fordelen ved nummerplade på cyklen.

Det forekommer mig at en del cyklister kører med hovedet oppe i en vis kropsåbning med den viden at de er svære at identificere.

Når man møder sådan en stak tour de France wannabees på landevejen i en række der er 3 cykler bred som ikke flytter sig så man kan komme forbi, så ville det være rart med nummerplade så de var nemme at identificere for politiet ud fra optagelserne på mit dashcam.

Mon ikke risikoen for identifikation og bøde kunne få disse cyklister til at overholde loven.

  • 17
  • 5

i Schweiz krav om nummerplader på cykler. De sidder dog "sidelæns" og kan ikke bruges til automatisk fartkontrol. Skal de sidde bagpå, må de konkurrere med baglygte og refleks om pladsen. Det er ikke helt ligetil. Under alle omstændigheder bliver de ret små.

At man kan anmelde en tosse med cykel er fint. Men kan og vil politiet egentlig gøre noget ved sådanne påstand mod påstand situationer?

  • 8
  • 1

Fra en anden artikel i Guardian

Somewhat confusingly, in a separate interview with the Times, Shapps said he was “not attracted to the bureaucracy of registration plates”, adding: “That would go too far.”

Og fra selve ministeriet The official DfT line, as explained by the junior transport minister Charlotte Vere in a parliamentary answer last year, is that the costs of registration “would outweigh the benefits, and this would deter many people from cycling”.

Er briternes problem ikke mere dette “Somewhere where cyclists are actually not breaking the law is when they speed, and that cannot be right, so I absolutely propose extending speed limit restrictions to cyclists,” he said. “Particularly where you’ve got 20mph limits on increasing numbers of roads

Det er ikke et problem i Danmark og vores politi har da heller ikke et problem med, at få fat i cyklisterne når de kontrollerer dem.

I den her artikel vendes også de praktiske problemer med det. https://www.theguardian.com/commentisfree/...

Som de også kommer ind på, identificerer nummerpladen kun cyklen og ikke cyklisten. Jeg kan se det være et problem i især Danmark, da cykeltyveri også brugstyveri er meget udbredt.

Og jeg gætter på, at det at der er behov for, at bilers nummerplader skal specialfestet, gør, at det ikke ville give en fordel ved cykeltyverier.

Jeg mener, at en hel del problemer i Danmark med cyklister kan løses ved prioritering af det, som Gert Madsen kalder politi, der ser frisk luft.

  • 5
  • 0

Hvorfor kun cykler ?

  • Elektriske løbehjul
  • Skateboards
  • Rulleskøjter
  • Rulleski
  • Løbere
  • Elektriske rullestole
  • Barnevogne
  • Gående voksne over 15 år
  • Skolebørn ... .. .

Så kan vi virkelig holde øje med alle folk i trafikken !

[Ironi off]

  • 15
  • 7

Hvad med at alle mennesker fik tatoveret et nummer på armen og i panden plus evt. en stregkode i nakken, der kunne lette maskinaflæsning?

Det må være meget enklere end at forsyne alle køretøjer med nummerplader.

Og så ville det blive meget nemmere at indfange alle mulige forbrydere, ikke kun dem som benytter køretøjer til deres nedrige gerninger, men også voldtægtsmænd, butikstyve og deslige.

(Sarkasme kan forekomme ovenfor.)

  • 5
  • 7

Meget god joke, men spild af alle andres tid. Du kunne lynhurtigt have undersøgt sagen selv.

  • 1
  • 2

Re: Motorcykler

Så vil jeg da gerne vide om man kan få en bøde for at have et båt-horn på en cykel.

Spørg Bilka. De sælger masser af båt-horn til cykler:

Det er klart ulovligt: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/201... § 23. En cykel skal være forsynet med en klart lydende klokke, som skal være anbragt på styret. Cyklen må ikke være forsynet med andet signalapparat. Bøde er 700 kr. hvis cyklen stadigt har en almn. klokke. Ellers er der to fejl, og så ved jeg ikke, om det er dobbelt.

  • 5
  • 0

Midt i en meget slem energikrise, så bruger man tid på nummerplader på cykler.

Selvfølgelig skal alt andet end energikrise også løses, men alligevel.

  • 10
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten