Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Større bilbatterier og hurtigere opladning

Illustration: teksomolika / Bigstock

Flere store ladenetværk opgraderer til mindst 150 kW.

Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Information 17. jun 2019 10:02
Aarhus Universitet på vej med grise som organdonorer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vil ladetiden ikke være næsten den samme uanset batteriets størrelse?
Baseret på at store batterier kan lades med større effekt, men kræver også flere kWh.

  • 0
  • 0

Det vigtigste er vel, hvor mange kilometer man lader pr. minut?
Batteriets størrelse har kun betydning for om du slipper for at lade ved den daglige pendling og hvor langt du kan køre på en langtur før den første opladning. I mit tilfælde holder min tålmodighed og min blære ikke til mere end 250 km motorvej i streg. Med et konservativt gæt på 4 km / kWh så er det 62,5 kWh batteri. Og derefter skal der lades i 60 x 62,5 / 150 = 25 minutter før jeg kan tage 250 km motorvej mere (dette forudsætter dog at der lades med 150 kWh effektivt, hvilket ikke er tilfældet). Men 30-40 minutters pause er vel også en fair pause efter 2+ timer på motorvejen.
En interessant detalje er at for en elbil er der kontant afregning for det forøgede energiforbrug ved højere hastigheder - over en hvis hastighed på langtur så modsvareres den sparede tid ved høj hastighed af længere ladetid. For en Nissan Leaf 2 der startede fuldt opladet og som kunne ankomme med 20% batteri efter 750 km lå dette breakpoint ved 120 km/t ifølge mine beregninger baseret på andres forbrugstal.

  • 5
  • 0

Hvordan påvirker denne klat-ladning batteriets levetid?

Har producenten oplyst noget omkring dette?

Faktisk anbefales "klatladning" af alle elbil leverandører og er en del af diverse navigations rute/lade planlægningsværktøjer eller applikationer.
Den rent praktiske læring i at 'charging is not fueling' er noget af det første nye elbilister skal igennem ved skifte til elektrisk fremdrift, hvor man jo ellers ved traditionel brændstof 'fylder op' hver gang.

  • 2
  • 0