close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Statsejet svensk jernbaneselskab vil køre tog i Danmark og Norge

Illustration: SJ

SJ, det statsejede svenske jernbaneselskab, vil til at køre tog i Danmark, Norge og - på længere sigt - Finland. Selskabet har ansat Thomas Silbersky, der med en fortid i Rynkeby og Nestle har erfaring med at arbejde på tværs af de skandinaviske lande, til at stå for satsningen. »Satsningen på udliciteret trafik på de nordiske markeder er en vigtig del af SJ's ekspansionsplaner og for at implementere SJ's strategiplan frem mod 2040,« begrunder SJ's administrerende direktør, Crister Fritzson.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Washington Post 19. okt 2018 15:16 6
Regnskovens insekter forsvinder i hobetal
via Energiwatch 19. okt 2018 11:24 6
Total lurer på at erobre danske el- og naturgaskunder

Højhastighedstog får vi nok uanset hvad. Lur mig om ikke banen til Femern får nogle ICE4 når først den er færdig, om intet andet så igennem et samarbejde med DB.

  • 5
  • 0

Med PostNord inmente, så vil jeg hellere satse på DSB.

Og det tiltrods for at teknologisk viden er ved at blive os frastjålet, af Danmarks Jernbanemuseum, i Odense. Da de skrotter alt materiel der er blevet udskiftet dele på, igennem tiden. Da det ikke er museums egnet.
Det er noget Ing.dk burde følge op på. Da det er vores fælles teknologi historie.

  • 11
  • 2

Højhastighedstog får vi nok uanset hvad. Lur mig om ikke banen til Femern får nogle ICE4 når først den er færdig, om intet andet så igennem et samarbejde med DB.

Det afhænger af din definition for "højhastighedstog". Den nye bane "København - Ringsted" anlægges til en hastighed på 250 km/t, men bl.a. pg.a. det forsinkede signalsystem bliver der nok foreløbig tale om en begrænsning på 200 km/t eller måske 180 km/t (jeg kan ikke lige huske hvad det nuværende signalsystem kan håndtere).
Hvad angår banen til Femern, så opgraderes den til 200 km/t og ikke andet uofficielt så defineres højhastighedstog som kører mere 250 km/t.

  • 4
  • 1

Det er jo ikke første gang at SJ kører tog i Danmark. Der gik en periode et X2000 sæt fra Odense til Stockholm.
Der var bare lige det problem, at ingen benyttede det.
På afgang skærmene stod der som regel "Medtager ikke passagerer", og folk anede desuden ikke hvad en "SJ billet" var, eller hvor man skulle købe den henne.
Derudover blev toget som regel lagt bagved DSB's Lyntog.
Dvs. alle kunder var allerede steget på IC3-toget når det svenske tog rullede ind på perronen.

Senere hen prøvede SJ igen med et direkte IC-tog fra København til Göteborg, som bestod af et ombygget Øresundstog, der bla. havde kiosk og og mere komfortabel indretning. Men også dette tog kørte tomt rundt på den danske side, og havde kun popularitet på den svenske side, hvor mange på Vestkystbanen havde ønsket sig større komfort.

Problemet med at drive tog i Danmark handler ikke kun om billetter. Jeg tror nu at folk godt ville kunne finde ud af at anvende en anden billetform (hvis automaterne er synlige naturligvis).
Det der er mere vanskeligt er, at overtale en dansk pendler til at stige på noget der ikke ligner et IC3-tog.
Selv dengang der kørte hurtige aflastningstog om fredagen mellem Sjælland og Jylland, valgte folk alligevel at stå som sild i en tønde i IC-toget, fordi de rejsende vest for Storebælt ikke var bekendte med dobbeltdækkervognene.
Så selvom toget var hurtigere fremme end IC-toget og havde flere pladser, så blev folk stående på perronen med et forvirret ansigtsudtryk, for "Det var da et underligt tog"

  • 2
  • 0

Om det er SJ, DB eller DSB der står for driften betyder intet så længe det er danske fjolser der sidder ved rorpinden.

Så længe det er en minister med baggrund i journalistik og folkeskolens elementære grundviden, eller en departementschef med ekspertise i kartoffelavl der foregiver at tegne den tekniske udvikling, rykker det ikke en meter.

Inviter gerne udenlandske fagfolk til opgaven, da det for længst er dokumenteret at de ekspertiser ikke længere er til stede her i landet.

  • 1
  • 2