andre skriver

Skandaleramte miljøskibe bliver klar i januar

Illustration: Miljøstyrelsen

Efter et fem år langt kaotisk forløb er der nu endelig udsigt til, at Miljøstyrelsen kan begynde at bruge de to miljøskibe Sif og Frigg. Sagen startede helt tilbage i 2013, hvor Miljøstyrelsen indgik kontrakt om levering af to nye nye miljøskibe med det britiske værft Alnamaritec formedelst en sum på 26,5 mio. kr. Året efter mente værftet imidlertid, at den pris var for lav og krævede fem millioner kroner yderligere. Det fik styrelsen til at annullere udbuddet og i stedet gå efter brugte skibe, som styrelsens rådgivere havde foreslået. Derefter købte styrelsen i 2015 to brugte aluminiumskatamaraner for 17 mio. kroner. De skulle dog ombygges til brug som miljøskibe, og rådgiveren vurderede, at det kunne gøres for otte millioner kroner. Men katamaranerne var både tungere og svagere motoriserede, end styrelsen mente at have behov for. Derfor steg den estimerede pris for ombygningen til 20,6 mio. kroner. I 2019 sendte staten så ombygningen i udbud, men i januar måtte Miljøstyrelsen aflyse udbuddet, efter der var fundet en vinder, fordi Kammeradvokaten havde lavet en fejl i udbudsmaterialet. Så først i juni blev det afgjort at skibene skulle forlænges og have nye motorer på Faaborg Værft. Prisen for den ombygning er knap 32 mio. kroner - så ombygningen alene koster altså mere, end hvad det ville have kostet at holde fast i aftalen om at få bygget nye skibe tilbage i 2014. Kammeradvokaten dækker dog en del af prisen, fordi de er ansvarlige for fejlen, så ifølge Miljøstyrelsen forventer de, at den samlede udgift til indkøb, ombygning og oplægning i Svendborg Havn i flere år, vil ende omkring 45-50 mio. kroner. Nu ser skibene så endelig ud til at komme på vand. De er blevet forlænget, og værftet forventer at aflevere dem til Miljøstyrelsen i januar. Derefter forventer Miljøstyrelsen at skulle oplære sine medarbejdere i brug af skibene, så de er klar til at blive taget i brug i maj.

Kræver muligvis abonnement
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Energiwatch 25. jan 2021 10:24
Shell sælger dansk raffinaderi
via The Verge 22. jan 2021 08:47 1
Google-selskab opgiver ideen om bredbånds-balloner
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

45-50 mio. kroner - da det er da billigt for 2 skibe - sammenlignet med prisen på 40 mio. kroner for en kørekorts app. Gad vide hvad der er dyrest at drifte ? app'en eller skibene ....

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten