Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Selvkørende biler kan øge trafikflowet med 35 procent

Illustration: University of Cambridge

Forskere fra University of Cambridge har fundet frem til, at flåder af selvkørende biler, der justerer sig i forhold til hinanden, får trafikken til at glide så godt, at der er 35 procents effektivitet at hente. De hentede deres konklusion ud af en test, hvor de havde programmeret en stribe minirobotbiler, som de først satte til at køre, som det normalt foregår i trafikken, og dernæst satte de bilerne til at kommunikere med hinanden, så de tilpassede sig hinanden. Forskerne vil nu teste videre på trafiksystemet med flere veje og flere typer køretøjer.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kunne man næsten sige sig selv.

En selvkørende bil ville sikkert heller ikke overhale på Hillerødmotorvejens forlængelse for at vinde mindre end fem sekunders køretid - med det resultat at det hele propper til oppe ved sammenfletningerne.
Det er en computer sgu for klog til...

  • 8
  • 0

De har jo ikke fundet ud af noget som almindelige mennesker med lidt logik i behold allerede ved. Men der er lige den detalje at det kræver at alle køretøjer er selvkørende og ens... naturligvis vil ens køretøjer der køre ens give øget flow.... Har disse forskere virkelig fået penge for at find ud af noget vi alle ved i forvejen?

  • 2
  • 3

Jeg vil vædde på, at det forholder sig omvendt på veje med cyklister og fodgængere, hvor teknikken endnu slet ikke er modnet til at tolke intentionerne hos disse trafikanter. Her vil de selvkørende biler have en tendens til at gå i stå.

Ifølge illustrationen gælder kapacitetsbesparelsen kun på vejstrækninger uden kryds. Her kommer forbedringen fra at de selvkørende biler kan køre meget tættere på hinanden og holde en jævnere fart, så der ikke opstår kø pga ustabilitet i bilernes hastighedsdynamik.

Kapacitet i kryds er noget helt, helt andet.

  • 3
  • 1