andre skriver

SAS flyver nu igen mellem Aarhus og København

Illustration: David Perrin/CPH

Aarhus lufthavn åbner efter den midlertidige nedlukning under virus epidemien. Fra i dag af, vil SAS genoptage fire daglige afgange mellem København og Aarhus. Lufthavnens administrerende direktør satser på, at afgange til Oslo og Bornholm snart vil blive genoptaget fra lufthavnen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Guardian 2. jul 2020 14:17
Europa fælder flere og flere træer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tag dog toget eller hold online-møder i stedet.

Vi har set de sidste 2-3 måneder, at det sagtens kan lade sig gøre. Så sparer vi himlen for nogle af de rædderlige flystriber, og vi sparer atmosfæren for lidt unødvendig CO2-udledning.

  • 2
  • 7

Tag dog toget eller hold online-møder i stedet. Vi har set de sidste 2-3 måneder, at det sagtens kan lade sig gøre.

Jeg har i forskellige virksomheder med forskellige kunder holdt cirka 1.000 onlinemøder de seneste ti år. cirka 100 har virket, resten er blokeret af manglende opdateringer, fejl 40, forkerte browsere, firewall, manglende signal, tabt forbindelse, kundens misforståelse, nedbrudte computere og så videre.

Dertil risikoen for hacking, manglende kropssprog, øjenkontakt, mimik og så videre.

  • 5
  • 2

Tag dog toget eller hold online-møder i stedet. Vi har set de sidste 2-3 måneder, at det sagtens kan lade sig gøre.

Jeg har i forskellige virksomheder med forskellige kunder holdt cirka 1.000 onlinemøder de seneste ti år. cirka 100 har virket, resten er blokeret af manglende opdateringer, fejl 40, forkerte browsere, firewall, manglende signal, tabt forbindelse, kundens misforståelse, nedbrudte computere og så videre.

Dertil risikoen for hacking, manglende kropssprog, øjenkontakt, mimik og så videre.

Præcis. Og hvis man nogen sinde har boet i København og udført konsulentarbejde i Ålborg, så ved man også godt, at man med flyet kan nå et par møder i Ålborg om formiddagen, og så være tilbage i København til frokost i kantinen og en eftermiddags arbejde i København. Det er dælme ikke muligt med toget. For slet ikke at tale om at pendle til og fra arbejde i Ålborg. Med toget skal man gå igen, når man træder ind af døren hjemme.

  • 2
  • 2

Præcis. Og hvis man nogen sinde har boet i København og udført konsulentarbejde i Ålborg, så ved man også godt, at man med flyet kan nå et par møder i Ålborg om formiddagen, og så være tilbage i København til frokost i kantinen og en eftermiddags arbejde i København. Det er dælme ikke muligt med toget. For slet ikke at tale om at pendle til og fra arbejde i Ålborg. Med toget skal man gå igen, når man træder ind af døren hjemme.

Nu var det godt nok eksplicit ruten til Århus, jeg kommenterede på. Der er væsentlig forskel på Århus og Ålborg, når det kommer til togforbindelser til København. Det tror jeg, vi alle er klar over.

Den eneste grund til, at et arbejdsmønster, som det du beskriver ovenfor, giver mening i dag, er, at du nu kun betaler for din tid, men ikke for din miljøbelastning, for klimamæssigt er det noget rasende svineri lige at snuppe to hurtige flyveture på tværs af landet på samme dag. Måske skulle man til at begynde at planlægge sine "på tværs af landet"-ture lidt bedre, for eksempel ved at pulje dem sammen og klare flere på samme dag, eller klare nogle af dem som online-møder, hvis det er med folk, man kender i forvejen.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten