Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Samsinger i protest over bro mellem Jylland og Sjælland

Illustration: VisitSamsø

Regeringen er fortsat i gang med at undersøge muligheden for at bygge en bro over Kattegat mellem Jylland og Sjælland, men det vækker ikke begejstring hos alle. Foreningen 'Stop Motorvej Over Samsø' er dannet af beboere på Samsø, der ikke ønsker, at øen reduceres til en trædesten mellem Jylland og Sjælland. Det siger foreningens sekretær, Lars Nikolaisen, som også udtrykker bekymring for, at en eventuel broforbindelse vil føre støj- og lysforurening med sig.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Technology review 27. feb 2020 14:35
Genomgigant i prisrekord: Kun 100 $ for hel-genom-sekventering
via The Guardian 27. feb 2020 12:24 1
Paris-aftalen blokerer for ny Heathrow-landingsbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Forstår godt dem på Samsø - der tegnes streger som skaerer deres ø over.

Alle linjeføringer bør vaere syd for Kolby Kås og Ørby. Også anlaeget af et motorvejs tilslutnings anlaeg og den nye tog station.

  • 7
  • 3

Det får mig til at tænke på Kim Larsens "Danas Have", hvor der rulles en bro ud over Danmark med skiltet "Tankstelle Dänemark".
Nu gik det ikke sådan, og det tror jeg heller ikke for Samsø

  • 1
  • 4

Ud over at vi slipper for en grim bro.
Så slipper vi også for at høre på BaneDanmark og DSBs undskyldninger for ikke at kunne køre, når det er tåget, blæser, regner og sner.

Tilsæt biltog med opsamling fra f.eks Roskilde eller Holbæk, og da toget naturligvis er elektricificeret kan elbiler såmænd også lade op på turen.

  • 12
  • 5

Forstår godt dem på Samsø - der tegnes streger som skaerer deres ø over.

Alle linjeføringer bør vaere syd for Kolby Kås og Ørby.

Ja, helt nede ved Bogense - Juelminde, hvor man let og hensigtsmæssigt og til en brøkdel af prisen kunne lave en kombineret bil- og togforbindelse, der oven i købet kunne udnytter den nye højhastighedsbane over Køge til Ringsted :-)

Højhastighedstog stiller så store krav til svingningsstabiliteten af en bro, at en hængebro ikke kan benyttes, og med en skråstagsbro bliver der nok ikke gennemsejlingsbredde nok. Resulatet - politikerne snakker om en kombineret bil- og togbro, for en ren bilforbindelse er politisk ukorrekt, men de ender næsten med garanti alligevel med en ren bilbro til skade for mijjøet, og selv med en kombibro, skal godstog skal stadig den lange vej sydover.

Jeg er kommet en hel del på Samsø gennem årene og er helt enig i, at en Kattegatforbindelse over Samsø vil smadre ét af de mest enestående miljøer i Danmark, foruden at Røsnæs også vil blive negativt berørt - og til hvilken gavn?

Hvis vi skal redde miljøet og alle de små virksomheder og butikker, skal vi ikke have mere transport og urbanisering, men det stik modsatte. Transport er noget af det aller mest skadelige, der findes, af mange årsager:

1) Transport koster en masse energi - omkring 29 % i 2017.
2) Urbaniseringen hæver huspriserne med pendling og dermed endnu mere energifrås til følge.
3) Den tid, der bruges på pendling, kunne bruges bedre på andre formål. Hvis den gøres op i arbejdstimer, går landet glip af en meget stor indtægt.
4) Den alt for billige transport bevirker, at selv de mindste virksomheder må slås mod hele verden og dermed selv de største firmaer, der oven i købet i praksis er fritaget for at betale skat. Resultatet er, at den ene lokale virksomhed efter den anden må dreje nøglen om, og det er næsten umuligt at starte nye, for der er ikke længere noget "beskyttet" hjemmemarked. Vi skal ikke have toldbarrierer, men en naturlig transportbarriere, som bevirker, at produkter fra den anden side af jordkloden eller den anden side af atlanten bliver naturligt dyrere, og det kunne også redde de sydeuropæiske landbrug.
5) Den alt for billige transport, som gør internethandel for billig i forhold til handel i fysiske butikker, fører til butiksdød og dermed døde byer uden andet end genbrugsforretninger og frisørsaloner. Da jeg voksede op i Vordingborg var der f.eks. 3 radioforretninger, 3 fotoforretninger, 2 boghandlere og en meget stor musikforretning, og Vordingborg Køkkenet blev rent faktisk produceret i Vordingborg. Nu er der kun en enkelt boghandler tilbage, og halvdelen af byen ned mod banen er fuldstændig død, og det er gået endnu værre for de helt små lokalsamfund, hvor alle de unge for længst er flyttet væk.
6) Den store afhængighed af transport, som vi har opbygget, gør samfundet utroligt sårbart i en krise- eller krigssituation. Vi ofrer milliarder på et fuldstændig urealistisk scenarie, hvor vi med ekstremt dyre F35 skal møde russerne over Baltikum, men har opbygget et samfund, som kan lægges fuldstændig dødt på omkring 3 dage af bare to små grupper med sprængstoffer og kalashnikov'er, der ødelægger raffinaderiet i Fredericia og Prøvestenen i København. Efter et par dage bliver det umuligt at skaffe brændstof og dermed mad og andre forsyninger til storbyerne, for alle lokale slagterier, mejerier etc. er forlængst nedlagt, og moderne biler kan ikke forsynes med gasgeneratorer. Det er faktisk ét af de væsentligste argumenter for at indføre elbiler og off-grid systemer.

  • 9
  • 4

Den alt for billige transport, som gør internethandel for billig i forhold til handel i fysiske butikker, fører til butiksdød og dermed døde byer uden andet end genbrugsforretninger og frisørsaloner.

Det er sådan set rigtigt nok, men til gengæld kan alle danskere i dag vælge og vrage. I "gamle dage" var der rigtigt nok en cykelbutik i byen, men man var så tvunget til at vælge mellem de 3 herrecykler der var i vinduet. I dag er der frit valg, og cyklen står often ved døren dagen efter, den er bestilt. Det samme gælder varer fra alle andre butikker.

Jeg vil vove og påstå, at netop nethandel er en af årsagerne til at det idag faktisk ikke er så vigtigt hvor i landet man bor. Alle har samme muligheder for indkøb.

Men det er jo i virkeligheden en helt anden debat, der intet har med broen over Kattegat at gøre. Jeg håber baere, at politikerne allierer sig men nogen, der har bare en smule vision og også gerne nogle der er så modige at de kan træffe de rigtige valg.

  • 5
  • 3

Jeg fatter ikke, at nogen kan tro, at man kommer igennem med et broprojekt. Det vil få "kamp til stregen" eller over stregen. Hou vil ikke ha den, Samsø vil ikke ha den, Røsnæs vil ikke ha den, naturforkæmpere vil ikke ha den bro. Man kommer til at dævles i årtier om en linieføring, så det kan ende med, at det ikke bliver til noget og det hele er spildt. Eller endnu værre: man får en uhensigtsmæsig omvej, som trafikkanter i 100 år skal spilde tid og energi på.
BOR EN TUNNEL hele vejen fra Skanderborg til Kalundborg. Langt! Javel, men ikke umulig og næppe dyrere end et broprojekt. Gerne med hul op på Samsø, og gerne med en togtunnel, hvis nogen tror, at den hensygnende indenrigs togtraffik nogensinde vil kunne betale den.

  • 6
  • 3

.. er det egentlig at politikerne i Danmark er så forhippede på at forbinde to, set med internationale øjne, latterligt små byer med hinanden, og bruge et trecifret milliard beløb på det.

Hvad med i stedet at få jernbanedriften til at fungere ordentligt, eventuelt med rigtig højhastighed, så kan turen København-Århus gøres på to timer - er der noget reelt behov for at skære en halv time af den tid, som berettiger at brænde så mange penge af på det?

Og hvad med i stedet at få landet til at hænge sammen transportmæssigt, især lokalt, således at Udkantsdanmark ikke bliver drænet endnu mere?

Lille- og Storebæltsforbindelsen er klart berettiget, fordi bælterne skar landet over, men Kattegatforbindelsen er et babelstårn, som mest har karakter af at politikerne vil prøve at skabe et eftermæle.

  • 15
  • 6

I dag er der frit valg, og cyklen står often ved døren dagen efter, den er bestilt.

Ja, hvis man bare køber uden at prøve først; men det gør jeg ialtfald ikke og har altid købt cykler hos en cykelforhandler.

Problemet, som netop cykelhandlere, radioforretninger, fotoforretninger etc. oplever, er, at folk går ind i en fysisk butik for at finde ud af, hvad de vil have, og når så ekspedienten har ofret tid på gratis demonstration og rådgivning, går de hjem og bestiller den udvalgte vare på internettet nogle hundrede kr. billigere end butikkens indkøbspris. Når så produktet går i stykker, kommer de krybende til de fysiske butikker for at få det repareret eller smider bare produktet ud og køber nyt. Derfor ender vi med døde byer og alt for lidt genbrug.

Det gælder med forretninger såvel som med kroppen; "Use it or you will lose it!"

Jeg vil vove og påstå, at netop nethandel er en af årsagerne til at det idag faktisk ikke er så vigtigt hvor i landet man bor.

Jo, det er det netop blevet. Man er nemlig pisket til at bo tæt på en storby, for bl.a. internethandelen har bevirket, at der ikke længere er nogen attraktive alternativer, hvor det oven i købet er muligt at få arbejde!

Men det er jo i virkeligheden en helt anden debat, der intet har med broen over Kattegat at gøre.

Jo, for det handler om, om vi vil have et samfund baseret på mere transport, urbanisering og pendling eller ej. I gamle dage var et stort fremskridt med en motorvej til København. Nu skal der helst 5 spor i hver retning, og én ting er sikkert - den udvikling har ialtfald ikke sparet energi!

Jeg er ikke modstrander af nye broer og foreslår jo netop også et Bogense - Juelsminde alternativ; men jeg er modstander af at ødelægge værdifulde miljøer, som dem på Samsø og Røsnæs, og måske kunne mange ture mellem f.eks. Aarhus og København erstattes af en videokonference i stedet for, at en person på måske 75 kg slæber omkring 2 ton stål, plastik og evt. batterier med sig frem og tilbage og bruger mange timer på det?

  • 9
  • 1

Hvad med i stedet at få jernbanedriften til at fungere ordentligt, eventuelt med rigtig højhastighed, så kan turen København-Århus gøres på to timer - er der noget reelt behov for at skære en halv time af den tid, som berettiger at brænde så mange penge af på det?

Netop, og nu har man så ofret en højhastighedsbane over Køge til Ringsted. Det eneste naturlige er så at videreføre den via Odense og en kombineret lavbro og svingningsstabil skråstagsbro mellem Bogense og Juelsminde, hvor der er meget lavvandet på et stort stykke nord for Fyn, og hvor man ikke behøver den store gennemsejlingshøjde og bredde, da der kun skal kunne komme tankskibe under ind til Fredericia.

  • 10
  • 1

Problemet, som netop cykelhandlere, radioforretninger, fotoforretninger etc. oplever, er, at folk går ind i en fysisk butik for at finde ud af, hvad de vil have, og når så ekspedienten har ofret tid på gratis demonstration og rådgivning, går de hjem og bestiller den udvalgte vare på internettet nogle hundrede kr. billigere end butikkens indkøbspris.

Det er i hvert fald den (bort-)forklaring butikkerne altid kommer med, når ikke de er konkurrencedygtige på prisen. Min oplevelse er at butikkerne ved for lidt om de produkter de sælger, har for ringe udvalg og for høje priser. Jeg kunne (med få undtagelser) aldrig drømme om at gå ind i en fysisk butik og søge hjælp og vejledning for det er meget sjældent at man som kunde føler sig i centrum. Ofte foregår salget på butikkens præmisser.

Jo, det er det netop blevet. Man er nemlig pisket til at bo tæt på en storby, for bl.a. internethandelen har bevirket, at der ikke længere er nogen attraktive alternativer, hvor det oven i købet er muligt at få arbejde!

Det er ganske enkelt forkert. Jeg har de sidste 20 år boet i en mindre by, hvor der aldrig har været en handelsliv (ud over dagligvarer). Før kunne jeg ikke købet noget uden at skulle med bussen til nærmeste købstad. I dag kan jeg få alt hjemme fra skrivebordet. Jeg bedre stillet i dag (efter onlinehandel er blevet normen) end jeg var førhen. Længere er den sådan set ikke. Onlinehandel har ikke lukket nogen butikker her - for der var ikke nogen til at starte med.

Til gengæld kan jeg huske fra min barndom (hvor jeg boede et andet sted), hvordan der var 4 bagere i byen, 3 slagtere, 4-5 købmænd og diverse udvalgsbutikker. De er alle lukket for længst, men det er ikke onlinehandlens skyld. De var lukket længe inden, det blev normalt.

Tiderne skifter. Det kan man kæmpe imod - eller man kan glæde sig over de gode ting, de trods alt også medfører. Jeg vælger at gøre det sidste, for det er under alle omstæmdigheder den vej, det går.

  • 2
  • 1

Det er i hvert fald den (bort-)forklaring butikkerne altid kommer med, når ikke de er konkurrencedygtige på prisen.

Hvordan kan de være konkurencedygtige, når deres indkøbspris fra grossisten eller importøren er højere end prisen på internettet, og de så yderligere har større driftomkostninger?

Til gengæld kan jeg huske fra min barndom (hvor jeg boede et andet sted), hvordan der var 4 bagere i byen, 3 slagtere, 4-5 købmænd og diverse udvalgsbutikker. De er alle lukket for længst,

Ja, for de unge er sikkert flyttet væk, så kundegrundlaget er forsvundet, og/eller butikkerne er bukket under i kampen mod de store supermarkedskæder. Synes du den udvikling er positiv?

Tiderne skifter. Det kan man kæmpe imod - eller man kan glæde sig over de gode ting, de trods alt også medfører. Jeg vælger at gøre det sidste, for det er under alle omstæmdigheder den vej, det går.

Politik handler om hvilket samfund, vi vil have, så det er bare et spørgsmål om at tage et valg og så lave love og regler derefter.

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten