andre skriver

Rolls-Royce skal leverer motorer til bombeflyet B-52

Illustration: Rolls-Royce

Det amerikanske bombefly B-52 Stratofortress, skal have udskiftet motorerne og den opgave skal britiske Rolls-Royce stå for. Kontrakten blev vundet i konkurrence med GE Aviation og Pratt & Whitney, og gælder for de næste 30 år. De nye motorer har bedre brændstoføkonomi end de gamle fra Pratt & Whitney og skulle give op til 40 procent længere rækkevidde. Ud over nye motorer skal flyene også have udskiftet en del anden teknologi (ny radar, kommunikationsudstyr og cockpit), hvilket gør, at de vil kunne være operative til et godt stykke ind i 2050'erne. Kontrakten har en værdi på 17 mia. kroner.

Emner : Fly
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via NASA 20. okt 2021 09:57
Lucy missionen fortsætter ufortrødent
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det gør den sikkert, men som pendant har 747 jo allerede rundet 50 år, så (nogle af) de store damer holder længe - - -

Egentlig ikke nogen relevant sammenligning, de resterende B52 er alle fremstillet for ~60 år siden.

747 fremstilles fortsat, det er mindre en 30 fly i drift, der er mere end 30 år gamle. Heraf anvendes de fleste af militæret (bla. Air Force One), som VIP-fly eller til "videnskabligt" formål. Alle med relativt lavt antal årlige flyvetimer.

  • 8
  • 0

Egentlig ikke nogen relevant sammenligning, de resterende B52 er alle fremstillet for ~60 år siden.

Point taken -

Min pointe er, at nyudviklingen inden for (passager)fly er "gået i stå" - fra brdr. Wright til 747 gik der 66 år - siden er der ikke sket det store - specielt ikke på persontransport. Vi fik ganske vist en A380 - men ikke rigtigt et kvantespring i forhold til 747, og den er jo stoppet igen - med "kun" ca. 250 stk. produceret.

  • 7
  • 1

Egentlig ikke nogen relevant sammenligning, de resterende B52 er alle fremstillet for ~60 år siden.

747 fremstilles fortsat, det er mindre en 30 fly i drift, der er mere end 30 år gamle

B52 er en imponerende maskine.

Forskellen på dét og trafikfly er sikkert, at ikke hele flåden af B52'ere altid er på vingerne.

Flyselskaberne har ikke råd at have flyene stående på jorden, mere end allerhøjest nødvendigt.

Jeg gætter på at, over en given periode, har passagerfly flere flyvetimer end B52.

  • 6
  • 0

Flyselskaberne har ikke råd at have flyene stående på jorden, mere end allerhøjest nødvendigt.

Jeg gætter på at, over en given periode, har passagerfly flere flyvetimer end B52.

Jep, en 747 flyver typisk ~4000 timer om året. Jeg kender ikke timetallet for B52, men for andre militærfly gælder som Flyvevåbnets G3 og KC135 omkring 4-500 timer om året. Draken havde omkring 180 timer om året da de blev udfaset.

De tilbageværende B52 er af H-modellen, de indgik i mange år i atomberedskabet, så de har formentlig ikke fløjet så mange timer. Man har ikke fløjet med live A-våben siden Thule ulykken i 1968. Til træningsflyvning, i Vietnam- og 1991 Golfkrigen anvendte man ældre modeller.

En 747 holder omkring 100.000 timer, nogle flyver lidt flere. Jagerfly holder 6-8000 timer, nogle af de nyeste 10.000 timer, ud fra at platformen er anvendelig mange år frem. Når man udfaser F16, så er det flystellets levetid, og tilgangen til reservedele, der sætter grænsen.

  • 8
  • 0

De tilbageværende B52 er af H-modellen, de indgik i mange år i atomberedskabet, så de har formentlig ikke fløjet så mange timer

dét tror jeg ikke, du har ret i:

En betydelig del af flåden var i 1960erne på airborne alert (jf. 'Dr. Strangelove'!):

Strategic Air Command planners had not been content to protect their forces merely by ground alert. They had also developed a concept for airborne alert. As General Power had alluded, his command was keeping bombers aloft at all times. The command had begun testing a B-52 airborne alert concept and by 1961 had flown more than 6,000 alert sorties. The 92d Bombardment Wing flew one such test, Head Start II (2 March - 30 June 1959), where it kept five B-52 bombers airborne at all times. Each crew flew a 24-hour sortie. Ten KC-135s supported the airborne bombers...

https://www.alternatewars.com/WW3/WW3_Docu...

  • 1
  • 2

Jep, en 747 flyver typisk ~4000 timer om året. Jeg kender ikke timetallet for B52, men for andre militærfly gælder som Flyvevåbnets G3 og KC135 omkring 4-500 timer om året. Draken havde omkring 180 timer om året da de blev udfaset.

Lyder meget rigtigt med 4-500 timer for KC-135. Talte med en besætning i 2016, og deres 135'er var fra 1958 og havde fløjet lidt over 29.000 timer. Alle amerikanske 135'er er desuden moderniseret for nogle år siden med bla. 4 nye turbofan motorer der både har en bedre ydelse end de gamle turbojet motorer, men som også har en langt mindre forbrug.

Noget der underer mig med B-52 opgraderingen, er hvorfor man ikke har valgt en løsning med kun 4 motorer frem for de 8? Dette var ellers foreslået for år tilbage, og havde i min optik givet både mindre forbrug og mindre vedligehold.

  • 5
  • 0

Noget der underer mig med B-52 opgraderingen, er hvorfor man ikke har valgt en løsning med kun 4 motorer frem for de 8? Dette var ellers foreslået for år tilbage, og havde i min optik givet både mindre forbrug og mindre vedligehold.

Den korte version:

Ombygning med 4 moderne motorer vil kræve for store ændringer.

Ved at fastholde de 8 motorer, så kan man installere en motor der omtrent svare til de gamle, i ydelse og byggemål, derved reducere man omkostningerne ved ombygningen. Med det begrænsede antal årlige flyvetimer, er prisen langt vigtigerer end driftsomkosningerne.

Dertil er der fremkommet nogle moderne motorer i 75 kN-klassen, siden man sidst diskuterede remotorisering i 90'erne.

  • 4
  • 0

Men, der sker andre former for motorhavari end skivesprængning.

Jep, men skivesprængning er nok det ultimative havari for en jetmotor. Med 8 motorer er risikoen for skivesprængning dobbelt så stor som med 4, og 4 gange så stor som med kun 2 motorer. Men for den 8 motorede B52 "koster" en skivesprægning 1/4 af trykkraften, og særligt de tidlige modeller havde ikke for stor motorkraft ved start, samtidigt er sideroret ikke særligt stort (dimensioneret til flyning på 7 motorer).

Når man oprindeligt valgte 8 motorer, var det for at få trykkraft nok, man havde ikke kraftigere motorer.

Når den siste 747 leveres i 2022, produceres der kun 2-motores rutefly i vesten.

Russerne producere fortsat Il-96 og Il-76(fragtfly), med 4 motorer.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten