Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Risikoen for alvorlige uheld er markant større på elcykler

Illustration: Trefecta presskit

Risikoen for at miste livet i et uheld på en elcykel er mindst fire gange så stor som på en almindelig cykel. Det konkluderer Vejdirektoratet på baggrund af, at elcykler er stærkt overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne. I Danmark har 9 elcyklister mistet livet siden 2012, mens 35 er kommet alvorligt til skade. Og selvom elcykler vinder popularitet i disse år, udgør de kun en meget lille del af de cirka fire millioner cykler i Danmark. Vejdirektoratet ved endnu ikke, hvad de relativt flere uheld på elcykler skyldes, men mønstret er det samme i udlandet. I Holland, hvor hver femte cykel er en elcykel, er risikoen for at ende på skadestuen således 92 procent større på en elcykel. Det forventes, at elcykler i Danmark om få år udgør 20 procent af alle cykler.

Kræver muligvis abonnement
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyllands-Posten 15. nov 2019 14:09 9
Labour lover gratis bredbånd til alle briter
via Statens Serum Institut 15. nov 2019 07:58
Første tilfælde af infektioner med zikavirus i Europa fundet
via Ekstra Bladet 14. nov 2019 12:46 2
Comeback for klaptelefon: Ny OLED-plast-skærm kan foldes
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

El-cykler har lokket mange meget lidt erfarne / stærke cyklister frem. Herunder folk som ikke har cyklet længe, ikke cykler ofte, har en fysisk skavank (som kan være årsag til valget af el-cykel), har nedsat reaktionsevne (fx. ældre), mv. Dette bør være mere interessant i en sådan undersøgelse, end at fremdriftsmidlet er el.

  • 4
  • 1

Samt om de ældre anvende cykelhjelm. Hvem ved om den dyberlæggende årsag er de ældres reaktionsevne og vurdering af afstanden. Undersøgelsen ville give flere svar, hvis den så på dødsårsagen. En det eneulykker (styrt eller hjertestop) eller er ulykker hvor personen er påkørt af andre.

  • 2
  • 1

Jeg tror, det er en kombination af ældre uerfarne cyklister samt manglende viden om, hvordan cyklen virker. Den kører altså fremad (når den er) i højt powertrin, selvom man kun drejer langsomt med pedalerne. Især farligt ved vejkryds, på parkeringspladser og cyklestier. Her anbefales det enten at slukke for power eller sætte den i laveste powertrin. Det skal lige siges, at jeg har kørt på racercykler og almindelige cykler i mere end 40 år og har nu som cykel nr. 2 en elcykel, cykel nr. 1 er en carbon racer. Og ja, man skal kende den, da jeg godt kan forestille mig, at nogen kan komme til skade.

  • 2
  • 0

.........nu ses i statestikkerne skyldes nu nok at der er komme mange og at man taler om tordeskrald og Rundetårn.
Hvis forholdet mellem antallet af gamle der kommer til skade på almindelige cykler og antallet af gamle der kommer til skade på elcykler ikke er væsentligt forskellig.........så kan man vist næppe tale om at elcyklen er farligere end en normal cykel !

  • 1
  • 3

"Det konkluderer Vejdirektoratet på baggrund af, at elcykler er stærkt overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne"

Hver gang ordet statistik er nævnt, er der (stor?) risiko for at der sker en fejlfortolkning.

Er der eksempelvis taget højde for, at folk med elcykler måske har en tendens til at være væsentlige mere aktive på deres indkøbte elcykle, sammenlignet med den totale indkøbte mængde af cykler i øvrigt?

Jeg er dog enig ud fra hvad jeg fornuftigt kan konkludere, at højere fart er farligere samt at erfaringen kan være manglende hos mange af elcykelisterne. Så logisk set, kan jeg godt se det kan være rigtigt - men om det vitterligt er dét dataen siger, kan jeg sagtens være i tvivl om, med sådan en udmeldning.

  • 2
  • 1

Det giver de billigste elcykler at putte en motor i fornavet og trinvis manuel regulérbar trækkraft. Det er ret enkelt at anvende, når kørslen er overskuelig. Men begge dele giver risiko for, at cyklen styrer kørslen på en uventet eller uvant måde, når kørslen ikke er lige ud og konstant.

Min elcykel har en momentføler på krankakslen, som styrer trækkraften. Motorens træk er derved proportional med mit tråd i pedalen, og derved tilpasser motoren sin trækkraft til min umiddelbare kørsel, dvs hvis trafikken tilsiger mig at sænke farten træder jeg naturligvis mindre i pedalerne eller slet ikke (og omvendt), og motoren følger umiddelbart trop. Motoren føles derved bare som medvind, og kan ikke bringe mig i uventede situationer.
Den krankmonterede motor trækker på baghjulet via kæden, og giver derved ikke anledning til styre- eller skridningsproblemer som de forhjulsdrevne cykler.

Min elcykel kræver derfor ikke synderlig læring, og det er ikke cyklens skyld, hvis jeg kører (for) stærkt, men det gør de billige cykler med forhjulsmotor. Måske er de for billige? Batteriet koster de 3000 kr og motoren 2000 kr ud af cyklens pris på 9000 kr (brutto), så der er ikke meget tilbage til et stift stel og styringselektronik.

  • 5
  • 1

Nej ikke i følge det der står. Man taler jo om den relative risiko som skulle være dobbelt så stor for en elcykel dvs risikoen pr kørt km er dobbelt så stor for en elcykel end for en almindelig cykel. Antallet af cykler indgår ikke i en relativ risiko, det er det der er hele ideen at man korrigerer for antallet.

Det er vel heller ikke så overraskende at der kommer flere ulykker med et køretøj der kører stærkt. Det er et interessant problem som lovgiverne må tage stilling til

  • 3
  • 1

Det er vel heller ikke så overraskende at der kommer flere ulykker med et køretøj der kører stærkt. Det er et interessant problem som lovgiverne må tage stilling til


Uha, nu får du alle bilister på nakken :) hastigheden har intet med uheld og gøre og har slet intet med konsekvenserne at gøre, men hvis man f.eks. indførte hastighedsbegrænsninger for cykellister, så ville det være årsagen til uheld, da de nu er mere fokuseret på at overholde hastigheden og holdeøje med fotocykler, end at køre efter forholdene :) [dette er ikke et udtryk for min holdning og sarkasme kan være brugt]...

  • 7
  • 1

Der står intet om, at antallet af uheld er sat ift. antallet af kørte km. Det ser mere ud til at være antallet af cykler man har set på.

  • 1
  • 1

Der var ikke ryddet sne nogen steder, og jeg måtte køre ude på bil kørebanen i dæk sporet fra bilerne. men det var forventeligt at jeg skulle skride ud, hastigheden var lav og det var bare masser af grin og rulle rundt i sneen.

Der ville jeg gerne have haft den elektriske FAT bike jeg drømmer om, det havde været rigtigt sjovt.

  • 0
  • 1

Hvis elcykler var forbudt, så ville ingen ældre komme til skade med dem, de ville i stedet dø af en blodprop i deres lænestol.

Hvad venter vi på? Der plejer at være stemning på dette forum for forbud mod alt der er sjovt.

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten