andre skriver

Rekordkøb: Hertz bestiller 100.000 af Teslas elbiler

Illustration: Tesla

Biludlejningsvirksomheden Hertz har bestilt 100.000 af Teslas elbiler i det, som er et af verdens største indkøb af elbiler i verden nogensinde. Det oplyser Hertz i en pressemeddelelse, hvor det yderligere fremgår, at bilerne leveres ved udgangen af 2022. »Elbiler er nu mainstream, og vi er først lige begyndt at se stigende global efterspørgsel og interesse,« lyder det fra Mark Fields, der er midlertidig administrerende direktør i Hertz, som for bare få måneder undgik at gå bankerot, efter manglende efterspørgsel på lejebiler under coronakrisen havde presset biludlejningsfirmaer i knæ. Ifølge mediet Bloomberg er det økonomisk set den største enkeltstående handel med elbiler nogensinde, som øger Teslas omsætning med hele 4,2 milliarder amerikanske dollars svarende til omkring 27,5 milliarder danske kroner.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Odense Letbane 1. dec 2021 16:24
Åbning af Odense Letbane forsinket
via FDM 1. dec 2021 14:09
Hyundai Ioniq5 er Årets Bil 2022
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det må give en gennemsnitspris på 42.000$, incl infrastruktur, men hurtiladere plejer ikke at koste per bil, men blot være en del af Tesla´s skjulte omkostninger.

  • 0
  • 19

JEg ville til hver en tid vælge en tesla som lejebil hvis jeg var ude og rejse og kunne få muligheden for det.

Men da jeg allerede har en, så allerhelst en anden el-bil - det som ville forhindre mig i det er "usikkerheden" om ladenetværk. Det som en sådan artikel vækker håb om, er lade-roming, og store spillere som Hertz som for ladenetværk og bilproducenter til at få pisset til at virke.

Indtil da, tjaee så er det tesla som står suverænt bedst, med det resultat at de lander 100.000 stks/ordre og båler 5% op på børsen, hvilket svarer til 50$/aktie = 50 billion dollars - det er jo knald i låget.

  • 28
  • 4

De biler er forlængst afskrevet og skiftet ud når der kommer noget der minder om self driving på alm. offentlig vej så nej det gør de ikke med de biler her med mindre Tesla tager en del år om at levere dem hvilket jeg tvivler på at Hertz går med til.

  • 12
  • 8

De biler er forlængst afskrevet og skiftet ud

Ja jeg glemte lige hvor mange hundrede tusinde af kilometer de hver kommer til at køre hvert år. Og der blev også snakket om den høje gensalgsværdi når de skal sælges . Så de har nok ikke købt fsd med. Men det kommer kunden til at kunne tilvælge. Og er det tilstede bare som mulighed på highway når de skal sælges, så skal de biler nok blive afsat i en fart.

Modigt træk fra hertz side, konkurrenterne er tvunget til at reagere på dette.

  • 10
  • 9

*Ja jeg glemte lige hvor mange hundrede tusinde af kilometer de hver kommer til at køre hvert år. Og der blev også snakket om den høje gensalgsværdi når de skal sælges *

Teslas garanti på batteriet er: 8 år eller 160.000 km eller 8 år eller 192.000 km efter variant af model 3.

(4 år eller 80.000 km på selve bilen?)

Hvor meget ville du give for en brugt Tesla, hvor batteriets værdig udgør en meget stor del af bilens værdig. Når garantien forlængst er udløbet.

https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede-bi...

  • 8
  • 6

Hvor meget ville du give for en brugt Tesla, hvor batteriets værdig udgør en meget stor del af bilens værdig. Når garantien forlængst er udløbet.

Nylige statistikker viser at der er stor sandsynlighed for at forudsigelserne om batterilevetid på 1 mio km for de aktivt styrede batteripakker.

Jeg tænker at når det bliver mere kendt vil gensalgsværdien af en brugt el taxa være højere end gensalgsværdien af en tilsvarende diesel taxa.

  • 20
  • 4

Hvor meget ville du give for en brugt Tesla, hvor batteriets værdig udgør en meget stor del af bilens værdig. Når garantien forlængst er udløbet.

Jeg ville teste batteriet, og vurdere hvad jeg har brug for af range og vil give af penge. Batterierne vil sandsyneligvis arte sig forskelligt efter brugs mønster og kemi og teknologi.

Fossil motore er også forskellige, der er visse tyske 8 cylindret luxus biler jeg ikke ville røre med en ildtang .

  • 13
  • 2

Godt for Tesla og for Hertz.

Det bliver spændende at se hvordan elbiler arter sig ved flåde-ejerskab. First-moverne er overvejende folk der går op i teknikken og er villige til tilpasning. Jeg forvente at en flådeejer har bilerne stående i ugevis i stikkontakten ladet til 100% og at folk der lejer dem har et noget mere pragmatisk forhold til køretøjet end den gennemsnitlige private ejer. Som det altid har været.

Som med andre biler forventes næpoe ret langt liv som flådebiler. Hertz og co flåde er ny eller nyere biler som bliver solgt videre efter et par år. Jeg kan ikke mindes at have haft en lejebil der har kørt mere end 20-30.000km fra de store firmaer.

Og spændende hvordan de absorberes i markedet igen når Hertz er færdige med dem.

  • 7
  • 1

First-moverne er overvejende folk der går op i teknikken og er villige til tilpasning. Jeg forvente at en flådeejer har bilerne stående i ugevis i stikkontakten ladet til 100% og at folk der lejer dem har et noget mere pragmatisk forhold til køretøjet end den gennemsnitlige private ejer.

Det lyder da uhensigtsmæssigt.

Mon ikke de holder dem 80% opladet, da det både er skånsomt for batteriet, og et niveau som kunderne hurtigt kan lade til, inden de afleverer bilen?

Som med andre biler forventes næpoe ret langt liv som flådebiler. Hertz og co flåde er ny eller nyere biler som bliver solgt videre efter et par år. Jeg kan ikke mindes at have haft en lejebil der har kørt mere end 20-30.000km fra de store firmaer.

Hertz sætter åbenbart typisk deres biler til salg, når de er 2 år gamle, og har kørt ~50.000 miles. https://www.hertzcarsales.com/used-sedan.h...

Udbudsprisen er forbavsende nok ikke ret meget under nypris.

Eksempel: 2019 Nissan Sentra S Sedan, kørt 54,079 miles, $16,951

Basispris for ny [2021 Nissan Sentra i USA: $19,510]/https://www.nissanusa.com/vehicles/cars/se...)

Med plads til at slå 5-10% af i prisen, så det svarer kun til ~20% afskrivning, selvom man må antage at den har rundet over 25% af sin milage-levetid.

Jeg ville umiddelbart tro at det trak mere ned i brugtvognsværdien, at det er en ex-udlejningsbil, da alle mulige har kørt i den, uden respekt for bilen.

På den anden side, så har den jo været passet og plejet af professionelle til daglig, og holdt i en stand, så kunderne altid får oplevelsen af en ny bil, når de lejer den, så måske er det faktisk bedre at købe brugt bil hos Hertz end på Bilbasen?

  • 8
  • 2

With fleet sizes in the six- to seven-figure range, it should be no surprise that rental car companies are the largest purchasers of cars and trucks in the United States.

Although precise figures for the industry are elusive, it isn't difficult to get a rough idea. According to the annual reports of Hertz, Avis, and Dollar Thrifty, rental car companies typically hold their vehicles for anywhere between 4 and 22 months, with an average holding period of 13 months. To put it another way, each year, they turn over roughly 92% of their respective vehicle inventories.

On average, then, these four companies potentially buy nearly 2 million cars and trucks each year. And as you can see below, a significant proportion are purchased from American car companies like Ford (NYSE: F), General Motors (NYSE: GM), and Chrysler -- making rental car companies some of their most important individual customers.

  • 4
  • 1

Hertz har lige sagt på CNN at ordren kan vokse til 150.000 styk. Der er ikke selvkørsel med i handlen. Han ville ikke kommentere på prisen. Uber sagde at halvdelen af ordren kan gå til Uber-chauffører.

Opladning er ikke klargjort, men Uber taler med bymyndighederne om det. Hertz investerer i opladning som et kritisk element.

andre kilder: https://www.teslarati.com/50k-tesla-uber-n...

TAxa har generelt ikke adgang til Supercharger, men det får Uber.

  • 2
  • 1

flasher dem med udlejningsfirmvare

folk der lejer dem har et noget mere pragmatisk forhold til køretøjet end den gennemsnitlige private ejer

og man kan nok også gætte at selvom selvkørsel ikke aktiveres i bilerne i denne ordre, så er det aktivt i skyggetilstand så førerens kørsel registreres som en del af forsikringsvilkårene. Foreløbig har Tesla haft noget højere reparationsudgift ved skader, så et eller andet sted skal den udgift reduceres som modvægt til lejeres lavere omhyggelighed.

I teorien kan Hertz tilbyde at aktivere selvkørsel efter lejers ønske - hvis al hardwaren er tilstede. Tesla har tilbudt det i prøveperioder til ejere, så det er åbenbart muligt at slå det til og fra. Prisen for det kan være ret elastisk for marginalomkostningen er nær nul.

  • 2
  • 2

Hertz har lige sagt på CNN at ordren kan vokse til 150.000 styk.

Det her beror uden tvivl på en kalkyle, der viser at det er en meget bedre forretning for både kunden og udlejningsselskabet, at benytte elbiler, og det er indtil videre kun Tesla, der kan levere i det antal, der betyder noget for disse selskaber.

Det bliver interessant at se hvor længe det varer, før alle de andre biludlejningsselskaber, vælger at gøre det samme. Hertz er vist 3. størst i verden, og udgør trods alt kun 15% af udlejningsmarkedet i USA, og nok mindre på verdensplan.

Hvis mange af de andre, springer på vognen med lignende aftaler, indenfor de næste 2 år, så får Tesla godt nok svært ved at følge med efterspørgslen fra privatbilister, og jeg har svært ved at se hvilken elbilproducent, der ellers ville kunne matche ordrer i den størrelse.

De, der måtte overveje at købe en Tesla (eller nogen anden elbil, for den sags skyld), i nærmeste fremtid, skal nok overveje at bestille, inden udlejningsbranchen støvsuger markedet. ;-)

  • 8
  • 2

Opladning er ikke klargjort

Uber har en aftale om byladere https://markets.businessinsider.com/news/s...

Uber-chauffører betaler $334 (2.140 kr) om ugen for at leje en Tesla 3. Det falder til godt 1.900 kr når aftalen udvides https://electrek.co/2021/10/27/uber-driver... Det lyder som 4 gange så mange penge som leasing på en Toyota Corolla. Chaufføren skal køre ret meget for at tjene det ind - det kan være at den reelle løn ligger i drikkepenge, ligesom tjenere. Udbringnings-firmaer som Just-Eat og Wolt har kontroversielle arbejdsforhold i Danmark med en lignende model.

  • 1
  • 2

Mon ikke, at formålet reelt er at få Musk til at interessere sig for Hertz som et investeringsobjekt? De har haft problemer med økonomien.

  • 2
  • 12

Det er da også muligt man flasher dem med udlejningsfirmvare, så en tung speederfod betyder knap så meget og batteriet altid holdes indenfor rammerne af det rimelige.

Mange steder bruger man udlejningsbiler til at øge kendskab og interesse for bestemte mærker og modeller, bilen skal oftest lejes i kort tid, men risikerer at efterlade så godt et indtryk at det bliver lejers ønskebil, lidt af fidusen ryger ved udlejningsfirmware.

Det kan være en fordel hvis de brugte biler kan sælges til en så tilpas lavere pris hvor den brede befolkning har råd tilat være med, særligt når afgifterne genindfases er den 1-2 år brugte bil som blev købt med lavere afgifter mere atraktiv.

Tesla er bedre tjent med at deres biler står på Herts lageret end flere år på end anden lagerplads.

  • 3
  • 20

Ja for det er jo lige hvad Teslas biler gør. De kan slet ikke slippe af med produktionen

Hvorvidt Tesla overproducere eller sætter prisen forkert, og spekulationer i om de kan afsætte produktionen er ikke Hertz problem, når Hertz sælger videre er det til en mere attraktiv nedskrevet pris.

I modsætning til Toyotas brintbiler, der rives væk i hundredtusindvis.

Der er endnu ikke så mange lande der har netværk med brintstationer, og så vidt jeg ved kan Mirai kun producere ca 30.000, det samme gælder Nexo, til gængæld kommer Honda clarity snart i større volume. https://topelectricsuv.com/featured/upcomi...

  • 1
  • 20

Hvorvidt Tesla overproducere eller sætter prisen forkert, og spekulationer i om de kan afsætte produktionen er ikke Hertz problem, når Hertz sælger videre er det til en mere attraktiv nedskrevet pris.

Det er fandeme et smart forretningskoncept du har gang i der. Købe dyrt, henstille og så sælge billigt - hvorfor er der ingen som har tænkt på det før?

Heldigt for Herzt at de er så smarte.

Tænker du personligt kunne tjene penge på konceptet, fremfor at give os alle disse guldkorn gratis. Skriv det i en bog print en million, og put dem på lager.

  • 20
  • 1

Købe dyrt, henstille og så sælge billigt - hvorfor er der ingen som har tænkt på det før?

Du er nok en af de meget få der ikke har tænkt på det før, men hvis du ikke selv kan regne det ud må jeg afsløre fidusen for dig, Herts har indtægter fra udlejningen, det er ikke et passivt lager som dit forslag med bøger, men en metode til at tjene penge og samtidig få bilerne ned i et prisleje hvor en større del af den brede befolkning kan være med.

Win-Win-Win, Tesla der kan afsætte deres biler, Hertz der kan drive foretning, og forbrugeren der kan købe en let brugt bil de har råd til.

  • 2
  • 5

Du er nok en af de meget få der ikke har tænkt på det før, men hvis du ikke selv kan regne det ud må jeg afsløre fidusen for dig, Herts har indtægter fra udlejningen, det er ikke et passivt lager som dit forslag med bøger, men en metode til at tjene penge og samtidig få bilerne ned i et prisleje hvor en større del af den brede befolkning kan være med.

Det er noget vrøvl du har skrevet, men nu giver det dog mere mening hvis det prøvede at beskrive den normale forretningsmodel ofr et biludlejningsfirma.

Det du taler om er ikke et lager, men udlejede driftsaktiver man tjener penge på, og nedskriver løbende. Ligesom din vognmand og den taxa du kører rundt i - den er heller ikke lagt på lager vel?

Der er nok bare tale om de danske sprogblomster, at man har "et lager af biler", som i at man har en gruppe af køretøjer og vælge imellem - overhovedet ikke det samme som at "lægge dem på lager" i dansk tale.

Tesla er bedre tjent med at deres biler står på Herts lageret end flere år på end anden lagerplads.

Men det giver slet ikke mening, for det du prøver at antyde i dit indlæg er at Tesla producerer til lager, og har dem stående i årevis, og i forlængelse skriver du at det vil fortsætte hos Hertz - hvilket er noget vrøvl.

  • 12
  • 3

Det kniber måsker at sælge nok til alm. kunder. Ellers ville Tesla nok ikke sælge så mange til Hertz.

Jeg vil kalde ordren for risiko spredning, Tesla forsøger at sænke omkostningerne gennem øget produktion, men det gør dem mere sårbare, hvis efterspørgslen på et marked svigter f.eks det Kinesiske og konkurrancen fra øvrige producenter samtidig skærpes, så er det rart med nogle solide ordre i ordrebogen.

Jeg ser flere og flere introduktioner af nye biler hvor journalisten stiller spørgsmålet eller fremsætter påstand om at det er en Tesla killer, men når bare Tesla har det bedste produkt til den rigtige pris, og forbrugeren ved det og er enig, og der ikke pilles ved afgifterne, så kan Tesla tage det helt roligt.

Tror Tesla har forstået at de ikke længere er et nishe produkt, de har nået en størrelse hvor der gælder andre regler.

  • 1
  • 9

Jeg vil kalde ordren for risiko spredning, Tesla forsøger at sænke omkostningerne gennem øget produktion, men det gør dem mere sårbare, hvis efterspørgslen på et marked svigter f.eks det Kinesiske og konkurrancen fra øvrige producenter samtidig skærpes, så er det rart med nogle solide ordre i ordrebogen.

Gik det op for dig at Hertz har bestilt bilerne til listepris?

Tesla øger produktionen af én eneste årsag; at efterspørgslen er langt større end de det de pt kan producere, og det vil også være tilfældet når Berlin og Austin er rampet op.

Som Tesla's CFO udtrykte det ifm kvartalsaflæggelse i forrige uge: “Folks want to buy an electric car, and folks want to buy a Tesla right now!"

Hvis Tesla havde tilbudt Hertz noget, i et ønske om at opnå risikospredning eller noget andet, så havde Tesla jo nok tilbudt noget rabat på ordren, men de har altså ikke tilbudt Hertz noget, som de ikke tilbyder enhver anden kunde, hvad enten ordren er på 1 eller 100.000 biler.

Det viser to ting:

  • 1) Tesla er overhovedet ikke i tvivl om at de nok skal få solgt hver eneste bil, de producerer, med eller uden Hertz, og at det eneste ordren kommer til at betyde for Tesla, er at de øvrige kunder, nu kommer til at vente længere på at få deres biler.
  • 2) Hertz har opfattet folks stigende preference for Tesla, og har med ordren sikret sig at være de største, som har et stort udbud af Teslaer til udlejning, da det ikke alene giver dem en masse driftsbesparelser, men også en kæmpe konkurrencefordel.

Da et par kollegaer og jeg, i starten af 2020, planlagde at køre en tur til Århus, for at prøvekøre en Model 3, viste det sig helt umuligt at booke en tid, endsige at komme i kontakt med Teslas to danske afdelinger, uden først at lægge en ordre, så jeg fik aldrig selv lejlighed til at prøvekøre en Model 3, før 18 måneder senere hvor min egen nevø havde købt en i Tyskland.

Havde de lejet dem ud hos Hertz eller et andet selskab, havde vi helt sikkert benyttet muligheden ved førstkommende businesstrip.

  • 10
  • 2

Hvornår får man sin 3 eller Y, hvis man bestiller nu. Jeg har ikke kunnet findet andet end hos FDM. Jeg ved ikke om de har styr på det, men melder kort leveringstid.

  • 0
  • 0

Hovsa, der manglede bare en underskrift. Iflg. Børsen i dag.

En lidt mere nuanceret beskrivelse her - Musk siger at der ikke er en kontrakt, men Hertz siger at bilerne allerede er ved at blive leveret. Der spekuleres i om Hertz måske har været inde på Teslas hjemmeside og bestille dem enkeltvis (!)

https://electrek.co/2021/11/02/elon-musk-p...

Kursen er aktuelt faldet med 4% i dag, men ligger fortsat 48% over for en måned siden...

  • 2
  • 2

Artiklen her handler om Hertz presse meddelelse hvor bilerne kan leveres sidst i år 2022.

Bilerne leveres samtidig med bestillingen, et helt år for tidligt, på samme vilkår som for alle andre, hvor mange afbestillinger har de fået fra andre kunder det sidste par dage, siden det her kan lade sig gøre?

Det burde have været klart for alle, at så mange biler ikke bliver leveret på én gang. Tesla har også andre kunder der skal have biler. Det burde også være klart at en operatør som Hertz ikke har brug for at få udskiftet en stor del af vognparken på én gang, men for at det sker løbende spredt ud over året.

Angående teorier om afbestillinger, har du så meget brug for at finde på historier om at Tesla er i problemer? Et godt råd, lad være med at shorte dem, mange andre med de samme ideer har mistet mange penge på det.

  • 12
  • 1

Et godt råd, lad være med at shorte dem, mange andre med de samme ideer har mistet mange penge på det.

Jeg tror at shorternes tankegang er som følger. Når man kigger på produktionsfaciliteter, så har Tesla betydeligt mindre end mange af de store gamle bilproducenter, der årligt producere 10 gange så mange biler som Tesla. Teslas værdiansættelse, står derfor slet ikke mål med, hvad der findes af værdier i firmaet.

Modspørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget er den fremtidige værdi af disse produktionsfaciliteter, hvis de er beregnet til produktion af ICE biler? Et produkt vi vil se forsvinde til en absolut minoritet af disse producenters marked inden 2030. Så måske har Tesla faktisk den største produktionskapacitet, der hvor det rent faktisk har værdi.

  • 13
  • 1

Modspørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget er den fremtidige værdi af disse produktionsfaciliteter, hvis de er beregnet til produktion af ICE biler?

VW's CEO Herbert Diess {udtalte for nylig](https://insideevs.com/news/540397/tesla-pu...) at hvor VW bruger 30 timer på at producere en ID.3, så behøver Tesla kun 10 timer til at producere en Model 3.

Hvis de eksisterende fabrikker ikke kan optimeres til den effektivitet, så kan de ligeså godt starte buldozeren med det samme.

  • 11
  • 2

Angående teorier om afbestillinger, har du så meget brug for at finde på historier om at Tesla er i problemer? Et godt råd, lad være med at shorte dem, mange andre med de samme ideer har mistet mange penge på det.

Nu handler det ikke om at finde på, men om at finde forklaringer, det var en sammenfatning af hvad i skriver dvs samme vilkår for alle, stor mangel, lang leveringstid, leveringerne er allerede igang inden blækket i pressemeddelelsen om levering om et år er er tørt.

Jeg kan ikke se hvordan alle påstandene på samme tid kan være rigtige, med hensyn til at shorte , om der er en bobble og om hvornår den brister, så er det ikke det her forum du skal søge rådgivning.

  • 2
  • 6

Nu handler det ikke om at finde på, men om at finde forklaringer, det var en sammenfatning af hvad i skriver dvs samme vilkår for alle, stor mangel, lang leveringstid, leveringerne er allerede igang inden blækket i pressemeddelelsen om levering om et år er er tørt.

Jeg kan ikke se hvordan alle påstandene på samme tid kan være rigtige

Vi skriver jo bare hvad der står i Hertz pressemeddelelse. Hvorfor læser du den ikke inden du kommenterer?

Hertz skriver:

"This includes an initial order of 100,000 Teslas by the end of 2022 and new EV charging infrastructure across the company's global operations."

"Beginning in early November and expanding through year end, customers will be able to rent a Tesla Model 3 at Hertz airport and neighborhood locations in U.S. major markets and select cities in Europe."

Danske journalister har tydeligvis problemer med at oversætte ordstillingen "by the end of", som korrekt oversat ikke betyder, "ved udgangen af" men "frem til udgangen af".

Men som pressemeddelelsen jo klart fortæller, så er leveringerne altså allerede i fuld gang, og inden vi skriver 2023, vil der altså være leveret 100.000 Teslaer til Hertz.

Tesla har i øjeblikket en produktions-runrate på 1 million biler om året, som ventes at stige til 2 millioner frem til slutningen af 2022, hvilket betyder at Hertz gennem de næste 14 måneder, aftager 5-10% af alle Tesla'er, der ruller ud af fabrikkerne i Fremont, Shanghai, Berlin og Austin.

Det betyder, alt andet lige, at den almindelige kundes ventetid bliver 5-10% længere, men hvis 7-8 andre store udlejningsselskaber, meget sandsynligt får samme idé som Hertz, og de 40% almindelige bilkøbere, som Pew Research Center viser, beslutter sig for at købe en elbil, indenfor de næste 14 måneder, så kan det blive en særdeles tålmodighedskrævende affære for den almindelige forbruger, at købe en ny Tesla.

"Today, 40 percent of U.S. consumers say they are likely to consider an electric vehicle the next time they are in the market for a new vehicle, according to Pew."

med hensyn til at shorte , om der er en bobble og om hvornår den brister, så er det ikke det her forum du skal søge rådgivning.

Spekulationerne om hvorvidt Tesla er en boble, som snart vil briste, har i de seneste 3 år passeret gennem følgende 3 hovedargumenter:

  • Bankruptcy is emminent. (Tesla producerer hver eneste bil med underskud, og vil derfor meget snart gå konkurs)
  • Demand cliff. (Tesla løber hurtigt tør for efterspørgsel, da det kun er 2% af bilmakedet, der vil have en elbil)
  • Competition is coming. (Nu hvor det viser sig at elbiler er profitable og op imod halvdelen af markedet seriøst overvejer en elbil, så putter "the big boys" da bare batterier og elmotorer i bilerne, og fejer Tesla af banen)

Nu har vi så en kunde, som næppe bliver den eneste af slagsen, der skal bruge mindst 100.000 elbiler, indenfor de næste 14 måneder, og der er ganske enkelt ingen andre end Tesla, der er i nærheden af at kunne levere i den størrelsesorden.

  • 6
  • 2

Bankruptcy is emminent. (Tesla producerer hver eneste bil med underskud, og vil derfor meget snart gå konkurs) Demand cliff. (Tesla løber hurtigt tør for efterspørgsel, da det kun er 2% af bilmakedet, der vil have en elbil) Competition is coming. (Nu hvor det viser sig at elbiler er profitable og op imod halvdelen af markedet seriøst overvejer en elbil, så putter "the big boys" da bare batterier og elmotorer i bilerne, og fejer Tesla af banen)

Bankruptcy, er vel ikke en fuldstændig skør antagelse generelt. Et firma kan jo godt bevidst i starten vælge at producere med underskud indtil marked og produktionsprocesser er opbygget. Men man må jo gå ind i tallene for det enkelte firma.

Demand cliff, er til gengæld baseret på forbløffende naivitet om markedsudviklingen for elbiler.

Competition is comming, viser da også en naivitet om hvor enkelt det er at gå fra produktion af fossilbiler til elbiler. Her er nogle Tesla fanbois til gengæld også tilsvarende naive den anden vej rundt, når de regner med at Tesla kommer til at stå for halvdelen af verdens bilproduktioen.

  • 5
  • 1

Nu har vi så en kunde, som næppe bliver den eneste af slagsen, der skal bruge mindst 100.000 elbiler, indenfor de næste 14 måneder, og der er ganske enkelt ingen andre end Tesla, der er i nærheden af at kunne levere i den størrelsesorden.

Alt det her med Hertz, har løftet deres og Teslas i forvejen opskruet aktierkurser. Ifølge Børsen idag, har Elon Musk følgt sig nødsaget til at tweette, at der ikke er underskrevet noget med Hertz:

https://borsen.dk/nyheder/investor/elon-mu...

Så hele Hertz sagaen, minder mere om kursmanipulation. Men det er Tesla aktionærere vel også vandt til med alle Elons tweets.

  • 3
  • 8

Da et par kollegaer og jeg, i starten af 2020, planlagde at køre en tur til Århus, for at prøvekøre en Model 3, viste det sig helt umuligt at booke en tid, endsige at komme i kontakt med Teslas to danske afdelinger, uden først at lægge en ordre, så jeg fik aldrig selv lejlighed til at prøvekøre en Model 3, før 18 måneder senere hvor min egen nevø havde købt en i Tyskland.

Hvis bare ICE biler også fik 9000 euro i statsstøtte, per solgt bil i Tyskland. Så var konkurrencen fair.

  • 4
  • 9

Alt det her med Hertz, har løftet deres og Teslas i forvejen opskruet aktierkurser. Ifølge Børsen idag, har Elon Musk følgt sig nødsaget til at tweette, at der ikke er underskrevet noget med Hertz:

Eftersom at Herz betaler samme pris som alle andre, så er de ikke nødt til at garantere en ordre af en vis størrelse. De har allerede bestilt og fået leveret biler og de har forecastet at de vil bestille i størrelsesorden 100.000 biler i løbet af næste år. Der er ikke nogen aftale at underskrive. De bestiller bare bilerne løbende på samme måde som os andre.

Hvis man går ind på herz.com og søger en større amerikansk lufthavn, eksempelvis SFO San Francisco, så sørme om ikke Tesla Model 3 er en bil der kan lejes.

  • 7
  • 3

Eftersom at Herz betaler samme pris som alle andre, så er de ikke nødt til at garantere en ordre af en vis størrelse

Hvis det skulle være sandt, at Hertz bestiller 100.000 biler enkeltvis, så for deres og Teslas administrativeafdelinger nok at lave...

  • 3
  • 5

Hvis man går ind på herz.com og søger en større amerikansk lufthavn, eksempelvis SFO San Francisco, så sørme om ikke Tesla Model 3 er en bil der kan lejes.

Sammen med 40 andre ICE model grupper. Og så er Teslaen angivet som ikke på lager, nogen dage overhovedet.

  • 4
  • 9

Så hele Hertz sagaen, minder mere om kursmanipulation. Men det er Tesla aktionærere vel også vandt til med alle Elons tweets.

Hey Ole. Det er info der kan være millioner af kroner værd ! Hvornår tror du at svindelnummeret bliver afsløret? Du må gerne give signal så vi kan være parate til at gå all in på at shorte tesla aktien .

Jeg har hørt noget om at man skal købe Andets And og Co bladet og holde øje med en bestemt dialog mellem Joakim Von And og bjørne banditerne. Det skulle forgå på side 23 og være et hemmeligt signal om at nu er det nu!!

Kender du noget til det?

  • 7
  • 4

Bankruptcy, er vel ikke en fuldstændig skør antagelse generelt. Et firma kan jo godt bevidst i starten vælge at producere med underskud indtil marked og produktionsprocesser er opbygget. Men man må jo gå ind i tallene for det enkelte firma.

For 10 år siden, var det faktisk en særdeles rationel antagelse, efter som over 100 bilproducenter har været startet op siden 1930'erne i USA, og kun én af disse har opnået finansiel bæredygtighed, nemlig Tesla.

Så oddsene for Tesla enten ville gå konkurs, eller blive opslugt af "The Big Three", var jo i princippet 99:1, og derfor en "no-brainer", for de der ikke forstod det teknologiske gennembrud, som Tesla var i fuld gang med at demonstrere.

Og selv for de, der forstod det tekniske gennembrud, forelå der jo stadig adskillige muligheder for at Tesla kunne brække halsen, inden de nåede economy of scale, for da Tesla stadig kun producerede 50-100.000 biler om året, med store minusser på bundlinjen, hvor skulle de så få de 2-cifrede milliardbeløb fra, som det ville koste at bygge de mange bil- og batterifabrikker, det krævede at opnå den nødvendige markedsandel til at modstå konkurrencen fra "the big boys" - endsige opnå en markedsandel, der bare stod nogenlunde mål med Tesla's markedsværdi, trods den stadig var under $50 mia.

I dag er der næppe mange der er i tvivl om at Tesla har opnået en størrelse og profitmargin, hvor det bliver ualmindeligt svært for selv de største bilproducenter, at true Tesla's fortsatte dominans på BEV-markedet.

VW, som for 8 år siden sagde at de ville være verdens største elbilproducent i 2018, står nu hyppigt frem og erkender at de får overordentligt svært ved at indhente Tesla inden 2030.

Med to spritnye giga-fabrikker klar til at starte produktion, vil kapaciteten stige fra 1 mio. til 3 mio. årlig produktion, indenfor de næste 2 år.

Dermed overhaler de BMW i både volumen og omsætning, mens BMW stadig forsøger at overbevise sig selv om at ICEV er fremtiden, og nu patetisk forsøger at overtale EU's politikere til ikke at forbyde salg af biler med forbrændingsmotorer i fremtiden.

Her er nogle Tesla fanbois til gengæld også tilsvarende naive den anden vej rundt, når de regner med at Tesla kommer til at stå for halvdelen af verdens bilproduktioen.

Jeg hører nu ingen "Tesla fanbois" påstå at Tesla kommer til at stå for halvdelen af verdens bilproduktion.

Det har Tesla mig bekendt heller ikke selv udtrykt ambitioner om, men Tesla præsenterede ved Battery Day 2020, en specifik målsætning om 20 mio biler/år i 2030, og fremlagde dermed en plan for at skaffe batterier til en sådan volumen.

Jeg ser personligt en større udfordring i at opbygge hele forsyningslinjen af batterier, hurtigt nok, end i at de øvrige bilproducenter vil overhale Tesla, og forhindre Tesla i at nå en markedsandel på 20%.

20 mio biler/år svarer til en målsætning om mindst 20% markedsandel i 2030, og indebærer iflg planen 100-150 produktionslinjer á 20 GWh/år til 4680-celler, installeret frem til 2030.

Derfor er det bekræftende at se at de lige nu ruller de nye produktionslinjer til 4680-celler ind på fabrikken i Austin, da det viser at de er på sporet til at opfylde den nævnte plan:

I første omgang bliver der vist kun installeret 4 af disse produktionslinjer, på hver af fabrikkerne i Berlin og Austin, men fuldt oprampet er det jo også nok til 2,5 mio biler/år med 65 kWh/bil i gennemsnit.

Endvidere er der, siden BatteryDay, blevet tegnet en håndfuld eller to store kontrakter med mining- og råvareselskaber af batterimaterialer - senest i går med Ganfeng Lithium Co. https://electrek.co/2021/11/01/tesla-secur...

Det er sådanne tiltag, vi mangler at se fra Tesla's konkurrenter, hvis deres trussel om at indhente Tesla inden 2030, skal kunne tages alvorligt.

  • 8
  • 3

Hvis det skulle være sandt, at Hertz bestiller 100.000 biler enkeltvis, så for deres og Teslas administrativeafdelinger nok at lave...

Hvorfor i alverden dog det ?!?

Tesla leverede 241.300 biler alene i de 3 måneder i sidste kvartal, alle bestilt enkeltvis via Tesla's hjemmeside, så hvad skulle problemet dog være i at levere 100.000 biler, bestilt på samme måde, gennem de næste 14 måneder?

Og nej, jeg tror ikke Hertz har sat nogle medarbejdere til at sidde og bestille 1 bil ad gangen, via hjemmesiden. De har som sagt en aftale med Tesla, som jo nok indebærer en vis koordination af ordrer på say 100 stk ad gangen, samt installation af ladestationer på forskellige lokationer, verden over.

Din tvivl om at det skulle være sandt, og din spekulation om at Hertz pressemeddelelse skulle være et forsøg på kursmanipulation, lyder ugrangiveligt som om du IGEN er ved at brænde fingrene på at shorte Tesla. ;-)

  • 9
  • 4

Din tvivl om at det skulle være sandt, og din spekulation om at Hertz pressemeddelelse skulle være et forsøg på kursmanipulation, lyder ugrangiveligt som om du IGEN er ved at brænde fingrene på at shorte Tesla. ;-)

Jeg tillader mig at sakse fra Euroinvestor.com:

*Meldingen kom i et forum for begejstrede Tesla-aktionærer i en direkte replik til de vilde stigninger.

»Hvis noget af det her er baseret på Hertz, vil jeg gerne understrege, at der ikke er skrevet under på en kontrakt endnu,« skriver Musk på Twitter og fortsætter.

»Tesla har langt mere efterspørgsel end vi kan producere, derfor vil vi kun sælge biler til Hertz med de samme indtjeningsmarginaler som til andre kunder. Hertz-handlen har ingen effekt på vores økonomi,« afslutter Elon Musk.

I formarkedet, der er en form for uofficiel handel inden den rigtige børsåbning, er Tesla-aktierne nede med 6,9 pct. *

Så går kommer min short vist til at gå ganske godt iaften - skål! :-) :-)

  • 2
  • 9

»Hvis noget af det her er baseret på Hertz, vil jeg gerne understrege, at der ikke er skrevet under på en kontrakt endnu,« skriver Musk på Twitter og fortsætter.

»Tesla har langt mere efterspørgsel end vi kan producere, derfor vil vi kun sælge biler til Hertz med de samme indtjeningsmarginaler som til andre kunder. Hertz-handlen har ingen effekt på vores økonomi,« afslutter Elon Musk.

Hertz: “Vi har lavet aftale med Tesla om at købe 100.000 biler.”

Tesla: “Der er ingen aftale. Vi kan sælge alt, hvad vi producerer. Hertz må stille sig bag i køen ligesom alle andre, der ønsker at købe en Tesla.”

Ole Andersen: “Se! Der er ingen aftale! Det går røvdårligt for Tesla! Juhu, jeg skal shorte!”

  • 12
  • 2

Hvis bare ICE biler også fik 9000 euro i statsstøtte, per solgt bil i Tyskland. Så var konkurrencen fair.

Hvis enhver ny bil opkræves 160 $/ton CO2, til dækning for klima-omkostningerne af den livscyklus CO2-udledning, den dedikerer til atmosfæren, når den bestilles som ny, så ville konkurrencen være 100% fair, og den slags støttebeløb til BEV'er ville med ét være ganske overflødige.

https://www.bloomberg.com/news/articles/20...

  • 8
  • 2

Hertz: “Vi har lavet aftale med Tesla om at købe 100.000 biler.”

Tesla: “Der er ingen aftale. Vi kan sælge alt, hvad vi producerer. Hertz må stille sig bag i køen ligesom alle andre, der ønsker at købe en Tesla.”

Jeg tror de to udsagn fra hhv Hertz og Elon Musk, har givet anledning til en del misforståelser.

Jeg er heller ikke sikker på at jeg selv forstår det, men jeg opfatter det således:

Der foreligger uden tvivl en "initial order" (dvs en forhåndsaftale) mellem Herts og Tesla om at Hertz køber 100.000 biler til listepris, frem til udgangen af 2022, hvortil de behøver Tesla's hjælp til:

  • Koordinering af ordrer og leveringer i 65 forskellige lande.
  • Levere og installere Level 2 og DC-ladere på Hertz' lokationer i disse lande.
  • Installering af den booking og guidance software, som Hertz' er ved at implementere, så den fungerer på Tesla's skærme.

Systemet består i at kunderne lejer bilen via en mobil-app, hvor end den står til opladning, hvorefter døren åbner, kunden stiger ind og får en instruktion på skærmen i hvordan bilen betjenes.

Hvis man vil se nogenlunde hvordan sådan noget foregår i praksis, så download appen fra TADAA! eller tag en tur til Samsø og prøv det (kan absolut anbefales!). https://lejbilsamso.dk/#virker

Vi lejede en E-Up med forudbetaling for 2 timer (50 kr/halve time), som stod til opladning, 20 m fra vores båd, ved havnen i Langøre. Det klarede en mellemstor proviantering hos Brugsen i Mårup, samt en skøn tur til Issehoved, som indebar at vi måtte forlænge lejemålet med enddu 50 kr. ;-)

I fremtiden bliver udlejningsbiler ikke noget man lejer ved en skranke, hvor man står i kø for at udfylde en masse papirer, inden man får nøglen udleveret, men derimod fra lokationer, bestående af en parkeringsplads med en ladestander, som bliver fordelt i geografien, nærmest som busstoppesteder.

Man logger bare ind på appen, finder den nærmeste bil, lejer den, hiver ladestikket ud og kører sin vej. ;-)

  • 11
  • 2

Så går kommer min short vist til at gå ganske godt iaften - skål! :-) :-)

Det lyder jo som om du har haft "korte bukser på" i nogen tid - av av. Den er nu tilbage over 1200$

Mine TSLA står på rate-pensionen, så det er da meget sjovt at se dem stige men der går 14 år før det påvirker mig, så de får lov til at "putre". Jeg syntes under alle omstændigheder at kursen er komplet sindssyg, og de skal da nok komme ned/op/ned/op igen.

  • 7
  • 0

I formarkedet, der er en form for uofficiel handel inden den rigtige børsåbning, er Tesla-aktierne nede med 6,9 pct. *

Så går kommer min short vist til at gå ganske godt iaften - skål! :-) :-)

Sikke en øv dag for Ole. Fra minus 6.9 til plus 3.59% Hvor mange gange har du måtte skifte under bukser.

Vær stærk i troen og åben nye short positioner i morgen. Du kan stoppe express toget. Må jeg anbefale at du fylder dig selv op med mere fake news.

  • 8
  • 3

Jeg ejer ikke aktier eller shorts positioner i Tesla, jeg fik bare indtrykket at vi skulle lukke vrøvl ud nu. Som Søren Lund så fint gjorde i indlægget før mit:

...lyder ugrangiveligt som om du IGEN er ved at brænde fingrene på at shorte Tesla. ;-)

Men det er da rart, at de i Tesla fanatikere og elbilens connaisseur kan få lidt grinneren ud af ingenting. I må have for lidt at give jer til.

  • 2
  • 13

Efter min mening grunden til at Tesla aktien og firmaet vokser så stærkt den sidste måned. 2021 aktiemarkedet er gået mere eller mindre sidelæns, og nu bliver der altså lige kompenseret for det.

Hertz nyheden var blot udløseren.

Og som en lille ekstra bonus tror jeg at mange af de store institutionelle investorer, flytter penge fra andre aktier over i Tesla. Det er gået op for dem at de er blevet misinformeret af såkaldte "profesionele aktie analytikere" og medier. Salgstallene og regnskaberne kan ikke længere ignoreres. Og det er blot de tørre facts lige her og nu. Mange spændende ting står i kø til at udfolde sig i 2022.

Jeg regnede selv med at aktien ville falde igen i forrige uge. Det gjorde den så bare ikke . Det er et vink med en vognstang tyk som rundetårn.

  • 6
  • 1

Som andre kunne jeg dog godt tænke mig at høre lidt om, hvornår du shortede, til hvilken kurs

Vi har jo allerede indsigt nok til at vide hvor troværdig den information ville være.

Da kursen var negativ, var han short og kunne slet ikke få armene ned, og da kursen så vendte og lukkede 4% højere, blev han pludselig helt tavs, og næste dag var det bare noget han sagde for at "vrøvle".

Han er med andre ord fuld af løgn, som enhver anden ludoman, der praler af sin "succes" på aktiemarkedet, uden at forstå det mindste af hvad han investerer i.

  • 5
  • 4

Søren Lund

Hvordan syntes du så det går for Tesla aktien nu, præcist ligesom jeg forudsagde? :-)

15% nede pga. jeres ideologiske leder Twitter løs. Det ligner et berry marked i Tesla nu.

  • 3
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten