andre skriver

Region Skåne tilbyder at betale del af HH-forbindelsen

Illustration: Vejdirektoratet

Om få uger bliver den strategiske analyse af en ny forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg offentliggjort. De danske og svenske regeringer satte gang i den strategiske analyse i 2018. Analysen skal blandt andet indeholde forslag til linjeføringer, en vurdering af behovet for udbygningen af vejinfrastruktur på dansk og svensk side. beregninger af konsekvenserne for person- og godstrafik på ren vejforbindelse, samt beregninger af samfundsøkonomien i projektet, beregninger af brugerfinansiering for både en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og baneforbindelse for persontog, pris for en HH-vejforbindelse og togforbindelse for persontrafik.. I 2014 anslog en rapport anlægsomkostningen til 34,4 mia. kroner - eksklusiv korrektionstillæg på 50 procent. Inklusiv korrektionstillægget, som man bruger i dansk infrastrukturbudgettering lå prisestimatet på 51,6 mia. kroner. For at forhindre at økonomien bliver en anstødssten, er partierne i Region Skåne nu blevet enige om at tilbyde at medfinansiere forbindelsen - enten via lånegarantier eller ved at gå ind i et konsortie, der kan drive forbindelsen efter samme model, der bliver brugt på Øresundsbroen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Wall Street Journal 2. mar 2021 08:59
USA: Olieindustrien accepterer CO2-afgift
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Inden man bygger flere faste forbindelser over Øresund, bør man nok blive enige om betingelserne for grænsekontrol og transit til Bornholm. De nuværende forhold, hvor reglerne ændres fra dag til dag, de rejsende forsinkes unødigt, og Bornholm afskæret fra "fastlandet", er ikke holdbare !

  • 9
  • 12

Har du overvejet hvor lang tid det tager at lave en bro/tunnel?

Mon ikke pandemien er overstået på det tidspunkt - herudover er det jo ikke nødvendigvis svenskernes problem at Danmark ejer en ø midt ude i Østersøen, vi kunne jo bare selv sørge for passende færgekapacitet.

  • 20
  • 4

Sæt nu bare gang i den HH-forbindelse. Vi ved jo allesammen, at den på sigt alligevel kommer, så nu mangler vi bare den rituelle tværnationale politisk dans om hvordan regningen skal betales. Den kan sagtens tage 20 år.

Renten er så lav for tiden at det ikke kan betale sig at vente.

  • 12
  • 3

Nordsjælland er et blindt hjørne der i den grad mangler den faste vejforbindelse til Skåne, ligesom Skåne mangler forbindelsen til Nordsjælland. Politikerne taler uafladeligt om regionssamarbejde, men imellem Nordsjælland og Skåne lader man fortsat et skattelyselskab lukrere på færgeforbindelsen til skade for regionerne. Prisen pr. sejlet minnut eller sømil for en bil-billet er jo noget nær verdens dyreste ! Loven om ØresundsBroen forbyder endda Broen at konkurrere med færgeselskabet på ruten imellem Helsngør og Hëlsingborg !! - forstå det hvem som kan, men det blev gennemtvunget af den såkaldte "røde blok" i Folketinget. Gad vide hvilken interesse denne "blok" har i at støtte et skattelybaseret færgeselskab ! Nå: Dumheden er til at tage at føle på, men en hurtig udførelse af en fast vejforbindelse vil jo løse probemet til gavn for samfundene.

  • 6
  • 10

Nordsjælland er et blindt hjørne der i den grad mangler den faste vejforbindelse til Skåne

Ligesom der generelt mangler en ordentlig infrastruktur I Nordsjælland - havde Nordsjælland været Jylland, med jydernes fantastiske evne til at lave politiske studehandler, så var der motorvej til Frederikssund, Helsinge og Frederiksværk, samt etableret motortrafikvej hele vejen fra Frederikssund (over Hillerød og Fredensborg) og Hundested til Helsingør.

  • 12
  • 6

Helsingør Sygehus blev allerede nedlagt for flere år siden til fordel for et "supersygehus" i Hilerød. Nå, dette "supersygehus" venter vi stadig på, men det kommer vel engang. Men vejen fra Helsingør til dette "supersygehus" er de gamle sogneveje, uanset gamle planer for en hovedvej. I Jylland fik de straks en motorvej imellem Holsterbro og Herning da "supersygehuset" blev lagt i Herning. Hvad med bare en almindelig hovedvej imellem Helsingør og Hillerød nu ? - men intet sker, byrådet i Helsingør fatter ikke ikke alvoren, og i Folketinget er de Jydske politikere i flertal på grund af en tåbelig valglov der gør mandaterne superbillige i Jylland. - - Det er vel efterhånden på tide at vi begynder at tænke på en smule oprør à la USA !

  • 4
  • 14

Helsingør Sygehus blev allerede nedlagt for flere år siden til fordel for et "supersygehus" i Hilerød.

Hørsholm er revet helt ned, Helsingør står stadig som en skamstøtte, og Esbønderup er ved at blive bygget om til lejligheder.

Men man har vist efterhånden fået foretaget første spadestik til den nye supersyge hus - køkkenet er jo sparet væk, ligesom en stor del af parkeringspladserne, så det skal nok blive godt, eller noget.

Det er vel efterhånden på tide at vi begynder at tænke på en smule oprør à la USA !

Øhh nej, det der er behov for er sund fornuft, og det er ikke lige det der plager Trump.

  • 11
  • 1

Har du overvejet hvor lang tid det tager at lave en bro/tunnel? Mon ikke pandemien er overstået på det tidspunkt

Nu har der været grænsekontrol siden flygtningekrise 2015.

herudover er det jo ikke nødvendigvis svenskernes problem at Danmark ejer en ø midt ude i Østersøen

Nej, og det er ikke Danmarks problem at Svenskerne gerne vil have direkte forbindelse til Kontinentet.

Grænsekontrol er ikke kun et problem for Bornholm, der er også et problem for de øvrige rejsende, især pendlerer.

Grænsekontrollen er særligt er problem når hovedstadens jernbanesystem bliver koblet sammen med det sydsvenske.

herudover er det jo ikke nødvendigvis svenskernes problem at Danmark ejer en ø midt ude i Østersøen, vi kunne jo bare selv sørge for passende færgekapacitet.

Der er 90 sømil Rønne - Køge, mod 37 sømil Rønne - Ystad, så det vil give nogle helt andre rejsetider. Så i EU-retten har Rønne-Ystad status af dansk indenrigsrute, og kan modtage dansk statsstøtte.

Selv under normale forhold er der ~70 forskellige love og bestemmelser, man kan komme til at overtræde ved transitrejser til Bornholm.

  • 4
  • 3

Nej, og det er ikke Danmarks problem at Svenskerne gerne vil have direkte forbindelse til Kontinentet.

Nu er infrastrukturen i Nordsjælland nok næppe ligefrem det der gør forbindelsen til Kontinentet specielt interessant, i det spil er den eksisterende forbindelse meget bedre.

Grænsekontrol er ikke kun et problem for Bornholm, der er også et problem for de øvrige rejsende, især pendlerer.

Nåeh ja, for det er jo et uoverstigeligt problem at bruge ca. 15 sekunder på at rulle vinduet ned, og vise kørekortet til grænsepolitiet.

  • 7
  • 3

Nu vil vi igen så bygge en fast forbindelse, hvor der er en Scandlines færge. Hmm, bliver det her mon et ekko af Femernforbindelsen.

Man kan ikke bare bygge fordi man har lyst i dag. Vi er med i EU, og så bliver det hele besværligt. Vi må kun bygge en fast forbindelse, hvis der er taget stort hensyn til lokalmiljøet og klimaet i Kina og resten af verden om 80 år, og vi kan bevise en samfundsgevinst af projektet. Ellers kan det ikke godkendes af EUs lovgivning. I Danmark kan vi godt lige gradbøje tingene lidt, men vi står igen overfor en internationalt projekt der skal godkendes i 2 lande.

Miljøorganisationer, betalt af bilfærgerederiet det kapitalfonds ejede Scandlines, vil hyle op igen. Den omtalte støtte fra Region Skåne vil blive udråbt til ulovlig statsstøtte. Scandlines, der ikke har noget problem med deres færgers indvirkning på miljøet, vil græde tørre tårer overfor hver musling som kan komme til at lade livet for forbindelsen.

Kære Region Skåne! Opkøb Scandlines HH rederi. Det vil være den største støtte I kan udvise. Kapitalfonde er altid til at tale med, hvis man har penge.

  • 1
  • 16

Nu vil vi igen så bygge en fast forbindelse, hvor der er en Scandlines færge. Hmm, bliver det her mon et ekko af Femernforbindelsen.

Det er ikke længere Scandlines der driver HH-færgen, det er en anden kapitalfond.

Vi er med i EU, og så bliver det hele besværligt.

Det er ikke EU der har givet forsinkelse på Femern. Det er nationale tyske regler og procedurer. Og Femern er overvejende et dansk projekt, som de lokale holstenerer ikke er interesseret i.

Nu er det først og fremmest Skåne og Sverige der ønsker en forbindelse, så denne gang bliver det nok Danmark der holder igen. En fast HH-forbindelse fordre en ring 5, og så er der mange dyre byggegrunde der får en motorvej i baghaven.

  • 8
  • 1

Da Risgaard Knudsen i sin insisterede på at få ført motorveje til både Hirtshals og Frederikshavn havde han to pointer. Han ville naturligvis gerne have god infrastruktur til at binde hele Vendsyssel sammen. (Set i bakspejlet var det helt rigtig set.) Den anden pointe var (og er) at vi skal hjælpe vores nordiske venner i Sverige og Norge med gode forbindelser fra de to færgehavne i Hirtshals og Frederikeshavn til resten af det Europæiske kontinent.

Mit meget subjektive indtryk er, (jeg bliver gerne klogere), at der er ganske stærke Nordsjællanske kræfter, der opstruere en HH-forbindelse, da den uundgåeligt vil skulle følges op af en 4-6 sporet jernbane mellem Helsinør og ca. Ringsted. Not in my backyard. Her er ikke nogen hjælp til vores svenske venner, der gerne vil have deres produkter i transit gennem Danmark.

I stedet fabler man om 130 mia. til en Kattegatsforbindelse.

  • 7
  • 1

En fast HH-forbindelse fordre en ring 5, og så er der mange dyre byggegrunde der får en motorvej i baghaven.

Nej. Ring 5 har man droppet. Man regner i hvert fald ikke med at bygge den i forbindelse med en HH fast forbindelse. Nu er projektet jo ikke besluttet, men umiddelbart er tanken en jernbaneforbindelse uden godstog, og passagertogene skal altså ind til Hovedstaden. En fordobling af trafikken over HH betyder der bliver brug for en udbygning af Helsingørmotorvejen på den midterste del. Det er der allerede i dag brug for. Den nordligste del af Helsingørmotorvejen er bygget med bred midterrabat og derfor ukompliceret og billig at udvide.

Der bliver næppe mange som pendler over den forbindelse som skal via den kritiske nordlige del af Motorringvejen. Det giver for lang pendlertid, og vil derfor kun være aktuelt for pendlere der kører udenfor myldretiden. Nordligste del af Motorring 3 er desuden delvist forberedt til kørsel i nødsporet.

Ved Køge udgør trafikken fra HH kun 2%.

Andre tanker går på at opgradere Hareskovbanen og forbinde den med Kystbanen. S-tog som fortsætter fra Hillerød til Helsingør er en anden mulighed, det frigiver kapacitet på Kystbanen. Togene på den nordlige del af Kystbanen er desuden ret tomme, så at lade dem firtsætte til Helsingborg giver vist ikke de store kapacitetsproblemer.

  • 0
  • 0

Hmm, samme argument kunne man fremføre for den nuværende Øresundsforbindelse, men det er jo ikke virkeligheden.

Fra dansk side var gevinsten at man fik lejlighed til at bygge jernbane og motorvej til Kastrup Lufthavn, samtidig med at man cementerede Kastrups position som Sydsveriges hovedlufthavn.

Bedre forbindelser over Øresund vil desuden bidrage til økonomien i Femernforbindelsen som er et dansk projekt.

Og så vil den kunne aflaste Øresundsbanen for godstrafikken. Men det kræver så en "ring 5" jernbaneforbindelse. Alternativet er gennem røret og Hovedbanegården, der er nærmest lige så slemt som Øresundsbanen. Godsbaneringen via Højbanen på Nørrebro er pt. ikke tilgængelig for godstog.

  • 1
  • 0

Har du en kilde på det?

You Gov kan bevise det modsatte: https://www.femern.info/de/node/2679

Nu har man slået det sammen til Hamborg, Slesvig-Holsten, et område der er så stort at de fleste er ligeglade. De lokale indbyggere langs den nye bane gennem Østholsten og på Femern er knap så begejstret. Nu har man ikke spurt om selve forbindelsen, men man har afholdt en fokeafstemning på Femern, hvor flertallet sage nej til et industriområde/byggeplads ved mundingen på Femern, og de fleste sage nej fordi de var imod forbindelsen. https://www.shz.de/lokales/ostholsteiner-a...

  • 0
  • 1

Og så vil den kunne aflaste Øresundsbanen for godstrafikken.

Hvis linjeføringen skal være som vist på skitsen, så vil der kun kunne køre persontog gennem den - stigningen vil være alt for stor til gods.

Hvis der skal etableres en godsforbindelse, så skal den sydlige tunnel være til både biler og tog, det har tidligere været fremme:

https://ing.dk/artikel/svensk-regering-vil...

Og hvis det kunne vække Ring5 til live, så kan jeg altså hilse og sige, at det såsandelig ikke er alle i Nordsjælland som er imod den.

  • 1
  • 0

Nej. Ring 5 har man droppet. Man regner i hvert fald ikke med at bygge den i forbindelse med en HH fast forbindelse. Nu er projektet jo ikke besluttet, men umiddelbart er tanken en jernbaneforbindelse uden godstog, og passagertogene skal altså ind til Hovedstaden. En fordobling af trafikken over HH betyder der bliver brug for en udbygning af Helsingørmotorvejen på den midterste del. Det er der allerede i dag brug for. Den nordligste del af Helsingørmotorvejen er bygget med bred midterrabat og derfor ukompliceret og billig at udvide.

Ring 5 er kun droppet på grund af "ikke i min baghave" miljøhensyn.

Men man kommer til at gøre et eller andet drastisk, for der kan ikke komme ret meget mere trafik ad motorring 3 forbi Jægersborg, og her er det nærmest umuligt at udbygge. Så enten hælder man rigtigt mange penge i en udbygning ved Jægersborg eller man bygger en ny motorvej vest om Furesøen (ring 5).

Man bygger ikke en HH-jernbaneforbindelse udelukkende for persontog. 1) det er tvivlsom om persontrafikken kan berettige en HH-jernbanetunnel, så mange indbyggere/arbejdspladser er der ikke i Helsingborg 2) man har brug for aflastning af Øresundsbanen

Man bygger heller ikke en ren motorvejsforbindelse, jernbanen er skal være med til at legitimerer en fast forbindelse

  • 3
  • 1

Hm... the Boring Company? Det ville i hvertfald samle Region Hovedstaden.

(Indslag med humor)

  • 1
  • 0

Fra dansk side var gevinsten at man fik lejlighed til at bygge jernbane og motorvej til Kastrup Lufthavn, samtidig med at man cementerede Kastrups position som Sydsveriges hovedlufthavn.

De danske landanlæg betalte den danske stat for, og den svenske betalte for de svenske landanlæg.

Det er anderledes for Femernforbindelsen, hvor tyskerne betaler for de tyske landanlæg mens Femernforbindelsens brugere betaler for de danske landanlæg.

Ja, Danmark har naturligvis en interesse i en let tilgængelig lufthavn ved vores hovedstad. De fleste større lufthavne i Europa har dog en togstation, så det behøver man ikke en bro som undskyldning for at bygge.

  • 0
  • 0

Man bygger ikke en HH-jernbaneforbindelse udelukkende for persontog.

Bo, jeg ved simpelthen mere om det her emne end dig.

Vejdirektoratet undersøger sammen med Trafikverket det som politikerne har bedt dem om. Man er ikke blevet bedt om at undersøge nogen som helst kombination hvor der indgår en godstogsforbindelse.

Vejtunnelen skal gå via Snekkersten, for IKKE af få bilerne ind igennem Helsingør.

api.vejdirektoratet-stage.ffwdev.com/sites/default/files/2019-03/Endelig%20kommissorium%20for%20HH-forbindelsen.pdf

Forklaringen er ganske enkel. Man ønsker at baneforbindelsen skal gå via Helsingør, ikke via Snekkersten. Det betyder jernbanetunnelen skal passere Øresund hvor det er smallest og ret dybt. Det betyder en stejl tunnel, som lette godstog kan benytte, men tunge godstog kan ikke.

Ja, linjeføringen skal undersøges. Men togtunnelen bliver ikke flyttet til Snekkersten eller et andet sted hen da det allerede er screenet og forkastet. At lade jernbanen følge vejtunnelen fra Snekkersten og tillade godstog er en mulighed, men kun økonomisk hvis de to anlæg kombineres. Det betyder så vejtunnelen kun kan have den samme hældning som godstog tillader hvilket giver et dyrt og dermed uøkonomisk anlæg. Det er derfor besluttet ikke at undersøge nærmere.

Hvis man på et senere tidspunkt beslutter en Ring 5 forbindelse, kan den kombineres med en enkeltsporet togtunnel boret fra Snekkersten udelukkende til godstog, da kombinationen gods- og passagertog i øvrigt giver sikkerhedsmæssige udfordriner. Se bare på Drogdentunnelen hvor godstog ikke må køre sammen med passagertog eller på Storebæltsulykken.

Godstog på Kystbanen er også upraktisk da kapaciteten syd for Nivå er opbrugt i myldretiden. Så skal godstogene også ind igennem centrale dele af København, og det har du ganske ret i, ikke ret mange er interesseret i, eller finder sikkerhedsmæssigt hensingsmæssigt.

  • 0
  • 0

så mange indbyggere/arbejdspladser er der ikke i Helsingborg 2) man har brug for aflastning af Øresundsbanen

Ifølge beregninger vil Øresundsbroen i 2035 ikke kunne klare den mængde gods og persontog, der kommer når Femern-forbindelsen er færdig. Der skal altså laves en ny forbindelse for at aflaste. De følgende muligheder har været diskuteret:

1) En HH-forbindelse 2) En udvidelse af metroen til Malmø 3) En godstogstunnel fra hovedbanegården til Landskrona

Det bliver spændende at finde ud af hvad det ender med.

  • 0
  • 0

Forklaringen er ganske enkel. Man ønsker at baneforbindelsen skal gå via Helsingør, ikke via Snekkersten.

Det er udelukkende af hensyn til borgmesteren i Helsigør.

Hvis man på et senere tidspunkt beslutter en Ring 5 forbindelse, kan den kombineres med en enkeltsporet togtunnel boret fra Snekkersten udelukkende til godstog, da kombinationen gods- og passagertog i øvrigt giver sikkerhedsmæssige udfordriner. Se bare på Drogdentunnelen hvor godstog ikke må køre sammen med passagertog eller på Storebæltsulykken.

Godstog køre sammen med persontog i alle de store tunneller, det kommer de også til i Femern tunnellen. Storebæltsulykken var på broen, i tunneller køre modkørende tog i hvert sit rør.

I øvrigt kan en Snekkersten tunnel bygges som en sænketunnel, det giver ikke så store stigninger som en boret tunnel, men kræver nok en lidt sydligerer ilandføring på svenskesiden. Vejdirektoratets kort viser en boret tunnel under Helsingborg til E4 ved Ramlösa.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten