andre skriver

Regeringens nye udspil: 600.000 grønne biler i 2030

Illustration: Christian Rantorp

600.000 grønne biler i 2030, flere grønne brændstoffer og en lastbilafgift. Det er elementerne i et nyt udspil fra regeringen til de forhandlinger på transportområdet, som Folketingets partier er indkaldt til torsdag. Det kan levere 1,5 millioner ton CO2-reduktion i transportsektoren i 2030. Og det er langtfra nok, når Danmark samlet skal finde 16 millioner tons reduktion, mener både eksperter og blå og røde partier. SF kræver dobbelt så stor CO2-besparelse. Torsdag begynder de centrale forhandlinger

Kræver muligvis abonnement
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Europa-Kommissionen 30. nov 2020 15:05
EU's drivhusgasudledning i 2019 er den mindste i tre årtier
via Energiwatch 30. nov 2020 14:15
Ørsted kan beholde sit navn efter sag i Højesteret
via Berlingske 27. nov 2020 09:45
Danskere i tvivl om helbredsrisiko ved 5G
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

er nok ok, men vil næppe reducere Co2 udslip direkte.

Nok de færreste der kører rundt for sjov i lastbiler, lyder mere som en indtægt, end et incitament til ellastbiler lige med det første.

Hvor længe bliver de danske politikere ved med at sidestille PHEV med BEV?

Grøn, grønnere, grønnest.

.

En god nyhed, er at Næstved nu har bestemt sig for elbusser, (desværre først i 2022) efter at have kikket misundeligt på Roskildes.

De har regnet ud at det vil give en besparelse på 7 mio.

  • 11
  • 2

Jeps - der bliver noget at se til.

Først tænkte jeg at militæret vil få en udfordring, meeeen - - de har jo allerede grønne biler.

Artilleriet er til gengæld langt forud for sin tid. De har jo kanonbatterier ?

  • 20
  • 3

Har regeringen fået nogen af dens støttepartier med på ideen?

Jeg kan se i (den smule, jeg kan læse af) artiklen, at SF tydeligvis ikke med. I en anden artikel på boosted.dk lyder det til, at de heller ikke har de radikale med. Tilbage er så Enhedslisten, og det ville virkelig overraske, hvis de gik med på ideen.

I oppositionen ser det ud til kun at være DF, der er med. Venstre og Konservative er imod.

Det lyder af, at regeringen skal have den helt store gavepose fundet frem på andre områder, hvis de skal forhandle sig til et flertal.

  • 4
  • 2

. . . at få X flere "grønne" biler på vejene, det handler om at få de "sorte" biler til samlet set at bruge Y færre liter brændstof. Hvis de X grønne biler bare kommer oveni et konstant antal sorte biler, og de kører lige så mange kilometer som før.

Det, der kan hjælpe, er dels at reducere antallet af sorte biler, og dels at få dem til at bruge mindre brændstof. Det kan gøres bl.a. ved at flytte omkostningerne over på brændstoffet i stedet for på anskaffelsen eller en fast årlig afgift. En nem, billig, og hurtigt lavet løsning er en gradvis forøgelse af afgifterne på diesel og benzin, så de om fem år koster 20kr/l. Det kan måske få flere ejere af sorte biler til at lade dem stå hjemme og tage cyklen til supermarkedet eller arbejdet, og kun bruge bilerne til længere ture (f.eks. ferier eller storindkøb). Og folk, der kører mange kilometer, vil have større incitament til at skifte til en grønnere bil, hvadenten det betyder en, der kører længere på literen, eller en, der bruger el.

  • 21
  • 4

Har regeringen fået nogen af dens støttepartier med på ideen?Jeg kan se i (den smule, jeg kan læse af) artiklen, at SF tydeligvis ikke med.

Det er vel en sag som er sværd at sige nej til. Alternativer er jo "ingen" miljøvenlige biler. Derfor er der også så mange som elsker miljø- og klima, det er svært at være imod et bedre miljø og et bedre klima, da alternativet er dårligere miljø.

Ligesom velfærd. Også en klassisk vindersag for venstrefløjen.

Problemet er regningen lander et sted. Venstrefløjens fortælling er den bare lander hos bankerne og nogle få kapitalister. Men alle samfundsøkonomiske analyser viser afgifter har social slagside, og naturligvis har de det. Advokaten, fagforeningsbossen og politikeren er ligeglad med at skulle betale 50 kroner for at køre ind i København mens 50 kroner er en halv timeløn for en ufaglært tjener efter skat.

Og regningerne til bankerne - mon ikke de tillægges gebyrer for besværlige småkunder.

  • 8
  • 5

afgifter har social slagside

Det er ikke andet end en dum undskyldning. ALT har social slagside - det gælder også prisen på en liter mælk, en bil, et hus eller en rejse sydpå. Uanset hvad vi taler om, så betyder prisen naturligvis altid mest for dem med færrest penge - og det samme gælder naturligvis også for enhver prisstigning, afgift, moms, skat mv.

Så det er den perfekte undskyldning til at forsøge at score billige point på alt det "gode" man gerne vil gøre, men så derefter "desværre" at måtte afstå fra at gøre det alligevel - selv om man jo altså rigtig, rigtig, rigtig gerne ville - da det jo rammer socialt skævt.

  • 21
  • 0

Men som det er set i pleje sektoren og kostskolen i Nordsjælland er der vist god grund til at vurdere, hvad der er velfærd og hvad der er svindel.

Er det velfærd at de offentlige ansatte kan arbejde hjemmefra på fuld løn og rejsebranchen,restauranter, teatre,hoteller og biografer går nedenom og hjem?

  • 4
  • 8

Er det velfærd at de offentlige ansatte kan arbejde hjemmefra på fuld løn og rejsebranchen,restauranter, teatre,hoteller og biografer går nedenom og hjem?

Hvad er det for en sammenstilling? Så kunne vi også spørge om det er velfærd at:

  • Bankdierktører får et gyldent håndtryk når de fyres for at have opkrævet ulovlige betalinger fra kunderne, når Jesper bliver taget med 10 gram hash udenfor Christiania får en bøde for besiddelsen?
  • have store transportfradrag der fremme ødelæggelsen af vores klima pga CO2 udledning
  • A.Fogh og TraktorTroels uden straf i sin tid splittede skat ad i atomer så store svindlere kunne tage 12 mia ud af statskassen, som borgerne så skal betale tilbage?
  • nogen kører rundt i store forurenende køretøjer (SUV) i vores byen og derved ødelægger luften for den enlige mor på cykel med den 3 årige i barnesædet?
  • forsæt selv listen....
  • 11
  • 7

Er det velfærd at de offentlige ansatte kan arbejde hjemmefra på fuld løn og rejsebranchen,restauranter, teatre,hoteller og biografer går nedenom og hjem?

Der er vel ingen, der forbyder rejsebranchen, restauranter, teatre, hoteller og biografer at arbejde hjemmefra? ;-)

Velfærd har aldrig været et spørgsmål om at holde hånden under virksomheder, der på grund af manglende forberedelse kun kan overleve frem til den næste krise.

Disse industrier skal nok komme op og køre igen, når der er efterspørgsel på dem - det bliver bare med nye ejere.

Velfærd er derfor bl.a. at sikre, at de lønmodtagere og deres familier, der arbejder i disse industrier, ikke går til grunde fordi de mister deres arbejde, og er klar til at vende tilbage med deres kompetencer, når krisen er overstået.

  • 11
  • 2

Er det velfærd at de offentlige ansatte kan arbejde hjemmefra på fuld løn og rejsebranchen,restauranter, teatre,hoteller og biografer går nedenom og hjem?

For det første kan jeg ikke se hvad det overhovedet har med velfærd at gøre?

Og for de andet - de offentlige ansatte (som fx min kone) der arbejder hjemme gør det fordi de er i den heldige situation at de kan lave deres arbejde hvis de fx har deres computer, en internetforbindelse og en telefon. Og kan de lave deres arbejde, så skal de vel også have løn for det, eller hvordan? Jeg kan tilføje at jeg selv - som privat ansat - gør det samme - ligeledes med fuld løn. Har du også et problem med det?

  • 7
  • 1

...om biler. Vi er ret enige, Hvis man har et stort kørselsbehov skal skal man vælge en bil derefter , som din broder har.

Har man et et behov, hvor ægtefæller skal flere steder på samme tid, hvor to biler er nødvendige skal man gør det samme.

Min kone og jeg har biler, der ikke kører meget, men relativt økonomisk. 16 og 24 km/l og idag sammenlagt 8000km årligt. Vi har en alder hvor vi uddør med skrotningen af bilerne?

  • 3
  • 1

Hej.

Jeg håber, at partierne bliver enige om mindst 750.000 relativ grønne biler i 2030. Desværre er partierne meget uenige om hvor pengene til alt dette skal komme fra.

Jeg håber også, at det bliver en meget bred aftale med mange partier fra rød blok og Venstre m.m. fra blå blok. Dette er jo den eneste mulighed for at lave en langtidsholdbar aftale, som ikke laves om næste gang, der kommer et blåt flertal.

VH Jan

  • 0
  • 0

Men at glemme at tage regstrerings afgifter af elbiler er Ebbrød bank om igen.

For bezin og dieselbiler er afgiften 85 % af afgiftsværdien op til 193.400 og 150 % af resten i 2019.

85 % af afgiftsværdien op til 197.700 kr. og 150 % af resten i 2020.

Lad os antage at en Tesla kan erhverves for ca. 400kkr uden afgift, så vil staten miste 167 +304 = 471kkr. per styk. Og med 600000stk 282,6 milliarder. Gad vist hvem der skal betale dem????

  • 3
  • 10

Hvis man indtaster værdierne i SKATs beregner for en Tesla Model 3 SR+ men lader som om den er en benzinbil her:

https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=2234530

Resultat:

Fradrag/tillæg til værdien

Batterikapacitet fradrag værdi (1):0,00kr.

Airbags fradrag værdi (1):-5.120,00kr.

IntegreredeBørnesæder fradrag værdi (2):-12.000,00kr.

EuroNcapStjerner fradrag værdi (1):-8.000,00kr.

Sum af fradrag/tillæg til værdien:-25.120,00kr.

Beregning af registreringsafgift før fradrag/tillæg

  1. skalaknæk (85%):168.045,00kr.

  2. skalaknæk (150%):85.281,00kr.

Bruttoafgift:253.326,00kr.

Fradrag/tillæg til afgiften

Brændstof fradrag afgift benzin (FI18) (1):-160.000,00kr.

Selealarm fradrag afgift (2):-3.000,00kr.

Sum af fradrag/tillæg til afgiften:-163.000,00kr.

Registreringsafgift

Afgiftspligtig værdi:254.554,00kr.

Registreringsafgift:90.326,00kr.

  • 8
  • 1

Lad os antage at en Tesla kan erhverves for ca. 400kkr uden afgift, så vil staten miste 167 +304 = 471kkr. per styk. Og med 600000stk 282,6 milliarder. Gad vist hvem der skal betale dem????

Statens indtægter fra registreringsafgift er 19 mia om året, så hvorledes kan staten miste kr 282,6 mia på at friholde elbiler fra afgift?

https://www.skm.dk/skattetal/statistik/pro...

Registreringsafgiften udgør ca 2% af statens samlede indtægter.

Og husk at 20% af omsætningen fra biler er moms, så hvis folk køber en biler til dobbelt pris, fordi den er afgiftsfritaget, så betaler de også dobbelt så meget i moms, altså et indtægtsprovenu på kr 40k per bil.

https://fyens.dk/artikel/staten-har-tjent-...

  • 6
  • 1

når politikerne (og andre) diskuterer, om hvor mange grønne biler vi har råd til at skulle have i 2030, når INGEN kender prisudviklingen på disse.

Det drejer sig om hvor mange penge, man kan blive enige om at afsætte til formålet årligt.

Brug pengene til kun at støtte de mindre og mellemstore BEV, så er vi i gang.

Det er det det hele drejer sig om nu, og beløbet kan så reduceres efterhånden, som BEV falder i pris.

  • 4
  • 1

@Bjarke. Langt de fleste af os handler som dig. Vi afvejer vores økonomiske potentiale mod muligheder, ønsker og fremtidsudsigter.

Du har på den baggrund valgt at fortsætte med at at anvende de biler du nu engang har anskaffet.

Jeg derimod har valgt at skifte vores Citroën ud med en Tesla Model 3. Valget af Teslaen var ikke sket hvis hvis den havde kostet 100.000 mere end den gjorde. Så dyrt vil jeg ikke købe en bil. Så havde jeg fortsat med at køre i vores gamle Citroën.

Spørgsmålet er så om det havde været bedre for statskasen og fællesskabet, hvis jeg var fortsat med at køre i vores gamle Citroën og ikke investeret i en ny bil. Dette sammenholdt med at da jeg købte min Model 3 og lagde jeg 110.000 kroner i statskassen i form af moms plus en smule registreringsafgift.

TIlsvarende - når du beholder dine gamle biler - skaber det så et "hul/tab" i statskassen at du lader være med at købe ny bil, og derved ikke lægger moms eller registreringafgift i statskassen.

Hvis der er så meget fokus på statskassens såkaldte "tab" i disse omstillingstider, kunne regeringen/Folketinget meget passende fjerne den afgiftsfritagelse der er for olierafinaderiernes brug af el på processtrømsordningen. Så kommer der 1,63 kr mere i statskassen for hver liter brændstof der produceres.

Disse penge kunne passende benyttes til at friholde elbilister for de høje afgifter til el til ladning (3 gange så høje som afgifterne til diesel og benzin i kWh). Så ville flere købe elbil hvilket kunne nedsætte statens, kommunernes og erhvervslivets omkostning til de helbredsmæssige følgevirkninger af fossilbilernes udstødninger.

  • 11
  • 0

Har du her forudsat, at benzinbilen kører 60 km/l?

Det var et hurtigt gæt. Her er en mere nøjagtigt beregning:

"For at fastslå hvilken afgift der skal betales for den enkelte elbil, skal elbilens forbrug omregnes fra Wh (Watt pr. time) til km/l. Dette gøres for, at man kan bruge samme afgiftsparametrer som for benzindrevne biler.

Det oplyste forbrug af Wh pr. kilometer divideres med 91,25 for at finde frem til, hvad bilen kører pr. 100 km. "

Det giver at Tesla Model 3 kører 83 km/l. Så mine 60 km/l er ikke til elbilens fordel.

  • 1
  • 1

Citat fra Bent: "Det er vel en sag som er sværd at sige nej til. Alternativer er jo "ingen" miljøvenlige biler."

Der er mange alternativer. Det alternativ, du nævner, er nok det mindst sandsynlige, når et flertal i folketinget ønsker mere.

At dømme ud fra det antal opadvendte tommelfingre, som Bent har opsamlet, må der jo være ret mange her i tråden, der ikke forstår alternativerne. Så jeg må hellere skære det ud i pap.

Der er mindst 3 alternativer, hvis et flertal i folketinget ønsker flere miljøvenlige biler, end regeringen tilbyder:

  1. Flertallet kan sige: "Nå, det var da vel nok ærgerligt. Regeringen vil ikke være med. Så må vi jo droppe det."

  2. Flertallet kan presse regeringen til at komme med et nyt oplæg, der kommer flertallet i møde.

  3. Flertallet kan komme med sit eget oplæg og stemme det igennem.

Mulighed 1 er åbenbart den eneste, som Bent har kunnet forestille sig. Det er fatalisme grænsende til naivitet.

  • 1
  • 2

når så de folkevalgte engang endelig, bliver enige om at “bestille” X00.000 grønne biler, de har fastlagt afgiftsfritagelser, tilskud, støtte, infrastruktur mv. og de mener det hele er finansieret....

Så går der nogle år, hvorefter der sandsynligvis (eller helt utænkeligt for nogen) kommer et voldsomt dyk i registreringsafgifts-indtægterne alligevel, fordi flere og flere holder op med at købe ICEV, da de finder ud af at det udelukkende er et politisk tankegangs-manipulations trick, at ICEV måske kunne blive forbudt, for de vil faktisk selv hellere køre BEV, der nu endda er blevet lige så billige som ICEV.

Så er politikerne alligevel også nød til at fjerne det lovede årlige tilskud på 2500- eller hvilke andre uhyrligheder, der end måtte blive vedtaget inden de bliver færdige nu.

.

De arbejder med et forkert udgangspunkt, og det virker ikke som om nogen på tinge, overhovedet tænker over, at udviklingen faktisk kunne gå i retning af, hvad historien har vist os gang på gang.

Man kan ikke planlægge langsigtede udgifter, ud fra en markedsmæssig helt ukendt økonomisk udvikling.

Man er helt enkelt nødt til at justere år for år, alt efter om det går for langsomt, indtil der er prisparitet teknologierne imellem.

Elbilsalget er stigende, går det for langsomt, så sæt bundfradraget lidt op.

.

Men politikerne vil selvfølgelig nyde at kunne sætte voldsomme afgifter på BEV, lige så snart de kommer op på det aftalte antal, så kan de stadig holde de fleste folk til ICEV køb, afgifterne vil rulle ind helt som vanligt, også rigeligt fra benzin og diesel salg, og de har jo alligevel opnået det lovede.

  • 1
  • 3

det er da 'sammenligning af æbler og pærer'!: Det første tal vedrører afgiften på de køretøjer, der reelt sælges pr. år - det andet det fiktive provenutab ved afgiftsfrit salg af 600.000 (el)biler (over en længere periode).

Nej, ordet "fiktiv" er netop pointen.

Bjarke antager at staten mister 282,6 mia i afgifter, idet han (fiktivt) forudsætter at folk ville købe 600.000 (el)biler til kr 871.000 stykket, hvis de skulle betale samme afgift som fossilbiler.

  • 10
  • 0

Til orientering, så blev der i 2019 registreret 173.613 personbiler og 24.582 varebiler. Statens indtægt fra registreringsafgift var kr 20.296 mio, så den gennemsnitlige registreringsafgift var kr 102.404 pr bil.

Hvis de 600.000 afgiftfritagne elbiler erstatter 600.000 biler, svarende til dem der blev solgt i 2019, så går staten glip af 61,4 mia kr, svarende til 0,7% af statens samlede indtægter over en 10-årig periode.

Hvis staten ikke kan finde ud af at omfordele 0,7% uden tab af velfærd, så er der nogen i ministerierne, der ikke er deres løn værd.

  • 10
  • 1

Enten kan jeg ikke skrive så folk forstår hvad jeg mener....eller også er der noget andet i vejen?

Men det er rart at andre kan !

Tak også til Jens Kjellerup

  • 2
  • 5

En Tesla Model 3 SR+ til 370.000 kr kommer til at koste 503.000 kr hvis afgiftslempelsen for elbiler fjernes. Det skal nok standse salget, men hvordan passer det med følgende udsagn fra Bjarke:

"Lad os antage at en Tesla kan erhverves for ca. 400kkr uden afgift, så vil staten miste 167 +304 = 471kkr"

Nej, 100% registreringsafgift udgør faktisk kun 133.000 kr på en Model 3 SR+. Det er slet ikke 471.000 kr.

  • 5
  • 1

at man ikke vil undvære afgifter, og måske lidt af momsen på de billigste BEV, så man kan få flere af dem på vejene,

på grund af,

at man ikke vil sætte afgifterne lidt op på ICEV, fordi man ikke vil have salget af dem til at falde.

  • 4
  • 2

Hvis de 600.000 afgiftfritagne elbiler erstatter 600.000 biler, svarende til dem der blev solgt i 2019, så går staten glip af 61,4 mia kr, svarende til 0,7% af statens samlede indtægter over en 10-årig periode.

Det interessante regnestykke her er ikke hvor mange afgifter (fiktive) som staten går glip af.

Det reelle regnestykke må være hvad der kommer af indtægter i statskassen på salg af en gennemsnitselbil og hvad der kommer af afgifter på en gennemsnits fossilbil.

Eksempelvis lagde jeg 110.000 kr i statskassen ved købet af min Model 3. Hvis gennemsnitafgiften på en fossilbil er 102.404 har statskassen jo tjent på at jeg valgte en dyrere elbil end hvis jeg havde købt en fossilbil. At jeg samtidigt af klimahensyn fremskyndte mit køb forstærker statens indtægter yderligere.

  • 5
  • 0

Jeg er helt enig med Jens#35 ovenfor - vi købte en ny elbil for 2 år siden - da vores gamle fossilbil ikke kunne mere. Elbilen er den første bil jeg har købt fra ny og havde jeg ikke haft mulighed for at købe en elbil, så havde jeg under ingen omstændigheder købt en ny fossilbil i stedet (og selv hvis jeg havde været tvunget til at købe en ny fossilbil, så havde jeg købt en der var billigere end vores elbil). Så der er ingen tvivl om at jeg lagde flere penge i statskassen ved køb af elbilen, end jeg ellers ville have gjort.

  • 2
  • 0

at: "Alle mine vælgere skal have ret til at købe en fabriksny ICEV"

Naiiij Mette, det skal de ikke, det ved du jo også godt.

Nu må du holde op med at manipulere alle, det drejer sig jo slet ikke om hvor mange grønne biler vi skal have, men hvor mange færre kilometer der skal køres i ICEV.

Da det drejer sig helt basalt om at der skal køres færre kilometer i ICEV, kan det ikke nytte at du kæmper for at bibeholde nuværende salgstal af ICEV, for så mange hjemmearbejdsdage der så skal findes, for at få udledningerne ned, kommer køberne jo ikke til at få.

.

"Regeringen vil nu have 700.000 grønne biler i 2030"

https://energiwatch.dk/Energinyt/Politik__...

"De Radikales politiske ordfører, Andreas Steenberg, roser regeringen for at have flyttet sig. Men, siger han: "Det er stadig langtfra nok. Selv med den her plan vil der samlet set komme flere benzin- og dieselbiler på vejene de næste ti år." Det vil sige, at det set med grønne briller stadig går den forkerte vej, siger han, med henvisning til at den danske bilpark ifølge Energistyrelsen vil vokse med cirka 700.000 frem mod 2030 – fra i alt 2,7 til 3,4 millioner biler."

  • 2
  • 0

Hvis både politikere og debattører begyndte at lytte til hvad Tony Seba har sagt I efterhånden mange år. Og der blev argumenteret ud fra det, så vi kunne få en politik baseret på, så ville vi nå langt.

2025 er en ny elbil lige så billig som en tilsvarende ny ICE. Det bliver måske plus/minus et år. Selv Herbert Diess har for nyligt været ude og sige at i 2026 vil prisen være den samme.

Så hvis afgiften langsomt blev hævet frem mod 2025, så ville det passe meget godt og folk ville have noget at rette sig efter.

Siden Tesla model 3 er kommet på markedet er prisen faldet med 4-5000 dollars og prisen på en ny model 3 vil sikkert også falde de kommende år og Tesla vil stadig have en fortjeneste på omkring 25% per bil. Modsat vil vi nok se stigende priser på fossilbiler.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten