Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Regeringen vil skære 300 millioner på vedligeholdelse af jernbanen

Illustration: Banedanmark

Der skal spares over en kvart milliard på vedligeholdelsen af jernbanenettet de næste to år, hvis regeringens finanslovsforslag for 2019 vedtages. Det bekræfter Transportministeriet overfor Altinget. Bevillingen til vedligeholdelse og fornyelse af jernbanenettet står således til at blive beskåret med 241 millioner kroner i 2019 og 97 millioner kroner i 2020.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Guardian 21. maj 2019 09:57
Strid om lygtepæle forsinker 5G i Storbritannien
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Samtlige offentlige udgifter skal bare beskæres med 2% hvert år!

Også politikernes lønninger!

[ironi kan forekomme]

  • 10
  • 0

Hvad er den politiske begrundelse? Eller den faglige?


Det budget teknisk - der mangler anlægsmidler et sted, så det er en gammel politisk aftale fra 2013 (SRSR-regeringen) om at hvis der mangler midler så flytter man fra fornyelse og vedligeholdelse over på den generele anlægskonto. Det er projekterne København-Ringsted og banen til lufthavnen i Aalborg som nævnes som årsag.

  • 4
  • 0

Og jeg som troede de operatører der bruger skinnerne betalte til BaneDanmark som så brugte pengene til vedligehold.
Åbenbart betyder udtrykket offentlig trafik at det er betalt af det offentlige Danmark.

  • 3
  • 6

Nej staten kan bare ikke finde ud af at holde pengene på budgetkonti.

DSB har overskud = staten tager overskuddet og bruger på andre områder.

BaneDanmark har overskud = samme historie.

  • 5
  • 1

Der var også problemer med manglende skinnevedligeholdelse i 2005. Så vi ved fra sidst, at det går galt (2007?) og kan blive rigtig dyrt - også for vælgerme.

  • 2
  • 0