Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Regeringen vil sammenlægge afgifter på biler - kommer i størst grad luksusbilejerne til gode

I en række dokumenter, som Politiken er kommet i besiddelse af, fremgår det, at regeringen har planer om at sammenlægge registringsafgifterne på biler. Før udløste en bil til under 106.600 kroner en afgift på 105 procent - og dyrere biler på 150 procent - men nu skal registreringsafgifterne på alle biler ligge på 100 procent. FDM jubler, mens den grønne tænketank Concito kritiserer idéen

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad er problemet egentligt ? Det er jo fint med en skatteforenkling der kan spare en masse administrative udgifter og spare en masse spekulation i prissætning hos importørerne og producenterne. Og de der vil have en dyr bil betaler også stadig mere i skat end de der vil have en billigere bil.

Dog undtagen batteribilerne. De favoriseres stadig helt uansvarligt. Da strømmen i det danske elnet i høj grad stadig er fossil, viser lidt beregning, at skift til batteribil kun betyder rundt 15 % mindre CO2 emission, hvilket cirka svarer til kernekraftandelen i det danske elnet.

Man skal være religiøs batteribilfan for at få det til at blive et miljøtiltag der kan berettige nogen som helst afgiftsfritagelse for batteribiler.

  • 7
  • 18

Fossilbiler skal ikke have sænket afgifterne.

Absolut ingen grund til at motivere indkøb af flere af fossilbrændere.
En bil solgt i dag tøffer stadigt rundt, udleder partikler brænder fossiler af om 20 år.

Vi skal den anden vej:
180% afgiftsforskel på nul-emisions biller og fossilbrændere.
Mangler staten penge i kassen på registreringsafgifterne hæves begge afgifter.

Men årsagen til at politikerne ikke vil have el-biler, er at en fossilbrænder aflevere store summer i brændstof afgifter i de næste 20 år.

  • 9
  • 12

LA fik ikke sine topskattelettelser, så derfor må man jo nurse overdanmark på en lidt mere inddirekte måde.

Håber liste A og/eller O kan gennemskue et så primitivt trick.

/Rune

  • 14
  • 8

Absolut ingen grund til at motivere indkøb af flere af fossilbrændere.
En bil solgt i dag tøffer stadigt rundt, udleder partikler brænder fossiler af om 20 år.


Så sandt!

Utroligt at så mange på ing.dk ikke kan se at det er en uddøende giftig ineffektiv teknik.

Hvordan skal politikerne så forstå det, de tæller jo bare stemmer

Danmark bliver det sidste land hvor elbilen bliver dominerende, og luften renere

Skammeligt, vi havde chancen for en glidende overgang på grund af de høje bilafgifter, nu ser vi hele forskellen blive smidt væk i bidder efterhånden.

Grotesk hvor mange stemmer der kan købes for nogle lidt billigere latterlige ICE biler

  • 11
  • 9

......af debattørerne her, der stadig tror på tandfeen :)

Vent til I bliver pensionister. Da vil I opdage hvem der løber med klatten. Det er dem fra det segment, som bruger og har brugt hver eneste femøre til tant og fjas, på grund og på grund af manglende evne til, at sætte tæring efter næring. De bliver belønnet i hoved og r... med dobbelt pensionstillæg på folkepensionen og andre goder, som de af os, der har været så dumme at spare noget op, ikke har mulighed for at få del i. Jeg har intet ønske om en større bil end jeg har (VW Caddy til 159 kkr. fra ny)der klarer de transport behov jeg ikke kan bruge og klare med min elcykel.

Desværre er dette "fattige" segment det største vælgerkorps, som med deres stemmer, stemmer politikere ind, der får lov til at favorisere det dovne flertal med skattelettelser, som er stjålet fra de stakler der har sparet op til alderdommen.

Men tilbage til fossilbilerne. De bliver på vejene til den sidste dråbeolie er brugt. Derefter vil man brænde kul af i store mængder for at skaffe den nødvendige el til den voksende flåde af elbiler som .....hvilket åbenbart er uforståeligt for de fleste....at elbilen også vil være fossil indtil det sidste gram kul er brændt af.

Husk forøvrigt at vindmøllevinger er lavet epoxy der fremstilles af olie , kulfiber der laves af tekstil der forkulles samt glas der ret energikrævende at fremstille :)

  • 6
  • 13

Vent til I bliver pensionister. Da vil I opdage hvem der løber med klatten. Det er dem fra det segment, som bruger og har brugt hver eneste femøre til tant og fjas, på grund og på grund af manglende evne til, at sætte tæring efter næring. De bliver belønnet i hoved og r... med dobbelt pensionstillæg på folkepensionen og andre goder, som de af os, der har været så dumme at spare noget op, ikke har mulighed for at få del i.


Husk, der skal faktisk ret god indkomst til for at kunne spare så meget op at man ikke er berrettiget til tillæg.

Lavindkomstgrupperne er så voldsomt belastet af diverse kop-skatter og dyr husleje, at disse skal leve udelukkende af havregrød og spiselige ting de kan finde i naturen, for at kunne spare så meget op at de mister tillægene.

  • 10
  • 6

Vent til I bliver pensionister. Da vil I opdage hvem der løber med klatten. Det er dem fra det segment, som bruger og har brugt hver eneste femøre til tant og fjas, på grund og på grund af manglende evne til, at sætte tæring efter næring. De bliver belønnet i hoved og r... med dobbelt pensionstillæg på folkepensionen og andre goder,


Dem der scorer absolut mest er dem der foruden at bruge alt hvad de tjener, også har holdt "firma fest for lånte penge" og gået konkurs, tørret regningen af på samfundet.
Penge og værdier behørigt overflyttet til børnene/konen eller måske endda til skattely.

  • 9
  • 4

Og hvis du bare kunne regne!
(gælder også alle andre der synes historien er god)

Ville du vide at det ikke er de 200 kroner der skulle deles

Derimod den nye regning på 800,- og jævnfør den oprindelige fordelingsnøgle:

Så skal den rigeste betale 59% af de 800,- = 472,-
Og så fremdeles helt ned til ham der kun skal betale 1% = 8,-

  • 5
  • 6

Jeg skal ærligt erkende at jeg har stjålet historien fra et sted på nettet.
...
Jeg skylder at kommunikere at jeg er enig med dig.


Alt forladt jeg har gjort det samme...... (jeg var ikke stolt da jeg selv blev belært)

Hver gang en beskatning reduceres er der nogen der publicerer, at det er de rige der får den største lettelse målt i kroner.
Det har de jo ret i.


Ja det er sandt, under forudsætning at alle får samme procentsats i skatte reduktion.

Og det er lige der, det går galt:
Skatte reduktionerne gælder ikke alle, men kun specialt udvalgte
Dertil bliver skatte reduktionerne typisk finansieret ved at tage penge fra syge, ældre, børn og socialt udsatte.

  • 10
  • 6

Kan du uddybe det?


Ja, her er en kort og ufuldstændig liste:

Lettelse i topskat, letter skatten for specielt udvalgte
Fjernelse af loftet i beskæftigelses fradraget, letter skatten for specielt udvalgte
Afskaffelse af beskatning af fri telefon, letter skatten for specielt udvalgte
Sænkning af registrerings afgift, letter skatten for specielt udvalgte.
...
..
.

  • 7
  • 5

Grotesk hvor mange stemmer der kan købes for nogle lidt billigere latterlige ICE biler


Arh - Jeg syntes da det ville være skønt med flere elbiler. Men lidt billigere er normale ICE biler altså ikke - de er meget billigere. En kollega har lige købt en Kia Ceed til 45.000kr. Og der er mange, som ham der ikke har råd til at købe nyere og dyrere biler. Mine forældre har aldrig i deres liv betalt mere end 100.000 for en bil og den sidste kostede 28.000. Min bror højest 30.000 og min svoger 45.000kr.
Mit gæt er, at så snart der er børn og større bolig inde i billedet, så er der ikke penge til batteri-drevne drømmescenarier for langt de fleste normalt lønnede familier i Danmark.
Mine forældres berlingo er møgbillig at skrue på og hamrende praktisk til et par pensionister der har brug for at nyde deres stadig aktive liv på landet. Nævn mig bare EN praktisk brugt el-bil til 30-40.000 kr der kan holdes kørende på et sparsomt budget og samtidig have trækkrog og masser af plads.

Læs og forstå at jeg syntes el-biler er ganske interessante og at jeg håber på en snarlig fremtid for dem. Men jeg mener også at debatten skal nuanceres, således at man ikke glemmer at de fleste ikke bare lige hiver så store beløb op af lommen, med mindre de har et særdeles godt betalt job, eller bor alene uden børn og store ejendomsskatter. Kvinderne fra DR der for nylig fik gyldne håndtryk og lønstigninger - kunne klart være klienter til en ny Tesla. Men elektrikeren og hans sosu-kone med 3 unger - de må nok stadig nøjes med en 10-15 år gammel toyota til det daglige slid.

  • 5
  • 2

Sådan set er det jo ikke nogen dårlig idé at alle biler skal betale 100% i afgift. Det gør det hele enklere osv. Men da man jo gerne skulle give bedre forhold for el- og hybridbiler og udfase benzin- og dieselbiler, havde det måske været bedre at gøre det på en anden måde: 200% afgift på diesel- og benzin biler og 25% afgift på rene el-biler og enten 50% eller 75% på hybrid biler.

Og så det med at el-biler også "forurener". Det er ikke det, der er pointen. Pointen er at fjerne forureningen fra vejene, altså fra lokal samfundet, sådan at forureningen centraliseres på steder hvor det så er nemmere at gøre noget ved den. Plus at bilerne til en eller anden grad, som bliver større med tiden, kan køre på vind- og sol-strøm o.lign.

  • 3
  • 3

Hej.

Dette er emne, hvor jeg synes, at os debattører bør komme med vores meninger og synspunkter.

Enten er jeg tungnem eller også virker det som om, at regeringen kun vil mindske en del af registrerings-afgiften. Men det tror jeg altså ikke på. Så der må være mere i regeringens forslag.

I år har jeg nemlig sendt 2 breve til politikerne om afgifter på personbiler. Jeg har derfor bl.a. fået et eller 2 svar fra Venstre, der jo er i regering. Derfor ved jeg, at Venstre er bange for at mindske registrerings-afgiften for meget, da det - ifølge dem - kan betyde et stor hul i statskassen. Det var ihvertfald deres synspunkt og svar indenfor elbiler.

Selvom Liberal Alliance er meget kritisk overfor registrerings-afgiften, tror jeg ikke på, at regeringen kun ønsker at sænke registrerings-afgiften. Når Venstre er i regering, vil regeringen højst sandsynlig gøre noget andet ved personbilismen dyrere, så de får nogle af pengene hjem igen. Så der må være mere i regeringens forslag end det, som vi kan læse om.

Det nye forslag vil gøre, at en dyr bil som Toyota Prius Hybrid bliver billigere. Det synes jeg er godt. Men der er ikke nødvendigvis alle dyre fossil-biler, der bør være billigere. Så forslaget er ikke godt nok. De 2 sidste nedsættelser af registrerings-afgiften var heller ikke gode nok.

Det bedste er, hvis registrerings-afgiften tog udgangspunkt i vugge til grav - anelyser og bilernes udslip af CO2, udslip af NOx og andre stoffer, vægt, sikkerheds-niveau m.m. Men så stor en forandring er politikerne nok ikke indstillet på. Derfor vil man højst sandsynlig stadig tage udgangspunkt i bilernes fremstillings-pris og fabriks-pris i fremtiden.

Derfor mener jeg, at man bør lægge en betydelig vægt-afgift på alle slags nye personbiler, der vejer over 1600 kg. Og at man bør have en relativ lav afgift på elbiler i mange år fremover. Og at der kun bør være lave afgifter eller lav moms på sikkerheds-udstyr i alle slags personbiler.

Jeg har for et stykke tid siden skrevet til Skatte-ministeriet angående afgifter på sikkerheds-udstyr. Men jeg har endnu ikke modtaget svar. Men jeg kan forstå på FDM, at en del sikkerheds-udstyr stadig har meget høj afgift på sig. Hvis FDM har ret i sine påstande, er den høje afgift på noget sikkerheds-udstyr efter min mening et meget stort problem. Linket til FDMs artikel er herunder.

Man kunne mindske registrerings-afgiften på de fossil-biler, der kører længst på literen. Samtidig kan man hæve den samme afgift på de fossilbiler, der kører kort på literen. Der kommer nu en metode til udregning af brændstof-forbrug, der er mere realistisk end den nuværende metode med de " fantasifulde " km/l-værdier. Men bør tage udgangspunkt i den nye metode, når man regner registrerings-afgifter ud.

De mest miljøvenlige og sikre fossil-biler med meget sikkerheds-udstyr bør være betydelig billigere. Derfor bør disse person-biler have mindre afgifter på sig. Og så kan man lægge flere afgifter på 1 liter benzin og 1 liter diesel.

http://www.fdm.dk/om-fdm/fdm-mener/saenk-o...

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 5

Grotesk hvor mange stemmer der kan købes for nogle lidt billigere latterlige ICE biler

"Men lidt billigere er normale ICE biler altså ikke"

De latterlige ICE biler bliver lidt billigere (end nu) med yderligere afgiftsnedsættelser.

.

Ja det er beklageligt at vi er nogle der ikke har råd til en elbil lige nu.

Men det er da utroligt svært for mange at se lidt frem i tiden, hvis de ikke selv får noget ud af det lige nu og her.
Mon de tror det går hurtigere at få bedre billigere biler, hvis ikke dem der har råd, gider købe dem der bliver lavet her og nu?

Så lad os fortsætte med at pege fingre af dem der betaler lidt lavere afgifter, for de dyre lavere styktal der produceres nu.

Om ikke andet kan vi da rulle os i misundelse og pakke os godt ind i janteloven, imens vi med stor fornøjelse trækker sodpartikler og NOx gasser dybt ind i lungerne

Og jo, elbiler vil blive billigere og bedre end fossilbiler, det er kun et spørgsmål om det bliver om 3-5-eller 10år. Der er nogle kraftige økonomiske kræfter der trækker den forkerte vej.
Tyskerne (og andre) siger de ikke vil producere biler folk ikke vil købe😤

Men GM og Teslas nye mellemklasse elbiler kan slet ikke kan følge med efterspørgslen, mon Nissan har tænkt sig storproduktion fra starten med Leaf2?
Og hvor mange vil fortsat køre uden om Danmark med de betingelser vi har?

Så bliv bare ved med at drømme om fossilbiler, de forekommer kun i mine mareridt

  • 2
  • 4

Din liste omfatter lettelser på skat på folk der arbejder. Og på folk der har bil.

Nu forstår jeg dig.


Forkert: Den omfatter kun nogle specielt udvalgte grupper, langt fra alle i arbejde får gavn af de ting der står på listen
Ej heller gavner den alle bilister, kun nogle få udvalgte.

Har du et problem med ældre, syge og socialt udsatte, siden du skriver som du gør?

Disse har om nogen mere brug for 100,- om ekstra måneden, end jeg har brug for 500,- mere om månenden.
Jeg kunne godt nøjes med de samme 100,- ekstra som dem. (eller ingenting for den sags skyld )

  • 10
  • 2

Og jo, elbiler vil blive billigere og bedre end fossilbiler, det er kun et spørgsmål om det bliver om 3-5-eller 10år. Der er nogle kraftige økonomiske kræfter der trækker den forkerte vej.


Enig - samfundet kan ikke rykke sig, med mindre man får flere med på vognen. Et par elbiler hist og her gør ingen forskel. En tesla 3 var klart også med i mine overvejelser - især da jeg læste at den indledende pris lå på 35.000$. Men prisen i Danmark slår hele ideen ihjel og ødelægger min lyst til at turde investere i et meget tvivlsomt marked. Så ja jeg holder lidt på mine penge, fordi jeg slet og ret ikke stoler en dyt på de fleste magthavere. Så i morgen skal mine penge måske pludselig række til langt mere, uden at min løn stiger. Og så er jeg bare på røven. Og eneste kommentar man får, er typisk at man burde have tænkt sig bedre om - derfor tager jeg mine forholdsregler, så godt jeg kan.
Jeg har sparet så meget på min økonomi, som muligt. Jeg har hverken tv-abonnement, dyre rejser, smart designer tøj, apple produkter, Kähler vaser, træaber eller medlemskab af nogen sekt/religion/forening.
Er det i bund og grund problemet? At jeg ikke bruger flere penge, køber dyrere ting og arbejder mere?

  • 2
  • 3

Hej.

Ifølge avis-artiklen har Danske Bilimportører regnet lidt på det nye forslag. Her vil mikrobilen VW Up blive ca. 3.000 kr billigere, en VW Passat 1,4 bliver ca. 38.000 kr billigere og en Mercedes E Model lidt over 100.000 kr billigere. Mercedes E er som bekendt en stor bil i taxi-størrelse. De bruges ofte til taxaer. I artiklen kan man også se, at en VW Golf bliver 11.000 - 12.000 kr billigere. Der står intet om hvilke versioner af de 4 nævnte biler, som der er tale om. Men lad os lade dette ligge. I mit link nederst kan man læse, at en version af VW Golf vil få en reduktion i afgift på kun ca. 5000 kr.

Måske er det fint nok, at mikrobilen VW UP ikke bliver særlig meget billigere. De billigste versioner af mikrobiler er jo billige nok i dag. Men måske bør de dyreste versioner af mikrobiler have pålagt mindre afgift.

Og hvis man kan få mikrobiler med meget sikkerhedsudstyr, bør man fjerne mange af afgifterne eller moms på sikkerhedsudstyret, så mikrobiler med meget sikkerhedsudstyr bliver billigere. Det ville have været godt, hvis man på alle størrelser og typer af personbiler gjorde sikkerhedsudstyr så billigt som muligt.

Jeg mangler som sagt svar fra Skatteministeriet, så jeg har endnu ikke de præcise oplysninger for afgifter på sikkerhedsudstyr og fradrag på sikkerhedsudstyr. Jeg har godt nok læst i Retsinformation , som er opdateret i april 2017. Og der står andet interessant på Skatteministeriets hjemmeside. Men man kan ikke finde alle oplysningerne. Noget tyder dog på, at biler med MEGET nyt og ikke-nyt sikkerheds-udstyr bliver lidt eller meget billigere, hvis det nye forslag vedtages.

Jeg har længe ment, at de mest miljøvenlige og sikre fossil-personbiler med meget sikkerheds-udstyr bør have mindre registrerings-afgift. Her tænker jeg først og fremmest på biler fra og med minibil-klassen og til og med Golf-klassen. Det nye forslag vil gøre, at en del af disse biler vil blive billigere. Det gør at en relativ stor Toyota Prius Hybrid med dyr teknologi bliver billigere. Og dyr teknologi til rensning af udstødning vil nok blive billigere. Alt dette er efter min mening godt.

Men forslaget vil jo også gøre, at fossilbiler med stor udledning af CO-2 og med høj udledning af NOx bliver billigere. Og det er ikke godt. Derfor er regeringens forslag ikke så godt, som det bør være.

I følgende linkede artikel fra Bilbasen har nogle kigget på priser og afgifter på nuværende tidspunkt og priser og afgifter efter regeringens forslag med 100 % registreringsafgift på alle biler. Der er i alt tale om 15 biler i forskellige størrelser og prisklasser. Læg mærke til at versionen af BMW 5 serie vil blive lettet ca. 100.000 kr i afgifter. BMW 5 serie er en stor og dyr bil, der tilhører samme klasse som førnævnte Mercedes E. I samme gruppe findes Audi A6.

Det ses - ikke overraskende - at det er store og dyre biler, der får langt mest ud af regeringens forslag. Det er på en måde en slags "maskeret topskatte-lettelse" for folk med relativ mange penge, som Liberal Alliance jo går ind for. Det må vi jo hver især gøre op med os selv, om det er det, som vi ønsker.

Se det spændende skema med 15 biler nederst i den artikel, som jeg linker til.

http://blog.bilbasen.dk/bilafgifter-falder...

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 1
  • 1

Man skal være religiøs batteribilfan for at få det til at blive et miljøtiltag der kan berettige nogen som helst afgiftsfritagelse for batteribiler.

For mig har overgangen til elbiler ingenting med reduceret udledning af CO2 og anden forurening at gøre.
Fordelen ved batteribiler er, at strøm kan man få på alle mulige måder.
Benzin og diesel kan man kun få på én måde, og indtil videre har denne måde hældt fuldstændig vanvittige milliardbeløb i lommerne på lande som direkte eller indirekte finansierer den terror vi slås med i dag.

Få nu bare bilparken omlagt til el først. Så kan vi imens og bagefter implementere alle mulige tiltag til at lave strøm. Vindmøller, solkraft, bølgekraft, vandkraft, saltkraft, atomkraft, tidevandskraft, etc.

Faktisk har jeg endnu en idé: I stedet for at forbrydere bliver indsat i fængsler hvor de kan sidde og spille X-box i en celle med roomservice, så installér nogle store hamsterhjul som generer strøm til elnettet. Så kan de indsatte lave strøm til os ved at løbe inde i disse hamsterhjul.
Pengene som denne strøm tjener ind, skal bruges til at betale for den enkelte forbryders økonomiske blastning af samfundet. Når hans gæld så er betalt, så er han fri igen. Ikke før. Så kan fangerne jo også til en vis grad selv bestemme hvor længe de vil være i fængsel.

Jeg har for længst erkendt, at så længe der er penge i olie og kul, så længe vil det blive pumpet op og brugt. Det behøver elbiler slet ikke være løsningen på.
Det vigtigste punkt for mig er, at vi stopper med at øse penge i Mellemøsten. Disse penge ender konsekvent i de forkerte lommer, og bruges indiskutabelt til forkerte formål.

En anden fordel ved elbiler, på trods af fortsat kul- og olieafbrænding til at lave strøm, er at denne afbrænding finder sted centralt. De partikler og anden forurrening der dannes kan langt bedre og billigere håndteres fra ét stort værk, frem for i en million små 'værker' der kører rundt i gaderne. Og så dannes disse partikler og øvrig forurening uden for byerne, hvor benzin- og dieselbiler gør det stik modsatte: Udleder der hvor vi bor og går i skole og arbejder og færdes i det hele taget.

Elbiler er godt for rigtig mange ting. Der er ingen grund til at afskrive dem, bare fordi de ikke løser alle problemerne.

  • 5
  • 1

Hej Bertel.

Jeg har læst dit spændende og interessante indlæg. Jeg håber, at du vil læse mit indlæg og svare på de spørgsmål, som jeg har til dig.

Du skriver ordret : "Dog undtagen batteribilerne. De favoriseres stadig helt uansvarligt. Da strømmen i det danske elnet i høj grad stadig er fossil, viser lidt beregning, at skift til batteribil kun betyder rundt 15 % mindre CO2 emission, hvilket cirka svarer til kernekraftandelen i det danske elnet ".

Du skriver også, at strømmen i det danske elnet i høj grad stadig er fossil. Jeg har dårlig hukommelse og er meget distræt. Men hvis jeg husker rigtigt, kan man vistnok regne andelen af atomkraft, kul, vindkraft m.m. i dansk gennemsnitsstrøm ud på flere måder. Men Energinet skriver ordret : "Brændselssammensætningen af én kWh gennemsnitsstrøm i Danmark bestod i 2016 af 24 pct. kul og brunkul, 8 pct. naturgas, 51 pct. vind, vand og sol, 14 pct. affald, biomasse og biogas, 1 pct. olie og 2 pct. atomkraft ".

Her står at atomkraft-andelen svarer til 2 % i dansk gennemsnits-strøm i 2016. Hvis jeg har forstået dig ret, påstår du noget i retning af, at atomkraft-andelen svarer til ca. 15 % plus minus nogle procent. Er det rigtigt forstået ? Eller hvad mener du ? Kan du uddybe og dokumentere dette ?

En del af energien til dansk gennemsnitsstrøm kommer godt nok fra kul og brunkul, men 51 % kommer fra vind, vand og sol. Så hel dårlig er den danske gennemsnitssstrøm vel ikke. Der er da godt nok en del fossil i denne gennemsnitsstrøm, men der er da også andre ting.

Du skriver også noget i retning af, at skift til elbil fra det, der vel er fossilbiler, kun vil betyde rundt egnet en 15 % mindre mængde CO-2. Kan du også dokumentere og uddybe denne påstand ?

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 1
  • 0

....det luxusbilejerne til gode at priserne sænkes?????
Det kan da kun være de fremtidige ejere, der får glæde billigere biler. De som har betalt det "hvide" ud af øjnene for deres nuværende "Luxux" biler må da forudse et tab der er større end dengang de passerede døren hos bilsælgeren :)

  • 2
  • 1

Hej Isen.

Hvis jeg har forstået dig ret, mener du, at jeg er misundelig på dem, der kan købe de store og dyre biler, der måske falder i afgift. Det er sådan at jeg læser dine ord. Det vil jeg gerne reagere
" kraftigt " på.

Jeg skriver som sagt, at det er store og dyre biler, der får mest ud af regeringens forslag. Versioner af BMW 5 serie, Mercedes E - og sikkert også Audi A 6 - vil blive ca. 100.000 kr billigere p.g.a. den mindre registreringsafgift. Jeg kaldte derfor regeringens forslag for en "maskeret topskatte-lettelse" fra Liberal Alliance.

Men jeg har ikke taget klar stilling til, om vi bør have mere eller mindre økonomisk ulighed i Danmark. Jeg har ikke taget lige så klar stilling til økonomisk ulighed som politikerne i rød og blå blok. Mit politiske ståsted er ikke relevant i denne debat.

Førhen har jeg som fattigrøv måske - af og til - været misundelig på folk, der havde flere penge end jeg. Og det har irriteret mig, at jeg ikke havde penge til flere af mine ideer førhen. Men selvom jeg altid har tilhørt lavindkomst-gruppen, er jeg nu i en alder - 52 år - hvor jeg klarer mig godt økonomisk. Så jeg er ikke længere misundelig.

Og selvom de 3 nævnte tyske biler af fossil-typen er 3 af mine absolut drømmebiler, er jeg IKKE misundelig på folk, der har råd til at køre rundt i disse 3 flotte biler. Faktisk gider jeg ikke have bil i øjeblikket, da den offentlige transport er bedre, nemmere og mere miljøvenlig for mig.

Jeg vil iøvrigt hellere arbejde kun 16 - 25 timer om ugen i lavtlønnede fleksjobs, som jeg har gjort i over 10 år, end at arbejde 37 timer i et højtlønnet job, der giver mig mulighed for at købe en BMW 5 serie. Sidstnævnte mulighed vil nemlig blive for stressende for mig.

PÅ en måde er det måske fint nok, at versioner af BMW 5 serie , Audi A 6 og Mercedes E bliver ca. 100.000 kr billigere, mens mikrobiler, minibiler og visse biler i Golf-klassen får en meget mindre lettelse i afgift. En anden debattør skrev nemlig til mig, at afgiften på en Mercedes E jo er 25 gange så stor som på de mikrobiler, selvom Mercedes E "kun" forurener som 2 mikrobiler.

Jeg ved ikke, om en Mercedes E forurener 2 gange mere end mikrobiler. Men den anden debattør har måske en god eller halvgod pointe i noget af det, som han siger. Registrerings-afgifterne på visse versioner af bl.a. Mercedes E, BMW 5-serie og Audi A6 er måske 20 gange eller endnu større end registrerings-afgifterne på de billigste mikrobiler. Er det rimeligt og fair ? Jeg ved det ikke.

Jeg ønsker ikke, at de 3 dyre tyskere får lige så lav registrerings-afgift som de billigste mikrobiler. Men i og for sig bør det vel ikke så meget være bilens fabriks / fremstillings - pris, der er udgangspunkt for registreringsafgiften, men derimod dens vægt, miljø-aftryk og sikkerheds-niveau.

Det er iøvrigt ikke dyre biler som de 3 nævnte tyske luksus-biler, der interesserer mig mest. Mit hjerte banker nemlig mere for biler fra ca. 100.000 og op til 350.000 kr. Det er jo sådanne nye og brugte biler, der er mest relevante for en stor gruppe af danskerne. Mange vil ikke have råd til en ny bil i Golf-klassen, der måske koster 250.000 - 300.000 - 350.000 kr. Det er måske mere de mest miljøvenlige og sikre biler i denne Golf klasse - og de mindre klasser - som man bør gøre billigere gennem lavere registreringsafgift end de 3 flotte tyske biler. Hvad ved jeg ?

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

.......bliver 100000 kroner billigere betyder det ikke at der bliver solgt mere end 1 mere per år og og det segment er der måske 10 kunder til. Så det koster så staten 10 gange 100000 altså en million

VW Golf solgtes i 4445 eksemplarer og blev i snit 30000 billigere, hvorved staten mister 133 millioner

Det kan man kalde favorisering af de rige......rend mig!

  • 1
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten