Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Regeringen vil sænke afgifter på el- og hybridbiler

Illustration: Tesla

Regeringen foreslår at udskyde den planlagte stigning i registreringsafgiften for el- og pluginhybridbiler med et år. Det fremgår ifølge Danmarks Radio af regeringens klima- og luftudspil, som præsenteres i morgen. Samtidig skal der indføres et forhøjet fradrag på 40.000 kroner i 2019 for grønne biler, som skal stige til 77.500 kroner i 2020.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Statens Serum Institut 15. nov 2019 07:58
Første tilfælde af infektioner med zikavirus i Europa fundet
via Ekstra Bladet 14. nov 2019 12:46 1
Comeback for klaptelefon: Ny OLED-plast-skærm kan foldes
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor skulle jeg købe min kommende elbil i 2019 når fradraget i 2020 er 37.500 kr højere?

Er dog dejligt at de ser ud til at ville beholde lav registreringsafgift på elbilerne så vi kan få nogle flere i Danmark.

  • 4
  • 3

"Konkret foreslår regeringen at udskyde den planlagte stigning i registreringsafgiften for el- og plugin-hybridbiler med et år og samtidig indføre et forhøjet fradrag på 40.000 kroner i 2019 for grønne bilejere."

"Forslaget vil betyde, at en elbil med en pris på for eksempel 375.000 kroner kommer ned på 345.000 kroner, hvis man køber den i 2019."

Så man kan trække 40.000 fra ens skat, og få effektivt 30.000 ud af det? uanset ens trækprocent?

Tjaaa.. hvorfor gøre det simpelt, med et fast tilskud, når man kan få det til at lyde bedre ved at kalde det et fradrag.

  • 2
  • 7

Ja, når der er noget i ikke forstår, er det selvfølgelig helt normalt her, lige at give en nedadvendt tommel, lissom bare for en sikkerheds skyld, ikke sandt?

Nu er det ikke mig der har tomlet dig ned, men måske er det fordi det du skriver er ret meningsforvirrende og ikke til at finde hoved og hale i.

Der er tale om at der indføres et fast fradrag (eller kald det reduktion) i beregningen af den afgift der skal betales på elbiler, således at afgiften først beregnes, og så i bunden af regnestykket laves fradraget, hvilket reelt vil betyde at de billigste elbiler slet ikke afgiftbelægges.

Det har intet med personskat at gøre, og det er heller ikke et tilskud.

  • 11
  • 1

Har man overvejet at tage et opgør med de perverse afgifter der er på elektricitet her i landet.

Hvis Hansen og Jensen begge køber en elbil, så får Hansen "brændstoffet" næsten 30% billigere end Jensen, fordi Hansens primære opvarmningsform er el, hvor Jensen har lunkentvand opvarmning.

Er det rimeligt?

  • 14
  • 2

Hvis andelen af grønne biler skal vokse i Danmark, så ER det nødvendigt med økonomisk lokkemad. For uden disse begunstigelser er en benzinbil for langt de fleste bilister et mere gunstigt alternativ. Både brugsmæssigt og økonomisk.
Selv en lille afgiftsstigning fik salget af grønne biler til at kollapse i 2018

  • 1
  • 0

Kommentar til Christian Nobel.
Har svært ved at regne pointen ud i dit indlæg. En mere konkret formulering efterlyses.
Ved du selv hvad dit budskab egentlig er ?

  • 1
  • 7

Nu er det ikke mig der har tomlet dig ned, men måske er det fordi det du skriver er ret meningsforvirrende og ikke til at finde hoved og hale i.

Der er tale om at der indføres et fast fradrag (eller kald det reduktion) i beregningen af den afgift der skal betales på elbiler, således at afgiften først beregnes, og så i bunden af regnestykket laves fradraget, hvilket reelt vil betyde at de billigste elbiler slet ikke afgiftbelægges.

Det har intet med personskat at gøre, og det er heller ikke et tilskud.

Ja man kan jo prøve at læse det jeg har citeret:

"samtidig indføre et forhøjet fradrag på 40.000 kroner i 2019 for grønne bilejere"

Ja, jeg sætter det med vilje lidt på spidsen når jeg tager det bogstaveligt hvem der får fradraget, men det er jo netop helt væsentligt.
(Og da slet ikke ejerne får en fordel af dette, men elbilskøberne, hvis vi skal gå helt i detaljer)

.

"Forslaget vil betyde, at en elbil med en pris på for eksempel 375.000 kroner kommer ned på 345.000 kroner, hvis man køber den i 2019.""

Hvis man mener en forhøjelse af de 10.000, idag, der ligesom 1.700 pr 1kWh batteri, (midlertidigt, og det fortsætter åbenbart?) er fradrag inden beregningsgrundlaget for registreringsafgiften, (pris af bil+ moms, inden afgiften beregnes)så giver deres udmeldte prisfalds eksempel heller ingen mening.(husk også minimum 20.000 registreringsafgift, oven i momsen)

Det er muligt at det kan virke meningsforvirrende det jeg skriver, men det gør vel ikke artiklen mere lødig.
Måske dem med for mange tommelfingre vil forklare om de bedre kan forstå artiklen end jeg kan.

  • 1
  • 2

Det synes som om der er gået inflation i at komme med de mest populistiske og dyreste forslag.
Kunne vi ikke snart få retvisende livscyklus vurderinger for hver enkelt biltype.
Så kunne folk (og politikere) bedre vurdere hvad der gav mest mening at gribe fat i først.
Min vurdering er at elbiler er en mindre vigtigt delopgave i kampen for klimaet.
Det er ikke lang tid sidenTrancik Lab på Massachusetts Institute of Technology slog fast at, en Tesla Model S P100D udlede 226 gram CO2 pr. kilometer i bilens levetid.
Og så er initiativet med afgiftændringer måske ikke så vigtigt.
Skulle vi hellere forbyde charterrejser med fly eller røde bøffer på middagsbordene ?
Resultaterne ville med sikkerhed være mere værdiskabende for miljøet, om end nok ganske upopulære i den brede befolkning.

  • 3
  • 7

Har svært ved at regne pointen ud i dit indlæg. En mere konkret formulering efterlyses.
Ved du selv hvad dit budskab egentlig er ?

Ja det så sandelig jeg ved.

Men det skal åbenbart skæres ud i pap:

Hr. Hansen bor i et hus, hvor den primære opvarmingsform er el - derfor får han en afgiftsreduktion på 82,13 øre per kWh for den elektricitet han bruger ud over 4.000 kWh om året.

Hvis Hr. Hansen så køber en elbil, så vil han kun betale ca. 1,50 kr per kWh for den strøm han propper i elbilen.

Hr Jensen har en anden opvarmingsform (gas, olie, fjernvarme mv.) og får derfor ikke afgiftsreduktion, hvorfor han skal betale ca. 2,30 kr per kWh han propper i elbilen.

Er det så svært at forstå?

  • 5
  • 0

Det er muligt at det kan virke meningsforvirrende det jeg skriver, men det gør vel ikke artiklen mere lødig.

Som sagt, jeg er ikke blandt tomlerne, men vil medgive dig at udmeldingen er i vanlig stil uklar - det er artiklen også på DR, så det bliver da spændende at se en klar udmelding om hvad regeringen i virkeligheden mener.

For hvis det, som du lidt antager, er et personskattefradrag, og ikke en prisreduktion på selve bilen, så vil det jo klart favorisere de højtlønnede.

Så ja tak, kan vi få en klar udmelding, og et beregningseksempel.

  • 1
  • 1

Kilde?

Det har du vist fået før, Christian! Men det er helt tilbage fra Betterplace tiden, hvor man ved at leje en ladeboks kan får elafgifter retur - både EON og CLEVER og en del mindre operatører bruger ordningen - jeg selv kører det over mit firma. Det er også nemt at finde på skat.dk

  • 0
  • 3

At du er uvidende, men meget gerne vil debattere er jo velkendt.
Du skal da gerne få et link til grundlaget https://skat.dk/skat.aspx?oId=2062223, læs under elbiler.

Hvor er du dog arrogant og ubehagelig, men det er jo også snart velkendt.

På Skats hjemmeside står bla.:

"Virksomheder kan få godtgjort elafgift af elektricitet forbrugt til opladning af registrerede elbilers batterier på virksomhedens ladestandere"

Og jo, man kan lave en aftale (hvis man har mulighed derfor) med f.eks. EON om en fastprisaftale, men det er så sandelig ikke det samme som at ALLE bare lige kan få en reduktion af prisen.

At du så er så heldig at du kan fuske det igennem kva dit eget firma er da godt for dig, men det er stadig ikke en option for ALLE.

Så hvad med om elafgiften bare blev sat ned i al almindelighed, i stedet for alle mulige mærkelige særaftaler.

  • 3
  • 1

Hvor er du dog arrogant og ubehagelig, men det er jo også snart velkendt.

Det kan du have ret i, vil du så vedkende dig at du tit udtaler om noget du ikke ved noget om?

og jo, man kan lave en aftale (hvis man har mulighed derfor) med f.eks. EON om en fastprisaftale, men det er så sandelig ikke det samme som at ALLE bare lige kan få en reduktion af prisen.

At du så er så heldig at du kan fuske det igennem kva dit eget firma er da godt for dig, men det er stadig ikke en option for ALLE.

Det kan ALLE vælge at gøre, det er ikke forbeholdt nogle og der findes mange andre ordninger, men det har du jo ikke undersøgt. Og jeg vil have mig frabedt at blive kaldt en fusker, når jeg overholder loven til punkt og prikke.

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten