Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Regeringen vil gøre forbud mod diesel- og benzinbiler muligt ved at ændre EU-lov

Illustration: weyo/Bigstock

Den danske regering ønsker at forbyde salget af benzin- og dieselbiler fra år 2030, og tirsdag den 10. september rejser klimaminister Dan Jørgensen (S) til Bruxelles for at iværksætte arbejdet med at ændre de EU-regler, der står i vejen for denne målsætning. Ifølge et regeringsnotat fra sidste år vil det på stående fod formentlig være i uoverensstemmelse med EU's regler for det indre marked, hvis en nation igangsætter et nationalt omfattende forbud mod en bestemt type bil.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Held og lykke med det, men det bliver næppe nødvendigt, hvis vi bare beholder de afgifter vi har nu.
Tysklands bilproduktion står over for en stor krise, med faldende salg allerede nu, på flere markeder
Desuden forstår tyskerne (og andre) ikke, at renere udledning ikke redder ICE-bilerne, når folk efterhånden finder ud af at det er langt større fordele ved køreglæden i en elbil, billigere driftsomkostninger, og i løbet af få år også billigere i indkøb.
Der skal enorme økonomiske forvridninger til, hvis nogle i EU frivilligt vil vælge ICE-biler efter 2025.

Så kom i stedet i gang med faktabaseret oplysning til borgerne (og politikerne), samt incitamenter og tilskud til infrastruktur.

  • 13
  • 5

Hvis de mener det, så vedtager man allerede nu en trappestige for bilafgifter, således at det bliver gradvist dyrere at købe fossilbiler. Med første stigning 1. Januar 2020.

Men det har man ikke modet til. Det er nemmere at tale om noget nogle andre skal gøre i 2030. Hvor de kommer til at udskyde det, da man naturligvis ikke kan gå direkte fra alt er tilladt til forbud på den måde.

  • 11
  • 2

Der kommer intet forbud. Det vil nok også være uhensigtsmæssigt for klimaet.

Co2 udledningen fra el-produktionen i ca. halvdelen af Europas lande, er så høj at elbiler ikke har lavere klimabelastning end en fornuftig fossil-bil.

(om det er flere eller færre end halvdelen er afhængigt af hvilken Co2/km og km/kWh der vælges som reference)

  • 4
  • 16

Afgiftsstigen er der vel allerede - bare for elbiler i stedet for ICE biler, eftersom afgiften for elbiler bliver indfaset indtil 2023, så de kommer på niveau med ICE biler.
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbi...

Dertil kommer at processtrøm til ladestandere igennem forskellige firmaer har en afgift rabat, der ligeledes forsvinder fra 1. januar 2020, så hvis man vil tjene på elbilerne med høje afgifter, så er man næsten nødt til at forbyde ICE biler, for skruen er her allerede strammet mere end rigeligt med høje afgifter.

Det bliver interessant når vi ser elbiler der er billigere end ICE biler - altså før afgift.
Infrastrukturen kræver stadig lidt arbejde før det er rigtig godt, men det kommer jo nok en gang - de danske afgifter og tiltag der allerede er planlagt vil dog ikke hjælpe elbilen som de ser ud lige nu.

  • 5
  • 0

Måske jeg har sovet i timen, men er nyheden ikke, at regeringen vil forbyde salg af ICE biler fra 2030?
Selvfølgelig kan regeringen få lov til det af EU.

  • 0
  • 3

Pr. 1.1 2018 var antallet af personbiler i DK 2.530.047 og pr. 1.1 2019 2.594.469.
Det giver en tilvækst på 64.422 personbiler, og da der i 2018 i alt var 218.482 nyindregistrerede personbiler, blev bilparken derfor fornyet med 154.060 personbiler.

Hvis CO2 udledningen fra personbiler i 2030 skal reduceres med 70 %, skal 70 % af alle personbiler om 10 år - i 2030 - være e-biler, idet det mod bedre vidende antages, at e-biler er CO2 neutrale, og at ICE-biler ikke bliver væsentligt forbedret.

Bemærk at levetiden i DK’s bilpark med 2018 data er 2.530.047/154.060 = 16,4 år

Hvis 70 % de 2.594.469 personbiler skal være udskiftet i 2030 til e-biler, svarer det til et årligt salg af 0,7 x 2.594.469/10 = 181.613 e-biler.

Samtidig skal 70 % af den årlige tilvækst i bilparken på 64.422 personbiler være e-biler = 45.095 e-biler.

I alt skal der hvert eneste år fra 2020 til 2030 sælges minimum 226.700 e-biler.

Det er totalt urealistisk og med andre ord er Socialdemokratiets klimaudspil mht. personbiler det rene valggas og vælgerfup.

Dan Jørgensens rejse til Bruxelles sker udelukkende for at dække over svindelnummeret.

  • 9
  • 1

Der kommer intet forbud. Det vil nok også være uhensigtsmæssigt for klimaet.


Perspektivet er, at regeringen vil forbyde den største CO2 synder, vi har, og nogensinde har haft.
Spørgsmålet er så selvfølgeligt, hvad der skal sættes i stedet for ICE bilen. Da det imidlertid er svært at få øje på nogen el-folkebil i horisonten (altså ikke kun for de vellønnede), så skal vi nok til at kigge andre steder. CO2 gevinsten ville jeg være helt tryg ved.

  • 2
  • 4

Jeg formoder du kan dokumentere dine anklager, Henrik.

Læs mit skriv. Der er dokumentation nok. Trænger du til en uddybning?

Hvis EU vælger at forbyde ny ICE-biler i 2030, ændrer det intet ved min argumentation. Socialdemokratiet er stadig i 2030 milevidt fra den lovede 70 % reduktion.

Hvis Socialdemokratiet mht. biler vil opnå klimamålene, er de nødt til at indføre ekstremt høje benzinafgifter.

Som Norddahl korrekt bemærker, tør de ikke det, for det vil betyde et stort fravalg af partiet, når først realiteterne går op for dets vælgere.

  • 7
  • 0

Henrik du skal have ros for talene. Men det dur ikke at se på bare et enkelt år når du laver fremskrivninger. Det er bedre at se på 10 år. Jeg tvivler ærligt talt på at bilparken bare støt vokser med 45k biler årligt til evig tid.

  • 3
  • 0

Henrik du skal have ros for talene. Men det dur ikke at se på bare et enkelt år når du laver fremskrivninger. Det er bedre at se på 10 år. Jeg tvivler ærligt talt på at bilparken bare støt vokser med 45k biler årligt til evig tid.


Det er jeg delvist enig i. Men selv hvis man sætter fremskrivningen i væksten til NUL, vil der stadigvæk skulle sælges 181.000 e-biler hvert eneste år i perioden 2020-2030 for at opfylde Socialdemokratiets valgløfter.

Selv med nulvækst i bilparken er det et Socialdemokratisk svindelnummer.

PS. Jeg argumenterer ikke for flere ICE-biler, men ønsker tværtimod en reduktion af CO2-udledningen - også i form af flere e-biler.

Jeg vender mig kun imod Socialdemokratiet demagogik og valgsvindel, som i sidste ende reelt og skammeligt modvirker befolkningens opbakning til en CO2 reduktion.

  • 9
  • 1

Hvis CO2 udledningen fra personbiler i 2030 skal reduceres med 70 %, skal 70 % af alle personbiler om 10 år - i 2030 - være e-biler, idet det mod bedre vidende antages, at e-biler er CO2 neutrale, og at ICE-biler ikke bliver væsentligt forbedret.

Strømforbruget vil være co2 neutralt idet elsektoren ikke får lov til at øge udledningen af CO2, selvom de nu også skal forsyne elbilerne. Sektoren vil således være tvungen til at indkøbe den ekstra strøm udelukkende fra vedvarende energikilder.

  • 2
  • 0

"Den danske regering ønsker at forbyde salget af benzin- og dieselbiler fra år 2030, og tirsdag den 10. september rejser klimaminister Dan Jørgensen (S) til Bruxelles for at iværksætte arbejdet med at ændre de EU-regler"

Lyder usandsynligt at lille Danmark kan flytte den tyske bilindustri ...

  • 2
  • 0

Men vi får vel i morgen et communiqué fra det store udland?

- det blev (som forventet) en noget 'lavprofileret' tilbagemelding:

Regeringens mål om at realisere et dansk forbud mod benzin- og dieselbiler om ti år bliver "et langt, sejt træk".
Den erkendelse har tirsdag bundfældet sig hos klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S), efter at han tirsdag har talt for sin sag i møder med EU-Kommissionen og medlemmer af Europa-Parlamentet...

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE1160...

Eller på mere jævnt dansk: "Glem alt om dét!".

  • 4
  • 2

Fint, så har Dan Jørgensen den første undskyldning for ikke at nå målet i 2030.
Hvad mangler der så, nu hvor en af de store knaster er fjernet?
Er jeg sarkastisk, ja.
Er jeg kynisk, ja.
I stedet for at beskæftige sig med virkeligheden så legede de tænk på et tal.

  • 2
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten