andre skriver

Regeringen klar med udspil: Målet er 500.000 elbiler i 2030

Illustration: Marius Valle / tu.no

Klimarådet og støttepartierne vil have en million elbiler på vejene om ti år, men regeringen sigter efter det halve. Det erfarer DR, som også skriver, at regeringen har indkaldt Folketingets partier til forhandlinger om elbilerne i aften..

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Aarhus Stifttidende 22. okt 2020 08:54
100 meter høj skorsten væltet på havnen i Aarhus
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lade være med at blande sig. Det giver kun rod og mærkelige ordninger ingen kan gennemskue.

Lad markedskræfterne råde. Når el-biler er billige nok, og kan dække folks forskellige behov vinder de frem. Når der kan tankes strøm, som vi tanker brændstof kommer det automatisk. Mærkelige abbonnementsordninger der er skabte for at binde kunderne er forhåbentlig kun et overgangsfænomen.

Politikerne (og mange andre) må erkende at de mange biler på vejene er et tegn på et reelt transportbehov. Da hovedparten af de biler der handles er brugte biler, fordi de fleste ikke har råd til en ny bil, må der også erkendes at før prisniveauet falder sker der ikke den store udskiftning. Jan

  • 13
  • 7

Det er uklart hvad regeringens ambition er.

Det er som om vi oplever politisk klimatilpasning med håndbremsen trukket.

Bilparkens vækst viser, at fleksibilitet i transport er GULD værd for os danskere. Samtidigt oplever vi dilemmaet med for meget trafik som reducerer værdien af individuel transport. Oveni kommer så klimaspørgsmålet som er dyrt, men det er udviddelse af motorveje jo også.

Kunne man forestille sig MANGE FLERE hurtigbusser på el/CO2-neutral brændstof? Og parkeringspladser ved stoppestederne? Måske en hurtig og ikke så kostbar løsning ?

  • 3
  • 2

Og se hvordan de klarer trafikken fra nordholland til Amsterdam med store ledbusser der samler passagerer op fra få stoppestede i max to nærliggende byer der ikke havde togforbindelser, selv om der var gode togforbindelser i Nordøstholland helt op til Den Helder

Tag tvilinge byen Edam og Volendam som eksempel, de lå 24 km fra busteminalen i Amsterdam. Prisen var, som jeg husker den, så lav at bilkørsel ikke ville kunne betale sig.

Man har forsøgt sig med gennemgående Ekspresbusser, men jeg har kun set motorvejs bussene på Helsingør motovejen og Københavns line 5, der ikke ikke skal betjene forsinkende omveje.

  • 2
  • 1

Hej.

Jeg synes, at det vel kan være en udmærket ide at gøre de store tunge elbiler med store batterier, der vejer over 2,2 tons dyrere via flere afgifter. Det er vist bl.a. det som regeringen lægger op til. Men jeg synes det er uheldigt, hvis Tesla 3 bliver dyrere via regeringens forslag. De små og mellemstore elbiler med små og mellemstore batterier bliver vist ikke dyrere hvis vi følger regeringen. OG det er godt. Faktisk mener jeg at disse bør blive billigere via et tilskud på 50.000 kr.

VH Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 6

Jeg synes, at det vel kan være en udmærket ide at gøre de store tunge elbiler med store batterier, der vejer over 2,2 tons dyrere via flere afgifter.

Det er helt sikkert en udemærket ide, hvis du da vil have flere til at købe de store benzin og diesebiler istedet, da de i forvejen stadig er billigere, end de store BEV.

De små og mellemstore elbiler med små og mellemstore batterier bliver vist ikke dyrere hvis vi følger regeringen. OG det er godt. Faktisk mener jeg at disse bør blive billigere via et tilskud på 50.000 kr.

Det er nemlig hovedsagen. At små og mellemstore elbiler bliver lige så billige i indkøb, som tilsvarende ICEV her og nu, da det er købsprisen de fleste folk kikker på først.

.

Hvorfor vil regeringen så ikke bare sætte afgiften markant op på ICEV, så BEV bliver mere konkurrencedygtige?

Næppe mange socialdemokratiske vælgere, der ligefrem dør af at ikke kunne skifte til en fabriksny, billig ICEV det første års tid.

Nåe nej, så får vi jo ikke så mange afgiftskroner ind, eftersom de forurendende biler vi alligevel skal have væk, pludselig ikke sælger så godt mere.🤔

  • 5
  • 1

Det var ganske forventet, at regeringen ville spille vagt ud på klimaområdet for at få støttepartierne frem af busken. Det sørgelige er ikke "kun en halv million elbiler", men snarere at S dermed accepterer, at stigningen i bilparken i de kommende ti år betyder, at vi bliver ved med at have over 2½ million fossile biler. Så ud over at vi ikke kommer til at knække kurven for personbilernes CO2 udledning, må forslaget også fortolkes sådan, at S mener, at Danmark kan bevare og fornye en omtrent konstant pulje med 2½ million biler med udstødningsrør. Det er en total mangel på erkendelse af, at enhver solgt fossilbil bidrager til en udskydelse og fordyrring af den grønne omstilling af transportsektoren i mindst 15 år . Der må og skal en ændring til af vores efterspørgsel af køretøjer.

Bilkommissionen har gjort et udmærket stykke arbejde, men har muligvis brugt for lidt tid på at undersøge, hvad teknologiudviklingen betyder for personbiler. Det er som bekendt svært at spå om fremtiden, og man skal heller ikke lægge sine projektioner op ad en snarlig revolution i for eksempel batteriteknologi - den dyreste komponent i elbiler. Til gengæld er vi vidner til en stærk evolutionær udvikling, som i kombination med masseproduktion og prisfald kan føre til, at elbiler overhaler ICEV (herunder PHEV) indenom på alle parametre, længe før Eldrup rapporten forudser. Deri ligger et håb om, at hvis regeringen blot kan skabe ro om afgifterne og lade være med at tilgodese klimaskadelige biler, så kan udviklingen give os højere andel af elbiler, end Eldrup Kommissionen forudser.

  • 2
  • 3

MA: Der er for mange ubekendte faktorer i dit regnestykke. Før elbiler kommer ned i prislejet 100 kg til 150 kg for nye biler sker der ikke en stor udskiftning. Plus en stor pulje af brugte der er tilgængelige på markedet. Danskernes bilhandler er fortrinsvis brugte biler iområdet 50 kg til 100 kg. Før elbiler kan købes i det prisleje sker der ikke ret meget.

Uanset hvad politikerne gør handler det i sidste ende om privatøkonomi. Alt hvad der gøres politisk skaber kun mudder og uigennemsigtighed. Lad markedskræfterne råde så kommer det af sig selv. Den lille smule privatkørslen i DK bidrager med af CO2 belastning er totalt ligegyldigt i det gobale regnestykke.

Jeg har set påstande om at hvis vi går foran med et eksempel følger andre efter. Det kalder jeg selvovervurdering i stor skala. Det hele drejer sig om økonomi og arbejdspladser når det kommer til de afgørende faktorer. Eksempelvis forventer tyskerne at der forsvinder ca. 400.000 arbejdspladser ved total omlægning til produktion af elbiler. Disse arbejdspladser kommer ikke igen ved produktion af elbilerne fordi disse er mekanisk og teknisk mere simple at producere. Dvs. der skal skaffes nye jobs plus fratrædelsesordninger. Det gør man ikke hurtigt. Desuden er de afledte totaløkonomiske konsekvenser meget større. Dette rammer også forretninger, serviceerhverv mm. fordi der forsvinder købekraft. Jan

  • 2
  • 7

Plus en stor pulje af brugte der er tilgængelige på markedet.

Igen, igen, igen:

Vi danskeres indbyrdes handel af vores brugte biler påvirker ikke bilparkens sammensætning. Denne handel er irrelevant i forhold til målet om at nå 500.000, 750.000 eller 1.000.000 elbiler i Danmark.

Vi får ikke flere elbiler på vejene, blot fordi jeg køber en brugt elbil af en anden dansker.

Vi får derimod flere elbiler på vejene, hvis den nye bil, jeg køber, er en elbil.

  • 10
  • 0

JO, AO: Der kommer ikke flere elbiler før priserne er i et leje folk kan og vil betale. Så det nuværende høje prisleje vil medføre at der går lang tid med mindre priserne falder plus der bliver et brugtvognsmarked af elbiler også.

Jeg udtaler mig ikke om kapitalismen. Det jeg påpeger er de direkte og afledte virkninger på kort sigt af en stor gruppe af arbejdsløse der opstår på kort tid. Man kan blot se hvordan Coronakrisen påvirker lige nu. Naturligvis er den teknologiske omstilling ikke så gennemgribende som Corona, men den vil påvirke meget i de lande hvor bilproduktionen er en stor del af erhvervslivet. Jan

  • 0
  • 0

Så det nuværende høje prisleje vil medføre at der går lang tid med mindre priserne falder plus der bliver et brugtvognsmarked af elbiler også.

Der er allerede mange i dag, især dem med stort kørselsbehov, der har bedre totaløkonomi med en BEV.

Priserne falder, og vil fortsat falde, i takt med at produktionstallene øges. Først når ICEV producenterne begynder at ville konkurrere og tjene penge på BEV, (ses ved over 3-400.000stk af en mellemklssae BEV model)

Som Allan siger påvirker elbrugtvognsmarkedet ikke el nybilsalget, og det er jo ikke såddan at brugte BEV ikke kan sælges.

Brugtbilsmarkedet for BEV kan i sagens natur kun følge udbudet af disse, som jo stammer fra nye solgte, eller de få importerede gamle.

  • 3
  • 0

Der kommer ikke flere elbiler før priserne er i et leje folk kan og vil betale. Så det nuværende høje prisleje vil medføre at der går lang tid med mindre priserne falder plus der bliver et brugtvognsmarked af elbiler også.

Forstå dog, at brugtbilmarkedet er irrelevant. Brugtbilmarkedet består jo blot af de biler, folk har købt som nye tidligere. Så det eneste, der betyder noget, er om de personer, der køber NYE biler, køber en elbil. Derefter følger brugtbilmarkedet blot passivt med.

Der bliver allerede i dag solgt masser af nye biler i den prisklasse, som elbiler ligger i.

  • 3
  • 1

Det jeg påpeger er de direkte og afledte virkninger på kort sigt af en stor gruppe af arbejdsløse der opstår på kort tid.

Det er et problem som bl.a. Tyskerne og franskmændende har været bekendt med igenem mange år, men ikke har villet tage egentlig stilling til endnu.

Det er fortsat ICEV producenterne der kun tjener penge på det de altid har gjort. "Problemet" er at markedskræfterne vil som altid tage over, hvis ikke politikerne holder kineserne ude med told og co2 afgifter. Kineserne har allerede nu så mange og langt billigere BEV end folk i vesten aner, de øger støt produktionen, priserne falder derfor yderligere.

Kinesernes hensigter har endda aldrig været hemmelige.

Skal de holdes ude for at redde den omstillingsuvillige ICEV bilindustri?

Skal Tesla holdes nede så de ikke når deres over 20mio. biler i 2030?

Men udover din (og min) bekymring over krumtappen i EUs økonomi, (og det bliver voldsomt, hvis man forstår hvad Osborne effekten vil gøre ved bilmarkedet) Skal man nu forsøge at styre markedet den modsatte vej, for at undgå for mange arbejdsløse? Ved tidligere teknologiske udviklinger har vi set en udvikling fra 10% til over 80% markedsandele på ca5år, i øjeblikket venter vi mest på at mange købere finder ud af fordelene ved en BEV

  • 3
  • 0

Forstå dog, at brugtbilmarkedet er irrelevant. Brugtbilmarkedet består jo blot af de biler, folk har købt som nye tidligere. Så det eneste, der betyder noget, er om de personer, der køber NYE biler, køber en elbil. Derefter følger brugtbilmarkedet blot passivt med.

Min efterhånden berømte Alfa Romeo blev købt som brugt i Italien. Javist - jeg ved godt at du begynder at stødkoge over at jeg nævner det. Når jeg engang skal have en ELbil, er det faktisk meget sandsynlig at jeg køber den brugt i UDlandet, men så bliver den vel heller ikke talt med, - eller?

  • 1
  • 6

Forstå dog, at brugtbilmarkedet er irrelevant.

Så får jeg da en fantastisk ide så vi kan indfri 2030 - målet.

Lav afgiftsreglerne om så det langt bedre kan betale sig at importere brugte benzinbiler. Om nogle år består bilparken hovedsaglig af benzinbiler, som er købt brugt (hov - det er den allerede), men altså købt brugt ved førstegangsregistrering i Danmark. Da brugtbilmarkedet er irrelevant tæller de ikke med, og elbilerne vil fremstå med en langt højere bidrag i nybilsalget. Voila 😊

  • 1
  • 3

3 x Helt Enig, Allan Olesen !

Vi får ikke flere elbiler på vejene, blot fordi jeg køber en brugt elbil af en anden dansker.

Vi får derimod flere elbiler på vejene, hvis den nye bil, jeg køber, er en elbil.

Der bliver allerede i dag solgt masser af nye biler i den prisklasse, som elbiler ligger i.

I overgangen til rent elbilsalg - som af mange årsager tager kritisk lang tid ift klimaet - bør vi give dem, der ikke er klar til elbil endnu, incitament til at købe en bedre brugt bil i stedet for en ny bil med forbrændingsmotor.

Kun ved at skære ned på efterspørgslen af fossile biler (og øge efterspørgslen efter rene biler) får vi bilfabrikkerne til at omstille sig. De leverer nemlig præcis det, vi efterspørger.

Og nej, der kommer ikke til at mangle fossile biler ved at reducere efterspørgslen og og produktionen af dem. Hvis vi i et konstant marked for fossilbiler for eksempel halverede in-flow'et, ville fossil-bilparkens gennemsnitsalder blot blive et halvt år ældre om året. Det kan sagtens lade sig gøre i et marked, hvor antallet af nye, rene biler er stærkt stigende. Det ville måske endda være gavnligt for autobranchen at få en smule mere vedligeholdelsesarbejde pr bil i en svindende fossilbilpark, mens branchen omstiller sig til de anderledes og lavere servicekrav til elbiler?

  • 4
  • 1

Min efterhånden berømte Alfa Romeo blev købt som brugt i Italien.

Næ, det har jeg det helt fint med. Jeg kører også i en bil, der er importeret brugt.

Og jeg plejer også at tage forbehold for lige netop dette særtilfælde, når jeg forklarer, hvorfor handel med brugte biler ikke er relevant for tilvæksten af elbiler.

Men jeg må efterhånden erkende, at det simple budskab er så svært at forstå for nogle, at jeg bliver nødt til at gøre det endnu mere simpelt, for at de forstår det. Og dermed er krøllen om importerede brugte biler røget væk.

  • 3
  • 0

Men jeg må efterhånden erkende, at det simple budskab er så svært at forstå for nogle, at jeg bliver nødt til at gøre det endnu mere simpelt, for at de forstår det. Og dermed er krøllen om importerede brugte biler røget væk.

Guilty - jeg forstår ikke hvad du hermed vil sige.

Jeg vil til gengæld gerne have din kommentar til mit forslag om afgiftsreduktion af import af brugte benzinbiler, som derved vil blive ganske populære, og udgøre en stor del af den samlede bilpark. Som jeg forstår dig skal de** ikke** indgå i regnskabet, og dermed vil de nye elbiler udgør meget større andel af de nye indregistrede biler i Danmark. Resultat; Meget nemmere at nå 2030 - målsætningen.

  • 1
  • 8

Allan har du ikke bemærket, at der er en diskussion om hvor langt op i Jylland det kan betale sig at køre til Fleggaard syd for grænsen, for at købe øl med en anhænger på jydekrogen. Hvis brugtbilprierne bliver for dyre her i landet, tager folk da til Tyskland og køber dem der. Så slipper de for momsen !

  • 1
  • 7

Det virker underligt at goere mange el-biler til et maal i sig selv. Det kan muligvis vaere et middel til at goere maengden af fossil-biler mindre men i sig selv er el-biler ikke gode for miljoeet.

Naar man de sidste ti aar har gjort det ~100000 billigere at koebe en benzin eller diesel-bil ville det saa ikke give mere mening at goere det dyrere at koere i en bil drevet af fossilt braendstof og saa give pokker i hvad en el-bil koster?

  • 2
  • 4

Jeg er efterhånden ret sikker på, at du gør dig dum med vilje og blot vil se, hvor langt du kan trække mig rundt ved næsen for at få mig til at forklare dig noget, du udmærket forstår.

Hmm - i mangel på fælles sende/modtagefrekvens mellem os, må jeg jo gætte:

Så TRÆKKER jeg dig virkelig rundt ved næsen, mens du gør alskens krumspring for IKKE at svare på mit oplæg (idé)? Bekommer min idé dig virkelig SÅ ulejlig?

  • 1
  • 6

Naar man de sidste ti aar har gjort det ~100000 billigere at koebe en benzin eller diesel-bil ville det saa ikke give mere mening at goere det dyrere at koere i en bil drevet af fossilt braendstof og saa give pokker i hvad en el-bil koster?

så de fattige nødvendigvis må købe endnu ældre biler for at få råd?

Det siges at el-biler fundamentalt set vil være billigere end biler med forbrændingsmotor om få år. Vi har problemer med trængsel og med utilstrækkelig offentlig transport der bliver stedse dyrere at bruge.

Det giver ikke nogen mening at kaste milliarder efter biler vi helst vil have der ikke skal køres i.

Vi kunne nedtrappe registreringsafgiften til ingenting på alle biler hvis vi til gengæld indførte kørselsafgifter hvor der er trængsel.

Hvis det som minimum kostede det samme at køre i de store byer som det koster at tage offentlig transport der ville meget af trængslen forsvinde.

  • 1
  • 4

Det siges at el-biler fundamentalt set vil være billigere end biler med forbrændingsmotor om få år. Vi har problemer med trængsel og med utilstrækkelig offentlig transport der bliver stedse dyrere at bruge.

Jamen det er jo en spådom, som vi må håbe på bliver sand.

Trængslen er vist kun ved de store byer og på nogle motorvejsstrækninger. Vi har nok alle tendens til at beskrive egen virkelighed, og hvis man kun færdes her, så ser hele verden jo umiddelbar sådan ud. Trængslen er et resultat af mange faktorer. Det forekommer mig at man ikke har fantasi til at skrue på ret mange parametre i ligningen.

Det giver ikke nogen mening at kaste milliarder efter biler vi helst vil have der ikke skal køres i.

Bilkøberne køber vel deres biler på et rimeligt oplyst grundlag (selvom jeg synes at der kører mange franske biler rundt 😏) Disse bilkøbere er vel også en del af "vi".

Vi kunne nedtrappe registreringsafgiften til ingenting på alle biler hvis vi til gengæld indførte kørselsafgifter hvor der er trængsel.

Det kunne det nok være perspektiv i. Så kan man jo gøre nogle valg i livet, så man kunne blive helt væk fra disse områder. Det er vi allerede mange der gør. Desuden vil mange af disse diskussioner forstumme, når pågældende områder får løst deres lokale problemer.

Hvis det som minimum kostede det samme at køre i de store byer som det koster at tage offentlig transport der ville meget af trængslen forsvinde.

Hmm - måske, men vi skal huske at tage tidsfaktoren og ubekvemsfaktoren med i ligningen, men igen - så er ens færden i trængslen et tilvalg.

  • 1
  • 3

Klimarådet har spillet ud med at der skal køre 1.000.000 EV på vejene i 2030, svarende til 37% af bilparken. Transportsektoren samlet står for 14% af klimagasudledningen i Danmark og vejtransporten ikke står for for det hele, derfor, hvis vi sætter vejtransportens andel til 11%(højt sat!), så vil de 37% EV kunne reducere CO2 udledningen med 11 x 0,37 = 4,07%. Men da EV næppe vil være dem der kører længest, da ICE vil blive foretrukket til personer med stort kørselsbehov, fordi rækkevidden for EV er begrænset, i hvertfald hvis man ikke køber en dyr Tesla, og ladetiden er et problem, så skal man nok ikke regne med mere end en 3% reduktion i af CO2 i den virkelige verden. Og med 500.000 EV kan tallet halveres!

Danmarks Statitik - Biler

  • 1
  • 5
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten