Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
andre skriver

Prognose: Hovedstadens letbane bliver halvtom

Illustration: Hovedstadens Letbane

Hovedstadens letbane, der efter planen står klar om syv år, kommer efter alt at dømme til at stå halvtom. Det viser de senest tilgængelige passagerprognoser, som Hovedstadens Letbane A/S arbejder ud fra. Prognoserne viser også, at selv i bedste fald, når der er allerflest passagerer med letbanen, bliver den langtfra fyldt.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Politiken 16. nov 2018 08:01
Californiens krabbefiskere sagsøger olieselskaber

Jeg tror mindre og mindre på, at en letbane er attraktiv på den lange strækning. Lad os få S-tog med langt færre stop, så man hurtigt kan komme fra finger til finger. Det ville da være langt mere attraktivt for de fleste passagerer.

Blev der nogensinde lavet en vurdering af, om det bedre bille kunne betale sig?

  • 2
  • 2

Godt nok prøver København at fremstille sig som en storby men så stor er den altså heller ikke.. Der er jo ikke lange stræk på letbanen, dem har S-toget allerede ( og så lange er de altså ikke).
En sådan analyse er jo et elastik i metermål da den ikke kan forudse hvilke mere eller mindre tåbelige tiltag politikerne når at lave de næste 7 år, kan være både til fordel for og ulempe for letbanen/offentlig transport.

  • 0
  • 1

Jeg tror mindre og mindre på, at en letbane er attraktiv på den lange strækning. Lad os få S-tog med langt færre stop, så man hurtigt kan komme fra finger til finger. Det ville da være langt mere attraktivt for de fleste passagerer.

Blev der nogensinde lavet en vurdering af, om det bedre bille kunne betale sig?

Det tragiske er, at hvis politikerne bare havde været i stand til at tænke det mindste holistisk, så havde man etableret en S-Bane samtidig med man alligevel havde brækket hele Motorring3 op.

Det havde også rådet bod på den håbløse fingerplan.

Nu bygges der i stedet en fuldstændig til-grin sporvogn, og det rigtigt sørgelige er, at det bliver så dyrt, at der allerede nu er tale om at der skal nedlægges busruter, bla. i Nordsjælland, for at finansiere gildet.

Det er virkelig hvad man kan kalde en lose-lose situation - og det er nok naivt at håbe at der er nogen politikere der har mod nok til at trække stikket nu, hvor ulykken stadig kan afværges.

  • 4
  • 0